Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oys ja amme. Onko kukaan saanut synnyttää sinne? Onko kukaan kiellosta (?) huolimatta näin tehnyt?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kannalta paras vaihtoehto.

Vierailija
22/56 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi-Maria:

lapsen kannalta paras vaihtoehto.

Välttämättä se ei myöskään ole keisarinleikkaus, alatiesynnytys, selin pukkaus tai kyykystä pukattu. Eikä välttämättä aliaikainen, oikeanmittainen tahi yliaikainen. Eiks jeah? En oikein ymmärtänyt tuota sinun viestiäsi...

Ja muille - voi harmi. Oulaskangasta varmaan tarkoititte siinä yhdessä viestissä? Täältä on sinne n. 100km matkaa ja minulla edellinen tuli alle neljässä tunnissa... Tuohon sitten lapsenvahdin hommaaminen (yöaikaan...), niin empäs taida uskaltaa riskeerata tuon matkan kanssa. Vaikka kyllä vähän houkuttelisi. Hiton Oys (anteeksi kielenkäyttöni).

Tuo tulpan veto muuten... Aika vihaiseksi tulin minäkin, kun ajattelin sitä synnyttäjää ja syntyvää vauvaa. Ensinnäkin se ihan henkinen puoli, jolla pilataan se loppuhuipennus täysin (Täällä kuules rouva määrään minä ja totellaampas nyt kiltisti siinä). Eli äiti revitään sieltä suloisesta kuplasta raa' asti tähän hetkeen. Kaikki keskittyminen ja henkinen valmistautuminen katkeaa todella rajusti! Vauva vaistoaa myöskin ihan varmasti tuon äidin järkytyksen/pelästymisen/shokin - miten tuota nyt kuvailisikaan... Ja sitten ihan tällainen kliininen juttu. Altaasta ei missään nimessä suositella laskettavan vettä viemäriin, kun äiti on vedessä. Viemärin bakteerit pääsevät näin veteen ja kulkeutuvat hyvin nopeasti äidin apposen auki olevaan kohtuun - ja myös lapseen luonnollisesti. Kauhea tilanne. =O Itse varmaan nostaisin jutun potilasasiamiehen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä tahansa synnytystapa VOI olla lapselle huono tai sitten hyvä. Moni asia voi mennä kuivilla synnyttämisessä pieleen, mikä ei veteen synnyttämisessä menisi ja toisinpäin.

Mustakin toi kuulostaa karmealta, että laskettaisiin vesi pois altaasata, jos ei äiti sieltä suostu pois tulemaan. Tai ehkä pääse pois. Mä synnytin tokan lapseni veteen, ja mulla kävi niin, että olin 6 cm auki 7 h supistelujen jälkeen kun menin ammeeseen. Kuitenkin jo tokalla tai kolmannella supistuksella ammeeseen menon jälkeen alkoi ponnistuttaa, kohdunsuu aukesi muutamalla supistuksella kokonaan, ja vauvan ponnistin ulos minuutissa. Hitto, mua ei ois siinä vaiheessa kun huomasin että on " tosi kyseessä" pois sieltä ammeesta vaikka ois haulikolla uhattu, enkä tosiaan olisi pystynytkään tulemaan. Ja jos siinä vaiheessa joku ois alkanut laskea vettä pois ammeesta...enpä tiedä, mä olen synnyttäessäni aika alkukantaisessa tilassa, ois voinut käydä kätilölle köpelösti : )

No mutta joo. Kuulostaa vaan niin typeriltä nää eri käytännöt eri sairaaloissa. Jos Helsingissä on turvallista synnyttää veteen, niin miksi se ei olisi sitä myös Oulussa?

Vierailija
24/56 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko olla niin, että yksi ylilääkäri on täysin vastaan ammeeseen synnyttämistä ja tämä olisi Oys:ssa se varsinainen syy. En pistä päätäni asiasta pantiksi, mutta sanokaa joku jos tiedätte. Käsittääkseni ylilääkärillä (=vastaava lääkäri?) olis melko suuri sanavalta asioihin. Korjatkaa tosiaan jos tiedätte joku, näin muistan itse kuulleeni!

