Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurten ikäluokkien rutkutus ärsyttää

Vierailija
19.01.2011 |

Taas oli Hesarin mielipideosastolla jonkun eläkkeestään huolestuneen kuusikymppisen kirjoitus. Heitä on paljon ja heille pitää saada lisää toisten kustantamaa eläkerahaa, jotta heillä on varaa maksaa hoitonsa sitten, kun ovat raihnaisia. Perusteluna oli että he ovat kovasti tehneet töitä ja rakentaneet hienon yhteiskunnan ja jättävät kovasti perintöä lapsilleen. Nuoremmilla pitää olla sama velvollisuus maksaa edellisen ikäpolven eläkkeet niin kuin heilläkin aikanaan.

Kirjoittaja unohti tarkoituksella tai tahattomasti sen tosiasian, että suuret ikäluokat syövät kolmen sukupolven rahat: vanhempiensa, omansa ja lastensa. HE eivät jälleenrakentaneet Suomea sotien jälkeen vaan heitä edeltäneet ikäluokat tekivät sen. Suuret ikäluokat loivat byrokratian 20-miljoonaisen kansan tarpeisiin ja "työllistivät" itsensä sitä kautta. Heidän opinto- ja asuntovelkansa maksoivat itse itsensä inflaation ja säännöllisten devalvaatioiden avulla. He jäivät eläkkeelle niukin naukin kuusikymppisinä ja odotettavissa on 20+ mukavaa vuotta harrastaen, matkustaen ja viettäen mukavaa elämää. He synnyttivät todella pieniä ikäluokkia, koska oli kuulemma niin ikävä itse kasvaa suurissa perheissä. Nyt näiden merkittävästi pienempien ikäluokkien pitäisi maksaa heidän eläkkeensä ja vielä nostaa niitä, samalla kun he itse istuvat keräämänsä omaisuuden päällä. Lapset perivät ne ollessaan itse eläkeiässä.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vasta oli lehdessä juttu siitä, kuinka paljon suuret ikäluokat sponsoroi aikuisia lapsiaan. Meillä juurikin näin, eläkkeelle kohta jäävä äitini antaa minulle ja siskolleni säännöllisesti 300-400 euroa. Vanhemmillani on lainat maksettu, he eivät paljon kuluta. Ylimääräistä jää siis pienemmästäkin palkasta.

Aika mukavasti auttoivat minua myös opiskeluaikana, lisäksi olivat laittaneet lapsilisäni säästötilille. Epäilen, etten pysty omille lapsilleni vastaavaa tarjoamaan. En minä tästä kuitenkaan suuria ikäluokkia syytä.

Ehkä meidänkin ikäluokkaa vielä lykästää jonain päivänä ja sitä paitsi, kyllä me jos joku ollaan pullamössössä kasvaneita ja liian helppoon elämään tottuneita. Yhyy yhyy, kun ei ole varaa ostaa wiitä, otetaanpa pikavippiä. Mun vanhemmat on sentään joutuneet säästämään esim. ensimmäistä autoaan varten. Kuka nykyään enää edes mitään säästää? Lainaksi eletään.

Vierailija
42/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vasta oli lehdessä juttu siitä, kuinka paljon suuret ikäluokat sponsoroi aikuisia lapsiaan. Meillä juurikin näin, eläkkeelle kohta jäävä äitini antaa minulle ja siskolleni säännöllisesti 300-400 euroa. Vanhemmillani on lainat maksettu, he eivät paljon kuluta. Ylimääräistä jää siis pienemmästäkin palkasta.

Aika mukavasti auttoivat minua myös opiskeluaikana, lisäksi olivat laittaneet lapsilisäni säästötilille. Epäilen, etten pysty omille lapsilleni vastaavaa tarjoamaan. En minä tästä kuitenkaan suuria ikäluokkia syytä.

Ehkä meidänkin ikäluokkaa vielä lykästää jonain päivänä ja sitä paitsi, kyllä me jos joku ollaan pullamössössä kasvaneita ja liian helppoon elämään tottuneita. Yhyy yhyy, kun ei ole varaa ostaa wiitä, otetaanpa pikavippiä. Mun vanhemmat on sentään joutuneet säästämään esim. ensimmäistä autoaan varten. Kuka nykyään enää edes mitään säästää? Lainaksi eletään.

Moni muu ei ole.

Kaltaisiasi kultalusikka perseessä syntyneitä on aina kaikissa ikäluokissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kaikilla.

Vierailija
44/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voitaisiin antaa esimerkkinä suuriin ikäluokkiin kuuluva varhaiseläkkeelle siirtynyt kouluja käymätön toimitusjohtaja ja hänen perushoitajakoulutuksen saanut puolisonsa, jotka istuva nököttävät tiukasti osakesalkkunsa päällä Marbellassa ja nostavat samalla 4000 euron kuukausieläkettä.

