Silloin kun minä olin pieni...
Vesimeloneissa oli kunnon tummat siemenet sisällä ja niistä pystyi tekemään koruja...
Kerro omasi.
Kommentit (113)
oli myös viinirypäleissä siemenet. Karvaan makuiset keskellä makeaa rypälettä.
Ei puhuttu pillimehuista vaan mentiin ostamaan Trippejä.
* minulla ja kavereilla oli kaulassa sellainen vieterimäinen avainauha.
* kavereita mentiin hakemaan kotoa tai soitettiin kotipuhelimella.
* kiskalta käytiin ostamassa irttareita "numero kakkosta 50 pennillä.." jne.
* veneilimme paljon vanhempieni kanssa.
* äitini sai ensimmäisen halon kokoisen kännykän.
ja 50 pennillä sai monta irtokarkkia.
irtsarieta osteettiin kioskilta kappalehintaan. "Mä otan 3 noita kissanpäätä ja 6 noita mustia merkkareita ja 3 punasta merkkaria ja 2 keltasta merkkaria ja noita pennin karkkeja 10".
Silloin kun minä olin pieni juotiin Siesta- tai Omena-limsaa (no, omena palas kauppaan!).
Silloin kun minä olin vähän isompi kuunneltiin tunnin kestävää rock-radiota, josta äänitettiin musiikkia c-kasetille. Ja ai että otti päähän, jos juontaja puhu kappaleen päälle.
veljeni sai Commodore 64:n. Pelejä sillä pelattiin lerpuilta tai korpuilta. Suosikkini oli Winter olympics -peli ja varsinkin mäkihyppy.
toivossa. Mun naapuri antoi aina sen verran, että sain Eskimo-puikon kioskilta.
Voi hitsi, täällä on kyllä niin paljon "osui ja upposi" -muistoja.. ai kun tuli hyvä mieli. Vaikka köyhää oli, niin kivaa myös!
olivat jämäkkää muovia, pysyivät pystyssä lähes itsekseen. Äiti teki minulle paljon vaatteita. Kouluvaatteet olivat erikseen, ne vaihdettiin heti kotiin tultaessa kotivaatteisiin. Viidellä pennillä sai jo yhden irtokarkin. Lankapuhelimessa kotinumeroni oli nelinumeroinen luku. Puhelimeen vastattiin "sukunimi", xxx puhelimessa. Syötiin mm. makaroonivelliä, silakkalaatikkoa ja maksapihvejä. Tehtiin itse ranskalaisia perunoita. Syksyiltaisin leikittiin ulkona "tuikkua" taskulamppujen kanssa. Meillä kävi kodinhoitaja säännöllisesti (suurperhe). Koulussa oli välipala ihan alaluokilla (70-luvun loppu). Välipalaksi oli joskus jäätelöpuikkoja!
ja limpparipullon korkki avattiin "repäisemällä", ja jos sattuikin sitten niin, että vetoKliksu meni poikki, oli täys työ saada limpparipullo auki. Niin ja kaikki limpparit myytiin lasipulloissa. Sipsipusseja ei taas ollut kuin kahta laatua... Taffelin tavallinen ja grillimaustettu.
Päiväkodista ja kouluista tehtiin vähän väliä retkiä ja käytiin teattereissa ja konserteissa ja taidemuseoissa, eikä minnekkään tarvinnut silloin kerätä matkakassaa...
kaukopuhelut tilattiin kylän keskuksesta
TV oli mustavalkoinen ja jatkuvasti rikki. Radiota kuunneltiin paljon.
Meidän puhelinnumero oli 8 :) kaukopuhelut tilattiin kylän keskuksesta
Kyl oli elämä ennen niin paljon mukavampaa, kun ei tarvinnut selitellä, jos ei vastannut puheluun/tekstariin/sähköpostiin parin tunnin sisään. Oli helppo olla tavoittamattomissa.
Vaan silloin neekerinpusut olivat neekerin pusuja javsyötiin lakupekkapatukoita
Turun seudulla saariston läheisyydessä tietävät takuulla.
oli sininen ja pyöreä.
Sprite-mainoksissa oli se piirretty kaveri.
Niissä oli pieni kuvaruutu ja muutama nappi. Minulla oli munia keräävä mikkihiiri, monilla muilla joku apina-gorillapeli. Harvassa kerrostaloasunnossa oli oma sauna, useimmissa vaan taloyhtiön yhteinen. Telkkarista katselin Pätkistä, Pikku Kakkosta ja ykköseltä tuli Puoli kuusi. Maanantaisin siellä oli viittomakielelläkin puhuva täti, jonka jutut oli minusta ja kavereistani tosi tylsiä. Kebabit oli uutta ja vähän eksoottista. Kaupoissa ei myyty yleisesti oliiviöjyä, vesipähkinöitä ja bambunversoja, luomusta puhumattakaan. Kouluissa oli tarkkisluokkia.
Sain ekaluokkalaisena joululahjaksi tuon Nintendon Mikki-pelin, alakerran pojalla oli se toinen mainitsemasi! Mun peli toimii edelleen, just ennen joulua pelasin ja A-taso sujui melko jouhevasti ;)
Ja pienessä lähikaupassa ei myyty pakattua lihaa tai makkaraa, vaan siellä oli lihatiski.
Kioskilta ostettiin viikkorahalla (5mk) merkkareita ja sittiksiä.
Paikka oli Hki, kantakaupunki.
vihreäkeltaiset kumisaappaat.
Ärrältä sai plack pete-karkkia ja salmiakkipötköjä. KAupasta sai irtokarkkia tyyliin otan ton ja ton.
Elkona leikittiin isolla porukalla pistettä, talkkaria, rönttöstä jne. Välillä ei edes tiennyt kaikkien nimiä vaan huudettiin ton ja ton piste.
Polun takana oli iso synkkä metsä (nykyään täynnä taloja)
Koulussa sai kunnollisia perunoita. Meille tuli kylän ekat videot jota kävi kaikki katsomassa.
Äiti toi pariisista käsipelikonsolin.
MAtkustettiin paljon ulkomailla, oli iso omakotitalo, isällä mersu ja äitillä bmw
Toi limpparin rengaskorkki :) Ja "tuikun" pelaaminen...
pieni, minulla oli nimikkolehmä, jonka selkään kiipesin navetassa...siellä oli turvallista makoilla ja halata lehmää...iso mutta lempeä lehmä, jonka vatsan alikin sai mennä ja jonka kaulan alla oli ihanan pehmeä "heltta"... Että semmoisia lemmikkejä meillä maalaislapsilla oli.
mummulassa "mullikoita"; pidin niitä hevosina. Laitoin selkään jonkun viltin ja istuin siellä. Nämä elukat olivat toki parressa kiinni :-) Kivoja muistoja. Kananmunia keräsin heinäladosta.
Ihania muistoja kaikki. Ollapa vielä lapsi.