Vierailija
25/56 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytetään veteen Kätilöopistolla. Artikkelin tiedot eivät pidä paikkaansa vaan ovat lehteen kohdistunutta häirintää.

Vierailija
26/56 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

xcsx:

synnytetään veteen Kätilöopistolla. Artikkelin tiedot eivät pidä paikkaansa vaan ovat lehteen kohdistunutta häirintää.

MITEN NIIN EI TIEDOT PIDÄ PAIKKAANSA?

Mikä tieto on väärää...voisitko perustella väitettäsi hiukan?

...kyselee Vilhon veteen synnyttänyt onnellinen äiti.

Vierailija
27/56 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo xcxs pöpi on ihan oma lukunsa, sillei oo lääkitys ihan kohdillaan. vaietaan se ja sen kommentit kuoliaaksi.

Vierailija
28/56 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelin kovasti mitä jutussa voi olla niin pahasti vialla, että herättää tuollaisia epäilyjä häirinnästä ja vääristä tiedoista... enpä siis ihmettele enää...

Oletko itse nähnyt vesisynnytysjuttua...mitä mieltä siitä olet?

Vierailija
29/56 |
23.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myöskin liitteenä olleet faktat vesisynnytyksestä oli kohdallaan, ei mielestäni mitään asiavirheitä. (tosin: minä EN ole mikään asiantuntija, vaan aiheesta kiinnostunut tavis)

Vierailija
30/56 |
23.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä äärettömän itsekästä KIELLOSTA HUOLIMATTA synnyttää ammeeseen. Oiskohan siihen joku syy että ei saa? Esim. amme liian pieni siihen tarkoitukseen tai kätilö ei osaa vesisynnytystä hoitaa? Typerää vaarantaa lapsen turvallisuus. Jos jotain sattuu niin ketähän taas syytetään vaikka on vastoin ohjeita toimittu. Joissain sairaaloissa on amme sen kokoinen ettei sitä ole tarkoitettukaan muuhun kuin avautumisvaiheen kivunlievitykseen. Tarvittaessa jos hätä tulee, niin sieltä pitää joka tapauksessa nousta pois. Tyhmä on se äiti joka sinne jää kun vauvalla on esim. sydänäänet montussa tms. Ihme extremeksi mennyt koko touhu...

Vierailija
31/56 |
23.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiikeri79:

Mun mielestä äärettömän itsekästä KIELLOSTA HUOLIMATTA synnyttää ammeeseen. Oiskohan siihen joku syy että ei saa? Esim. amme liian pieni siihen tarkoitukseen tai kätilö ei osaa vesisynnytystä hoitaa? Typerää vaarantaa lapsen turvallisuus. Jos jotain sattuu niin ketähän taas syytetään vaikka on vastoin ohjeita toimittu. Joissain sairaaloissa on amme sen kokoinen ettei sitä ole tarkoitettukaan muuhun kuin avautumisvaiheen kivunlievitykseen. Tarvittaessa jos hätä tulee, niin sieltä pitää joka tapauksessa nousta pois. Tyhmä on se äiti joka sinne jää kun vauvalla on esim. sydänäänet montussa tms. Ihme extremeksi mennyt koko touhu...

Tuo viestisi kuvasti vähän sitä, ettet ehken ole perehtynyt aiheeseen lainkaan...?

