Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Saako lentokoneessa säätää selkänojaa alaspäin?

Vierailija
20.01.2011 |

Èli jos/kun lentokoneessa sitä selkänojaa saa kallistettua sen joku 10 cm taaksepäin, onko sallittua sitä sitten kallistaa?

(Takana kun voi olla joku herkkänahkainen joka ei tästä pidä.)

Mielestäni saa, mutta ruokailun ajaksi pitää nostaa ylös (samoin kuin nousun/laskun ajaksi, kuten emotkin ohjeistaa.)

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos takana on joku, jolla pitkät jalat. Muutenkaan ei meinaa mahtua ja sitten, jos joku vielä tunkee selkänojaansa polviin, nii ai ai. :/

ja onhan se ihminen lipustaan maksanut, eli miksi hänen pitää kärsiä jos takana sattuu istumaan joku pitkä?

Pitkä voisi tilata itse lisämaksupaikan, jos ei voi tavallisessa istua (tietäen että edessä istuva voi ottaa selkänojaa alaspäin).

Ja eikö se pitkäkin voi laittaa omaa selkänojaansa taaksepäin?

Vierailija
42/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mieheni on piirun päälle kaksi metriä pitkä, ja lentomatkustaminen on aina jännittävä kokemus (mahtuuko jalat suorassa vai täytyykö työntää toinen polvi käytävän puolelle ja toinen penkkien väliin).

Viime lennolla (parin tunnin lento USA:n sisällä) miehen edessä oleva alkoi vääntää istuimen selkänojaa taaksepäin. Eihän se siitä liikkunut mihinkään, kun miehen jalat tiellä. Edessä istuva ei tätä tajunnut vaan alkoi runnoa selkänojaa taaksepäin väkivoimin. Mies huomautti ystävällisesti, että selkänoja ei vaan voi tästä liikkua. Edessä oleva veti asiasta kilarit ja raivosi, että HÄN HALUAA NUKKUA!!!

Eli KYLLÄ, selkänojaa saa kallistaa muulloin kuin ruokailun aikana, mutta takana istuvan mielipide on otettava huomioon. Itse kysäisen aina takana istuvalta, onko OK, että kallistan selkänojaa. Ei tule videoruutu yllätyksenä naamalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta takanaistuvalta pitää kysyä, että "haittaako, jos kallistan selkänojaa?". (johon kukaan ei vastaa, että "haittaa".)

niin minä kyllä vastaisin että haittaa.

Joskus olen tehnyt toisinpäin, että kun joku on kallistanut penkkiä niin olen sanonut, että anteeksi mutta voisitko nostaa penkin, tässä on todella epämukava olla. Yleensä hämmennyksissään ja nolostuksissaan nostavat penkin ellei ihan joku ääliö edessä istu.

Vierailija
44/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu, nousu ja lasku poikkeuksia.

Ei tulis mieleenkään kököttää esim 14h selkä suorana. Ne kallistuu sen vuoksi, että saa paremman asennon esim. nukkumiseen.

Täällähän ihan torcvea porukkaa on liikkeellä. Mä olen lippuni ostanut ja oikeitettu penkkiäni käyttämään niinkuin sitä kuulu käyttää.

Elämää se vaan on jos on pitkät jalat.

Enpä ole koskaan kuullut kenenkään valittavan penkin selkänojan alaslaskemisesta ja sen tään lentelen vuosittain paljon.

Vierailija
45/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti joskus niitä näkyy, mutta onneksi aika harvoin. Yleensä ihmisillä kuitenkin on käytöstavat lentäessäkin.

Vierailija
46/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaksepäin, jos niitä ei saisi taittaa??

Ja jos niitä EI saisi taittaa alaspäin, niin johan lentoemot huomauttaisi tästä, eikö!

Vain nousun ja laskun aikana pyytävät nostamaan nojan ylös, ei muulloin.

Mielestäni on kanssa häiritsevää jos vieressä käytävän puolella istuva laittaa sen tarjottimen alas ja mun on hankala sitten päästä siitä ohi.

Tai toisaalta on ärsyttävää jos mulla on tarjotin alhaalla ja siinä oluttölkki ja viinilasi joita naukkailen hiljalleen koko matkan ajan, ja vieressä ikkunapuolella oleva haluaakin vessaan, niin kyllä on epäkohteliasta kun joudun keräämään ne tavarani syliin ja nostamaan tarjottimen.

Ja kerran joku laittoi käden siihen käsinojalle ja mun käsi ei mahtunutkaan!! Käsi kuule puutui matkan aikana kun oli sylissä koko ajan!!

Ja kerran kanssa joku laittoi laukkunsa ylös käsimatkatavarahyllylle MUN paikan kohdalle, vaikka hän istui 2 riviä taempana!

Mitää näistä ei tarttis tehdä kun vois hei vähän huomioida toisia eikä käyttää käsinojia eikä tarjottimia eikä hyllyjä eikä mitään siinä koneessa.

Vierailija
47/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä voisi tilata itse lisämaksupaikan, jos ei voi tavallisessa istua (tietäen että edessä istuva voi ottaa selkänojaa alaspäin).

Varaamme aina hätäuloskäyntipaikat, jos niitä on saatavilla. Joskus lentoemot mieheni nähdessään jopa muuttavat jo varattuja paikkoja siten, että saamme nämä hätäuloskäyntipaikat. Läheskään aina tämä ei kuitenkaan onnistu (itse asiassa harvoin), joten kuulisin mielelläni, MITÄ meidän pitäisi mielestäsi tilanteessa tehdä?

