Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silloin kun minä olin pieni...

Vierailija
13.01.2011 |

Vesimeloneissa oli kunnon tummat siemenet sisällä ja niistä pystyi tekemään koruja...

Kerro omasi.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tytöillä oli pitkät letit joissa oli lettinauhat, pieni vekkihame ja polvisukat.

Vierailija
82/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdestä leikkasin hänestä ison kuvan seinälle:D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sohvat jotka oli ruskeaa vakosamettia ja käsinojat oli keltaiseksi maalattua puuta.

Muistan kuinka meille hankittiin mikroaaltouuni (jonka luulin pitkään olevan mikroautouuni), vesisänky ja leipäkone (joka näytti ihan ufolta).

Tytöillä oli kiinantossut ja irtopitsikaulukset.

Oli Holmenkollenin talviolympialaiset, joista sinänsä en välittänyt tuon taivaallista, mutta Holmenkollen kuulosti niin hauskalta että hoilasin viikkotolkulla omaa laulua "Holmenkollenholmenkollenholmenkollen..."

Vierailija
84/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella mentiin alumiinisen maitokannun kanssa kauppaan ja myyjä antoi tiskin takaa seinällä olevasta hanasta maitoa kannuun.

Ennen tietokoneaikaa koulussa opiskelijakortit oli reikäkortteja.

Vierailija
85/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Heinätöiden aikaan vietiin mummon kanssa heinämiehille isolla korilla kahvia, pullaa ja kotikaljaa. Kahvitauolla istuttiin leppäpuskien katveessa.

-Haettiin limua maakellarista -pelotti vietävästi mennä pimeään ja kosteaan kellariin, mutta se limu oli saatava!

-Zoo - banaanilimu sekä puolukkalimu.

Kauppa-auto kävi mummolassa keskiviikkoisin klo 17.

-Paras leikki kymmentä tikkua laudalla, koko perhe osallistui.

-Sai hyppiä "vaarallisella" kiviaidalla, nukkua talvella heinäladossa, kiipeillä puussa, ratsastaa papan hevosella ympäri kyliä ja metsiä -ihaninta kesäöisin- useita tunteja ilman huolen häivää...

Voivoi...oli ihana lapsuus!

Vierailija
86/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottelin kaupan ulkopuolella äitiä, pikkusisko oli siinä vaunuissa vieressä. Ihan kaupungissa asuttiin.

... niin nukuin rattaissa kaupan ulkopuolella äitini ollessa ostoksilla..

Vierailija
87/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... muutto lähiöön toi monelle asuinmukavuuteen huomattavaa parannusta.

... junien kakkosluokassa oli puupenkit.

... HKLn bussissa oli rahastaja.

Vierailija
88/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikittiin pusuhippaa koulussa :P

Olin mc donaldsissa kaverisynttäreillä

Sain olla lapsi ja leikkiä...

niin ja pelkäsin juoppoja ja kovaa ääntä...

Vierailija
89/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikittiin pusuhippaa koulussa :P

Olin mc donaldsissa kaverisynttäreillä

Sain olla lapsi ja leikkiä...

niin ja pelkäsin juoppoja ja kovaa ääntä...

Tuliko Suomen ensimmäinen mc donalds Treella vuonna 1984?

Vierailija
90/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-polkupyöriä ei lukittu, eikä niitä silti varastettu

-oltiin aina ulkona ja leikittiin isolla porukalla

-kerrostalossa kaikki asukkaat tunsivat toisensa

-kauppa oli lähellä, isoja supermarketteja ei ollut

-herkkuja olivat Lipsi- ja Mac -mehujädet, HubbaBubba ja Bubbis -purkat, Asterix -limasa ja tietysti irtokarkit...

Vierailija
91/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitten muutettiin Suomeen, täällä oli vielä sankoin joukoin T-kauppoja, Eka-marketteja ja Essoja. Joka bensiksellä oli pajatso.

Yksi suurimmista ajan hiteistä oli Pave Maijasen Lähtisitkö. Herrey's voitti niihin aikoihin Euroviisut (Diggi-loo, Diggi-ley), ihmettelin, kun kukaan kaveri ei tiennyt, mitä on ravioli ja kiivi-hedelmä ja kun koetin niistä heille selittää, sain vain osakseni kummaksuvia katseita.

Telkkarissa "jii-ärrä" oli pahiksien pahis. Ritari Ässällä taas meni lujaa...

Suurta muotia (tytöillä) oli pitää vyötä pitkähihaisen paidan päällä, talvisin "kaikilla" oli talvilenkkarit, koulutytöillä oli pääasiassa kovat kaksikerroksiset penaalit, jotka aukesivat "nappisysteemillä". Jonna Tervomaa voitti Syksyn Sävelen, samoin Anja Niskanen (kuka muistaa jälkimmäisen?), mutta Dingo oli kuitenkin paras.