Useimmiten synnytys ei ole mikään vaarallinen juttu, jossa koko ajan täytyy olla varpaisillaan, että mikä menee pieleen. Varsinkin, jos raskaus on sujunut normaalisti ja äiti saa itse määritellä synnytyksen kulun. Näin saadaan keho toimimaan " täydellisesti" ja vältytään turhilta toimenpiteiltä, jotka taas aiheuttavat lisää toimenpiteitä ja pahimmillaan johtavat sitten isoihinkin ongelmiin. Toki jos jotain seurattavaa ja ongelmaa ilmenee, niin empäs usko että kukaan extreme-tyyppikään (juuh...) haluaa väkisin tehdä oman mielen mukaan. Luottamusta herättävä kätilö kuuntelee äidin toiveita (sanattomiakin) ja mukailee synnytyksen kulkua niiden matkassa. Oysissa löytyy iso amme, jonne mahtuisi varmasti kaksikin mammaa synnyttämään. Että siitä ei todellakaan ole kyse.

Synnytyksestä on nykypäivänä tehty kliininen toimenpide, joka pitää olla mahdollisimman helppo _kätilölle_ ja VARSINKIN lääkärille. Ja joku taisikin tuonne ylemmäs kirjoittaa, että johtuu tuo OYSin kielto ylilääkärin kannasta. Hän lienee synnyttämätön mieshenkilö, kuten nämä " vastarannan kiiskit" yleensä. Nämä, jotka seuraavat supistusantureita ja toteavat äärimmäisissä tuskissa kärvisteleville äideille: " Mutta eihän teillä edes ole kunnon supistuksia! Ei näissä ole kunnon voimaa ja kestokin aivan liian lyhyt."

Moni äitii on vesisynnytykseen perehtynyt ja tullut siihen tulokseen, että se olisi heille varmasi se mukavin ja luonnollisin tapa synnyttää. Äidin kun se on kuitenkin tehtävä, vaikka kuinka koulutettu henkilö olisi avustamassa... He tietävät, että vedessä he voivat parhaiten kasata keskittymisensä ja voimansa ja näin ollen saavat kaikkein tehokkaimmin ja täten myös _turvallisimmin_ vauvan maailmaan. Ja ehkempäs he ovat myös pitkällisen pohdinnan tuloksena tulleet siihen johtopäätökseen, että vauvallekaan ei voi olla parempaa paikkaa syntyä, kuin lämmin vesi...

Että vastoin kylmän kliinisen puolen kannattajia, me " extreme-harrastajat" (tuo termi on mielestäni kyllä jo muutama vuosi sitten naurettu unholaan, mutta näköjään vielä joidenkin mielessä pyörii moinen tietämätön kanta) ei todellakaan haeta mitään huisia kokemusta, jotain ennenkokematonta ja mahtavaa. Ainakaan siinä mielessä kuin näin jotkut tuntuvat edelleen ajattelevan. Me vain haemme lapsen ja itsemme kannalta sitä parasta synnytystä. Tapahtuma kun nyt on ilman hakemistakin valitettavasti aina vähän " extreme" , niin en käsitä miksi siitä tekee jotenkin kielletyn jutun, jos itse valmistautuu ja perhetyy asiaan. Ja haluaa tehdä sen _tunteella_... Kun kuitenkin aika tunnepitoinen tapahtuma - verrattavissa ehken vain kuolemaan noin mittaluokassaan...

Vierailija
32/56 |
23.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannalta veteen synnytys ei todellakaan ole paras mahdollinen vaihtoehto. Mielestäni oli huono esimerkki verrata asiaa ennen aikaisuuteen, yliaikaisuuteen, sektioon yms, koska nämä yleensä äidistä riippumattomia asioita ja ammeeseen ei ole kenenkään pakko synnyttää. Vaikka raskaus olisi edennyt normaalisti, aina voi tapahtua paljon ennalta arvaamattomia asioita eli lapsen kannalta ns. sairaalasynnytykset ovat turvallisimpia ja odottavien äitien mielestäni kuuluisi ottaa lääkäreiden mielipiteet huomioon. Tärkeintä on, että lapsen asiat ovat mahdollisimman hyvin ja hänelle taataan mahdollisimman hyvä alku elämälle, äidin huippufiilikset ovat mielestäni mitätön asia tämän kaiken rinnalla, itsekästä.

