Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Saako lentokoneessa säätää selkänojaa alaspäin?

Vierailija
20.01.2011 |

Èli jos/kun lentokoneessa sitä selkänojaa saa kallistettua sen joku 10 cm taaksepäin, onko sallittua sitä sitten kallistaa?

(Takana kun voi olla joku herkkänahkainen joka ei tästä pidä.)

Mielestäni saa, mutta ruokailun ajaksi pitää nostaa ylös (samoin kuin nousun/laskun ajaksi, kuten emotkin ohjeistaa.)

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pala

se on sen takanaistujan ongelma, laittakoon vahingon kiertämään

ryan airin koneissa ei muuten saa penkkejä kallistettua

Vierailija
82/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ja kun meidän Nico-Petteri alkaa hakata ja potkia sitä istuinta ja minä noustessani seisomaan ja yrittäessäni ikkunapaikalta pois kaadan vahingossa limsat sen leppeästi istuvan päälle. Sorry, tää on niin ahdas tää meidän paikka, kiva, että teille osui enemmän tilaa.

kultamussukoita yhtään tönimästä ja tuuppimasta edessä istuvaa, jos on selkänoja alhaalla. Itsekin melko usein "vahingossa" monotan edessä istuvaa.

Uskomatonta!

eli kallistetun penkin takana istuva lapsi ei voi välttyä potkimasta edessä olevaa penkkiä. Eikä aikuinen mahdu sieltä ikkunan vierestä käytävälle tönimättä penkkiä ja jos on vielä vaikka vesipullo kädessä, niin helposti siitä huiskaisee edessä istuvan päälle. Mutta se on hänen oma ongelmansa, itsepä haluaa estää takanaan istuvia siirtymästä paikaltaan käydäkseen vessassa.

tavallaan ottaa, kun kallistaa penkkinsä, että sitä joku helpommin potkaisee. Sen se nojansa kallistanut sitten taas "kärsii" - mutta silti ei kenenkään tarvitse TAHALLAAn potkia, ja lapsille tulee opettaa ettei penkkejä potkita tahallaan, oli ne missä asennossa tahansa. VAhingot taas on vahinkoja. Tosin AIKA rähmä saa olla että OIKEASTI vahingossa kaataisi juomat edessäolevan päälle, ei se penkkin NIIN paljon taitu ainakaan turistiluokassa, jossa tämä siis kai tämä ongelma on. Businessluokasahan enemmän tilaa. Mutta sinähän haluatkin kai ne juomat tahallaan kaataa...

joten silloin ottaa sen riskin, että takana istuvilla ei ole tarpeeksi tilaa vaihtaa paikkaa tms. Eli jos minua ei oteta huomioon niin annan lapseni ilman muuta potkia edessä olevaa penkkiä. Miksen antaisi, jos se lapsesta on kivaa? Samalla tavalla joku haluaa elämänsä olevan kivaa kallistamalla sen penkin lapseni jaloille. Kai ymmärrät, että hän ei voi edes piirtää pöydällä, koska penkkisi on hänen sylissään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä selkänöjaa ei saisi kallistaa se ei kallistuisi. Ellei ole jonnekin mieleen, niin sitten pahoittakoon mielensä. Niin kauan kun se kallistuu = saa kallistettua = kallistan, niin en kysele keltään sopiiko vai ei. Kuten en myöskään kiellä edellä olijaa kallistamasta penkkiään minun suuntaani.

eli reittilennolla penkkejä on vähemmän ja jalkatilaa enemmän, jolloin kallistaminen ei vaikuta mitään. Sen sijaan tilauslennolla penkkirivejä tiivistetään, jolloin jalka- ja etenkin polvitila jää todella pieneksi. Näin saadaan koneeseen enemmään väkeä, mutta penkkien kallistaminen aiheuttaa ongelmia takana istuvalle. Penkkejä ei voi toisiin vaihtaa, joten muita ajatteleva aikuinen kykenee istumaan valuttamatta itseään toisen syliin.

istuimet sellaisiksi, että selkänoja ei taivu?!? Jos sitä ei saa taittaa, niin miksei kaikkia istuimia ole käsitelty?

