Katsokaa tänään Silminnäkijä! Jehovan todistajien uhreja haastatellaan.
Kommentit (234)
älä usko kaikkea mitä luet ja näet! Aivan totta. Kaikkea ei kannata uskoa mitä näkee ja kuulee! Itse olen entinen jehovantodistaja. Olen ollut erotettuna yli 7 vuotta. Muu elämä vei voiton. Kukaan ei kuitenkaan katkaissut välejäni minuun. Vanhempani, veljeni ja siskoni, että osa entisistä jehovantodistaja ystävistäni on edelleen ystäviäni. En ymmärrä edelleenkään miksi tästä uskosta pitää keksiä valheita ja panetella asioita. Luopiot kirjoittavat asioista miten haluavat. Asioilla on kuitenkin usein monta puolta. Itsellä ei ole mitään pahaa sanottavaa jehovantodistajista. Enemmän on pahaa sanottavaa luopioista jotka jauhavat samaa mantraa. Olisivat nyt onnellisia ja iloisia että ovat päässeet kyseisestä järjestöstä eroon. Mitä sitä enää itkemään. Kannattaisi kuitenkin muistaa että edelleen jehovantodistajia niitä iloisia on 20,000 suomessa ja maailmassakin löytyy 7,000 000 että ei mikään pieni ryhmä kuitenkaan. Uskontoon vielä liitytään täysin vapaa- ehtoisesti. Liittyessä tiedetään kyllä säännöt joita pitäisi noudattaa ja tiedetään että mitä tapahtuu jos et noudata. Vapaaehtoista. Itsekkään en pakolla liittynyt. mietin monta kertaa onko tässä mitään järkeä, mutta verrattuna muihin uskontoihin löytyi paljon parempaa kuin missään muussa. Kuitenkin elämässä tuli muuta ja usko jäi. Yhteydet ovat edelleen olemassa. Välejä ei ole katkaistu. Siihenkin vaikuttaa paljon se miten käyttäydyt. Luopiot puhuvat paljon pahaa omasta perheestään. Olisitko itse loukkaantunut jos lapsesi tai vanhempasi kertoisivat sinusta päättömiä asioita. Kyllä ne välit helpomminkin saadaan pilattua. Itse voi pitkälle vaikuttaa siihen millaiset suhteet on niihin ihmisiin keiden kanssa haluaa aikaansa viettää. Sillä mihin uskoo ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Itsekkin katkaisin kyllä välini kerran yhteen ns, luopioon koska alkoi puhua valheita minusta ja yritti lisäksi viedä ex vaimoni. Mitä olisit itse tehnyt tässä tilanteessa?
valhetta tai panettelua. Sinulla on nyt tilaisuus oikaista asia, jos haluat. Itse suhtaudun joka tapauksessa kriittisesti jehovantodistajien oppiin, vaikka sinä kertoisitkin että sinulla on ollut hyviä kokemuksia jehovantodistajista. Ei minulla ole mitään jehovantodistajia vastaan ihmisinä. He ovat minun lähimmäisiäni ja rakastan heitä ihmisinä, mutta heidän oppiaan en halua omaksua. Olen luterilainen uudestisyntynyt kristitty ja pidän jehovantodistajien oppia harhaoppina, joka sen raamatuntulkinnan mukaan, mikä minulla on, vie kadotukseen. Minä en ole tuomari, vaan Jumala tuomitsee. Minä en tuomitse siis ketään kadotukseen, kerron vain, että sen mukaan, mitä minulle on opetettu, jehovantodistajien oppi ei vie taivaaseen, sillä he eivät tunnusta Jeesusta Jumalaksi ja Vapahtajaksi.
-Ohis
Valhetta ja panettelua se, että kerrotaan totuutena asioita siitä, että vanhemmat ovat hyljänneet. Itse tiedän yli 10 erotettua joiden perheet eivät ole hyljänneet heitä. välit ovat normaalit. Vastaavasti tiedän muutaman pahaa puhuvan luopion jotka ovat tehneet muutakin pahaa perheelleen joten teoreettisena kysymyksenä voi esittää sen haluatko olla tekemisissä sellaisen kanssa joka aiheuttaa sinulle pahaa. Toki jos asiat saadaan korjattua niin hyvä ja onhan sen mahdollista.