Vierailija
33/56 |
23.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi väität ettei lapsen oli hyvä syntyä veteen? vesi on syntyvälle vauvalle hänen ainoa siihen asti tuntemansa elementti, jossa hän on koko raskausajan saanut olla. vesi on lämpimämpi paikka syntyä kuin ilma, taatusti miellyttävämpi lapselle.

jos puhut turvallisuudesta, ei ole missään tutkimuksissa todettu mitään, miksi veteen syntyminen olisi jotenkin turvattomampaa kuin maalle syntyminen. on esitetty vain epämääräisiä viitteitä " kohonneesta tulehdusriskistä" .

ap taisi kysyä/tarkoittaa voisiko altaaseen jäädä kielloista huolimatta, jos ja kun kaikki on hyvin ja synnyttäjä tuntee olonsa siellä parhaaksi. kiellolla ymmärsin tämän vain ja ainoastaan oys:n politiikasta (=ylilääkärin mielipiteestä) johtuvan " näin meillä tehdään" -määräykseen perustuvan kiellon. ei kukaan synnyttäjä huvikseen pelleile ja jääräpäisyyttään " extremeile" jos vauvalla on joku hätä. ja pitää muistaa, että vedestä voi nousta pois missä vaiheessa tahansa, jos tilanne sen vaatii.

Vierailija
34/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kannalta veteen synnytys ei todellakaan ole paras mahdollinen vaihtoehto.

Onko sinulla jotain faktatietoa - ihan tutkittua sellaista - jolla voit perustella tuon lauseesi? Mielestäni tuo on aika yleistävä ja jopa aikaansa jäljessä oleva mielipide. Koska nimenomaan on tutkittu, ettei se ole vaarallinen tapa synnyttää... Joskus pelkkä synnyttäminen on vaarallista ja vaaditaan keisarinleikkaus. Joskus aliaikainen raskaus on vaarallinen, koska lapsi ei ole kypsä syntymään, joskus taas hän on jo valmis samoilla viikoilla ja yliaikaisuus taas olisi hänen tapauksessaan suuri riski (esim. joku sairaus tai suuri koko). Tätä tarkoitin tuolla riskillä... Ihan lapsen kannalta tosiaan minäkin. Sinulla tosin ilmeisesti on enemmän tietoa vesisynnytyksestä, kun uskallat tuolla tavalla tosiaan yleistäen ilmoittaa sen olevan vaarallista lapselle.

En todellakaan uhmamielellä kaikkia neuvoja ja käskyjä uhmaten haaveile vesisynnytyksestä, vaan ihan vain jos kaikki menee hyvin. Ja miksipä ei menisi... Jos sitten jotain ikävää ilmenee, niin toimimme sen mukaan. (tosin minusta ei taida olla ottamaan riskiä mistään tulpan pois vedosta, jolla saatetaan vaarantaa vauvamme ja oma vointini - jopa henkemme, jos oikein pahan pöpön sieltä viemäristä nappaamme. Ja todennäköisesti menisin tuossa tilanteessa myös henkisesti aivan lukkoon ja loppusynnytys voisi olla hyvinkin dramaattinen... ihan sen lapsen kannalta).

Sinun kannattaisi ehken itse vähän perehtyä raskauteen ja synnytykseen. Ja teidän kahden ensihetkien tärkeyteen. Eikä liiaksi luottaa muihin ihmisiin synnytyksen hoitajina. Onnistuuhan se toki niinkin, mutta sillä keinolla lapsen (ja sinunkin) riskit ovat paljon suuremmat kokea vastoinkäymisiä. Vastoin lääketieteen uskomuksia. Valitettavasti. Esimerkiksi kotisynnytyksillä ja sairaalasynnytyksillä ei ole todettu olevan minkäänlaisia eroja riskeissä. Löytyy ihan sivistysvaltioita, joissa äiti voi oikeasti valita myös tuon vaihtoehdon... Ilman syyllistämistä ja painostamista joka taholta. Ja asiallisen avunkin saa samalla korvauksella kuin sairaalasynnytyksenkin.