Vierailija
84/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ruutu naamalle tule lähellekkään jos penkin laskee.

Jos edessä oleva kallistaa istuimen selkänojan kokonaan taakse, kyllä sen takana olevan videoruutu tulee sen verran lähelle, että esim. elokuvia on vaikea katsella (näyttö ei enää käänny riittävästi, että kuva näkyisi hyvin). Ei tarvitse edes missään erityisen sillipurkkimaisessa koneessa lentää (omakohtaista kokemusta mm. Singapore Airlinesiltä, Cathay Pacificilta, Virgin Atlanticilta jne.) Itse muuten lähes aina kallistan selkänojaa kaukolennoilla HIEMAN, jolloin lepo on helpompaa. Kyllä useimmat taitavat tehdä näin lentäessään pitkiä matkoja, ei se mielestäni harvinaista/moukkamaista ole. t. 10

Toissapäivänä sillä viimeksi lensin ja kaikki kallistaa penkkinsä nukkuessaan. Ja siellä ei todellakaan ole ahdasta.

Vierailija
85/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, aina välillä joku torspo yrittää. No, mä painan sen jaloilla ns. miinus kulmaan eli vähän etukenoon, sit alkaa yleensä juntin pää pyörimään niin sanon vaan ystävällisesti et sori mun jalat on tääl välissä :)

Vipuhan on tarkotettu vähän väljemmille penkkiriviasetuksille kun mitä esim. Finski käyttää.

Vierailija
86/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä oikein höliset?

Vierailija
87/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä oikein höliset?

kyllä monissa koneissa on varauloskäynnin kohdilla muutama penkki,j oissa selkänoja EI taitu. Lomalennoilla näitä penkkejä myydään silti kalliista lisämaksusta, kun niissä on enemmän jalkatilaa, ja sitten on huomautus että selkänoja EI taitu.

Ja sitten on myös niitä penkkejä jotka sijaitsee varauloskäyntirivillä ja joissa selkänoja MYÖS taittuu (ja on enemmän jalkatilaa).

¨

Riipuu konetyypistä ja siitä miten kyseinen yhtiö no tilannut sinne ne penkit.

Vierailija
88/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kerrasta on tosin nyt jo vuoden päivät. Ei minustakaan Singaporen koneissa ole ahdasta, mutta kyllä se näyttö tulee mielestäni tarpeettoman lähelle/huonoon kulmaan, jos edessä oleva kallistaa selkänojansa ääriasentoon.

Itse asiassa en ole lentänyt millään yhtiöllä, missä näin ei tapahtuisi tässä tilanteessa. Miten se olisi edes mahdollista, kun näyttö on kuitenkin tehty sellaiseksi, että esim. vieressä istuva ei suoraan näe, mitä katsot? Totta kai kallistuskulma vaikuttaa.

Onneksi useimmat älyävät kallistaa selkänojaa maltillisesti.

t. 10

Vierailija
89/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies kyllä heti rykäsee sen penkin selkänojan taaksepäin.

Huh huh, en ole koskaan ajatellut, että ei saisi.

Takanaolevahan voi myös laittaa omansa samalai.

Mun mies on pitkä, jalat ovat aina mun puolella ja käytävällä toinen.

Joskus kallistan itsekin vähän, kun haluan rennomman asennon.

En oikeasti ole ikinä edes ajatellut, että niitä ei saisi kallistaa, että mammat paheksuu asiaa. Lomalennoilla oikeestaan aika monella on kallistettu. LEffaruutukin on katossa.

Vierailija
90/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei myöskään kysele, että saako kallistaa,

Kerran Amerikan reissulla takana oleva nainen alkoi valittaan kun isäntä käänsi istuimen.