Ja toiseen vaakakuppiin kolmekymppinen akateeminen pätkätyönainen, joka maisterinpaperit takataskussaan kärkkyy ja kärkkyy vakituista työpaikkaa eläköityviltä kolleegoiltaa, mutta saa kerta toisensa jälkeen huomata että suuret ikäluokat vievät virkansa mukanaan eläkkeelle, koska nykymaailmassa yhdeltä työntekijältä vaaditaan kolmen tulos. Näin ollen paikkoja voi surutta leikata ja päästää massat nauttimaan leppoisan työtahdin ja katkeamattoman työuran tuomista eläke-eduista.

Vierailija
45/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se juttu, johon viittasin:

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Suuret+ik%C3%A4luokat+avustavat+nuore…

"Suuret ikäluokat auttavat eniten toisia kotitalouksia."

mutta samaan aikaan

"Jostain syystä lahjojen ja avustusten saajat, noin 650 000 kotitaloutta ovat puhelinhaastatteluissa ilmoittaneet saaneensa vähemmän kuin antajat ovat kertoneet."

Kumpi valehtelee?

Vierailija
46/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. omat vanhempani (nyt 60) elivät todella niukan lapsuuden ja opiskeluajan, sen jälkeen ovat tienanneet kivasti ja ovat auttavaisia. Toisaalta esim. asuntojen hinnat (pk-seutu) olivat ihan eri tasoa (etenkin kun laman aikana saivat ostettua halvalla paljon isomman asunnon), inflaatio söi kivasti lainoja ja ennenkaikkea TYÖLLISYYSTILANNE oli ihan eri. Esim. äitini meni lukiosta kesätöihin pankkiin, ilman mitään koulutusta. Heti kun valmistuivat yliopistosta, saivat vakituiset työpaikat. Eläkkeelle saavat jäädä 60-63 ikäisinä.

Me olemme miehen kanssa 3-kymppisiä, koulutukselta FM ja FT. Ei vakitöitä, kituutellaan pienipalkkaisissa pätkätöissä ja välillä työttömänä. Asuntojen hinnat pilvissä, vuokralla asutaan kun ei ole mitään mahdollisuuksia ottaa lainaa pienillä ja epäsäännöllisissä tuloilla. Luin viime vuonna, että oman sukupolveni elintaso tulee laskemaan verrattuna suuriin ikäluokkiin, ja aika paljon. Eläkeikää nostetaan koko ajan, lapsiperheiden elämää vaikeutuu, työelämän vaatimukset ovat ihan erit (kovempi kilpailu, koko ajan pitää vetää täysillä, työnantaja vaatii sitiutumista ja antamana kaikkensa mutta ei itse sitoudu jne).

Vierailija
47/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutte osa vielä varmaan omista vanhemmistanne.

Mun vanhemmat ovat ikänsä työtä tehneet, pienet eläkkeet nyt, jolla onneksi toistaiseksi pärjäävät.

Kaikenlaista kremppaa ehtinyt tulla, koska terveydenhuolto ei ollut vielä parhaimmillaan heidän lapsuudessaan. Ovat syntyneet 1943.

Yleistäminen on aika paha virhe lähes joka kerta. On ehkä pieni joukko joka toimii väärin ja jonka tekemisiä julkisuudessa aina repostellaan. Iso osa on vaan kuuliaisia kansalaisia, tavallisia duunareita pienellä palkalla ja siten myös pienillä eläkkeillä.

Vierailija
48/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on valitettavan totta muidenkin kuin maistereiden kohdalla. Moni odottaa ja odottaa vanhempien työntekijöiden lähtöä eläkkeelle vain todetakseen, että työpaikka meni saman tien.

Vuosikausia on hoettu työvoimapulan tulevan kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle mutta kuinkas kävikään? Työttömyys senkun lisääntyy!

Ei ihme jos nuoremmat ihmiset ovat pikkuset pettyneitä ja vihaisia.

"Ja toiseen vaakakuppiin kolmekymppinen akateeminen pätkätyönainen, joka maisterinpaperit takataskussaan kärkkyy ja kärkkyy vakituista työpaikkaa eläköityviltä kolleegoiltaa, mutta saa kerta toisensa jälkeen huomata että suuret ikäluokat vievät virkansa mukanaan eläkkeelle, koska nykymaailmassa yhdeltä työntekijältä vaaditaan kolmen tulos. Näin ollen paikkoja voi surutta leikata ja päästää massat nauttimaan leppoisan työtahdin ja katkeamattoman työuran tuomista eläke-eduista. "

Vierailija
49/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis kuusikymppisiä, jotka syntyivät 50-luvun taitteessa.

