Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä liikkuu (muuta kuin tyhjää+kusta) tällaisen vanhemman päässä?? *pk-tädin tilitystä*!!!

Vierailija
21.01.2011 |

Sattuipa tässä kuluneella viikolla päivä jolloin 3-5v lasten ryhmässä jossa työskentelen, alkoi 3v lapsi itkemään ja valittamaan korvakipua.

Kipu ei ottanut laantuakseen joten hetken sitä seurailtuani päätin soittaa kys lapsen vanhemmalle, sille jonka ovat itse papereihin merkanneet ns "ensisijaiseksi hlöksi jolle soitettava jos tarvis".

Tämä kys hlö, lapsen isä, totesi että enpä pääse nyt lasta hakemaan, töissä sellainen tilanne. Ja ei, ei ole sellaisessa työssä mitä ei voisi kesken jättää jos tilanne vaatii.

Myöskään lapsen äiti ei suostunut jättämään työtään tullakseen hakemaan sairaan ja kivuliaan lapsensa pois pksta.

No sitten varahakijalle eli isovanhemmalle soittamaan, sieltä sama vastaus että enpä nyt voi tulla kun on mentävä "tyyliin shoppailemaan".

Eli loppujen lopuksi tämä sairas lapsi vietti normaalipituisen päivän pkssa, 23 lapsen ryhmässä korvaansa itkien ja 38 (nousujohdanteessa olevan) kuumeessa.

Olen 8v alalla ollut ja momenmoiseen vanhempaan törmännyt ja eräitäkin kertoja kerännyt ammatillisuuteni etten sano suoria sanoja, mutta nyt, nyt oikeasti ja kirjaimellisesti purin kieltäni veren maku suussa että en solvaissut päin näköä kun lasta tultiin lopulta 5h soiton jälk hakemaan.

Ja ei, ei ollut äiti tai isä silloinkaan vaan se isovanhempi.

**--£%/(%"¤%%#¤%% -½&%#¤¤ !!!!!!!!!!!!!!!

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kasvatuskumppanuus"siis hakusessa.Ennen kuin tämä saadaan toimimaan eivät nämä eipäs juupas,ei minun syy vaan tuon...koskaan lopu!

Vierailija
162/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka haukkuvat ap:tä hänen viestinsä vuoksi.

Hänhän kirjoittaa kuten tunnollinen päiväkodin työntekijä. Hän on huolissaan asiakkaastaan, eli lapsesta.

Kuinka moni aikuinen olisi esim. korvasärkyä ja kuumetta potien mieluummin töissä isossa hälisevässä ihmisjoukossa kuin kotonaan lepäämässä?

Harva työ on niin tärkeää, ettei sieltä voisi lähteä kesken päivän viemään tarhaikäistä lasta lääkäriin ja kotiin sairastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alemmuudentuntoinen. Pienestä pitäen ajattelin, että kukaan ei minua rakasta ja yritin olla kaikille mieliksi, jotta edes vähän tykkäisivät minusta.

Mutta vieläkin tänä päivänä muistan sen päivän yli 20 vuoden takaa, kun 6-vuotiaana kesken hoitopäivän (tosin pph:lla) korvaa alkoi kuumottamaan ja sattumaan ihan yhtäkkiä. (oli muuten tähänastisen elämäni ainut korvatulehdus) Ihana hoitajani, joka olisi ihan hyvin voinut pitää minut kotonaankin, kun ei meitä lapsia ollut kuin 4, soitti äidilleni, että olen epätavallisen itkuinen ja valitan korvakipua.

Ja se onnen tunne, kun äiti tuli kesken päivän hakemaan, oikeasti muistan sen ilon ja kuinka ajattelin pienessä mielessäni, että kyllä sen on pakko sittenkin rakastaa. Tuntui kuin se korvakipukin olisi kadonnut saman tien. No lääkärissä tietenkin käytiin ja penisiliiniä sain tulehdukseeni, mutta se tunne-elämys siitä päivästä on vieläkin selvästi muistissa. Äitini oli vielä silloin parturi-kampaaja ja toimi yrittäjänä, mutta oli vaan sutaissut äkkiä hiustenleikkuun loppuun ja pistänyt lapun oveen suljettu, lapsi kipeä, eikä kukaan ihmetellyt tai suuttunut asiasta.

Kouluikäisenä yritin myös käyttää kipeyttä hyväkseni, kun en ollut johonkin kokeeseen lukenut kunnolla, mutta ei mennyt läpi ja taas silloin tuntui, että ei se äiti rakastakaan, mutta sehän selvisi sitten jo ihan juttelemalla, kun oli ikääkin enemmän. Pointti onkin se, että yrittäkää nyt vähän miettiä sitä omaa lapsuuttanne ja miltä mikäkin on tuntunut teistä. Ja yrittäkää sitten tarkastella omaa toimintaanne ja miettiä miltä se tuntuu omasta lapsestanne.

Vierailija
164/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ulkomailta kirjoittelen.

uskon kyllä, mutta en siihen, että ketjun aloittaja olisi ulkomailla. Kummasti kaikki yksityiskohdat olikin muutettu vasta sitten, kun arvostelu asian julkituomisesta alkoi.

Mahdollisesti näin. Harmi, jos tärkeä asia nyt hukkuu tähän - lapsen parasta tässä nyt kuitenkin minun mielestäni alunperin oltiin ajamassa.

Ikävä, jos asiasta ei saisi edes keskustella. Ihemttelen itsekin niitä paineita, joissa lapsia on tänä päivänä kasvatettava - työelämä vaatii veronsa, ja kuitenkin lapset ovat rakkaita ja haluttuja. Ongelma on yrityskulttuureissa ja siinä, että ne vaativat jo epäinhimillisiä ponnistuksia. Perheet rapautuvat ja kenen etu enää sellainen yhteiskunta on, jonka perusyksikkö voi huonosti?

Vierailija
165/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ota kantaa tämän lapsen kohtaloon tai vanhempiensa tekemään ratkaisuun ja kommentoinkin siten taas aiheen vierestä...

En siis edelleenkään ymmärrä ap:n tapaa kirjoittaa aiheesta saati hänen (tai monen muun kommentoineen) alatyylistä ja sivistymätöntä kielenkäyttöään. Omalla toiminnallaan hän valitettavasti lyö saman alatyylisen ja sivistymättömän leiman koko ammattikuntansa ylle. Vai mitä mieltä olet itse siitä, että jonkun lääkärikäyntisi jälkeen lääkärisi puisi asioitasi julkisella keskustelupalstalla samanlaiseen "idioottikusipää"-tyyliin? Olisiko luottavainen olo astella seuraavan kerran samaisen lääkärin vastaanotolle? Voi tietty olla, että sinua asia ei haittaisi; Annathan muutenkin itsestäsi sellaisen kuvan, että yksityisyys&siihen liittyvät asiat ei sinua juurikaan kosketa.

Alatyylinen ja sivistymätön kielenkäyttö minua taas häiritsee siitä syystä, että en halua omien lasteni sellaista oppivan. En ainakaan päivähoidon henkilökunnan suunnalta. Ja kyllä, tämä sinun aloituksesi jotenkin vain vahvistaa epäilyjäni sen röökiltä haiskahtavan päiväkodin-lissun epäilytävästä kielenkäytöstä.

Omasta perheestäni voin kertoa, että tilanteemme on sellainen, että joinakin päivinä olemme mieheni kanssa reilusti yli 1,5h:n matkan päässä lasten kouluista ja hoitopaikasta (minä olen myös riippuvainen julkisesta liikenteestä). Samoin varahakijaksi merkityt isovanhemmat. Meillä ei valitettavasti ole asuinpaikkakunnallamme sellaisia sukulaisia tai tuttavia, jotka varahakijoina voisivat toimia. Emme myöskään voi vaatia vielä työelämässä olevia isovanhempia muuttamaan lähemmäs kotiamme. Omat työmme pitää myös hoitaa, koska ne ovat perheen fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin vuoksi merkittäviä.