Vierailija
35/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni Tammisaaressa. Kun kävin tutustumassa ko.paikkaan,kätilä sanoi että jos kaikki hyvin,ammeeseen pääsee. Silloin siis ei saa olla mitään poikkevaa synnytyksen kulussa. Ja jos edelleen kaikki hyvin,myös ammeeseen voi synnyttää.MUTTA:jos kätilö sanoo että ammeesta on noustava ylös ponnistamaan,sitä käskyä on viipymättä toteltava.

En tiedä miksi kätilö oli jossain paikass laskenut veden pois ammeesta, kuulostaa kurjalta äidin kannalta. Mutta ainakin Tammisaaressa vedestä käsketään pois vain jos siihen on jokin syy. Ja silloin on kyllä tosi vaarallista lapsen ja ehkä myös äidin kannalta jäädä ammeeseen...

Vierailija
36/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

taa täysin siihen ammattilaiseen - eli kätilöön. Jos hän sanoo, että nyt pitää nousta pois, niin äiti tietää heti, että nyt on aihetta nousta pois. Sitä ei tehdä vain siksi, kun " meillä ei synnytetä altaaseen" . Mutta esim. Oysissa joutuisin luottamaan täysin omiin vaistoihini - välttämättä kätilön perustelut eivät olisi " luotettavia" , koska hänen kantansa nyt on selvä jo alkuunsa - riippumatta siis meidän tilanteesta.

Tämä muuten selkeytti monen mielipidettä minulle. Eli ei välttämättä olekaan kyse vanhentuneesta ajattelumallista, että " veteensynnyttäminen on vauvan hengellä leikkimistä" , vaan ihan vain niin uudenaikaista, ettei kaikki voi ymmärtää, että oikeasti löytyy vielä sairaaloita, joissa tosiaan rutiininomaisesti vain " kielletään" äidin vaistojen noudattaminen. Siis vaikka kaikki olisi loistavasti synnytystä ajatellen. Eipäs pälkähtänyt mieleenkään, että kaikki eivät tosiaan ole tietoisia tällaisesta. Meillä kun ei valitettavasti ole täällä Haikaranpesiä/Tammisaaria (en tosin tiedä, onko tuolla Ts:ssa vesisynnytys " arkipäivää" , mutta olettaisin näin). Oulaskangas tosiaan löytyisi, mutta sinne sitä matkaa 100km ja itsellä tapana ollut toimia nopeasti...

Ja laitetaampa nyt sitten ihan ikiomalla nikillä loputkin, kun moka kerta jo sattui. Ihan vain IRL-syistä yritin kysymykseni kanssa piiloutua. Kun sellaisia hyvänpäiväntuttuja paljon, jotka taitaa tunnistaa, enkä viitsisi tästä aiheesta " tapella" ja joutua perustelemaan kasvotusten. Täällä helpompi, kun ehtii vähän miettiä, mitä sormistaan päästää, ettei tule kauheita sammakoita...

Vierailija
37/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et synnytä kotona? Kuulostat niin tietäväiseltä, että tuskin sinä kätilöä synnytyksesi hoitoon tarvit?? Ehkä olisi kätilönkin helpompi työskennellä kun saisi luottaa omaan ammattitaitoon. Kyllä me kätilöt otetaan huomioon synnyttäjä ja jokainen ammattitaitoinen henkilö tietää että esim. kardiotokografin supistuslukema ei suoranaisesti kerro supistuksen voimakkuutta. Jos vatsanpeitteitä on reilusti, on turha edes käyttää supistusanturia.

