Muita jotka kyllästyneet (moniin) jouluperinteisiin? ov...
Nyt kun on taas alkanut joulusälää ja -mainoksia näkyä niin avaudunpa nyt...
Olen ihan umpikyllästynyt moniin jouluperinteisiin. Joulu sinänsä ei ärsytä, vaan nimenomaan ne aina samoina toistuvat perinteet. Tapaamme (ihan mielellämme) vanhempiamme ja sisaruksiamme jouluna ja siitä emme halua luopua, mutta hintana on sitten ne kyllästyttävät perinteet.
En tykkää useimmista perinteisistä jouluruuista, minulle maistuvat oikeastaan vaan suola- ja savukalat, mäti ja perunalaatikko. Kinkku ja kalkkuna on sellaista "ihan ok"-osastoa, muista (esim. silakat, muut laatikot, joulutortut) en välitä.
Joululauluja en ole jaksanut kuunnella enää vuosiin. Perinteiset koristeet ovat minusta tylsiä enkä jaksaisi aina katsella niitä samoja tontuuja ja enkeleitä, punatulkkuja, olkipukkeja yms. Punainen väri miellyttää muuten, mutta jouluna on vissiin tullut yliannostus (ja kotoamme ei löydykään enää kuin pari punaista joulukoristetta :D).
Onneksi omassa perheessä ei ole koskaan ollut tapana käydä jouluna haudoilla. Jaksan aina ihmetellä miksi kaikkien pitää tunkea sinne samaan aikaan ja valittaa sitten ruuhkasta. Miksei siellä voi käydä edellisenä tai seuraavana päivänä?
Ah, jopas helpotti :D
Kommentit (19)
mutta eihän sinun ole pakko noudattaa muiden perinteitä! Osta lahjat helmikuussa ja kiedo koivuun toukokuussa villalankaa ja kutsu sitä kuuseksi. Haudalla ei tarvitse käydä vaan voit tehdä pihaasi hillittömän itkumuurin.
luoda omia jouluperinteitä, jotka vanhempaa väkeä aluksi hämmensivät :)
Suurin (ja sukua puhuttanein) muutos liittyy jouluruokiin. Läheisistäni todella harva pitää mistään perinteisistä jouluruuista. Siksi olenkin alkanut tekemään jouluksi niiden perinteisten ruokien rinnalle mm. suolaista piirakkaa ja erilaisia salaatteja, jotka ovatkin nykyään suosituimmat jouluruokamme (myös niille vanhuksille). Periaatteeni onkin että kaikille pitää löytyä jotain mieluisaa ruokapöydästä. Keitän vaikka makaronia jos joku lapsista sitä toivoo =D
Meillä käy sukua syömässä jouluaterian, siksi tämä on 'iso' juttu :)
Niin kauan kuin meillä on koristelusta innostuneita lapsia, annan lasten hoitaa koristelut. Ovatkin siitä aivan innoissaan.
Minä toivon kaikille rentouttavaa ja mukavaa joulua. En itsekään stressaa isommin. En edes niiden ruokien kanssa. Ostan ison osan valmiina tai lähes valmiina ja myös vieraat tuovat aina jotain tullessaan.
on mukava käydä haudoilla just silloin, kun siellä on paljon muitakin. Ihan oma joulufiiliksensä, kun väkeä ja haudoilla palaa paljon kynttilöitä. Toisinaan tulee joku tuttukin vastaan.
Joskus ollaan käyty vielä illalla hautausmaalla ihan vaan ihastelemassa kynttiläloistoa vaikkei edes käyty kenenkään haudalla.
En millään haluaisi pakottaa lukiolaisia uskonnollisiin menoihin, kun nämä eivät kerta kaikkiaan halua ja kun koti ei ole antanut uskonnollista kasvatusta.
Tämä mediakohu on aikuisten pyörittämä, eivätkä nämä tunne tämän päivän uskonnotonta todellisuutta.
en voisi kuvitellakaan esim joulua ulkomailla tai ilman joulukuusta :) tykkään useimmista jouluruuista ja jouluna on ihanaa käydä haudoilla kun siellä on kaunis kynttilämeri odottamassa.
on niin onnellinen jouluna, kun se kulkee aina samoja latuja ja olemme yhdessä läheisten kanssa.
Pukeudumme hyvin jo aamupvllä, menemme mummolaan joulupuurolle ja pikkusuolaiselle, sitten koko porukka lähtee haudalle, jonka jälkeen menemme sisareni perheen luo. Sieltä lopulta meille jouluruoalle ja joulusaunaan. Pukki tulee ja rauhoitumme jouluun.