Onneksi lapsemme kuitenkin sairastavat vähän. Minun työssäoloaikanani ei heitä ole vielä kertaakaan tarvinnut lähteä hakemaan pois koulusta/ hoidosta kesken päivän. Ehkä sekin päivä kuitenkin vielä joskus koittaa. Onneksi sitten ei ainakaan tule yllätyksenä, että päiväkodin-lissu on avautunut "kusipäisestä idiotismistani" ensin lapselleni, sitten kahvihuoneessa ja lopuksi vielä yli-kansallisella keskustelupalstalla...

Terv. edelleen se TtT

Vierailija
166/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aiemmin ketjussa päiväkodissa työskentelevä hoitaja kertoi, että heidän johtajansa edellyttää heiltä alla mainittua toimintaa: lapsimäärä on saatava tavalla tai toisella pienenemään, jos hoitajista joku sairastuu eikä sijaisia saa. Muuten joku hoitajista joutuu jäämään ylitöihin.

Siispä "keksimään", kuka lapsista voisi leimata sairaaksi.

Jos tämä on yleisesti hyväksytty tapa suoriutua päiväkodin arjesta, ei mielestäni ole millään tavalla vainoharhaista ottaa asiaa puheeksi näin av-palstallakaan.

Av-palstahan on keskustelupalsta - miksi siis vain ap:n tapainen raivoaan purkava yksilö saa tuoda ajatuksiaan julki? Miksei asiasta asiallisesti keskusteleva vanhempien ryhmä voisi alkaa keskustella asiasta omassa ketjussaan?

Tilaisuus tekee varkaan, sanotaan. Jos johtoportaasta annetaan vihje moiseen lasten sairaaksi määrittelemiseen työtaakan vähentämiseksi, on itsestään selvää, että jotkut lusmurit käyttävät samaa taktiikkaa omiinkin tarpeisiinsa eli työstä laistamiseen.

Mitä vainoharhaisuutta siis näet alla olevassa kirjoituksessa?

Lapset on tietenkin haettava, jos ilmoitus tulee, että he ovat sairaita, mutta ei ole lapsenkaan kehityksen kannalta hyvä, jos selvästi terveen lapsen sairaaksi leimaamista ei "uskalla" epäillä.

Ei kai tuossa alla olevassa viestissä väitetä, että sairaasta lapsesta vanhempien ei tule huolehtia?

Päinvastoin. Viesti osoittaa selvästi, että vanhempien tulisi huolehtia lasten sekä fyysisestä ETTÄ psyykkisestä hyvinvoinnista. Mitäköhän lapsen psyykeen vaikuttaa, JOS täysin terveelle lapselle selitetään tämän olevan sairas. Ajattelepa sitä.

Jos sinä, minua hulluksi ja vainoharhaiseksi haukkuva (toivottavasti et hauku lapsiasi samalla tavalla, ei ole terve eikä kaunis tapa kutsua toisia hulluksi ja vainoharhaiseksi), lukisit nyt ihan rauhassa nuo kaksi viestiä eli omani, joka perustuu päiväkotihoitajan viestiin, huomaat myös, etten missään mainitse, että lapsiani jatkuvasti oltaisiin lähettämässä kotiin "turhista" syistä. Älä siis keksi omiasi tekstiini.

Näyttää siis siltä, että tapa on tavallinen, jotta työtaakkaa saa vähennettyä. Ehkä tilanne on riistäytynyt käsistä niin, että valesoittoja on alunperin tehty juuri tässä alla mainitusta syystä - kun sijaisia ei ole ollut ja hoitajat eivät ole haluneet jäädä ylitöihin. Ja kun on huomattu, että hei, tämähän toimii, on alettu soittaa yhä useammin ja useammin, jotta tavallisenkin työpäivän taakka kevenisi. Hei - se on saatava loppumaan. Mitäs, jos me äidit ja isät alamme oikein porukalla seurata näitä mielestämme vääriä soittoja; listataan ne tänne av:lle ja puhutaan näistä epäilyksistämme. Luulen, että avoin keskustelu tässä palstoilla voisi tuoda selvyyttä ongelmaan ja auttaisi niitä todella sairastuneita lapsiamme, jotta vanhemmat eivät aiempien turhien hakukeikkojensa turruttamina jätä hakematta oikeasti sairastuneita lapsiaan. Aloitetaan siis uusi ketju vaikkapa nimellä päiväkodissa sairaaksi ilmoitetut lapsemme tms..

