G: Ostatteko luomukananmunia?
Ostatteko häkkikanalan/virikekanalan, lattiakanalan, luomukanalan vai kenties jonkin pienkanalan kananmunia?
Kommentit (50)
Jos niitä ei ole, jätän ostamatta tai valitsen virikekanalan munia - riippuu vähän tarpeesta.
Oon ajatellut siirtyä tästä askeleen eteenpäin ja ottaa kanoja, kun lemmikkikantamme luonnollisen poistuman takia pienenee.
Vuosikausiin en ole ostanut kananmunia. Hyvin pärjää. Viikonloppuna ostin tosin keksejä, joissa oli kananmunaa. Ei varmasti ollut luomua eikä vapaata.
Muut jotka on aina pakko olla luomua on maito ja jauheliha. Muutenkin mahdollisimman paljon mutta näitä en osta jos ei ole luomuna.
Vuosikausiin en ole ostanut kananmunia. Hyvin pärjää. Viikonloppuna ostin tosin keksejä, joissa oli kananmunaa. Ei varmasti ollut luomua eikä vapaata.
paljon itse?
paistettavaksi. Leivontaan (jota harrastan tosi harvoin) ostaisin ehkä jotain vapaan kanan munia eli hitusen halvempia.
Et varmaan leivo paljon itse?
Jos herkkuja halutaan, niin leivotaan itse. Kun kaupan on niin vähän tuotteita, joissa ei olisi sitä kananmunaa. Oikeasti munaton leivonta ei ole vaikeaa, mutta vähitellen alan kaivata munan tuomaa mehevyyttä joihinkin leivonnaisiin ja samat tutut reseptit alkaa kyllästyttää. Varmasti taas jonain päivänä...
Nykyään sentään lapset eivät enää kärsi kananmunan hajusta (esim. esikoinen oksensi vauvana, kun torilla oli menty lettupisteen ohi ja ihottuma tuli perässä). Ennen oli kyläilykin hankalaa, kun emännät tykkää paistaa tuoretta pullaa tms. vierailleen ja ihan joka paikassa ei kehtaisi etukäteen sanoa... Tämä on muuten yllättävän yleistä pikkulapsilla - tai siis ei tietenkään kovin yleistä, mutta kyllä kohtalotovereita löytyy!
munia ylipäänsä.. Meillä on omia kanoja 10kpl, niistä saadaan omien ja tuttavien tarpeiden kattavasti munia, jotka on ainakin luomua, onnellisia, vapaita ja kaikkea mahdollista. Saavat mennä ulos näin keväällä jos tahtovat, ruokana kanoilla omasta pienestä peltotilkusta puitua kauraa ja omien kasvimaiden porkkanoita jne.. myös kanojen liharuoat yms muut on paikalliselta luomulihan tuottajalta saatuja hukkapaloja. Kyllä, kanat tarvitsevat luontaisena ravintona myös lihaa, jopa kanaa.. Meillä kanat saa siis sitä ruokaa mistä tykkäävät, eikä sitä mitä pakotetaan syötettävän. Parempia munia, huomattavasti isompia, voimakkaamman värisiä, ja koostumus on omaa luokkaansa jos vertaa kaupan luomu muniin.
ehdottomasti. Jos ei ole varaa ostaa niitä niin sitten jätän munat kokonaan ostamatta. Suunnitteilla on myöskin kevään koittaessa hankkia omia kanoja.
"Virike"kanaloille ehdoton ei. Kannattaa käydä tutustumassa vastaavanlaiseen paikkaan, katsomassa kannibalismia ja stressaantuneita lintuja toistensa päällä tallustelemassa kun ei muutenkaan mahdu olemaan.. kertoo jotakin stressitasosta kun eivät kestä edes valoa. Käykää katsomassa ja kokeilkaa sitten syödä niiden munia, ei muuten maistu.
Tämä oli yksi tärkeistä asioista, jotka tein miehelleni selväksi, kun muutimme yhteen. Että meille hommataan sitten jatkossa vain luomumunia ja -maitoa, siitä tavasta en luovu. Vähän nikotteli aluksi hinnasta, mutta sanoin vaan, että on minulla rahat riittänyt niihin tähänkin asti ja jos meidän yhteinen talous ei riitä, niin sitten varmaan parempi jättää muuttamatta... Eihän ne oikeasti tunnu missään, vaikka ovat kalliimpia, mutta niillä on NIIN suuri merkitys kanojen ololle.
Lisäksi kun olen kertonut faktoja kanojen oloista eri kanaloissa, niin ei ole tarvinnut enää edes perustella. Onneksi on niin ihana mies.