Narsisti (dg.) vastaa
Kommentit (178)
Varmaan just siks tulit tänne vielä kurkkimaan sen jälkeen kun kävit ilmoittamassa, että lähdet nukkumaan :D
omista motiiveistani tuossa puhunutkaan, että se olisi ollut tuhoaminen. Miten saat ko. lauseen luettua niin. Taidat olla joku äälilö. En jaksa nyt vääntää rautalangasta menen nukkumaan. Mulle on ihan sama tää keskustelu.
tai muuten narsismiin perehtyneitä, joiden korvaan tää esitys kalskahtaa kovin epätodennäköiseltä?
rakkautta haluaakin. Täydellistä omistautumista ja narsisti pelkää paljastaa uhrilleen, kuinka sairaalloisen riippuvainen on uhrinsa rakkaudesta ja ihailusta.
Narsistin kannattaa pariutua passiivis-aggressiivisen tyypin kanssa. (eli ihmisen, joka patoaa asioita, mielistelee ja on mielellään marttyyri) Useinhan narsistien lapsista tule pas-aggressiivisa. Omassa äidissäni on paljon narsistin piirteitä ja mussa taas passiivis-aggressiivisia.
jos joku, jonka kuvittelit saavasi koukkuun sinuun, huomaakin millainen todellisuudessa olet ja lähtee iloisesti lätkimään ja huokaisee helpotuksesta kun pääsi sinusta eroon eikä jääkään ruikuttamaan perääsi?
Entä etsitkö tietoisesti sellaisia kumppaneita joista nimenomaan hyödyt?
Oletko koskaan todella rakastanut ketään? Yritätkö kahlita kumppaniasi, rajoittaa hänen menojaan ja osoitatko mieltäsi jos kumppani tekee asioita sinun mieltymyksiäsi vastaan?
Minä tämä ketju kiinnostaa, ja olisi mukava jos vastaisit näihin kysymyksiin.
joku jonka mielestä tämä on selkeä feikki. Kirjoittaja ei selvästi ymmärrä narsistin ajatusmaailmaa ja hänen esittämänsä näkökulmat etenkin "miksi" kysymyksiin ovat jopa ristiriidassa ns. perinteisen narsistin kanssa. Kuka sinut diagnosoi? Millaisesta jatkohoidosta keskusteltiin vai keskusteltiinko? Millaisen episodin vuoksi sait hoitoa osastolla? Miten pitkä k.o. hoitojakso oli?
Saattaahan olla että kyseessä on henkilö joka on vakuuttunut siitä että narsismi on hänelle oikea disgnoosi, tai jopa toivoo sitä? Saattaa myös olla että hän on saanut vakuutettua lääkärin, tosin näiden kirjoitusten perusteella en usko että ammatti-ihminen sortuisi tällaiseen virheeseen.
Arvioitiinko persoonallisuuttasi tai mielialaasi muilla termeillä? Jos, niin millä?
joku jonka mielestä tämä on selkeä feikki. Kirjoittaja ei selvästi ymmärrä narsistin ajatusmaailmaa ja hänen esittämänsä näkökulmat etenkin "miksi" kysymyksiin ovat jopa ristiriidassa ns. perinteisen narsistin kanssa. Kuka sinut diagnosoi? Millaisesta jatkohoidosta keskusteltiin vai keskusteltiinko? Millaisen episodin vuoksi sait hoitoa osastolla? Miten pitkä k.o. hoitojakso oli?
Saattaahan olla että kyseessä on henkilö joka on vakuuttunut siitä että narsismi on hänelle oikea disgnoosi, tai jopa toivoo sitä? Saattaa myös olla että hän on saanut vakuutettua lääkärin, tosin näiden kirjoitusten perusteella en usko että ammatti-ihminen sortuisi tällaiseen virheeseen.
Arvioitiinko persoonallisuuttasi tai mielialaasi muilla termeillä? Jos, niin millä?
Jollei kyseessä ole provo, niin diagnoosin kyllä kyseenalaistaisin minäkin. Ei AP ainakaan klassiselta narsistilta vaikuta (tai sellaista osaa esittää ;)). Kallistun itse puppuprovon kannalle (ja kehotan ensi kerralla tekemään ekana läksyt huolellisemmin niin tulee hauskempi ketju).