Meillä se on päiväkodinjohtajan määräys Hänellä on 4 päiväkotia johdettavanaan. Koska sijaisia ei saa palkata, annetaan aika usein aamupäivällä tieto, että lapsia on illaksi liikaa, löytyykö mitään apua. Jos e ihalua jäädä tuplavuoron, kannattaa mitata kuumeita!

Mulla on kolme lasta ollut yhteensä neljässä päiväkodissa ja pph:lla, myös kahdessa kerhossa. IKINÄ ei ole tullut turhaa soittoa lapsen sairauden suhteen. Jos sulla on noin huono päiväkoti, miksi ihmeessä edes pidät lapsiasi siellä? Ja millaisia sun lapset mahtaa olla, jos ne on aina listalla ensimmäisinä, joista halutaan päästä eroon? Onko ne oikeasti koko ajan kipeitä vai vaan äitinsä kaltaisia hulluja?

SInäkö siis uskot ihan kaiken mitä täällä kirjoitetaan? Lähinnä tuntuu, että yksi ja sama ihminen täällä tehtailee noita "valesoitto"-viestejä. Täällä kun ei kenenkään tarvitse mitenkään todistaa viestejään oikeiksi.

Mä en usko hetkeäkään, että tuollainen olisi mikään tapa toimia yhdessäkään päiväkodissa, siitähän jää ihan heti kiinni. Ja kuten sanoin, itse en ole IKINä omalla kohdallani enkä kenenkään kaverin kuullut kertovan moisesta.

Vierailija
167/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ota kantaa tämän lapsen kohtaloon tai vanhempiensa tekemään ratkaisuun ja kommentoinkin siten taas aiheen vierestä...

En siis edelleenkään ymmärrä ap:n tapaa kirjoittaa aiheesta saati hänen (tai monen muun kommentoineen) alatyylistä ja sivistymätöntä kielenkäyttöään. Omalla toiminnallaan hän valitettavasti lyö saman alatyylisen ja sivistymättömän leiman koko ammattikuntansa ylle. Vai mitä mieltä olet itse siitä, että jonkun lääkärikäyntisi jälkeen lääkärisi puisi asioitasi julkisella keskustelupalstalla samanlaiseen "idioottikusipää"-tyyliin? Olisiko luottavainen olo astella seuraavan kerran samaisen lääkärin vastaanotolle? Voi tietty olla, että sinua asia ei haittaisi; Annathan muutenkin itsestäsi sellaisen kuvan, että yksityisyys&siihen liittyvät asiat ei sinua juurikaan kosketa.

Alatyylinen ja sivistymätön kielenkäyttö minua taas häiritsee siitä syystä, että en halua omien lasteni sellaista oppivan. En ainakaan päivähoidon henkilökunnan suunnalta. Ja kyllä, tämä sinun aloituksesi jotenkin vain vahvistaa epäilyjäni sen röökiltä haiskahtavan päiväkodin-lissun epäilytävästä kielenkäytöstä.

Omasta perheestäni voin kertoa, että tilanteemme on sellainen, että joinakin päivinä olemme mieheni kanssa reilusti yli 1,5h:n matkan päässä lasten kouluista ja hoitopaikasta (minä olen myös riippuvainen julkisesta liikenteestä). Samoin varahakijaksi merkityt isovanhemmat. Meillä ei valitettavasti ole asuinpaikkakunnallamme sellaisia sukulaisia tai tuttavia, jotka varahakijoina voisivat toimia. Emme myöskään voi vaatia vielä työelämässä olevia isovanhempia muuttamaan lähemmäs kotiamme. Omat työmme pitää myös hoitaa, koska ne ovat perheen fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin vuoksi merkittäviä.