Mies meinas ihan oikeesti hiiltyä ja hyvä, ettei käynyt naisen kimppuun. Hänellä kun on oikeus tehdä mitä haluaa.

Mun mies onkin narsisti muutenkin ja käytöstapoja ja toisen välittämistä ei ole.

Tästä ketjusta olen sen verran oppinut, että käännänn maltillisesti ja kysynkin ensin. Aina olen kuitenkin katsonut mitätakanaolija hommaa, yleensä ne istuu silmät kiinni..

Vierailija
91/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nukutaan, mutta todella ärsyttävää silloin kun on ahtaat tilat ja lento niin lyhyt ettei "vaadi" kallistusta. Mä en ole mitenkään pitkä, mutta jos se edessäolevan istuin on parikin tuntia joku 30 cm päässä omasta naamasta niin kyllä se ahdistaa.

Olen myös joskus istunut siellä vikassa penkkirivissä, jota EI sa akallistettua vaikka edessä oleva tuoliaan kallistaa. Eli tilaa ei saa mistään lisää.

Vierailija
92/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on omasta mielestäni, vaikkei sitä toki mikään sääntö kielläkään. Itse en niin tee, kun haluan ottaa toisetkin huomioon. Sitä tilaa ei muutenkaan lentokoneessa ole turhan paljon, ja mua suoraan sanottuna v*tutti istua lähes 10 tunnin lento ihan törkeän ahtaasti, kun edessä istuva piti omaa selkänojaansa niin alhaalla kuin pystyi.

Vierailija
93/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on omasta mielestäni, vaikkei sitä toki mikään sääntö kielläkään. Itse en niin tee, kun haluan ottaa toisetkin huomioon. Sitä tilaa ei muutenkaan lentokoneessa ole turhan paljon, ja mua suoraan sanottuna v*tutti istua lähes 10 tunnin lento ihan törkeän ahtaasti, kun edessä istuva piti omaa selkänojaansa niin alhaalla kuin pystyi.

siis on KOHTELIASTA ettei pidä selkänojaa TARPEETTA alhaalla (luulisi itsellekin mukavampi istua suorassa silloin kun ei oikeasti nuku).

Itse en ikinä pidä nojaa alhaalla paitsi jos tosiaan nukun, niin laitan ainakín vähän alas.

Mutta mielestäni esim. yölennolla nukkuessa pitäisi olla ok sitä vähän kallistaa.

Erikseen sitten toki nämä jotka huvikseen pitää sitä levällään koko lennon ajan.. :(

ap

Vierailija
94/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai saa, silloin, kun fasten seat belt -valo ei pala se on sen takanaistujan ongelma, laittakoon vahingon kiertämään ryan airin koneissa ei muuten saa penkkejä kallistettua

[/quote]

Vain nousun ja laskun yhteydessa valon palaessa selkänoja ylös. Jos turbulenssia ja valo palaa, saa selkänojan pitää alhaalla.

Vierailija
95/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä varten kai se säätö siinä on, vai?

Ihme että tästäkin voidaan saada riita aikaiseksi.

Vierailija
96/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita ärsyttää jos edessäoleva laskee selkänojan. ENNAKOI. Kun huomaat että edessäolija hapuilee vipua josta selkänoja lasketaan, työnnä polvesi aivan kiinni selkänojaan ja työnnä varovasti. Edessäistuva luulee että penkki on rikki kun ei saa sitä laskettua.

Itse kerran lensin reittilennolla Istanbulista Helsinkiin, olin valvonut yön kentällä (14 h) olin väsynyt, ärtynyt ja eikö edessä istunut mies kahden lapsen kanssa ja ne laski sen selkänojan taakse. Mua muutenkin ahdistaa tilan vähyys lentokoneissa (varsinkin ikkunapaikoilla) joten hyvin ärtyneenä nappasin selkänojasta kiinni ja kumarruin eteenpäin: Anteeks mut voisitteko nostaa tän ylös.

Istuivat siinä edessä hyvin hiljaa loppumatkan.

