Katsokaa tänään Silminnäkijä! Jehovan todistajien uhreja haastatellaan.
Kommentit (234)
Jehovalaisuus on ei-kristillinen lahko. He eivät ole kristittyjä, eivätkä kuulu kirkkoon.
Enemmän jehovantodistajat elävät raamatun kristillisten oppien ja sanoman mukaan kuin moni muu uskonto! En tunne ketään kristillisempää uskontoa kuin mitä jehovantodistajat ovat.
Kuitenkin edelliselle kommentoijalle vapaus valita mielipiteensä. Pidä se. Minä pidän omani.
Kyllä ne jehovantodistajatkin äänestävät. Älä puhu potaskaa. Ja mitä tulee vertaukseesi niin järjenkäyttö sallittua. Jos jotain kiusataan niin onko kaikissa tapauksissa viisasta puuttua asiaan?
1. riippuu kiusaajasta
2. pystykö tekemään jotain
3. voitko auttaa jotenkin - hälyttää apua
4. voitko saada itse turpaasi
eli kiusaamisen vertaaminen poliittiseen kannanottoon on pikkaisen kaukaa haetut esimerkit joilla ei ole tekemistä keskenään.
Joissakin tapauksissa erotettu perheenjäsen voi yhä asua samassa taloudessa muun perheen kanssa. Koska erottaminen ei katkaise perhesiteitä, perheen normaali päivittäinen kanssakäyminen voi jatkua.
Omalla toiminnallaan erotettu on kuitenkin katkaissut hänen ja uskovien perheenjäsenten välisen hengellisen siteen.
Toisinaan taas erotettu sukulainen ei enää asu kotona perheensä kanssa.Vaikka jonkin välttämättömän perheasian hoito voikin joissakin harvinaisissa tilanteissa vaatia yhteydenpitoa, tällainen kanssakäyminen tulisi pitää mahdollisimman vähäisenä.
Saako tästä ohjeesta sen käsityksen, että Jehovan todistajat opettavat hylkäämään lapsensa?. Kyllä liikkumavaraa on ja oma tunto ratkaisee lopulta, kuten Jouni Lappalaisen vanhempienkin kohdalla oli, vaikka J.Lappalainen on luopioiden keulakuvia.
Joissakin tapauksissa erotettu perheenjäsen voi yhä asua samassa taloudessa muun perheen kanssa. Koska erottaminen ei katkaise perhesiteitä, perheen normaali päivittäinen kanssakäyminen voi jatkua.
Omalla toiminnallaan erotettu on kuitenkin katkaissut hänen ja uskovien perheenjäsenten välisen hengellisen siteen.Toisinaan taas erotettu sukulainen ei enää asu kotona perheensä kanssa.Vaikka jonkin välttämättömän perheasian hoito voikin joissakin harvinaisissa tilanteissa vaatia yhteydenpitoa, tällainen kanssakäyminen tulisi pitää mahdollisimman vähäisenä.
Saako tästä ohjeesta sen käsityksen, että Jehovan todistajat opettavat hylkäämään lapsensa?. Kyllä liikkumavaraa on ja oma tunto ratkaisee lopulta, kuten Jouni Lappalaisen vanhempienkin kohdalla oli, vaikka J.Lappalainen on luopioiden keulakuvia.
Kyllähän tuosta sellaisen kuvan saa, että kannustavat välttämään ei.uskovia sukulaisia.
niin en tiedä joko joku sanoi tän, mutta muistattehan sitten, että Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä... Eikä mormonit.
Mua ärsyttää vaan kun väittävät olevansa.
Lukekaa itte Raamattua ja tutkikaa tarkasti miten siellä on sanottu ja sitten tehkää ratkaisu. Se on naurettavaa että koskaa ei ole edes avannu Raamattua ja sit ihmis järjellä koitetaan selittää jotain ihan ufoa. Olen näin ymmärtänyt että Jehovan todistajat hakevat vastaukset Raamatusta eikä puhu mitä sattuu.
kiertämään ovelta ovelle?
