En synnyttäisi ilman ilokaasua. Muuttaisin mieluummin toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (19)
Mulle tuli ilokaasusta pahoinvointia. Olin just saanut vauvan ekaa kertaa syliin, tyrkkäsin sen miehelle syliin ja käskin mennä kauemmas, etten olis oksentanut sen päälle. Oksensin sitten lattialle.
Kakkonen kun syntyy, en halua ilokaasua... :D
Ja luulin, että pullossa ei ole mitään, kätilö kävi vääntämässä kaasua isommalle tai tarkisti muuten mittareita. Ei vaan tehonnut muhun mitenkään.
Ja jos joku epäilee etten imuttanut oikein niin mulla on 7 henkeä todistajana kahdessa eri raskaudessa kätilöopistolta ja naikkarilta ennenkuin uskoivat hekään! Eli isolla joukolla minua on opetettu imuttamaan, olin kuulemma hyvä oppilas ja oikein meni, ei vaan vaikuta muhun.
Eli viestini on, että kyllä sitä ilmankin pärjää, epiduraali oli ihana. Naikkarilla sain sen kyllä vasta kun olin jo 10 cm auki (avauduin nopeasti) ja että oli ihana kivuton ponnistuvaihe, kätilö katsoi ktg-käyriltä milloin on supistus ja silloin ponnistin. Neljällä rykäisyllä lapsi ulkona. Niin se pitäisi olla, ettei lainkaan satu.
Onkohan näillä jokin syy-yhteys, mulla on hyvin kestävä viinapää ja hammaslääkärillä ei myöskään puudutukset tehoa kunnolla, olen oppinut pyytämään sitäkin reippaammin, perussärkylääkkeet ei tunnu missään, pitää hakea panacodia lääkäriltä, että tuntuu vaikutusta.
on kamala, ei vienyt multa särkyjä yhtään pois, toi vain saatanmoisen jysäri:(
Mutta niin vain pärjäsin. Laitoin suun eteen jotain joka hillitsi mun hengitystä. Tavallaan "ahdistin hengen kulkua" (kuulostipa hullulta!) Mutta saman ajoi kuin se ilokaasun maski! Ja sitten pidin käsiä niinku maskina ja keskityin siihen. Ja yllätyin kun se toimikin! Se oli mulla lähinnä psyykkinen vaikutus eikä itse ilokaasu kyllä tehonnut muuten. Ja se hajukin saa nykysin mut voimaan pahoin :/
Joten seuraavassa synnytyksessä ei oteta ilokaasua taaskaan.
Millon näin on päätetty? Ja kuka on tehnyt päätöksen? Miksi???
Luojan kiitos en asu Jyväskylässä. Mutta aivan järkkyä!!!!!! Mitä haittaa siitä on kenellekään?
Synnytys nyt on vain muutama tunti elämästä. Jos muutat toiselle paikkakunnalle, se on sitten pysyvämpi tilanne.
Synnytin kuopuksen 05/08 eikä silloin saanut enää ilokaasua. Vielä syksyllä 2006 sai, kun synnytin esikoista. Ei siitä kaasusta kyllä mitään hyötyä mulle ollut.
t. synnyttänyt kaks kertaa ja molemmilla kerroilla ilokaasusta ei ollut mitään apua! Ei se kipua vienyt pois laisinkaan, tuntui vaan että olis huumattu tahdottomaksi että kidutus olis helpompaa suorittaa vielä rankemmin. En panis pahaks vaikka veisvät pois kaikki ilokaasulaitteet kaikilta synnäreiltä.
sitä ilokaasua tarvitaan? Olen niin usein täältäkin lukenut ja kuullut monilta, että ovat saaneet ilokaasua ja se ei ole auttanut yhtään (tai vaikuttanut mitenkään). Itse en saanut ilokaasua, joten ei ole kokemusta, kiinnostaa miten se auttaa?
Millon näin on päätetty? Ja kuka on tehnyt päätöksen? Miksi???
Luojan kiitos en asu Jyväskylässä. Mutta aivan järkkyä!!!!!! Mitä haittaa siitä on kenellekään?
Syynä kätilöiden työturvallisuus. Kätilöt altistuivat liikaa ilokaasulle työssään ja siksi sen käyttö synnytyssaleissa lopetettiin. En sitten tiedä oliko Jyväskylän ilokaasulaitteet tai joku muu seikka (ilmastointi?) huonommat kuin muualla vai työterveyshuolto tarkempi.