Jehovantodistajat uskovat jeesukseen siinä missä luterilaisetkin. Jeesus kuoli paalulla tai oliko sitten risti kaikkien puolesta vastaamaan ihmisten syntejä.
Ihmetyttää vain näiden luopioiden toiminta, periaatteessa kun itkevät noin kovasti miten järjestö jättänyt ja osa ihmisistä ei pidä enää yhteyttä niin itseasiassa hehän haluaisivat olla Jehovan todistajia edelleen, kun ikävöivät entisiä todistaja tovereitaan ja koko toimintaa. Olisivat iloisia että ovat päässeet eroon.
Itse kunnioitan kaikkien ihmisten uskoa uskoi sitten mihin tahansa. Pystyykö ohis samaan? Pystytkö hyväksymään myös sen että joku saattaa uskoa jehovaan ja kuulua kyseiseen järjestöön. Onko tämä sinulta jollaintapaa pois jos joku toinen uskoo toisella tapaa. Sinullahan on oma uskosi jotan arvostan. Itse olen entinen todistaja ja kunnioitan edelleen jehovantodistajia, mutta kunnioitan myös luterilaisia. Kenestäkään ei ole pahaa sanottavaa. Uskonnonvapaus on suomessa ja muukin vapaus olla sellainen kuin haluaa ja jokainen itse tietää mitä tekee. Miksi tehdä siitä niin vaikeaa ja kiistellä kuka on oikeassa ja kuka ei? Tietääkö sitä lopulta kukaan mikä on lopulta oikea? Voithan sinäkin ohis olla väärässä, mutta niin voi myös moni jehovantodistajakin olla väärässä. Mistä löytyy siis oikea vastaus asioihin? Tiedätkö sinä sen ohis? Jos tiedät kerro todella absoluuttinen totuus julki? Thanks.
Ajatelkaa järjestöä tai valtiota jossa ei ole sääntöjä, sehän olisi täysi anarkia. Tai jos olisi säännöt mutta niitten rikkomisesta ei rangaistaisi. Toinen paha. Toinen tekis toista hirvempiä tekoja ihan vapaasti. Mikään ei voi pyöriä ellei ole sääntöjä tai jos sääntöjen rikkomisesta ei rangaista.
koska yllä tuli hyviä pointteja.
Itse olen joskus tutkistellut Raamattua jehovantodistajien kanssa, ja ainakin he uskoivat Jeesukseen vapahtajana.
Myös ne muka valtavat erot Raamattujen käännöksissä vaikuttivat minusta hyvin vähäpätöisiltä.
Valhetta ja panettelua se, että kerrotaan totuutena asioita siitä, että vanhemmat ovat hyljänneet. Itse tiedän yli 10 erotettua joiden perheet eivät ole hyljänneet heitä. välit ovat normaalit. Vastaavasti tiedän muutaman pahaa puhuvan luopion jotka ovat tehneet muutakin pahaa perheelleen joten teoreettisena kysymyksenä voi esittää sen haluatko olla tekemisissä sellaisen kanssa joka aiheuttaa sinulle pahaa. Toki jos asiat saadaan korjattua niin hyvä ja onhan sen mahdollista. Jehovantodistajat uskovat jeesukseen siinä missä luterilaisetkin. Jeesus kuoli paalulla tai oliko sitten risti kaikkien puolesta vastaamaan ihmisten syntejä. Ihmetyttää vain näiden luopioiden toiminta, periaatteessa kun itkevät noin kovasti miten järjestö jättänyt ja osa ihmisistä ei pidä enää yhteyttä niin itseasiassa hehän haluaisivat olla Jehovan todistajia edelleen, kun ikävöivät entisiä todistaja tovereitaan ja koko toimintaa. Olisivat iloisia että ovat päässeet eroon. Itse kunnioitan kaikkien ihmisten uskoa uskoi sitten mihin tahansa. Pystyykö ohis samaan? Pystytkö hyväksymään myös sen että joku saattaa uskoa jehovaan ja kuulua kyseiseen järjestöön. Onko tämä sinulta jollaintapaa pois jos joku toinen uskoo toisella tapaa. Sinullahan on oma uskosi jotan arvostan. Itse olen entinen todistaja ja kunnioitan edelleen jehovantodistajia, mutta kunnioitan myös luterilaisia. Kenestäkään ei ole pahaa sanottavaa. Uskonnonvapaus on suomessa ja muukin vapaus olla sellainen kuin haluaa ja jokainen itse tietää mitä tekee. Miksi tehdä siitä niin vaikeaa ja kiistellä kuka on oikeassa ja kuka ei? Tietääkö sitä lopulta kukaan mikä on lopulta oikea? Voithan sinäkin ohis olla väärässä, mutta niin voi myös moni jehovantodistajakin olla väärässä. Mistä löytyy siis oikea vastaus asioihin? Tiedätkö sinä sen ohis? Jos tiedät kerro todella absoluuttinen totuus julki? Thanks.