Termit sulla pikkuisen siis hukassa.

Minusta ei ole mitään syytä kurjistaa kenenkään elinoloja tuollaisilla perusteilla joita ap listaa. Olisi mukava lukea koko kirjoitus, tuosta ap:n aloituksesta ei käy ollenkaan ilmi, miksi se mielipidekirjoittaja oli huolissaan ja mitä toivoi.

Vierailija
50/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehneet töitä ja säästäneet. Sitä kautta ovat ostaneet perheelleen sopivan kokoisen asunnon, mökin, autot ym. Nykyinen n. 30-vuotiaiden sukupolvi kävelee pankkiin ottamaan ylisuuren lainan ylisuureen asuntoon, ajaa tila-autoilla jne. Kaiken pitää olla suurta ja muiden maksamaa. Minä kunnioitan suuria ikäluokkia, jotka ovat omaisuutensa ja eläkkeensä ansainneet. Monet heistä ovat aloittaneet työnteon 15-vuotiaina. Moniko voi sanoa tehneensä 50 vuotta töitä?

Vierailija
51/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenen olla eri mieltä.

Vierailija
52/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä olisi tarjolla.

Vierailija
53/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis kuusikymppisiä, jotka syntyivät 50-luvun taitteessa.

Termit sulla pikkuisen siis hukassa.

Minusta ei ole mitään syytä kurjistaa kenenkään elinoloja tuollaisilla perusteilla joita ap listaa. Olisi mukava lukea koko kirjoitus, tuosta ap:n aloituksesta ei käy ollenkaan ilmi, miksi se mielipidekirjoittaja oli huolissaan ja mitä toivoi.

Eli sinulla itselläsi on laskutaito hukassa, suurien ikäluokkien määrittely vaihtelee vähän mutta alkuvuodesta eli 1945 ollaan yhtä mieltä, sodan jälkeen siis. Yleisesti käytetään syntymävuosia 1945-1950.

Tämän voi päätellä myös siitä, että jo tehdyt eläkkeiden heikennykset (niin sanottu elinaikaindeksi) ei koske vielä näitä ikäluokkia, vaan vasta nuorempia.

Vierailija
54/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne mitä pätkätöistä tienaa, menevät pätkien välissä ruokaan ja vuokraan.

Omalla alalla juuri se tilanne, että eläkkeelle jääviä on paljon, mutta kun jäävät töistä pois, niin vain pieni osa tulee uudelleen hakuun. Loput vain lopetetaan. Lisäksi koulutuspolitiikka on aivan perseestä, meidänkin alalla yliopiston sisäänpääsykiintiöitä on kasvatettu, vaikka työpaikkoja on koko ajan vähemmän! Eläköön yliopistojen tulospalkkaus (ts. mitä enemmän valmistuneita, sitä enemmän rahaa. Ei sillä väliä saako kukaan töitä...)

tehneet töitä ja säästäneet. Sitä kautta ovat ostaneet perheelleen sopivan kokoisen asunnon, mökin, autot ym. Nykyinen n. 30-vuotiaiden sukupolvi kävelee pankkiin ottamaan ylisuuren lainan ylisuureen asuntoon, ajaa tila-autoilla jne. Kaiken pitää olla suurta ja muiden maksamaa. Minä kunnioitan suuria ikäluokkia, jotka ovat omaisuutensa ja eläkkeensä ansainneet. Monet heistä ovat aloittaneet työnteon 15-vuotiaina. Moniko voi sanoa tehneensä 50 vuotta töitä?

Vierailija
55/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suuret ikäluokat ovat olleet tulppana ja esteenä nuorempien työllistymiselle!

Sitä paitsi siihen aikaan sai arava-lainaa todella edullisesti eikä tarvinnut olla ihmeempiä säästöjä asunnon ostamiseksi. Meitä muita ei ole autettu ollenkaan noin paljon yhteiskunnan taholta.

Lapsilisäkin jäädytettiin heti siinä vaiheessa kun suuret ikäluokat olivat lapsensa teini-ikäisiksi saaneet.

Vierailija
56/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kolmekymppisille ei ole töitä. Asuntojen hinnat ovat pilvissä. Nykypäivänä 15-vuotias kouluttamaton nilkki ei saa töitä mistään. Ja aniharvalle koulutetullekaan riittä töitä katkeamattomasti 50 vuotta! Maailma on nyt aivan erilainen kuin 70-luvulla, jolloin suuret ikäluokat olivat meidän ikäisiä.