Ruoat vaihtelevat, koristus vaihtelee jne,eikä niilä ole niin merkitystä, mutta jokainen tietää miten päivä kulkee.
En olisi uskonut,miten suuri merkitys sillä on myös lapselle. Kovasti odottaa joulua, enkä missään tapauksessa halua viedä häneltä jouluniloa.
Siksi olenkin muokannut jouluperinteestä meidän perheemme näköisen.
Mies, entinen jouluinhoaja "kun se on aina sitä helvetin hössötystä ja jeesustelua", nauttii nykyään joulusta.
Vähän siis rusinat pullasta joulu :)
Onneksi joulun perinteitä voi muuttaa!
Meillä ei käydä haudoilla, tekopyhää teatteria. Jouluna ei varsinaisesti "rauhoituta" tai keskitytä johonkin näkymättömään "hartauteen" ainakaan vetäytymällä neljän seinän sisälle viikoksi. Vietetään aikaa yhdessä perheenä, laiskotellaan, käydään ulkona porukalla. Jouluruoat ovat pöydässä, mutta yhtään sellaista ei ole mistä kukaan ei pitäisi.
miksi ei myös jouluna,minä en tajua niitä jotka ruikuttavat kun käyvät kerran vuodessa haudalla.
Ja kotona meillä onkin aika epäperinteinen joulu. Lahjoja on, ja koristeitakin jonkun verran mutta ei niitä kaikkein perinteisempiä (paitsi kynttilöitä ja joulupalloja - ei punaisina ;).
Joskus kun olen kertonut meidän perheen joulunviettotavoista olen saanut ihmettelyä ja vähän kauhistelujakin :) Ei joulupuuroa, lahjojen jako vähän miten sattuu, ei joululauluja...
-ap
P.S. Haudoista vielä sen verran, että toki siellä sa ajoulunakin käydä. IHmettelen vana miksi käytännössä kaikki haluavat tunkea sinne samana aikaan ja sitten valittavat kun on ruuhkaa eikä autoa saa minnekään.
Onneksi joulun perinteitä voi muuttaa!
Meillä ei käydä haudoilla, tekopyhää teatteria. Jouluna ei varsinaisesti "rauhoituta" tai keskitytä johonkin näkymättömään "hartauteen" ainakaan vetäytymällä neljän seinän sisälle viikoksi. Vietetään aikaa yhdessä perheenä, laiskotellaan, käydään ulkona porukalla. Jouluruoat ovat pöydässä, mutta yhtään sellaista ei ole mistä kukaan ei pitäisi.
Meillä syödään jouluna vain niitä ruokia, mistä ihmiset tykkää: usein joka joulu on eri ruoat. Joulupöydän väritys on meillä vihreä ja hopea, punaista on vain ruusut maljakossa. Pakollisia joulukoristeita meillä on vain perinnekoristeet kuusessa, ei muuta. Haudalla käydään nyt, kun asutaan kävelymatkan päässä Hietsun hautausmaalta, muuten ei olla käyty.
Suosittelen tekemään "omannäköisen" joulun, niin nautit siitä varmasti enemmän!
haudoilla jouluna että muistaa kynttilällä niitä läheisiä, jotka on haudattu muualle.
Enpä ole valittanut "ruuhkasta," enkä ole kuullut toistenkaan valittavan. Voihan se olla vaan "tekopyhä" aataminaikuinen perinne --- itse en kuulu kirkkoon, joten uskonnollista merkitystä sillä ei ole. Tulee vaan hyvä mieli. Haudoilla käymme toki muulloinkin.
Elämäni ihanimmat joulut olen viettänyt alle kouluikäisenä mummolassa, onko siis ihme että yritän matkia mummovainaan perinteitä? ;)
Eli juu, me syödään aattoaamuisin torttuja ja puuroa, katsomme joulurauhan julistuksen, käymme haudoilla, odotamme joulupukkia (tai no, nykyisin vaan lahjasäkkiä jonka tontut tuovat salaa eteiseen, uskokoon ken tahtoo) sekä syömme perinteisiä jouluruokia karjalanpaisteineen ja laatikoineen, kinkkua lukuunottamatta (kun kukaan ei tykkää siitä, eikä kalkkunastakaan).