joka on nyttemmin luterilainen kristitty. En osaa sanoa juuri mitään jehovantodistajista luopuneista enkä siitä, millaisia asioita hylkäämisasioihin liittyy. Minä olen sen tiedon varassa, mitä tiedotusvälineistä ja netistä olen kuullut. Nyt olen lukenut sinun näkemyksesi asiasta. Muodostan kaikkien kuulemieni perusteella oman näkemukseni asiasta. Jumala tietää absoluuttisen totuuden. Uskon, että me kumpikaan emme tiedä kaikkea tähän asiaan liittyvää eikä meidän tarvitsekaan tietää.
Tiedän, että jehovantodistajat uskovat Jeesukseen, mutta he eivät usko Pyhään Kolminaisuuteen. Heidän Jumalansa ei minun käsitykseni mukaan ole Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Suomessa on uskonnonvapaus, ja sen ansiosta jokainen suomalainen saa vapaasti valita uskontonsa. Minä olen uudestisyntynyt kristitty ja itse koen tärkeäksi Jeesuksen lähetyskäskyn. Sen vuoksi itse haluan kertoa ilosanomaa ristillä kuolleesta Vapahtajasta ja minulle ja haluan rukoilla sen puolesta, että kaikki ihmiset löytäsivät Jumalan Pojan, Jeesuksen, Herrakseen ja pääsisivät kerran Taivaan kotiin. Jokaisella on oikeus valita, ottavatko he Jeesuksen Herrakseen. Minä en tee kenenkään puolesta valintaa enkä halua hylätä ketään, joka ei Jeesusta Herrakseen halua.
Minä uskon, että Raamatussa Jumala on ilmaissut tahtonsa ja uskon että se on absoluuttinen totuus. Tämä on uskonasia. Minä uskon näin.
- ohis
Jehovantodistajien raamattua kun luin luterilaisen pappis veljensi kanssa niin eipähän siinä mitään eroa ole. Ainut vaan, että jehovantodistajien raamattu on painettu uusiksi niin, että se on palikankin helpompi lukea. Siis helpommin luettavaa suomenkieltä. Ei muuta. Sisältö on täysin sama. Ensin väittelimme veljen kanssa asiasta mutta oli lopulta täysin samaamieltä että sisältö on sama!
Tästä on ihan virallinen luterilaisen srk:n papin aamen sitten :)
Jos kerran olet EX, niin miksi käytät termiä "luopio" ikään kuin et itse olisi luopio? Sinähän myös olet luopio ja maailmallinen todistajien silmissä, mikäli oikeasti olet ex-JT.