Vierailija
57/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ne nuoremmat. Tämä vastaus on hyvä esimerkki siitä: kaikki on muiden vikaa... Vanhemmat ei anna työpaikkoja (nehän on jo eläkkeellä), yhteiskunta ei tue (ennen ei sossun luukku käynyt yhtään niin usein kuin nykyään) jne.

kun suuret ikäluokat ovat olleet tulppana ja esteenä nuorempien työllistymiselle! Sitä paitsi siihen aikaan sai arava-lainaa todella edullisesti eikä tarvinnut olla ihmeempiä säästöjä asunnon ostamiseksi. Meitä muita ei ole autettu ollenkaan noin paljon yhteiskunnan taholta. Lapsilisäkin jäädytettiin heti siinä vaiheessa kun suuret ikäluokat olivat lapsensa teini-ikäisiksi saaneet.

Vierailija
58/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suuret ikäluokat ovat olleet tulppana ja esteenä nuorempien työllistymiselle! Sitä paitsi siihen aikaan sai arava-lainaa todella edullisesti eikä tarvinnut olla ihmeempiä säästöjä asunnon ostamiseksi. Meitä muita ei ole autettu ollenkaan noin paljon yhteiskunnan taholta. Lapsilisäkin jäädytettiin heti siinä vaiheessa kun suuret ikäluokat olivat lapsensa teini-ikäisiksi saaneet.

mistä ikäluokasta sä oikein edes olet huolissasi työllistymismielessä??

Suuret ikäluokat ovat jo jääneet eläkkeelle. fakta.

Toinen fakta: heidän eläkkeelle jäädessään moni alta kolmekymppinen sai vakkariduunin tuosta vaan.

Kolmas fakta: pätkätöistä ei pidä syyllistää yhtään ketään jo töissä olevaa, vaan yleistä yrityselämän trendiä siirtää suhdanneriski työmarkkinoille palkkaamalla mieluummin helposti töistä eliminoitavissa olevaa pätkätyövoimaa!

Itse olen syntynyt v. 67 ja MINULLA sekä sukupolvellani oli oikeita ongelmia päästä työn syrjään kiinni 90-luvun alun pitkässä lamassa. Silloin vielä oli oikeastikin nuo suuret ikäluokat töissä ja työpaikkoja liikkeellä todella vähän.

Mutta 2000-luvulla poistuma eläkkeelle on pitänyt huolen siitä, että työpaikkoja on taas ollut ja väliinputoajia ovat olleet monet ikäluokkani edustajat, jotka eivät päässeet moneen vuoteen töihin 90-luvun taitteessa. Aukko työkokemuksessa ja karttunut ikä haittaavat, kun tarjolla on nuoria ja vastavalmistuneitakin.

No, itse pääsin vakkarihommiin kuuden vuoden määräaikaisuuksien jälkeen, eli en valita henk.koht. Mutta hiukan huvittaa vain se, että perspektiivi mättää nyt monella.

Vierailija
59/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kolmekymppisille ei ole töitä. Asuntojen hinnat ovat pilvissä. Nykypäivänä 15-vuotias kouluttamaton nilkki ei saa töitä mistään. Ja aniharvalle koulutetullekaan riittä töitä katkeamattomasti 50 vuotta! Maailma on nyt aivan erilainen kuin 70-luvulla, jolloin suuret ikäluokat olivat meidän ikäisiä.

pienempiin neliömääriin ja vähitellen kasvattaa asunnon kokoa. Näin tehtiin ennen. Nyt ostetaan/rakennetaan ensiasunnoksi 250 neliön omakotitalo. Ja kyllähän niitä töitä pitäisi olla, kun suuret ikäluokat on pääsääntöisesti eläköityneet. Mikäli paikkoja ei laiteta hakuun, ei se heidän vika ole.

Vierailija
60/125 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurten ikäluokkien jäseniä. Esim. muutama isomman projektin entinen vetäjä ei anna uudelle vetäjälle aineistoja! Tee siinä sitten töitä kun et saa tarvittavia tietoja :P Terveisiä yliopistomaialmasta, jossa eläkkeelle jääminen ei tarkoita sitä että poistuisi takavasemmalle ja tekisi tilaa muille. Ja tila tarkoittaa myös kirjaimellisesti fyysistä tilaa, uusia työntekijöitä heivaillana milloin minnekin ihme loukkoihin kun ne eläkkeellä olijat pitävät edelleen huoneensa...

vaan ne nuoremmat. Tämä vastaus on hyvä esimerkki siitä: kaikki on muiden vikaa... Vanhemmat ei anna työpaikkoja (nehän on jo eläkkeellä), yhteiskunta ei tue (ennen ei sossun luukku käynyt yhtään niin usein kuin nykyään) jne.