4 krt olen synnyttänyt, ja ilokaasu on ainoa kivunlievitys, joka saa mun synnytyksen sujumaan about "normaalisti" ilman että tulee komplikaatiota siksi, että menen ihan lukkoon liikakipujen takia tai ponnistusvaihe häiriintyy epiduraalin takia tms.
toivottavasti pk-seudun sairaalat ei ikinä keksi moista, jos vielä joskus 5:nnen teen...
oikeaan aikaaan ja siitä johtuu ettei se ole auttanut. Tämä tiedoksi niille jotka eivät usko ilokaasun tehoon.
KÄytin ilokaasua kahdessa synnytyksessä ja molemmissa meni pari kertaa ilokaasun hengittely vääärään aikaan ja supistus tuli täydellä voimalla (lue kovalla kivulla) päälle.
Ilokaasua pitää alkaa hengittelemään juuri aiemman supistuksen loputtua siis ennakoivasti ja silloin se tehoaa.
SAnoinkin tuolloin että voisin synnyttää vaikka kymmen lasta jos vaan kaasua riittää.
Kokemus on myös yhdestä luomusynnytyksestä, ensimmäinen oli täysin luomu. Joten kyllä on vertailupohjaa.
missään nimessä ottais ilokaasua! aina ennen synnytykseen menoa laitan papereihin, etten missään tapauksessa halau ilokaasua.
oikeaan aikaaan ja siitä johtuu ettei se ole auttanut. Tämä tiedoksi niille jotka eivät usko ilokaasun tehoon.
KÄytin ilokaasua kahdessa synnytyksessä ja molemmissa meni pari kertaa ilokaasun hengittely vääärään aikaan ja supistus tuli täydellä voimalla (lue kovalla kivulla) päälle.
Ilokaasua pitää alkaa hengittelemään juuri aiemman supistuksen loputtua siis ennakoivasti ja silloin se tehoaa.
SAnoinkin tuolloin että voisin synnyttää vaikka kymmen lasta jos vaan kaasua riittää.
Kokemus on myös yhdestä luomusynnytyksestä, ensimmäinen oli täysin luomu. Joten kyllä on vertailupohjaa.
Sain sitten muuta kivunlievitystä, kun en tyhmänä osannut hengittää ilokaasua. En ole sanonutkaan, että se on tehoton. Sanoin, ettei siitä ollut hyötyä minulle.
Ja olen kuopukseni synnyttänyt täysin luomuna, joten tiedän siitäkin jotain.
kätilö laittoi jossain vaiheessa pois/kiinni sen ilokaasun, kun olin kuulemma hengittänyt sitä liikaa. (En ehtinyt saada mitään lääkityksiä kun synnytys eteni niin vauhdilla ja sitten varmaan vähän hädissäni hönkäilin sitä kaasua joka välissä.) Onneksi en huomannut että se oli loppu vaiheessa ollut kiinni, olipahan joku (vaikkakin huijattu) "turvatutti" missä roikkua. Uskon siis että jonkun aiemman kertomukseen siitä, että käsien (tai muun vastaavan) kautta hengitteleminenkin voi auttaa, kun on jotain mihin keskittyä.
Se, että joku mamma täällä ei tarvitse ilokaasua ei tarkoita, että se olisi humpuukkia.
Miten on vaikea käsittää, että joillekin keino on parempi kuin toisille?
Tyhmää mennä sanomaan, että ei kannata olla noin ehdoton ja että synnytys on vaan muutama tunti elämästä. Kyllä se on vähän muutakin.
joka ei edes osannut kaivata ilokaasua! Kun tiesi jo etukäteen, että sitä ei saa, ei ilokaasu käynyt edes mielessä koko synnytyksen aikana. Enkä nyt jälkikäteen ole ollenkaan varma, kokeilisinko vaikka olisi seuraavassa synnytyksessä mahdollista, sen verran hyvin pärjäsin ilmankin.
Ja syy siihen, miksi ilokaasua ei Jkl:ssä käytetä, on tosiaan huono ilmastointi. Ilokaasun määrä kasvaa synnytyssaleissa liian suureksi ja se on vaarallista varsinkin raskaana oleville kätilöille.
Mulla oli niin, että ekassa synnytyksessä käytin ilokaasua. Kai siitä oli jotain apua, ainakin psykologinen vaikutus.
Tokassa synnytyksessä en ilokaasua halunnut. Kerran kokeilin, eikä se tuntunut yhtä hyvältä kuin ekalla kerralla. Lisäksi se kaasun hengittely tuntui jotenkin häiritsevän keskittymistäni. Tokalla kertaa olin siis ilman.
Epiduraalin otin kummallakin kerralla, vei kivut täysin. Ekassa synnytyksessä olisin tosin tarvinnut vielä toisen annoksen, mutta ei suostuttu enää laittamaan.
En voi käsittää tällaista toimintaa, ja miksi kukaan ei puutu siihen.