Miksi lapseton ja parisuhteeton narsisti ylipäänsä pyörisi vauva-palstalla, tietäen jopa "alan slangin" av-mamma-nimityksestä lähtien.
Ymmärräthän (tuskin), että juuri tälläinen ajattelumalli antaa sinulle diagnoosin. Sinä oletat ihmisten kokevan näin, et pysty sairautesi vuoksi tunnistamaan ihmisten oikeita tunteita. Elämäsi on musta-valkoista, ilman harmaansävyjä.
Naiset ei pidä siitä että olen hyvännäköinen, seksuaalinen ja flirttaileva. Saan miehiltä ihan saatanasti huomiota.
Oletat muiden olevan kateellisia sinulle ja siksi vihaisia tai vältteleviä. Mitä jos oletkin vaan niin ärsyttävä?
Haluan siis tarkentaa etten ole mikään höynäytettävä, ja kokemus tällaisesta ihmisestä on saanut minut lukemaan ihmisiä entistä tarkemmin. Tutustuin tähän kuvailemaani ihmiseen nuorella iällä. Nämä narsistien vaikutuspiiriin joutuvat voivat olla keitä hyvänsä. Hurja tilanne on epäilemätt narsistin lapsella, sillä narsisti jo valmiiksi kokee omistavansa muut ihmiset, saati sitten oman jälkeläisensä. Olen sitä useinkin pohtinut miksi tämä kyseinen henkilö valitsi juuri minut, ja päädyin siihen että kaikki intiaanimerkit viittasivat oikeastaan koko tuntemisemme ajan jonkinlaiseen syvälle juurtuneeseen kateuteen. En sitä silloin ymmärtänyt hänen jatkuvan vähättelynsä vuoksi. En myöskään ole täysin varma kaikista kateuden syistä, mutta minulla on omat epäilykseni. Kun ikää tuli enemmän ja olin tuntenut hänet kauemmin osasin lukea häntä jo niin hyvin että aloin ymmärtää kaavoja hänen ajattelussaan. Aikaisemmin osasin vain lähinnä ennakoida miten hän toimisi, myöhemmin aloin hahmottaa hänen "logiikkaansa". Tiesin etten voisi sitä kellekään toiselle kunnolla selittää vaikuttamatta itse sekopäiseltä, jopa vainoharhaiselta. Taitava hämääjä hän oli ja ensireaktioni kun aloin ymmärtää hänen ajatteluaan oli ihmetys siitä miksi nähdä niin suurta henkistä vaivaa näyttelemiseen ja näytelmän ylläpitämiseen, oikeiden ihmissuhteiden luominen olisi ollut takuulla yksinkertaisempaa. En käsittänyt sitä, mutten ollut kuullutkaan mistään diagnosoitavissa olevasta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Tiesin vain että hänessä oli jotain todella pielessä.
Tarinasi on hyvin tuttu, kuin omani nuoruusvuosiltani. Kiitän luojaani, että silloin ei ollut nettejä. Tämä tyyppi oli erittäin kateellinen mulle (ymmärsin sen vasta aikuisena) ja keksi minusta ties mitä tarinoita monille eri nuorisoporukoille, siis todella häpäiseviä, että niistä meni maine. Mikään ei ollut totta, mikä korviini kantautui. Hän myös suunnitteli tosissaan pahoinpitelyäni. Kaikki tämä lähti siitä, kun meitä oli 3 kaverusta ja hän puhui paskaa musta toiselle ja mulle puhui paskaa siitä toistesta. Ku tää selvis, mä poikkasin välit ja siitähän hän hurjistui ja pilas mun loppu teinivuodet.
kyseessä taida olla sama ihminen, näitä meinaa saisi olla mielestäni mahd. vähän. ;)
Netti oli jo tuohon aikaan hyvinkin yleinen, olen yhä "nuori aikuinen". Onnekseni tuo ihminen ei sitä juurikaan jostain syystä käyttänyt, muuten olisin ollut huolissani maineestani sielläkin.
Väkivallasta tuli mieleen että tämä henkilö käytti sitä minuun muutaman kerran. Ihan selvinpäinkin, mutta humalassa oli pahin. Kerran olin saada turpiini ihan kesken illanistujaisten sillä en antanut hänelle bussikorttiani. Tämä oli onneksi jo sitä lopun alkua.
