Voiko nykyajalla mielestänne koulu pakottaa lapsen syömään lautasensa
tyhjäksi jälki-istunnon uhalla. Annosta ei saa itse ottaa eikä pieniä annoksia anneta. Alakoulusta kyse. Tiedättkö tällaisia kouluja Suomessa?
Kommentit (66)
Meidän alakoulussa lapset ottaa itse ruuan, mutta kouluhuoltaja valvoo että ainakin vähän joka laatua. Ja lisää saa hakea myös. Mutta lautaselle ei saisi jättää, mutta sitä ei kyllä valvota yhtä tarkasti.
1978 eikä silloinkaan uhattu jälki-istunnolla... eli en hyväksyisi.
Ota yhteys kouluun ja selvitä asia.
Muistan oikein ne uutiset tv:ssä asiasta ja kuinka riemuissani olin, sillä minua oltiin pakotettu syömään koulun pahaa ruokaa. Lukuisia jälki-istuntoja oltiin yhden Karin kanssa, jolle ei maistanut myöskään ruoka koulussa. Ja tosiaan pakottaminen loppui siihen paikkaan.
Odotas lasken milloin se oli.... se oli v. 1977 syksyllä.
Terv. yks 4-kymppinen
En kyllä yhtään ihmettele tosin sitä jos tuota jossain yritetään, nimim. aikoinaan oppilaana opelle jonka mielestä kaikesta ruuasta pitää oppia tykkämään ja muutaman kerran kouluruokalassa oksentanut kun pakotettiin syömään...
Sotisi kyllä omaa oikeustajuani vastaan niin rankasti, että en tiedä mitä tekisin (olettaen, ettei asia ole neuvoteltavissa - tuskin on, jos noin älytön sääntö on voimassa). Ehkä menisin istumaan sen tunnin lapsen puolesta ja sanoisin, että koska minusta tämä ei vetele ja olen lapsen tekosista viime kädessä vastuussa, niin rangaistuskin kuuluu minulle.
eikä niskoittelu ruokapöydässä ole sellainen koulun määräysten ja ohjeiden vastainen toiminta, että siitä saisi jälki-istunnon. Vanhempi voi muuten ilmoittaa, että lapsi ei tule paikalle ja asia tarvittaessa sivistyslautakuntaan.
mikä koulu kyseessä ? tee valitus koululautakunnalle jos rehtori ei kuuntele..
Kouluruoka on niin peetä nykyään että ketään eo voi pakottaa sitä suuhunsa laittamaan
joten oletan, että koulussakin osataan antaa ruokailuun liittyvää kasvatusta. Eli lautanen tyhjäksi koulussakin, tosin kannatan sitä, että lapsi itse annostelee ruoan itselleen.
Ja se on hyvä. Minut pakotettiin syömään koko ala-aste (aloitin koulun 1974). Istuin yksin ruokalassa ja yhden kerran oksensin lautaselle.
Myöhemmin syötiin luokassa. Opettaja annosteli kaikille ruokaa, itse ei saanut ottaa. Muut piilottivat ruokaa papereihin ja pulpettiin, minä en uskaltanut.
Yhtä tuskaa ja helvettiä.
Kyllä meidän ainakin piti syödä lautanen tyhjäksi vielä 80-luku loppuun saakka ainakin. Jälki-istuntoa ei saanut (senkin olisin ottanut mieluummin), vaan ruokalaan piti jäädä välitunniksikin pakkosyömään itku kurkussa. Pari kertaa oksensinkin.
Muistan oikein ne uutiset tv:ssä asiasta ja kuinka riemuissani olin, sillä minua oltiin pakotettu syömään koulun pahaa ruokaa. Lukuisia jälki-istuntoja oltiin yhden Karin kanssa, jolle ei maistanut myöskään ruoka koulussa. Ja tosiaan pakottaminen loppui siihen paikkaan.
Odotas lasken milloin se oli.... se oli v. 1977 syksyllä.
Terv. yks 4-kymppinen
Tampereella 1980-luvulla oli lautasentyhjennyspakko vielä käytössä. Annoksensa sai onneksi omassa koulussani ottaa itse, joten taitava lautasensotkija pärjäsi kyllä ;)
Kerran jouduin kiipeliin, kun en hammastarkastuksen takia ehtinyt ruokailuun muiden mukana, ja uunimakkara+pussimuusi oli ladottu valmiiksi lautaselle (ehdoton inhokkini). Istuskelin siinä sitten puoli tuntia vihaisen keittäjän vartioimana, kunnes tädin silmä vältti ja kiltimpi tuli armahtamaan...
edelleen valvotaan, ja "lautasmallia" pitää noudattaa, oikeissa suhteissa.
Eli jos otit paljon salaattia, pitää ottaa samassa suhteessa (paljon) myös soossia ja perunaa...
Mutta ei kait siitä jälkkää saa, "marmatusta" vain
ovat sitä mieltä, että lasta ei saa pakotta syömään. Saati sitten koululaista.
AP koulun nimi tänne niin asia hoituu kuin itsestään.... netillä on valtaa. tai kirjoita oman asuinkuntasi lehden mielipideosastolle. Thats it
on biojäteastiat viety pois ja kaikki pitää syödä. Mutta itse saa ottaa, ja kaikkea ei ole pakko ottaa.
Ruoka on cook and chill menetelmällä tehtyä paskaa itäeuroopasta (jatkettuna vedellä) joten lopputulos on että kukaan ei syö koulussa....
inhoon muutenkin tommosta pakkosyöttöä.
kaikkea tulee maistaa,mutta eihän kukaan aikuistakaan työpaikalla pakota syömään!
on biojäteastiat viety pois ja kaikki pitää syödä. Mutta itse saa ottaa, ja kaikkea ei ole pakko ottaa. Ruoka on cook and chill menetelmällä tehtyä paskaa itäeuroopasta (jatkettuna vedellä) joten lopputulos on että kukaan ei syö koulussa....
Mikä koulu? t. Oululaisen koululaisen isä. Just oli Foorumissa juttua tuosta cook and chillistä, ei vakuuttanut.
ja se ruoka on siis todella peetä. Puolalasia perunoita, liha sieltä mistä halvimmalla saa eli itäeuroopasta. Kaikki ruuat jatketaan vedellä. On todella chill, koska tarjoillessakin kylmää (säästetään ilmeiseti sähköä)
Bioastat viety pois eli lapset eivät ota ruokaa kun sitä ei saa heittää pois. Mausta kun ei koskaan tiedä, voi olla ihan mitä vaan
Oulussa käytetään koululaisten tuokaan vähiten koko suomessa !!
ruoka voi ola 5 päivää vanhaa eli perjantaina syödään maanantaina tehtyä ruokaa... joka taas on tehty pakasteesta
Chill on melkein uudelleen pakastamista !
jäisi jälki-istuntoon tuossa tapauksessa. Lapsellakin on ihmisoikeudet.