Onneksi lapsemme kuitenkin sairastavat vähän. Minun työssäoloaikanani ei heitä ole vielä kertaakaan tarvinnut lähteä hakemaan pois koulusta/ hoidosta kesken päivän. Ehkä sekin päivä kuitenkin vielä joskus koittaa. Onneksi sitten ei ainakaan tule yllätyksenä, että päiväkodin-lissu on avautunut "kusipäisestä idiotismistani" ensin lapselleni, sitten kahvihuoneessa ja lopuksi vielä yli-kansallisella keskustelupalstalla...

Terv. edelleen se TtT

Tiedätkö kun ne lääkäritkin antaa ihan haastatteluja vaikka lehtiin tällaisista ihan samoista aiheista.

Ehkä eivät kommentoi vanhempia idiootti-kusipäiksi lehdissä, mutta ei paljon muutakaan, jos puhutaan esim. lapsen pahoinpitelystä.

Ja miksi ihmeessä ihmisen, joka hoitaa lastaan huonosti pitäisi tuntea olonsa erityisen hyväksi ja luottavaiseksi? Eiköhän se ole vain ja ainoastaan hyvä, että näistä puhutaan, jotta ihmisille tulee sosiaalinen paine hoitaa asiat paremmin.

Luulisi että noin kovin asiallinen ja oikein TTTTTTTT osaisi ilmoittaa sinne päiväkotiin, että tilanne on se, että lapsen nouto kestää matkoista johtuen. Se kun on aika ymmärrettävä syy, toisin kuin tuon ap:n tapauksen. Luulisi että ehta TTTTTTTT ymmärtäisi näissä sen eron.

Enkä mä sitäkään kohtaa, missä ap kertoi valittaneensa lapselle yhtään mistään mitään. Eikä täälläkään sua varmaan kukaan tunnista, joten ole ttttttttt ihan huoletta.

Vierailija
168/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Pidemmälle en jaksanut lukea)

Me ollaan haettu lapsi monta kertaa kotiin kesken päivän, eikä kertaakaan turhaan. Käy sääliksi teidän lapsianne. Silloin kun lapset ovat kipeinä, he tarvitsevat turvallisia vanhempiaan. Päiväkodissa on sen verran vauhdikasta menoa, että kuumeinen lapsi ei jaksa sitä. Ja jos et ole vielä huomannut, kuume, korvasärky, ym voivat alkaa jopa kesken päivän. Ei siinä ole kyse hoitajien laiskuudesta, vaan vastuuntunnosta, jos he soittavat hakemaan SAIRAAN LAPSEN kotiin lepäämään. Minulta saisi haukut hoitaja, joka ei ilmoittaisi asiasta. Siis: jos lapsi on sairas, mikä voi olla tärkeämpää kuin hänen hoitamisensa?