Vastaisin vielä niille jotka kritisoivat tänne ap:tä kyseenalaistavia kommentteja postanneita. Oma reaktioni ap:n viestejä lukiessa oli myös epäusko, enkä vieläkään ole varma, vaikka hänellä onkin ns. oikeaa tietoa edes testillä saadun diagnoosin nimestä. En ymmärrä sitä että täällä saa kutsua provoksi ihmisiä joilla ihan tavallisen kuuloinen ongelma (kaveriperheen vanhemmat rahastaa lapsen synttäreillä yms.), mutta jotain näin ristiriitaista ei saisi kyseenalaistaa olematta naurettava pseudoasiantuntija. Täällä ainakin joillain kyseenalaistajilla on näkökantaansa ihan perusteltu syy. En itsekään uskoisi narsistin puhuvan noin, missään tilanteessa. Eikä netissä vaan tiedä mistä toinen on saanut tietonsa tai jopa arvauksensa. Mutta sitten on ok kutsua provoksi ihmisiä muissa ketjuissa ilman näennäistä syytä ja jopa esittää asiantuntijaa tuntemattomien asioissa.
En väitä tietäväni täydelleen mitä narsistin pään sisällä tapahtuu, tai kenenkään kanssaihmisen, mutta ap ei vaikuta edes kuvailemiensa tekojen perusteella siltä että olisi ainakaan minun tuntemani lainen henkilö. Siksi tulee mieleen kyseenalaistaa koko ketju, vaikka voihan olla että näitä narsismin tyyppejä on useita.
Täällä joku psykologi ehti käydä vastaamassa (tosin kyseenalaistan tämänkin ;) ), onko narsismissa eri luokitteluja ja tyyppejä?
Uskon toki että ap on erilainen muille kun ei ole anonyymi, ei siinä mitään. Mutta uskon kokemani perusteella myös että on olemassa narsisteja jotka eivät noin lucidisti näe itseään. Eli se mahdollisuus sinunkin tulisi vastaillessasi ottaa huomioon, ettet edustakaan kaikkia narsisteja.
en nyt jaksa kommentoida kaikkeen, mut sen vielä lisään että kyllähän mä pidän sitä toisen omana syynä, jos mun on sitä hieman ojennettava, että se tajuaa miten käyttäytyä. Tyhmää saa lyödä jos se ei muuten opi, se on tyhmän omaa syytä, ei mun. En mä ketään kiusaamisen takia kiusaa vaan jos eivät muuten ymmärrä omaa parastaan tai tajua miten asiat oikeasti menee.
Ja kun mä esim. valehtelen toiselle tai petän tätä, se on ansainnut senkin.
Toisen pikkusormen ympärille kiertäminen olemalla hurmaava jne. taas aiheuttaa mulle tyydytystä siksi, että se näyttää mun valtani määrän. Mä osaan kiskoa oikeista naruista. mutta samalla kun niin käy, mulla menee kunnioitus sitä ihmistä kohtaan. Toisaalta jos mun mielen mukaan ei tapahdu, siitä voi tapahtua kaikenlaista paskaa, mutta kunnioitus säilyy kuitenkin.
Narsismidiagnoosi on mulle ok, niin kauan kun tiedän sen itse eikä sitä anneta mun läheisten käteen aseeksi. Olen aina tiennyt, etten ole tavallinen ihminen.
Muutenkaan.
tekojesi perusteella olet jokatapauksessa ei-pidetty henkilö. Minun läheiseni, joka on kaltaisesi, on hyvin paljon kuvailujesi näköinen. Ja, yllätys,yllätys, juttusi/mielistelysi/valtasi eivät enää mene läpi, toisin sanoen tiedämme, kuka oikeasti olet. Sinulla ei enää ole valtaa, vaikka niin luuletkin. Sinusta ei tykätä ja kanssasi tekemisissä olevat, ovat niitä, jotka vielä luulevat, että olet ns. hyvä tyyppi, mutta jonain päivänä heidänkin silmänsä aukeavat.