En ole mikään tiukkis mutta tuona hetkenä väsyneenä sanoin hyvin hyvin ilkeästi.

Ps. Niin, itselläni ei, tuolloinkaan, ollut selkänojaa alhaalla vaikka hirsiä vedinkin. Tän kerran jälkeen ennakoinnilla olen säästynyt lasketuilta selkänojilta. :)

Tulihan tässä toinenkin tarina mieleen tilaulennolta viime syksyltä, kun veljeni kanssa lennettiin. Meillä molemmilla käytäväpaikat. Veljeni selkänoja oli RIKKI, ei pysynyt ylhäällä vaan valui hiljalleen alas.

Kun ensimmäisen kerran valahti ääriasentoon takana istuva mies ERITTÄIN VIHAISENA sanoi että voitko nostaa penkin kun täällä on muutenkin vähän tilaa. Veljeni pyysi anteeksi ja nosti penkkiä. Oli pian taas valahtanut alas ja veljen i

sitten nosteli penkkiä loppumatkan ylös koska ei halunnut olla häiriöksi. Ja takana istuva mies kun tajusi meidän välisestä keskustelusta että penkki on rikki, meni hieman noloksi :D

Vierailija
97/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä löytyy tilaa.

Itse en oikeastaan koskaan ole kallistanut, mutta eipä haittaa jos edessä kallistuu, paitsi ruokailun aikana.

Kun paljon lentää, ei tuollaisiin asioihin kiinnitä huomiota.

Vierailija
98/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kerrasta on tosin nyt jo vuoden päivät. Ei minustakaan Singaporen koneissa ole ahdasta, mutta kyllä se näyttö tulee mielestäni tarpeettoman lähelle/huonoon kulmaan, jos edessä oleva kallistaa selkänojansa ääriasentoon. Itse asiassa en ole lentänyt millään yhtiöllä, missä näin ei tapahtuisi tässä tilanteessa. Miten se olisi edes mahdollista, kun näyttö on kuitenkin tehty sellaiseksi, että esim. vieressä istuva ei suoraan näe, mitä katsot? Totta kai kallistuskulma vaikuttaa. Onneksi useimmat älyävät kallistaa selkänojaa maltillisesti. t. 10

Ihan hyvin näkee ruudun, vaikka edessä istuja laskee penkin kokonaan alas. Ei se penkki nyt kuitenkaan niin paljoa alas laske, et se oikeesti ketään häiritsis.

No noista kanarian lomalennoista mulla ei oo tietoo.

Ylihuomenna taas Singiksen kyytiin ja taatusti penkki laskeutuu, niinkuin kaikilla muillakin.

Vierailija
99/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiellettyä kertoa leffassa kovaan ääneen mitä seuraavaksi tapahtuu tai varata ruuhkabussissa kahta paikkaa istumalla käytävn vieressä ja laukku ikkunapaikalla, mutta ei se kohteliasta ole ja fiksu ihminen ei niin teekään.

Ok, on ymmäreettävää että esim. pitkillä lenoilla istuimia kallistellaan, etenkin nukkuessa. Mutta kai se nyt paksuimpaankin kalloon menee, että istuimen kallistaminen vie aina tilaa takanaistuvalta eikä aina ole mahdollista laittaa vahinkoa kiertämään (mikä muuten on ihan yhtä itsekästä) jos esim. on siellä viimeisessä penkkirivissä eikä VOI kallistaa enää omaansa. Eli vain hyvin itsekäs ihminen kallistaa kallistaa istuinta ellei sille oikeasti ole tarvetta.

Vierailija
100/132 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole kovin pitkäkään, 175-senttinen. Silti viimeksi Singaporella lentäessäni jouduin keskeyttämään elokuvan katselun, kun en saanut ruutua enää käännettyä sellaiseen kulmaan, että kuva olisi ollut kirkas.

Ei ole muuten minullakaan tietoa Kanarian lomalennoista. Mihin tämä nyt liittyi?

t. 10