Olen todella surullinen lapseni luokkatoverin puolesta. Hän ei pääse koulun jälkeen kenellekkään. Ei saa harrastaa mitään. Joutuu menemään aina suoraan kotiin ja sieltä valtakunnansalille. Kiertää iltaisin ovelta ovelle aikuisen jehovan mukana (pakottamana).
Uusimaa.
Aina muistatte mainita kuinka meillä ei katsota Yleä, ei sieltä tule mitään katsottavaa yms.
Sellainen "jännä" juttu raamatussa on, että sitä voi tulkita varmaan tuhannella eri tavalla. Ja näin tapahtuukin.
Lukekaa itte Raamattua ja tutkikaa tarkasti miten siellä on sanottu ja sitten tehkää ratkaisu. Se on naurettavaa että koskaa ei ole edes avannu Raamattua ja sit ihmis järjellä koitetaan selittää jotain ihan ufoa. Olen näin ymmärtänyt että Jehovan todistajat hakevat vastaukset Raamatusta eikä puhu mitä sattuu.
Heh, mikä tekee kristityn? Itse en ainakaan halua kuulua mihinkään valtauskontoon jonka nimissä voidaan tehdä mitä tahansa pahuutta sumeilematta.
Natsisaksassa juutalaisten tuhoamisella oli kirkon tuki. Rintamalla puhuttiin että jumala on liittoutuneiden puolella ja että jumala on saksan puolella. Voiko jumala olla molemmilla puolilla?
Kristinuskon nimessä on tehty lukemattomia hirmutekoja maailmassa kautta historian. Ihmisten verta on virratettu.
Siinä voi ärsyyntyä rauhassa. Enemmän jehovat on kristtyjä kuin kukaan muu. Osaavat sentään selvittää raamattuakin ja pyrkivät elämään sen ohjeiden mukaan. Toimiiko kukaan muu niin?
tekeekö kristityksi se että uskoo jeesukseen, jehovat uskovat myös, uskoo kolmiyhteiseen jumalaan, jehovat uskovat myös että on jumala, poika ja pyhähenki jne jne
Kuka on oikeassa lopulta. Uskon asioista on täysin turha kiistellä koska totuutta ei kuitenkaan saada selville. Usko on ja kukin saa uskoa siihen mihin haluaa. Diktatuurissa, autonomisessa yhteiskunnassa yksilön vapaus ajatella ja uskoa tukahdutetaan.
Jos joku sanoo sinulle. Hyppää kaivoon. Kannustaa hyppäämään. Hyppäätkö?
Järjenkäyttö on sallittua. Hitto mitä ajattelua. Ihmisellä on vapaus oli sitten jehovantodistaja tai ei valita seuransa. Valita että pitääkö kehen yhteyttä vai eikö pidä! Jos jossain sanotaan että olisi suotavaa niin ihmisille jää oma harkinta kyky käyttöönsä.
Jos jumala olisi suoraan kirjoittanut kirjan meille kuka voisi sitä edes lukea koska kirjoittaja on tehnyt ja luonut ne miljoonat ja miljoonat galaksit ja universumin ja kaiken ihmeellisen mitä ihmisen äly ei pysty edes käsittämään.
siis kenen äly ei pystykään käsittämään? Kyllä nyt aika moni jo käsittää maailmankaikkeudesta aika paljon. Ja toisaalta, jos oletettaisiin, että ihminen ei voi käsittääkään kaikkea, niin miten joku jehova on tämän tiedon voinut saada hengeltä, kun eihän henkeä voi ymmärtää, koska jos tämä monimutkainen olento olisi kirjoittanut raamatun itse, niin sitä ei kukaan ymmärtäisi?! Eikö niin? Mielenkiintoisia ajatuksia.
Tiesitkö että maailmankaikkeudessa on ainakin 100 miljardia galaksia. Lähin galaksi on meistä jotain 200 valovuoden päässä. Valovuosi on matka, jonka valo kulkee yhdessä vuodessa, eli noin 9461 biljoonaa kilometriä. Eli tämän kokoluokan oliosta on kyse. Ja sitten kun mennnään makrotasolle, tämä jumalolento onnistui luomaan aivan järjettömän hienoja rakenteita ja eläimiä ja systeemejä jne. Mutta yhteen hän ei pystynyt. Antamaan ihmisille sen tason ohjeita, että järkevä ihminen pystyisi uskomaan niihin edes jossain määrin ja välttäisi iankaikkisen kidutuksen. Anteeksi nyt vaan, mutta minun korviin tämä jumala on pikkasen liian ihmisen kokoinen ja näköinen.
eivät käytä sitä samaa Raamattua, mitä esim me tavallisen luterilaiset käytämme.