Uskomatonta että täällä arvostellaan ammattilaisten päätöksiä. Kummatkohan tietää synnytyksistä ja riskeistä enemmän? Sinä Nuutti vai esim. OYS:n ylilääkäri? Tosin se ylilääkärin päätös -juttu esiintyi täällä lähinnä mutu-tuntumana... en aivan usko että yksi ainoa ihminen tekee päätöksen, kyllä tuollaisista keskustellaa laajemmin, uskoisin että myös OYS:ssa.

Luonnonmukaisuus on hieno juttu ja kannustan itsekin synnyttäjiä veteen, mutta se ei ei ole mikään itsetarkoitus synnytyksessä, ja turha on lähteä ketään syyllistämään vihjailemalla sellaista että se veteen synnyttäminen jotenkin olisi äidin ja lapsen vuorovaikutuksen kannalta ehdoton juttu.

Vierailija
38/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vastaanpa vielä tähän. Sairaalassa jossa työskentelen kätilönä (hui) on amme, joka on tarkoitettu avautumisvaiheen kivunlievitykseen, ei veteen synnyttämiseen. Tarvittaessa kun sinne pitää mahtua kätilön hätiin jos jotain sattuu. Meillä ylilääkäri on kieltänyt veteen synnyttämisen ihan vain siitä syystä että se ei niillä puitteilla ole turvallista. Naapurisairaalassa saa veteen synnyttää, amme on riittävän iso. Mutta sielläkin se on vähän tuurista kiinni että sattuuko töissä olemaan kätilö joka suostuu vesisynnytyksen hoitamaan. Eikä kyse toki ole siitä että kätilö olis niin v-mainen, vaan siitä ettei asiaan tarvittavaa ammattitaitoa löydy. Me kätilöt kun satutaan olemaan vastuussa teidän syntymättömien lastenne turvallisuudesta. Ja se on aina meille ykkösasia että se lapsi voi hyvin. Avautumisvaihetta hoitaessani jos äiti toivoo päästä ammeeseen sovitaan että jos tulee jotain ja minä sanon että sieltä on tultava pois, niin sieltä tullaan pois heti, eikä jäädä vänkkäämään että kun mä haluan. En millään tavalla vastusta luonnonmukaisuutta, mutta niin kauan kun minä olen siitä lapsesta vastuussa, niin koen todella ikävänä sen että jotkut synnyttävät veteen kiellosta huolimatta. Minulla ei ole taitoa hoitaa vesisynnytystä ja toivoisin että äidit tajuavat, että syitä siihen miksei veteen anneta synnyttää voi olla muutakin kuin se että olen niin v-mainen ja tekninen kätilö... Ei voida ilman taitoa lähteä urheilemaan, toivon että sitä eivät tee äiditkään. Että näin...

Vierailija
39/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan hyvä että äidit perehtyvät asiaan ja osaavat veteen synnyttää. Valitettavasti tiedän tapauksen jossa lapsi hukkui sen takia, kun äiti eikä kätilö olleet ihan riittävän varuillaan - lapsi haukkasi ensin ilmaa ja sen jälkeen keuhkot täyteen vettä. Vaikka äiti olisikin perehtynyt niin kätilönkin pitäisi olla.

Vierailija
40/56 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kätilö kehottaa nousemaan vedestä, sitä todella kannattaa noudattaa. Altaasta pois nouseminen on todella hankalaa, jos esimerkiksi pää on jo syntynyt ja hartiat ovat jumissa. Kätilön ammattitaitoa kannattaa kunnioittaa ja pitää mielessä se, että hänen vastuullaan on sekä syntyvän lapsen että synnyttäjän terveys ja henki. Ei kätilö halua ilkeilläkseen ketään estää veteen synnyttämästä. Joissain sairaaloissa on tiukka politiikka näiden asioiden suhteen ja jos synnytyksessä jotain menee pieleen kun on toiminut ohjeiden vastaisesti, niin tukea johdolta on turha odottaa. Lisäksi kätilön kuuluu tuntea omat rajansa ja jos ammattitaito ei riitä hoitamaan veteen synnytystä, niin hän ei sitä hoida. Se on turvallisuutta.