Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta olisi vanhempien velvollisuus tukea täysi-ikäistä lasta rahallisesti

Vierailija
05.05.2024 |

kunnes tämä saa ensimmäisen tutkinnon loppuun. Yliopistossa esim kandi-tasoon asti. Normalisoidaan se, että vanhemmat kustantavat lasten puhelinlaskut, , asumisen, opintomateriaalit, mahdolliset lukukausimaksut jne. 

Mikäli vanhemmat eivät tähän pysty, sitten vasta opintotuet ja -lainat kuvioon. Homma siis toimisi perheen varallisuustasoon perustuen. 

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun vanhemmat maksaneet kulujani suorittaessani lukion oppimäärän ja kirjoittaessani ylioppilaaksi. Syynä oli se, että kävin töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisuus loppuu siihen, kun lapsi täyttää 18 vuotta.

Vierailija
4/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani lopettivat elatukseni, kun olin 16- vuotias. He nostivat vielä lapsilisät itselleen, vaikka olin tuolloin jo työssä ja asuin toisella paikkakunnalla työsuhdeasunnossa.

Vierailija
5/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani lopettivat elatukseni, kun olin 16- vuotias. He nostivat vielä lapsilisät itselleen, vaikka olin tuolloin jo työssä ja asuin toisella paikkakunnalla työsuhdeasunnossa.

Törkeää. 

Vierailija
6/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun vanhemmat maksaneet kulujani suorittaessani lukion oppimäärän ja kirjoittaessani ylioppilaaksi. Syynä oli se, että kävin töissä.

En ymmärrä tätä ollenkaan. 

Vierailija
7/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla on varaa maksaa opiskelevan nuoren asumista toisella paikkakunnalla. Lisäksi tässä olisi eriarvoistava tekijä, että toiset saisivat saman valtiolta ilmaiseksi ja toiset eivät mitään.

Vierailija
8/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on varaa maksaa opiskelevan nuoren asumista toisella paikkakunnalla. Lisäksi tässä olisi eriarvoistava tekijä, että toiset saisivat saman valtiolta ilmaiseksi ja toiset eivät mitään.

Näinhän se jo nyt menee. Isompituloinen maksaa enemmän veroja. 

Vierailija
9/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen on hyvää vanhemmuutta, sellaiseen ei kaikki kykene..

Vierailija
10/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla varakkaat vanhemmat joiden motto on ollut et omillaan tultava toimeen. Mitään tukea en ole saanut heiltä mutta tämän mallin mukaan en saisi muualtakaan. 

Vierailija
11/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla varakkaat vanhemmat joiden motto on ollut et omillaan tultava toimeen. Mitään tukea en ole saanut heiltä mutta tämän mallin mukaan en saisi muualtakaan. 

Saisit, koska he olisivat velvollisia siihen. 

Vierailija
12/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että tässäkin halu palata kauas menneisyyteen on joillekin niin kovin mieleistä? 

Vierailija
13/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee hyvää että täysi-ikäiset nuoret/nuoret aikuiset opettelevat itse ottamaan vastuuta asioistaan ja itsenäistymään vanhemmista myös taloudellisesti.

Vierailija
14/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisätkin pitäisi maksaa lapselle itselleen alkaen esim 13 vuoden iästä. 

Vierailija
15/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisit, koska he olisivat velvollisia siihen. 

Joku roti nyt tähän. Syntyvyys on laskussa muutenkin, vanhemmuuden hankaloittaminen ei ainakaan auta asiaa. 

Vierailija
16/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää. 

Kyseessä oli hei tasan yhden vuoden lapsilisät, jos sitäkään :D

Vierailija
17/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen on hyvää vanhemmuutta, sellaiseen ei kaikki kykene..

Jos ei ole varaa auttaa niin on huono vanhempi?

Vierailija
18/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee hyvää että täysi-ikäiset nuoret/nuoret aikuiset opettelevat itse ottamaan vastuuta asioistaan ja itsenäistymään vanhemmista myös taloudellisesti.

He nostavat tukia ja lainoja. Eivät ole taloudellisesti itsenäisiä. 

Vierailija
19/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti maksaa kesätöistäni (aloitin kesätyöt 13v iässä) ja opintotuesta kotiin ruokarahaa.

Tuon kesätyö urani aloittamisen jälkeen, eivät vanhempani hankkineet minulle muuta kuin ruoan ja sain katon pääni päälle.

Tuntui epäreilulta maksaa opintotuesta jotain ruokarahaa (muistaakseni opintoraha oli 148markkaa, josta meni puolet ns ruokarahaa) 

Omilla rahoilla ostin lukiokirjat ja makselin bussiliput, ostin vaatteeni ja hygieniatuotteet.

Vierailija
20/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisätkin pitäisi maksaa lapselle itselleen alkaen esim 13 vuoden iästä. 

Ne on lapsen aiheuttamiin kuluihin, ei taskurahaa lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi