Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahasyöpä -mitä kokeita otetaan?

Vierailija
13.01.2011 |

Pelkään kovasti mahasyöpää.

Vedin sen siitä, kun luin että oireet samankaltaisia ja lieviä, ihan kuin esim. mahakatarrissa!

Mulla oli ennen joulua ylävatsakipua, mutta ei oikein muita oireita, joskus kuvoa oloa. Liikun 4 x viikossa, olen 28.v. ja normipainoinen.

Menin lääkäriin, otettiin pvk, crp, hemoglobiini, maksa-, haima-, sappitestit, ulostetestit, kaikki OK!

Lääkäri sanoi, että voi olla että stressistä haponeritys vatsassa on lisääntynyt, määräsi kuukauden kuurin Nexiumia.

Sillä mennyt ohi, välillä juilii kun stressaava tilanne töissä.

Mutta nyt on kamala pelko, että mitä jos se onkin syöpä eikä lääkäri ole vaan "huomannut"...

Mitä oireita mulla pitäisi olla, tai olisiko se tullut ilmi jo noista kokeista se syöpä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mitään mahasyöpää.Usein hb myös laskee VATSAN ALUEEN SYÖVISSÄ.

Vierailija
2/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni hoidettiin pitkään mahavaivoja happo/närästyslääkkeillä ja häneltä löytyi lokakuussa imusolmukkeisiin levinnyt mahasyöpä. Täsmälleen mahahaavaoireita oli ja helicobakteeri. Veriarvot täysin normaalit, oikeastaan edelleen. Toivotaan, että sinulla nyt ei mitään sellaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan siltä pohjalta että kaikki omaan tietooni tulleet tapaukset ovat olleet jo vanhempaa väkeä. Mutta tietenkin poikkeus voi vahvistaa säännön. Sanoisin silti että joku muu vaiva voi olla todennäköisempi.

Vierailija
5/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia mahakipuja ja muita oireita on ollut jo vuosia. Lääkäreitä ei ole kinnostanut, joten mitään tutkimuksia ei ole tehty.

Nyt minulla nivusessa patti! Se ultrataan ensi viikolla ja saa nähdä mitä lisätutkimuksia tulee sen jälkeen. Nivustyrää epäili päivystyksen lääkäri mutta sairaalassa lääkäri ei ollutkaan asiasta täysin varma, joten määräsi tuon ultran.

Toivottavasti olisi tuo tyrä mutta entä jos se onkin syöpä?! Olen viimeaikoina ollut tosi pahantulinen ja apea, kun asia vaivaa mieltä.

Vierailija
6/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkiluiden kohdalla vaiko niiden alapuolella?

Itse kävin lääkärissä ylävatsa kipujen vuoksi. Kipu on kylkiluiden alla vasemmalla puolella ja lääkäri epäili sappikiviä. Olen menossa ultraan. Minulla on ollut hb alhainen jo kymmenen vuotta, eikä siihen raudan syönti ole auttanut. Sitä ennen oli aina jopa korkea hb. Nyt rupes pelottamaan, jos näiden vatsaoireiden taustalla onkin syöpä. Pitkään on ollut kroonista ripuliakin. Maksa arvot oli koholla, muuten verikokeet ok.

Kai se ultrassa sitten näkyy jos on syöpä.

Vierailija
7/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vaihteli paikkaa, äitini sanoi että menee suoliston mukaan, joten voi olla ärtynyt suolikin. Mutta äitini ei ole lääkäri, joten en tiedä.

Lääkärissä kävin yksityisellä, jossa nuo em. testit otettiin.

t. ap

Vierailija
8/47 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin aina välillä lähtee pois ja jotenkin närästyksen tunteeseen liittyy.

Vierailija
9/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lopetin perjantaina Nexiumin, niin heti eilen lauantaina kivut palasivat (tosin lievempinä), ja töissä kova stressi.

Voinko siis päätellä, että ei ole vakavaa, kun kerran Nexiumilla menee ohi?

Varasin jo lääkärin uudelleen, mutta pohdin tässä nyt mieleni rahoittamiseksi vaan, että jos lääkehoidolla rauhoittuu, on tuskin syöpää...vai?

Ei kai syöpä rauhoitu Nexiumilla...?