Kyllä mä oon kalkkis. Mahtaa jälkikasvu kärsiä, meillä on vieläpä usein radiokin auki, sieltä tulee jouluisin joululauluja, ja sen säestyksellä leivotaan pullaa ja pipareita. Ja on meillä punaisia koristeita... Ja se olkipukkikin...!
mutta koska sisaruksemme asuvat kuka missäkin on jouluna helppo tavata kun kaikilla on lomaa. Eli silloin kokonnumme usein vanhemmillemme. Yhtenä päivänä miehen vanhemmille, toisena minun. Vanhemmille siksi, että siellä on eniten tilaa (ts. kaempana asuvat ovat siellä yötä, me pääsemme yöksi kotiin). Isolla porukalla joulut ovat aina kompromisseja, ja kun tiedän miten tärkeitä monet perinteet ovat muille en viitsi lähteä niistä tinkaamaan vaan tyydyn purkautumaan av:lla :)
-ap
Meillä syödään jouluna vain niitä ruokia, mistä ihmiset tykkää: usein joka joulu on eri ruoat. Joulupöydän väritys on meillä vihreä ja hopea, punaista on vain ruusut maljakossa. Pakollisia joulukoristeita meillä on vain perinnekoristeet kuusessa, ei muuta. Haudalla käydään nyt, kun asutaan kävelymatkan päässä Hietsun hautausmaalta, muuten ei olla käyty.
Suosittelen tekemään "omannäköisen" joulun, niin nautit siitä varmasti enemmän!
ne ihanat jouluruoat, joululaulut, koristeet joita olen väkerätnytollessani 5v jne. Ja omien lapsien ja oman perheen myötä tulee uusia perinteitä, mm. nuorimmaisen lapsen synttärit on aattona, joten aamulla viedään lahja ja kakkua sankarille sänkyyn :)
odottaa että tullaan jouluna käymään. Jos ei mene, vetävät herneen nokkaan, siitä sitten kuulee piiitkään. Muista joulunperinteistä tykkään. Vien kynttilät haudalle (en ota lapsia ja miestä mukaan kun heillä ei kiinnosta), tosin ostan pitkään palavan kynttilän ja vien sen haudalle viimeistään aaton aattona. Joulukoristeissa tykkään perinteisesti punainen ja vihreä, kulta ja hopea värityksestä. Jouluruuiksi meidän perhe valitsee ne mistä tykätään. Kaikki ei välttämättä tykkää kaikista, mutta mitään kaikkien inhokkia ei meidän joulupöytään tule, esim. kylmäsavulohi tai maksalaatikko.
Mutta se sisaruksilla ja vanhempien luona käyminen, voi äly. Olen kaupassa töissä ja viimeinen kuukausi ennen joulua on yhtä hälinää ja meteliä ja ruuhkassa sinne tänne tunkeutumista kun hyllyjä täytetään perse hiestä vaahdoten. Saan ihan tarpeeksi siitä ja olisi ihana viettää joulua kaikessa rauhassa kotona, ihan kirjaa lukien ja telkkaria katsoen. Mutta ei, jo tässä vaiheessa marraskuuta tiedetään että menemme jouluaattona mieheni vanhempien luokse (jonne myös hänen sisaruksensa lapsineen kerääntyvät), ehkä ollaan yötä ja seuraavana päivänä ajetaan 70km matka minun vanhempieni luokse jonne minun sukuni kerääntyy. Vuoden päästä jouluna sama homma mutta toisinpäin...
Ei siellä muulloin ole vastaavaa kynttilämerta.
kunhan nyt kyselen onko muitekin kaltaisiani.
-ap
Kyllä mä oon kalkkis. Mahtaa jälkikasvu kärsiä, meillä on vieläpä usein radiokin auki, sieltä tulee jouluisin joululauluja, ja sen säestyksellä leivotaan pullaa ja pipareita. Ja on meillä punaisia koristeita... Ja se olkipukkikin...!
P.S. Haudoista vielä sen verran, että toki siellä sa ajoulunakin käydä. IHmettelen vana miksi käytännössä kaikki haluavat tunkea sinne samana aikaan ja sitten valittavat kun on ruuhkaa eikä autoa saa minnekään.
Mutta jokainen tehköön miten tykkää :-)
Mun olis vaikea kuvitella, että ei käytäis pojan haudalla jouluna.
Mä en tajua miksi et kutsu sukulaisia teille jouluksi? Vai onko niin, että perinne velvoittaa lapsuudenkotiin.
Mä en kyllä mitenkään huomannut mitään erikoista teidän joulutavoissa huomannut paitsi tuo taivastelu.