Luulet, kenties, että muut kadehtivat sinua, mutta tosiasiassa sinua pidetään säälittävänä reppanana.
toimitetaan hoitoon, vaikka aivan ulkopuolisten ihmisten taholta? Epäilen, että eräällä tapaamallani ihmisellä on vakava mielenterveyden häiriö ja hän liikkuu mielestäni aivan äärirajoilla. Kuinka tuollaisen ihmisen saisi hoitoon, kun en edes oikeastaan tunne koko tapausta, hänen taustojaan tai läheisiään? On varmasti melkoinen riski puuttua ihmisten elämään, joita ei tunne. Vai mitä sanotte narskut ja muut?
että oletko koskaan kokenut surua ja viihdytkö yksin?
en nyt jaksa kommentoida kaikkeen, mut sen vielä lisään että kyllähän mä pidän sitä toisen omana syynä, jos mun on sitä hieman ojennettava, että se tajuaa miten käyttäytyä. Tyhmää saa lyödä jos se ei muuten opi, se on tyhmän omaa syytä, ei mun. En mä ketään kiusaamisen takia kiusaa vaan jos eivät muuten ymmärrä omaa parastaan tai tajua miten asiat oikeasti menee.
Ja kun mä esim. valehtelen toiselle tai petän tätä, se on ansainnut senkin.
Toisen pikkusormen ympärille kiertäminen olemalla hurmaava jne. taas aiheuttaa mulle tyydytystä siksi, että se näyttää mun valtani määrän. Mä osaan kiskoa oikeista naruista. mutta samalla kun niin käy, mulla menee kunnioitus sitä ihmistä kohtaan. Toisaalta jos mun mielen mukaan ei tapahdu, siitä voi tapahtua kaikenlaista paskaa, mutta kunnioitus säilyy kuitenkin.
Narsismidiagnoosi on mulle ok, niin kauan kun tiedän sen itse eikä sitä anneta mun läheisten käteen aseeksi. Olen aina tiennyt, etten ole tavallinen ihminen.
Muutenkaan.
hänellä on vaikean lapsuuden aiheuttamia traumoja. Hän on kuitenkin vakuuttunut siitä, että on niin hyvin itse osannut työstää ongelmansa, että on todellisuudessa jotenkin ylemmällä tasolla, kuin tavan tallaajat. Hänen on myös turha hakea apua ammattilaisilta, sillä hekään eivät ymmärrä asioita yhtä mahtavasti kuin narsisti itse. Hänellä on niin korkeatasoinen ymmärrys ihmisen mielestä ja ihmisistä yleensä, että voi tuosta vaan diagnosoida kaikki muut.
Ja kyllä, tämä henkilö on erittäin yksinäinen ja jopa epätoivoinen, kunnes löytää uuden uhrin, mutta tämän ahdingon on aiheuttanut joku muu kuin hän itse. Narsisti siis kokee itse olevansa uhri eikä kykene näkemään omien tekojensa vaikutusta. Kuten joku jo mainitsi, niin
on aivan kuin tulisi seinä vastaan jos yrittää selittää hänelle mistä kaikki johtuu. Narsistin mieli ei vain pysty käsittelemään todellisuutta, koska ei kestäisi sitä.
Tavallaan narsisti on itseasiassa tosi säälittävä ja heikko ihminen. Taustalla ainakin tällä tintemallani on oikeasti ihan kamala lapsuus.
lähinnä itsesääliä. Odotukset ihmissuhteista niin kierot, että ei koskaan tule löytämään sitä mitä oikeasti tarvitsee ja etsii.
tuntemani narsku on myös viisaampi, osaavampi ja fiksumpi, kuin häntä hoitava lääkäri. narsku myös luulee, että vie lääkäriä 6-0 ja tämä uskoo kaikki hänen satunsa. Tuntemani narskun koko elämä on kauheaa draamaa, vaikka todellisuudessa kaikki vastoinkäymiset ovat itseaiheutettuja ja kaamea lapsuus on hänen oma mielipiteensä, muut perheenjäsenet eivät koe sitä kaameana.
omista motiiveistani tuossa puhunutkaan, että se olisi ollut tuhoaminen. Miten saat ko. lauseen luettua niin. Taidat olla joku äälilö. En jaksa nyt vääntää rautalangasta menen nukkumaan. Mulle on ihan sama tää keskustelu.