Myös silloin kun ne jt:t tulevat ovelle, niin kieltäytykää kohteliaasti käyttämästä heidän kirjallisuuttaan. Itse asiassa pyytäkää todistajia laittamaan kaikki opuksensa (pl. Raamattu) laukkuunsa ja käyttämään vain Raamattua. Raamattu ei kaipaa mitään ylimääräisiä selittäjiä, se tulkitsee itse itseään.
Itsellänne olisi syytä olla 1933/1938-käännös, koska todistajilla on kyllä UM:n käännös. Ristiriitakohtia kannattaa merkitä ylös ja sitten vaikka yhdessä tutustua näihin alkukielen kautta (EI käyttämällä todistajien julkaisuja, vaan virallislähteitä).
Siinä se valo lisääntyy ;) Todistajat lopettivat Raamatun tutkistelun kanssani, kun pyysin tällaista järjestelyä.
Kyllä ne jehovantodistajatkin äänestävät. Älä puhu potaskaa. Ja mitä tulee vertaukseesi niin järjenkäyttö sallittua. Jos jotain kiusataan niin onko kaikissa tapauksissa viisasta puuttua asiaan?
1. riippuu kiusaajasta
2. pystykö tekemään jotain
3. voitko auttaa jotenkin - hälyttää apua
4. voitko saada itse turpaasieli kiusaamisen vertaaminen poliittiseen kannanottoon on pikkaisen kaukaa haetut esimerkit joilla ei ole tekemistä keskenään.
Ja ottavatko osaa poliittisiin päätöksiin vaiko eivät ota? Jotenkin niin ristiriitaista tietoa.
Eikös Jeesus opettanut myös, että
omaisuus pitäisi jakaa köyhille?
Hyvin moni jt on "rikas" ainakin ulkoisesti. On autot, viimeisen päälle kodit ja vaatteet. Minulla on tunne, että he palvovat kuitenkin maallista liian paljon.
Myös silloin kun ne jt:t tulevat ovelle, niin kieltäytykää kohteliaasti käyttämästä heidän kirjallisuuttaan. Itse asiassa pyytäkää todistajia laittamaan kaikki opuksensa (pl. Raamattu) laukkuunsa ja käyttämään vain Raamattua. Raamattu ei kaipaa mitään ylimääräisiä selittäjiä, se tulkitsee itse itseään. Itsellänne olisi syytä olla 1933/1938-käännös, koska todistajilla on kyllä UM:n käännös. Ristiriitakohtia kannattaa merkitä ylös ja sitten vaikka yhdessä tutustua näihin alkukielen kautta (EI käyttämällä todistajien julkaisuja, vaan virallislähteitä). Siinä se valo lisääntyy ;) Todistajat lopettivat Raamatun tutkistelun kanssani, kun pyysin tällaista järjestelyä.
keskusteluun jehovantodistajien kanssa, ellei tunne Raamattua todella hyvin. Tiedän, että jehovantodistajat ovat kyllä hyvin opiskelleet uuden maailman käännöksensä ja ne asiat, joista usein kotikäynneillä tulee puhe. Itse sanon jehovantodistajille, että uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, olen luterilainen enkä aio vaihtaa uskontoani. Pyydän lisäksi etteivät tulisi meille enää käännytystarkoituksessa.
t. tavis evlut uskis
Jehovien uskontoa omana uskontona? Millaisia opettajat ovat? Jehovia?
"Jehovantodistajat ovat puolueettomia. Eivät ota kantaa. Äänestävät tyhjää"
Tuo ei ole puolueettomutta. Tuo on nukkumista ja välinpitämättömyyttä. Jos näet, että jotain ihmistä kiusataan, ja kävelet ohi tekemättä mitään, et sinä mikään PUOLUEETON ole.