Mahasyöpä -mitä kokeita otetaan?
Pelkään kovasti mahasyöpää.
Vedin sen siitä, kun luin että oireet samankaltaisia ja lieviä, ihan kuin esim. mahakatarrissa!
Mulla oli ennen joulua ylävatsakipua, mutta ei oikein muita oireita, joskus kuvoa oloa. Liikun 4 x viikossa, olen 28.v. ja normipainoinen.
Menin lääkäriin, otettiin pvk, crp, hemoglobiini, maksa-, haima-, sappitestit, ulostetestit, kaikki OK!
Lääkäri sanoi, että voi olla että stressistä haponeritys vatsassa on lisääntynyt, määräsi kuukauden kuurin Nexiumia.
Sillä mennyt ohi, välillä juilii kun stressaava tilanne töissä.
Mutta nyt on kamala pelko, että mitä jos se onkin syöpä eikä lääkäri ole vaan "huomannut"...
Mitä oireita mulla pitäisi olla, tai olisiko se tullut ilmi jo noista kokeista se syöpä?
Kommentit (47)
Hei, tietääkö täällä joku että kuuluuko mahasyöpään aina kipua vai voiko olla myös kivuton mahasyöpä?
Kyllä vaan nuorellakin voi olla vatsasyöpä. Tutullani todettiin alle 2kk sitten vatsasyöpä. Hän on vasta 30-vuotias. Ei vatsasyöpä kysy ikää, vaikka on tietysti yleisempää vanhemmalla iällä.
Mitenköhän noi oireet etenee? Voiko olla esimerkiksi kovaa mahakipua jonka jälkeen yli vuosi taukoa, ettei ole oireita? Vai pitääkö siinä tapauksessa epäillä tavallista närästystä tms?
Erilaiset vatsavaivat ovat äärimmäisen yleisiä, vatsasyöpä sen sijaan on varsinkin ikäiselläsi harvinainen.
Minulta poistettiin mahalaukku jo vuonna 1967 joulukuussa. Lääkärit antoivat elinaikaennustuksen, Viittäkymmentä elinvuotta et tule näkemään. voi miten lohdullista, nyt olen kahdeksankymppinen. Mahasairauteni oli jo lapsena. Vatsa aina kipeä. Koulussa makasin opettajanhuoneessa useita kertoja kylmä rätti vatsanpäällä. Ensiksi leikattiin umpisuoli. Oireet eivät kadonneet sitten sain selkään sanoin että teeskentelin. Meni toistkymmentä vuotta, sitten tapahtui. Teimme Lauttasaaren läppäsiltaa, ajoin sielä nosturia. Heräsin Marian sairaalassa. Minulta oli mennyt taju. Lääkäri tuli kysymään joko minä olen saanut apua. En tiennyt missä olin. Apu tuli ja minut lähetettiin kotiin evästyksin, huomenna röntgeniin. röntgenissä minulta ei löytynyt sappirakkoa. Sitä etsittiin kolmepäivää tohtorit laittoivat Röntgenkuvat kainaloon, osoite Meilahti. Meilahdessa tutkittiin viikko joka päivä. Sappirakko pysyi piilossa. Tuli sairaalaankutsu. Jälleen sairaalassa tutkimuksia jokapäivä, luulivat minulla olevan joku tuntematon Syöpä? Laittoivat leikkausjonoon. mutta seuraavanapäivänä sääsin sisään ja tutkittiin jälleen monta päivää. kunnes leikattiin. Leikkaus meni hyvin mutta melkein kuolin. kolmantenapäivänä tohtori tuli sanomaan että, haluatko kuulla hyvät ja huonot uutiset. Hyvät uutiset se sappirakkokin sitten löytyi. entäs ne huonot uutiset. Jouduimme poistamaan mahalauku osan suolta ja tekemään sulle suolesta uuden pienen mahalaukun et tule koskaan kärsimään liikalihavuudesta kaikki hyviä uutisia. Sitten viimeinen et tule näkemään viisikymmentävuotispäivääsi. Tänään olen Kahdeksankymmentä ja risat.
Jos joku on kiinnostunut voin kertoa
. ELÄMÄ VOITTAA
Mun isoisällä oli 30v vatsalaukun syöpä, sama juttu kuin edellisellä. Vieläkin on elossa 78v.
Nyt minä oon 30v ja on alkanu korventaa mahaa ihan älyttömästi, olen joutunut karsimaan jo lihat ja ns. Ei neutraalit maut pois ruokavaliostani, ne nimittäin saavat todella huonon olon syömisen jälkeen, että parempi olla ilman.
Syön vatsaystävällisesti mutta silti sattuu.
Syön mahansuojalääkettä, ei auta.
Olen varannut lääkärin.
Pelottaa..
kavala syöpä oireet tavanomaisia, miehellä alkoi vatsahaava vuotaa yhtääkkiä ja sairaalaan, tähystyksessä poltettiin ja koepala. Kotona jo kun lääkäriltä puhelu että syöpä.Nyt odotellaan kuvauksiin onko levinnyt (kaksi viikkkoa) leikkaus joskus kuukauden päästä. Että näin" nopeasti".