Vierailija
169/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ota kantaa tämän lapsen kohtaloon tai vanhempiensa tekemään ratkaisuun ja kommentoinkin siten taas aiheen vierestä... En siis edelleenkään ymmärrä ap:n tapaa kirjoittaa aiheesta saati hänen (tai monen muun kommentoineen) alatyylistä ja sivistymätöntä kielenkäyttöään. Omalla toiminnallaan hän valitettavasti lyö saman alatyylisen ja sivistymättömän leiman koko ammattikuntansa ylle. Vai mitä mieltä olet itse siitä, että jonkun lääkärikäyntisi jälkeen lääkärisi puisi asioitasi julkisella keskustelupalstalla samanlaiseen "idioottikusipää"-tyyliin? Olisiko luottavainen olo astella seuraavan kerran samaisen lääkärin vastaanotolle? Voi tietty olla, että sinua asia ei haittaisi; Annathan muutenkin itsestäsi sellaisen kuvan, että yksityisyys&siihen liittyvät asiat ei sinua juurikaan kosketa. Alatyylinen ja sivistymätön kielenkäyttö minua taas häiritsee siitä syystä, että en halua omien lasteni sellaista oppivan. En ainakaan päivähoidon henkilökunnan suunnalta. Ja kyllä, tämä sinun aloituksesi jotenkin vain vahvistaa epäilyjäni sen röökiltä haiskahtavan päiväkodin-lissun epäilytävästä kielenkäytöstä. Omasta perheestäni voin kertoa, että tilanteemme on sellainen, että joinakin päivinä olemme mieheni kanssa reilusti yli 1,5h:n matkan päässä lasten kouluista ja hoitopaikasta (minä olen myös riippuvainen julkisesta liikenteestä). Samoin varahakijaksi merkityt isovanhemmat. Meillä ei valitettavasti ole asuinpaikkakunnallamme sellaisia sukulaisia tai tuttavia, jotka varahakijoina voisivat toimia. Emme myöskään voi vaatia vielä työelämässä olevia isovanhempia muuttamaan lähemmäs kotiamme. Omat työmme pitää myös hoitaa, koska ne ovat perheen fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin vuoksi merkittäviä. Onneksi lapsemme kuitenkin sairastavat vähän. Minun työssäoloaikanani ei heitä ole vielä kertaakaan tarvinnut lähteä hakemaan pois koulusta/ hoidosta kesken päivän. Ehkä sekin päivä kuitenkin vielä joskus koittaa. Onneksi sitten ei ainakaan tule yllätyksenä, että päiväkodin-lissu on avautunut "kusipäisestä idiotismistani" ensin lapselleni, sitten kahvihuoneessa ja lopuksi vielä yli-kansallisella keskustelupalstalla... Terv. edelleen se TtT

Tiedätkö kun ne lääkäritkin antaa ihan haastatteluja vaikka lehtiin tällaisista ihan samoista aiheista. Ehkä eivät kommentoi vanhempia idiootti-kusipäiksi lehdissä, mutta ei paljon muutakaan, jos puhutaan esim. lapsen pahoinpitelystä. Ja miksi ihmeessä ihmisen, joka hoitaa lastaan huonosti pitäisi tuntea olonsa erityisen hyväksi ja luottavaiseksi? Eiköhän se ole vain ja ainoastaan hyvä, että näistä puhutaan, jotta ihmisille tulee sosiaalinen paine hoitaa asiat paremmin. Luulisi että noin kovin asiallinen ja oikein TTTTTTTT osaisi ilmoittaa sinne päiväkotiin, että tilanne on se, että lapsen nouto kestää matkoista johtuen. Se kun on aika ymmärrettävä syy, toisin kuin tuon ap:n tapauksen. Luulisi että ehta TTTTTTTT ymmärtäisi näissä sen eron. Enkä mä sitäkään kohtaa, missä ap kertoi valittaneensa lapselle yhtään mistään mitään. Eikä täälläkään sua varmaan kukaan tunnista, joten ole ttttttttt ihan huoletta.

Siwan kassako? Vaiko kenties sitäkään ;)?

Vierailija
170/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä lastensuojelun asiakkaiksi päätyivät monesta muustakin syystä.

En lukenut koko ketjua.

Tsemppiä ap.

Vierailija
171/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähäri osaa hoitaa kuumeista lasta aivan hyvin, koska työskentelevät sairaalassakin lastenosastoilla.

Jos on vähän kuumetta niin aivan hyvin voisi lepäillä hoidossa ja vanhemmat toisi panadolit.

En ymmärrä, miksi toisen pitää jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta jos ei ole kyse vakavasta. Kiva lapsen olis olla päiväkodissa kavereiden kans jos saisi levätä sairashuoneessa.

1) Sairas lapsi sairastuttaa terveet lapset.

2) Hoitajia on suhteessa lapsimäärään. Jos vaikkapa seitsemän lasta on per hoitaja, niin kuka hoitaa ne kyseisen lähärin kuusi muuta lasta jos lähäri hengaillee yhden kuumepotilaan kanssa koko työpäivänsä?