En vastamuuttaneena tuntenut sanaa fillari ja kun yksi kaveri kysyi, oliko minulla sellainen, vastasin varmuuden vuoksi, että ei ole. En jostain syystä kehdannut millään kysyä, mikä se oikein on. =D

Kun sitten parin päivän päästä selvisi, että minulla onkin polkupyörä, sanoin hätäpäissäni, että se oli tullut muuttokuormassa jälkikäteen ja asia jäi sikseen..Noh, opinpahan yhden paikallisen murresanan.. :)

Vierailija
92/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huudettiin, äiitii tuu ikkunaan täällä huutaa MAijaaa! Sitten oikea äiti osasi tulla parvekkeelle, talonyhtiössä kun asuttii.

ap

Vierailija
93/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vähän väliä huutaa aikuisia apuun, kun lahkeet jäi sinisen Ponini kettinkien väliin ja meinasin kaatua.

Vierailija
94/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..maailma oli turvallinen lintukoto, aikuiset suoraselkäisiä ja luotettavia. Naapuria autettiin ja saatiin myös vasta-apua pyytämättä. Kaupassa työskentelevällä oli hyvä ammatti, kukaan ei tainnut pitää häntä vähälahjaisena. Ruoka oli oikeaa, normaalisuolaista & -rasvaista. Silti monikaan ei ollut lihava ja siitä ei tehty ainakaan kamalaa numeroa.

Olen elänyt lapsuuteni 80- & 90-luvuilla pk-seudulla.

Vierailija
95/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoauto kävi hakemassa maitotonikat maitolaiturilta, jonne ne vietiin navetasta sellasilla maitokärryillä. Ne missään kylmässä ollut, hygienia oli mitä oli.

Saatiin leikkiä lehmien aitauksessa tartsania ja janea puissa, vasikoiden aitauksessa vasikat oli meidän lapsia, joita hoidettiin kaiken sen paskan keskellä.

Pyöräiltiin ilman kypärää.

Autossa ei ollut turvavöitä, kuin vain edessä, eikä ollut myöskään radiota/mankkaa.

Hypittiin liiterin ja navetan katonharjalta alas lumipenkkaan, tai laskettiin pyllymäkeä alas.

Lunta oli JÄRKYTTÄVÄN paljon joka talvi.

Meidän lasten elinpiiri on erittäin laaja, arvioisin varovasti että noin pari neliökilometriä, sisältäen paljon metsää sekä joen ja joen toisen puolen.

Me lapset saatiin mennä soutuveneellä kolmistaan erääseen paikkaan lähistölle uimaan, ilman aikuisia. Kahdella pienemmällä (4 ja 8 vuotta mua nuoremmat) oli pelastusliivit, minä huolehdin pienimmästä ettei hukkunut kun uitiin. Muistan kuinka olin aina törkeän ylpeä siitä, että isä ja äiti luotti minuun niin paljon. Isä kävi välillä jokitörmältä tarkistamassa että kaikki ollaan vielä tallella.

Telkkaria ei katsottu kuin pikkukakkosten verran, muuten elimme kesät talvet ulkona. Leikit oli monipuolisia ja paljon käytettiin mielikuvitusta.

Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka kauan. Tuntuu että oma lapsuus oli parempaa, vapaampaa ja idearikkaampaa, kuin omien lasteni lapsuus nyt.

Vierailija
96/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kotikadulla oli T-kauppa ja ruokaa ostettiin tilille

- viikonloppuisin osettiin kokonainen pakastettu kana ja paistettiin se kokonaisena uunissa

-kaikki leikkeleet ja jauheliha ostettiin lihatiskiltä.

-keittiössä oli pieni pöytägrilli, jossa apistoimme siskon kanssa ruisleipiä, joiden päällä oli punajuurta ja juustoa

-leikittiin paljon kirkonrottaa, munitusta, kiikkupalloa, vilkkua, 10 tikkua laudalla ym.

-olin avainkaulassa-lapsi: 5-6-vuotiaana heräsin aamulla yksin, söin pöydälle jätetyn aamupalan, lähdin itse 2km päähän seurakunnan kerhoon ja tulin sieltä myös yksin pois.

-ennen pikkukakkosta oli lastenohjelma nimeltä Pallonoppa ja siinä oli pulska ja kikkarapäinen Hessu -juontaja

-perjantaina oli Dallas tai Dynastia ja lauantaina katsottiin lauantaitansseja

Vierailija
97/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun keittiöön piti viedä itse keräämiään puolukoita, ekaluokkalaisten 1 litra ja isompien 2 litraa. Lähiruokaa :)

Vierailija
98/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. paitsi jos mentiin pidemmälle reissulle. Ovi oli aina auki enkä koskaan tarvinnut omaa avainta :D

Vierailija
99/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ja koulussa.

Vierailija
100/113 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ja kotona