(Pitkällä ihmisellä oma selkänojan kallistaminen ei muuten auta pätkääkään, eihän ne jalat sillä lyhene...)

t. 10, se pitkän miehen vaimo

Vierailija
48/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaatii käytöstapoja ymmärtääkseen sen, ettei niitä kuitenkaan käännä, koska takanaolevalle tulee siitä erittäin epämiellyttävä olo. Joskus voi ihan oikeasti ajatella muitakin kuin sitä itseään.

Vierailija
49/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ruutu naamalle tule lähellekkään jos penkin laskee.

Niin ja ei multa ole kukaan myöskään kysynyt saako selkänojan laskea. Eipä tulis mieleenkään sitä kieltää, jos joku kysyis.

13

Vierailija
50/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lensin juuri 16 h / suunta koneenvaihtoineen ja kyllä yölennoilla jokainen sen tuolin kallisti ja Myöskin jatkolennolla suurimmalla osalla se oli kallistettuna. Se kallistus on tosi pieni oikeasti , olisko 10 cm ( ainakin Boeingin koneissa)

Vierailija
51/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaamme aina hätäuloskäyntipaikat, jos niitä on saatavilla. Joskus lentoemot mieheni nähdessään jopa muuttavat jo varattuja paikkoja siten, että saamme nämä hätäuloskäyntipaikat. Läheskään aina tämä ei kuitenkaan onnistu (itse asiassa harvoin), joten kuulisin mielelläni, MITÄ meidän pitäisi mielestäsi tilanteessa tehdä? (Pitkällä ihmisellä oma selkänojan kallistaminen ei muuten auta pätkääkään, eihän ne jalat sillä lyhene...) t. 10, se pitkän miehen vaimo

mutta kyllä hän aina mahtuu eikä ole myöskään kieltänyt edessä istuvaa penkkiä kääntämästä ikinä, vaikkei hän nyt siitä tietenkään nautikaan.

Vierailija
52/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku jauhopää, joka heti koneeseen istuttuaan käänsi selkänojan ääriasentoon. Sitten vaihtelivat paikkaa perheensä kanssa ja usein koko istuin oli tyhjä. Selkänoja ääriasennossa. Purin hammasta ja ajattelin, että paluumatka on varmaan parempi. Eikös tämä sama ääliö istu taas edessä. Ja sama meno jatkui!

Ja niille, jotka lässyttävät jotain ostamastaan lentolipusta: minäkin olen maksanut täyden hinnan lipustani ja todellakaan en aio istua jalat suussa ensi kerralla!

Vain ääliöt juntit kääntävät selkänoja täyteentupatuissa charter-lentokoneissa. Pitkät reittilennot ovat poikkeus, siellä on enemmän jalkatilaa.

Vierailija
53/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti joskus niitä näkyy, mutta onneksi aika harvoin. Yleensä ihmisillä kuitenkin on käytöstavat lentäessäkin.

selkänojan alas laskee.

Vierailija
54/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se sieltä jalkatilasta edes juuri mitää tilaa vie, enemmän senttejä taittuu yläosastaan.

Ja ei kai siellä tosiaan olisi kääntyviä penkkejä jos niitä ei saisi käyttää?!?

Vierailija
55/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos lento on vaikka 14h niin jokainen tajuaa miten ikävä on istua paikallaan sellainen aika. Asiaa ei yhtään auta se, että joku kääntää siihen vielä penkin syliin. Itse olisin valmis maksamaan aika isoja summia, että saisi paremman lentoluokan, jossa ei olisi väliä, vaikka se penkki käännettäisiinkin. Mutta valitettavasti läheskään kaikilla lomalennoilla ei tällaista vaihtoehtoa ole tarjolla. Ja kyllä, haluan kuitenkin kaukomatkat matkustaa lomalennolla, koska saa suoran lennon. Kun vielä kanssamatkustajat oppisi käytöstapoja niin hyvä olisi.

Vierailija
56/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkänojan alas laskee.

Vierailija
57/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotteko edessä istuvalle asiasta mitään?

Vierailija
58/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ruutu naamalle tule lähellekkään jos penkin laskee.

Jos edessä oleva kallistaa istuimen selkänojan kokonaan taakse, kyllä sen takana olevan videoruutu tulee sen verran lähelle, että esim. elokuvia on vaikea katsella (näyttö ei enää käänny riittävästi, että kuva näkyisi hyvin). Ei tarvitse edes missään erityisen sillipurkkimaisessa koneessa lentää (omakohtaista kokemusta mm. Singapore Airlinesiltä, Cathay Pacificilta, Virgin Atlanticilta jne.)

Itse muuten lähes aina kallistan selkänojaa kaukolennoilla HIEMAN, jolloin lepo on helpompaa. Kyllä useimmat taitavat tehdä näin lentäessään pitkiä matkoja, ei se mielestäni harvinaista/moukkamaista ole.

t. 10

Vierailija
59/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ja kun meidän Nico-Petteri alkaa hakata ja potkia sitä istuinta ja minä noustessani seisomaan ja yrittäessäni ikkunapaikalta pois kaadan vahingossa limsat sen leppeästi istuvan päälle. Sorry, tää on niin ahdas tää meidän paikka, kiva, että teille osui enemmän tilaa.

Vierailija
60/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken istuimen selkänojan esim. jos joku lapsista haluaa lentokoneessa nukkua.Jos selkänoja on ihan suorana, heillâ pää notkuu edessâ roikkuen, sen sijaan tuolia kallistamalla pää pysyy ihan normaalisti ja voivat nukkua. Ja siis matkustan monta kertaa vuodessa lentäen ja lähes aina neljän lapsen kanssa ainoana aikuisena.

Ja olen itsekin todella pitkä (198 cm) ja minulla on todella pitkät sääret. Mutta sehän on minun ongelmani, ei kanssamatkustajien.