Minäkin tunnen muutamia todistajia, tutkistellut heidän kanssaan 10 vuotta. Tietävät, että minusta ei todistajaa tule koskaan, mutta käyvät luonani varmaan juuri siksi, koska en dumaa heitä uskontonsa perusteella. Mukavia ihmisiä, toivonkin, että pääsevät joskus uskonnostaan irti (huom: irti uskonnosta, ei uskosta.. uskon itsekin Jumalaan, kolmiyhteiseen sellaiseen)
Jehovantodistajien raamattua kun luin luterilaisen pappis veljensi kanssa niin eipähän siinä mitään eroa ole. Ainut vaan, että jehovantodistajien raamattu on painettu uusiksi niin, että se on palikankin helpompi lukea. Siis helpommin luettavaa suomenkieltä. Ei muuta. Sisältö on täysin sama. Ensin väittelimme veljen kanssa asiasta mutta oli lopulta täysin samaamieltä että sisältö on sama! Tästä on ihan virallinen luterilaisen srk:n papin aamen sitten :)
ja he ovat toista mieltä. En silti perusta uskoani pappien mielipiteisiin, vaan Raamattuun. Kannattaa käyttää useampia käännöksiä, esim vanhaa bibliaa ja lukea Raamattua myös muilla kielillä. Ihan rohkeasti voi vertailla eri käännöksiä.
-ohis
vaikkapa Johanneksen evankeliumin kohtaan 1:1? Entäpä Luukkaan evankeliumin kohtaan 23:42-43? Niissähän sanoma on täysin erilainen UM:n käännöksessä.
Jos tuosta on eri mieltä, niin ei joko osaa lukea tai ei ole (missään) uskossa.
Hieno asenne ja siunausta uskomallasi tiellä ja uskossa! Teet varmasti hyvää itsellesi, että lähimmäisillesi.
Mitä tulee jehovantodistajien ajatukseen isästä, pojasta ja pyhästähengestä niin jehovantodistajat uskovat että ne kaikki kolme on, mutta ne ovat eriasioita, On jumala, on Poika = Jeesus joka nyt hallitsee tosin kuninkaana/ jumalana taivaassa sekä on vielä pyhähenki eli jumalan vaikuttava voima.
Jehovantodistajat näkevät ne kolme kuitenkin erillisinä asioina. Eivät samana niin, että isä,poika ja pyhähenki olisi sama. Vaikka todellisuudessa ne kuitenkin liittyvätkin samaan kokonaisuuteen. Jumala ammentaa pyhää henkeä ja poika on jeesus. Mutta se siitä!
Se on totta, että ihminen on usein sen varassa mitä lukee, näkee ja kuulee. Mutta onko se sitten totuudellista aina se tieto niin sitä kannattaa miettiä. Vastahan oli sikainfluenssakin ja siitä kirjoitettiin puolesta ja vastaan ja esitettiin mitä hirveämpiä teorioita. Miten sitä tietoa sitten tarvitsee käsitellä? uskoakko sitä yhtä ensin kuultua selitystä joka voi painottaa vain tiettyä suuntaa asiasta ja kertoa asian omalla tavallaan vai kuunella ens myös toista ja vasta sen jälkeen tehdä lopulliset mielipiteet asioista.
Jehovantodistajat uskovat jeesukseen siinä missä luterilaisetkin. Jeesus kuoli paalulla tai oliko sitten risti kaikkien puolesta vastaamaan ihmisten syntejä.
Jehovantodistajat EIVÄT usko Jeesuksen jumaluuteen. Uskovat, että Jeesus = Arkkienkeli Mikael. Että älä nyt sinä vääristele, vaan kerro totuus.
Minä uskon, että Raamatussa Jumala on ilmaissut tahtonsa ja uskon että se on absoluuttinen totuus.
Onko sulla pitkät hiukset? Peitätkö pään kirkossa? Oletko hiljaa seurakunnassa ja kysyt mieheltä kotona jos tulee seuroissa jotain kysyttävää?
En ole enään missään uskossa, mutta turhaa tosta on alkaa väittelemään koska sisältö noissa raamatun jakeissa on täysin sama. Sanamuodot toki voivat vaihdella, mutta ajatuksessa ei ole mitään eroa!
