Uskaltaako pienesti raskaana lähteä laskettelemaan?
Viikkoja vasta kolme, neljä.
En ole huimapää, lasken rauhallisesti, mutta ainahan sitä voi kuitenkin kaatua.
Mitä mieltä?
Kommentit (18)
kun viikon loma oli jo varattu. Laskin vain sinisiä rinteitä. Olihan se tylsää mennä satavarmasti.
Ei, en minä pelännyt sitä,e ttä olisin kaatunut. Pelkäsin sitä, että joku laskee päälle. Ja sehän myös teki laskettelusta tylsää, että aina odottaa, ettei ketään ole missään.
kun olin raskaana. Vaikka itse laskisin kuinka varovasti, joku voi aina törmätä...
En lähtisi nyt enää, olen toisella kolmanneksella. Jos laskettelisin useammin ja olisin timmimpi, saattaisin skimbata viikoille 20 saakka.
samalla reissulla myös 4h moottorikelkankyydissä....Poika 4kk, vaikuttaa toistaiseksi normaalilta.
Vaikka makaisit hipihiljaa, saattaisi se silti yllättää. Isommilla viikoilla tietysti alkaa tosiaan olla vauvamasu, jonka puristuminen tuntuu ikävältä, saati sitten muksahtaminen.
Monet eivät vielä edes ole tehneet testiä, kun on noin vähän viikkoja.
Sä et siis vielä ole tehnyt testiä? Jos viikkoja on alle 4?
joka tapauksessa mä menisin laskemaan jo senkin takia, et en tietäis, koska seuraavan kerran pääsisin.
Olin ite laskemassa viikoilla 7 ja 12 ja hyvin sujui. Toisella kerralla jopa tipuin hiihtohissistä siinä ihan alussa, mut ei käyny kuinkaan.
Näillä säillä voi liukastua vaikka kadullakin, mut ei kukaan kävelyä kiellä ja hiihtoakin suositellaan raskaana oleville.
tuosta edellisen esimerkistä, liukastumisesta tuli mieleen, että viikolla 9 minä liukastuin keskellä helmmikuuta.
Siis niin mojovasti lähti jalat alta, että molemmat jalat osoittivat kohti taivasta ja lensin suoraan selälleni. Sellainen judoheitto, suoraan jäälle, ilman pehmusteita. Tärähti aikamoisesti.
Ei mitään tapahtunut. Eli ehkä voisi ajatella, että jos vauva on hyvin kiinnittynyt, niin pienet muksaukset eivät sitä heilauta...?
alkuraskaudesta voi huoletta tehdä mitä tahansa liikuntasuorituksia, eikä ne aiheuta keskenmenoa. Vasta kun vatsa on kasvanut, pitää välttää esim. hyppyjä.
jos viikkoja 3?
Jos edelliset menkat oli marraskuun lopulla, raskauduin siitä muutaman viikon päästä. Eikös ovulaatio oo pari viikkoa edell menkkojen alusta? Ja seuraavia menkkoja ei ole kuulunut, niin siitä päättelin fiksusti olevani raskaana.
Onko multa mennyt jotain ohi?
jos tilanne näyttää vielä myöhemmin siltä, että reissuun päästään, niin lähden mäkeen minäkin. Varoen tietenkin.
ap
Itse olen elänyt aina normaalia elämää koko raskauden ajan, 3 lasta olen saanut.
jos viikkoja 3?
Jos edelliset menkat oli marraskuun lopulla, raskauduin siitä muutaman viikon päästä. Eikös ovulaatio oo pari viikkoa edell menkkojen alusta? Ja seuraavia menkkoja ei ole kuulunut, niin siitä päättelin fiksusti olevani raskaana.
Onko multa mennyt jotain ohi?
Katso vaikka vau.fi:n sivuilta, mitä sanotaan raskaus-osiossa: Raskaus viikko viikolta ja siitä "3.raskausviikko". Ensimmäinen raskausviikko alkaa kuukautisten alkamisesta.
Jos siis ajattelet olevasi kolmatta viikkoa raskaana, todelliseti viikkoja voi olla kasassa jopa 7 viikkoa.
Laske vaikka raskauslaskurin kanssa asia, niin saat "todelliset" viikot selville.
:)
Vaimo, kokenut laskija, kaatui viattomasti rinteessä, seurauksena polvivamma joka vaati lopulta erittäin monimutkaisen leikkauksen.
Arvelimme että syitä oli kolme:
-eka päivä, korkea ilmanala, raskaus => ehkä petollinen väsymys ja kasvanut huolimattoman käännöksen todennäköisyys
- hieman liian jäykät sukset jotka kiersivät voimakkaasti polvea + hidas vauhti joka ei laukaissut siteitä ==> suuri vääntö
- raskaudesta johtunut alitajuinen sikiön suojelu kaatumisessa + mahdollisesti raskauden jo hieman löysäämät polven nivelsiteet ==> vääntö, polven alentunut kyky vastustaa vääntöä
Jouduimme laittamaan raskauden turvallisuuden ja jalan kunnostamiseen liittyvät anestesia-, leikkaus-, kipuhoito- ja komplikaatioriskit vastakkain.
Tämä on kokemus jota en suosittele kenellekään toiselle.
Kannattaa muistaa, että sikiö kehittyy alkuraskauden aikana viikolle 12 asti. Erityisesti tänä aikan joudutaan käsittääkseni hyvin tarkkaan miettimään millaista lääkitystä voidaan käyttää jotta kehitys ei häiriintyisi. Jopa röntgenkuviin liittyy tuohon aikaan periaatteessa kohonnut riski.
Usein sanotaan, että riskit raskaudelle ovat alkuraskaudessa pienet. Tällöin ei kuitenkaan muisteta sitä, että jos äiti tarvitsee hoitoa, riskit ovatkin yhtäkkiä suuret. Tämä jäi meiltä ymmärtämättä kun mietimme lähtemisen riskejä.
Tietysti kadullakin voi liukastua, mutta ehkä kannattaa ottaa huomioon juuri se, millaista on jos joutuu valitsemaan äidin ja lapsen terveyden välillä.
PS. Varmaan puolet sairaalan naispotilaista Itävallassa oli sellaisia joiden päälle oli ajettu ja jotka kaikki tarvitsivat leikkaushoitoa. Miettikää sitä myös.
keskenmenoriski on alkuraskaudessa suurin