Vierailija
10/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-vuotiaalta löytyisi mahalaukun syöpä. Se todetaan gastroskopiassa eli mahalaukun tähystyksessä otettavista koepaloista. Noin nuorta kuin sinä ei yleensä herkästi tähystetä juuri sen takia, että riski syöpään on niin pieni. Jos oireet helpottuvat happolääkityksellä eivätkä palaa, kyseessä ei ole syöpä.

Vierailija
11/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyy kaikki vatsavaivat pois ja joskus jää syöpäkin huomaamatta sen takia. Mä kerroin tuolla ylempänä äitini mahasyövästä ja nyt olen itse päässyt tutkimuksiin tai siis vasta verikoetuloksia odottelen. Samanlaisia mahaoireita kuin sulla. En tosin pelkää syöpää, mahahaavaa tai jotain sen tapaista kylläkin.

Vierailija
12/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös silloin ole jo kivut niin kovat, että niitä ei mikään Nexiumi pysäyttele...

Vierailija
13/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipeä kun syöpä löydettiin (vaikka sekin oli jo levinnyt). Sellaista närästystä ja poltetta ylämahalla vain ja ruokahalu alkoi lähempänä diagnoosia vähetä ja luonnollisesti laihtui. Mahasyövässä oireet petollisen "tavallisia" tai lieviä...

Vierailija
14/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hänen ennusteensa, voiko hän nyt paremmin? Leikattiinko syöpä?

t. huolestunut ap

Vierailija
15/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorempi, kävi jopa juoksulenkeillä ja söi terveellisesti ja oli kaikin puolin "supermummu". Tauti löydettiin viime syksynä ja hän kerkisi mennä tosi huonoon kuntoon, ennenkuin hoidot joulua ennen aloitettiin. Eka sytostaateista sairaalakuntoon, nyt toisista, ylläri ylläri, on loistavassa kunnossa! On alkanut syömään, jaksaa käydä kaupassa, kelkotella potkurilla, kyläillä jne. Aivan ihanaa nähdä, miten ne myrkyt auttaa. Ens viikolla magneettikuvaukset ja siitä viikon päästä kuullaan tulokset, onko tehonnut imusolmukkeisiin levinneisiin osiin kun noin kunto kohentunut. Varsinainen mahassa oleva syöpä on pahempi, sen saisi vain leikkauksella pois, mutta sitä ei annettu vaihtoehdoksi. Päivä kerrallaan mennään, nyt nauttien! :) Olisi kiva kuulla jatkosta sinunkin kohdallasi! Itse voin raportoida omat verikoetulokseni parin viikon päästä. Tsemppiä!

Vierailija
16/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan gastroskopiassa otettavilla koepaloilla.

Vierailija
17/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia terveyskeskuksessa työskentely oli ihan helvettiä. JOS epäillään jotain vikaa mahalaukussa niin tehdään GASTROSKOPIA eli niellään sitä kameraletkua ja sillä tutkitaan ruokatorvi, mahalaukku ja duodenim. Ja otetaan koepalat. Siitä saadaan mahasyöpä-dg.

Ja muille idiooteille: 1 Sappirakko on OIKEALLA puolella, ei vasemmalla. 2 ULTRASSA EI näy mahalaukku kun sen sisällä on ilmaa ja kas, ultraääni ei mene ilman läpi. Ultrassa näkyy mahan parenkyymielimet.

Jeesus, mitä urpoja.

Vierailija
18/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla helicobakteeritesti 2 vkon kuluttua. Sit selvii jatko. Lääkärin mielestä ei tarvitse ainakaan näillä näkymin tähystää, että stressiä olisi...mietin vaan, että pitäiskö vaatia se tähystys...

t. ap

Vierailija
19/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia terveyskeskuksessa työskentely oli ihan helvettiä. JOS epäillään jotain vikaa mahalaukussa niin tehdään GASTROSKOPIA eli niellään sitä kameraletkua ja sillä tutkitaan ruokatorvi, mahalaukku ja duodenim. Ja otetaan koepalat. Siitä saadaan mahasyöpä-dg.

Ja muille idiooteille: 1 Sappirakko on OIKEALLA puolella, ei vasemmalla. 2 ULTRASSA EI näy mahalaukku kun sen sisällä on ilmaa ja kas, ultraääni ei mene ilman läpi. Ultrassa näkyy mahan parenkyymielimet.

Jeesus, mitä urpoja.

Mitkä oireet indikoivat tähystystä mielestäsi, ammattilainen? :)

Vierailija
20/47 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus, mitä urpoja.

öh, kukas täällä on puhunut, että sappi olis vasemmalla... :D