Vierailija
172/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lastenhoitajana nyt kymmenen vuotta. Näistä viisi kiertävänä. Olen siis ehtinyt nähdä monen monta lapsiryhmää ja monta päiväkotia.

Koskaan en ole törmännyt tilanteeseen jossa tervettä lasta olisi soitettu hakemaan. Joskus vaikkapa oikein pahasti yskäinen ja nuhainen lapsi ei jaksa hoidossa millään vaikka kotona leikkiikin jne. Hoitopäivä on moninkertaisesti raskaampaa lapselle kuin kotona olo, siksi toipilaatkaan eivät kuulu hoitoon. Hoitoon vasta sitten, kun lapsi on siinä kunnossa, että jaksaa kunnolla hektisen hoitopäivän. Kuumeettomuus ei riitä... eikä sitä kuumetta lääkäritkään vaadi.

En ole ap, ajattelin vain oikaista outoja harhaluuloja.

Vierailija
173/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähes heti olen onneksi pystynyt lähtemään töistä, mutta matkaan menee jo reilu puoli tuntia.

On hetkiä jolloin haku heti ei onnistu esim. jos on lääkäri ja leikkaamassa potilasta tai yksin vastuussa vaikka siellä Siwan kassalla. Lupa pitää kuitenkin kysyä työnantajalta, ja lähtö voi onnistua vasta kun sijainen on saatu järjestettyä.

Onhan noita sairaita ollut tarhassa ennen kännykkäaikaa, jolloin ei välttämättä saanut vanhempia/muita hakujoita kiinni lainkaan.

Suomessa tarhassa lääkitään vain jos lääkäri on määrännyt lääkkeen ja silloinkin vain jos lääkkeen ottoaika osuu pakosta tarha-aikaan. Koska resurssit ovat vähäiset ei tarhassa ole aikaa yhden hoitajan hoitaa vain yhtä sairasta lasta.

Rankkaa lapselle olla sairaana tarhassa ja mitä pienemmästä lapsesta kyse sen rankempaa. Kyllä aikuinen sairaana on mielummin kotona kuin työpaikalla.

Vierailija
174/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on kalikka kalahdellut ja kovaa.

En välillä ymmärrä ihmisiä ja heidän heikkoja turvaverkostojaan. Itselläni ei ole kovin hyviä naapuri- ja ystäväperheverkostoja, mutta useimmilla lapsiperheillä näitä on. Se eläkkeellä oleva naapurintäti, lasten kaverin kotona oleva äiti tai vapaalla oleva työkaveri voi hätätilanteessa olla se, johon voi turvautua. En ymmärrä ajatusta, että minä hoidan työni, mieheni hoitaa työnsä, isovanhemmatkin hoitavat työnsä, joten lapsi voi sitten olla kivuissaan (ja peloissaan) hoidossa loppupäivän. Aina löytyy keinoja ja avuliaita ihmisiä, jos ei nyt ihan tynnyrissä elä.

Olen opettaja ja olen jättänyt luokkani tasan siihen, kun kuulin, että lapseni oli lyönyt päänsä penkkiin, saanut haavan, joka vuoti verta ja itki kuin palosireeni (kuulin sen puhelimeen). Hoitaja puhelimessa yritti sanoa, että hekin voivat taksilla lähteä viemään terveyskeskukseen, mutta minä lähdin silti heti. Kävin sanomassa asiasta rehtorille, joka ymmärsi tilanteen ja järjesti luokkaan sijaisen. En koe työtäni niin suureksi kutsumusammatiksi, että kuvittelisin olevani korvaamaton 25 teinille, kun omaan lapseeni sattuu. Hänelle olen korvaamaton! Useimmissa työpaikoissa tämä on järjestelykysymys. Aina ei ehkä pääse 5 minuutissa lähtemään niin kuin minä pääsin, mutta kyllä nyt alle 5 tunnissa!