Usko ei ole riippuvainen papista, kirkosta tai rististäkään. Veljellä on kyllä muutama muukin raamattu joihin ollaan uudenmaailmankäännöstä verrattu ja ei siinä eroa ole vaikka miten päin sitä kääntelee. Tosin jos sitä lukee kuin piru raamattua niin tuleehan siihen uutta sisältöä. Tosin raamatun lukemin on jäänyt vähälle tässä, mutta mielenkiintoisia keskusteluja että väittelyitä saadaan veljen kanssa aikaiseksi punaviini sammioiden äärellä ;)
Jos kerran olet EX, niin miksi käytät termiä "luopio" ikään kuin et itse olisi luopio? Sinähän myös olet luopio ja maailmallinen todistajien silmissä, mikäli oikeasti olet ex-JT. Minäkin tunnen muutamia todistajia, tutkistellut heidän kanssaan 10 vuotta. Tietävät, että minusta ei todistajaa tule koskaan, mutta käyvät luonani varmaan juuri siksi, koska en dumaa heitä uskontonsa perusteella. Mukavia ihmisiä, toivonkin, että pääsevät joskus uskonnostaan irti (huom: irti uskonnosta, ei uskosta.. uskon itsekin Jumalaan, kolmiyhteiseen sellaiseen)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_maailman_k%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6s
Wikipedia ei ole Jumalan sanaa ja se on jokaisen ihmisen vapaasti muokattavissa, mutta sieltä voimme lukea niistä eroista, joissa kirkkoraamatussa ja uuden maailman käännöksessä yleisesti ymmärretään olevan. Eivät ne suinkaan ole kaksi identtistä kirjaa.
-ohis
http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/um/tutkimus/
On muuten aika hirveästi eroja! Suosittelen perehtymään ennen kuin heittelette mutua.
Hyvää yötä kaikille, ihan mukava keskustelu tämä! :)
<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_maailman_k%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6s" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_maailman_k%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6s">http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_maailman_k%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6s</a> Wikipedia ei ole Jumalan sanaa ja se on jokaisen ihmisen vapaasti muokattavissa, mutta sieltä voimme lukea niistä eroista, joissa kirkkoraamatussa ja uuden maailman käännöksessä yleisesti ymmärretään olevan. Eivät ne suinkaan ole kaksi identtistä kirjaa. -ohis
Laitoin juuri jälkeesi tuon linkin erääseen UM-Kirkkoraamattu-vertailuun. Sama asia moneen kertaan, mutta haitanneko tuo :)
Siksi käytän termiä luopio koska en ole luopunut pois uskostani. Luopio, erotettu, eronnut on täysin eriasioita. Luopio on se joka vääristelee edelleen totuutta. Ei hyväksy sitä että joku voi edelleen uskoa johonkin korkeampaan. Eronnut on sellainen joka on jäänyt pois toiminnasta ja jättänyt uskonsa. Ei kuitenkaan halua pahaa ja kerro valheellisia asioita vääristellen totuutta ja jopa tee joidenkin ihmisten elämästä vaikeaa aiheuttamalla jopa rikolliseksi vaikuttavia tekoja. Kotirauhan häirintä, panettelu, perättömät valheelliset tiedot, kunnianloukkaaminen jne jne.
Joo ja olen eronnut, erotettu, mutta en näe tarpeelliseksi panetalla jehovantodistajia ja etsiä keinoa vahingoittaa uskoa ja siellä edelleen olevia ystäviäni ja perhettäni joihin välit ovat kunnossa. toki jos tekisin samaa mitä luopiot niin uskoisin että kukaan heistä ei haluaisi olla tekemissä kanssani. Itsehän saa sitä mitä tilaa ja kandee miettiä sitäkin, että miten kohtelet toisia niin varmaan samalla tavalla sinua kohdellaan.
En ole enään missään uskossa, mutta turhaa tosta on alkaa väittelemään koska sisältö noissa raamatun jakeissa on täysin sama. Sanamuodot toki voivat vaihdella, mutta ajatuksessa ei ole mitään eroa! Usko ei ole riippuvainen papista, kirkosta tai rististäkään. Veljellä on kyllä muutama muukin raamattu joihin ollaan uudenmaailmankäännöstä verrattu ja ei siinä eroa ole vaikka miten päin sitä kääntelee. Tosin jos sitä lukee kuin piru raamattua niin tuleehan siihen uutta sisältöä. Tosin raamatun lukemin on jäänyt vähälle tässä, mutta mielenkiintoisia keskusteluja että väittelyitä saadaan veljen kanssa aikaiseksi punaviini sammioiden äärellä ;)
Joh. 1:1
UM:n käännös sanoo, että "..Sana oli jumala". Ja KR taas sanoo, että "Sana oli Jumala". Aika huomattava ero! Toinen sanoo, että Jehova = Jeesus, toinen sanoo, että Jeesus oli vähän semmoinen vähäpätöisempi jumalantapainen.. Aika olennainen asia uskon kannalta.
Luukas 23:43
“Totisesti minä sanon sinulle: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.” (Luuk. 23:43) Jae on muutettu Uuden maailman käännöksessä Jehovan todistajien teologiaan sopivaan muotoon: ”Totisesti minä sanon sinulle tänään: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa” (Luuk. 23:43 UM).
Eli KR sanoo, että paratiisi odottaa heti kuoleman jälkeen. UM sanoo, että joskus sitten hamassa tulevaisuudessa (kuten jt:t myös opettavat)
Ei eroja?
Se on totta, että valheilla on lyhyet jäljet. Itse olen kritisoinut vartiotorniseuraa, mutta taas yksittäiset todistajat ovat mitä ystävällisimpiä ihmisiä, enkä koe tarvetta sotkea välejäni heidän kanssaan. Toinen heistä on myös harkinnut eroa järjestöstä, haluankin pitää välimme kunnossa, jotta hänellä sitten olisi edes joku ystävä järjestön ulkopuolella.
Kaikkea hyvää sinulle!
älä usko kaikkea mitä luet ja näet! Aivan totta. Kaikkea ei kannata uskoa mitä näkee ja kuulee!
Itse olen entinen jehovantodistaja. Olen ollut erotettuna yli 7 vuotta. Muu elämä vei voiton. Kukaan ei kuitenkaan katkaissut välejäni minuun. Vanhempani, veljeni ja siskoni, että osa entisistä jehovantodistaja ystävistäni on edelleen ystäviäni.
En ymmärrä edelleenkään miksi tästä uskosta pitää keksiä valheita ja panetella asioita. Luopiot kirjoittavat asioista miten haluavat. Asioilla on kuitenkin usein monta puolta. Itsellä ei ole mitään pahaa sanottavaa jehovantodistajista. Enemmän on pahaa sanottavaa luopioista jotka jauhavat samaa mantraa. Olisivat nyt onnellisia ja iloisia että ovat päässeet kyseisestä järjestöstä eroon. Mitä sitä enää itkemään. Kannattaisi kuitenkin muistaa että edelleen jehovantodistajia niitä iloisia on 20,000 suomessa ja maailmassakin löytyy 7,000 000 että ei mikään pieni ryhmä kuitenkaan.
Uskontoon vielä liitytään täysin vapaa- ehtoisesti. Liittyessä tiedetään kyllä säännöt joita pitäisi noudattaa ja tiedetään että mitä tapahtuu jos et noudata. Vapaaehtoista. Itsekkään en pakolla liittynyt. mietin monta kertaa onko tässä mitään järkeä, mutta verrattuna muihin uskontoihin löytyi paljon parempaa kuin missään muussa. Kuitenkin elämässä tuli muuta ja usko jäi. Yhteydet ovat edelleen olemassa. Välejä ei ole katkaistu.
Siihenkin vaikuttaa paljon se miten käyttäydyt. Luopiot puhuvat paljon pahaa omasta perheestään. Olisitko itse loukkaantunut jos lapsesi tai vanhempasi kertoisivat sinusta päättömiä asioita. Kyllä ne välit helpomminkin saadaan pilattua. Itse voi pitkälle vaikuttaa siihen millaiset suhteet on niihin ihmisiin keiden kanssa haluaa aikaansa viettää. Sillä mihin uskoo ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
Itsekkin katkaisin kyllä välini kerran yhteen ns, luopioon koska alkoi puhua valheita minusta ja yritti lisäksi viedä ex vaimoni. Mitä olisit itse tehnyt tässä tilanteessa?