Tämän lisäksi olisin voinut soittaa miehelleni tai isälleni, joka on merkitty varahakijaksi. Näiden lisäksi olisin voinut vaivata anoppiani, siskoani, miehen siskoa, paria ystävääni. Kaikki tosin työssä käyviä ja kiireisiä, mutta ehkä jonkun työnantaja olisi joustanut. Näin oletan.

Miten mikään työ voi olla tärkeämpää kuin oma lapsi? Korvakipu on muuten todella kamalaa kipua. Pitäisi jokaisen vanhemman sairastua itse korvatulehdukseen, niin voisi olla vähän toinen asenne siihen lapsen itkuun ja kuumeeseen.

Jos päiväkodista soitetaan jatkuvasti tervettä lasta hakemaan, olisi varmasti syytä pitää keskustelu henkilökunnan kanssa ja miettiä, miksi näin on. Ehkä kannattaisi ottaa selvää myös muilta vanhemmilta, onko lapsia soitettu turhaan kotiin. Tällaiseen en onneksi ole koskaan törmännyt. Tuokin hoituisi varmasti keskustelulla viimeistään sitten sen päiväkodin johtajan kanssa, joka on kaikesta vastuussa. Oman lapseni päiväkodissani on hoitajia lähtenyt kesken päivän kotiin oman sairauden tai lapsen sairauden takia. Eli sekin on mahdollista.

Tuntuu siltä, että ihmiset keksivät tekosyitä toiminnalleen: on pakko pitää lasta 5 tuntia hoidossa sairaana, kun en itse pääse, eikä mies pääse, eikä varahakija pääse eikä meillä ole tuttuja eikä sukulaisia millään lähiseudun paikkakunnista... No, jos se lapsiperheen arki on noin avutonta, kannattaisi ehkä miettiä uudenlaisia toimintatapoja.

Vierailija
175/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäkin tässä on kyse - eli onko alatyyliin kirjoittava ap uskottava asiassaan?

jotka haukkuvat ap:tä hänen viestinsä vuoksi. Hänhän kirjoittaa kuten tunnollinen päiväkodin työntekijä. Hän on huolissaan asiakkaastaan, eli lapsesta. Kuinka moni aikuinen olisi esim. korvasärkyä ja kuumetta potien mieluummin töissä isossa hälisevässä ihmisjoukossa kuin kotonaan lepäämässä? Harva työ on niin tärkeää, ettei sieltä voisi lähteä kesken päivän viemään tarhaikäistä lasta lääkäriin ja kotiin sairastamaan.

Vierailija
176/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sitten tulee soitto, että LTO:n lapsella on kuumetta. Vartissa se lähtee ja jättää ryhmän pulaan. Oma lapsi ensin, muiden lapset vasta sitten.

Ja nyt mä luen tän ketjun loppuun.

Vierailija
177/177 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa kuulla, ettei ole mistään yleisestä käytännöstä kyse. Siis että terveitä lapsia ei lähetetä sairaaksinimettynä kotiin.

Jos kyse on vain harvoista päiväkodeista ja niiden käytännöstä, ei pitäisi olla vaikeata löytää ne vaikka av:palstan kautta ja kitkeä tämä tunnollisia ja hyviä päiväkotejakin leimaava tapa pois.

Olen ollut lastenhoitajana nyt kymmenen vuotta. Näistä viisi kiertävänä. Olen siis ehtinyt nähdä monen monta lapsiryhmää ja monta päiväkotia. Koskaan en ole törmännyt tilanteeseen jossa tervettä lasta olisi soitettu hakemaan. Joskus vaikkapa oikein pahasti yskäinen ja nuhainen lapsi ei jaksa hoidossa millään vaikka kotona leikkiikin jne. Hoitopäivä on moninkertaisesti raskaampaa lapselle kuin kotona olo, siksi toipilaatkaan eivät kuulu hoitoon. Hoitoon vasta sitten, kun lapsi on siinä kunnossa, että jaksaa kunnolla hektisen hoitopäivän. Kuumeettomuus ei riitä... eikä sitä kuumetta lääkäritkään vaadi. En ole ap, ajattelin vain oikaista outoja harhaluuloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi