Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain gradusta arvosanaksi non sine laude approbatur :(

Vierailija
02.06.2008 |

Kyselin proffalta mikä meni pieleen, kun arvosana noin huono. Proffa vastasi, että mikään ei mennyt pieleen, vaan NSL:n gradu luetaan vielä hyväksi graduksi.

Olen niin pettynyt ja raivoissani, että itkettää vaan...

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa lausunto, joten eiköhän sieltä selviä mikä meni "pieleen".

Varmaan harmittaa, jos olet odottanut parempaa arvosanaa, mutta loppujen lopuksi asialla ei ole väliä jollet tutkijaksi aio.

Vierailija
22/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että on tutkinto vaikka huonolla gradulla, kuin että ei valmistu ollenkaan kun jauhaa ja jauhaa liian täydellistä työtä odotellen. Varsinkin jos on muuta koulutusta tai työkokemusta, ni ihan paskan hailee mikä arvosana on tullut. Jos ei siis jatko-opiskelijaksi aio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieleen. Näin sanoin minulle professori, kun kysyin syytä cumuuni. Mielestäni tein hyvän gradun. Sain arvosanaksi cumun, johon olin tosi pettynyt. Lausunnossa ei sanottu gradusta mitään negatiivista. Kysyin asiaa proffalta, joka vastasi, että gradu oli hyvä, ei missään kohtaa mitään valittamista. Ja että C on hyvän gradun arvosana. Gradussani ei ollut mitään erityisen oivaltavaa tai tieteellisesti mullistavaa, joka olisi nostanut arvosanan C:n yläpuolelle.

Otti ihan kauheasti päähän tuossa tilanteessa, koska tuo erityinen hyvä tai tieteellinen oivaltavuus on kyllä lukijan silmässä osittain. Tiedän siis, että omani tasoisilla tai huonommillakin gradulilla on saatu magnaa.

Vierailija
24/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni rekrytoija työpaikoilla ei edes tiedä missä kohtaa esimerkiksi non sine on graduarvosteluasteikossa. Minulta ei ole koskaan missään kysytty arvosanaa eikä edes gradun aihetta. En tosin enää edes muista kumpaakaan. Kaikkihan sitä paitsi tietävät, että graduista suurin osa on yhdentekeviä opuksia.

Ainakin oman pääaineeni laitoksella gradun arvosana riippui paljolti siitä miten hyvissä väleissä oli gradunsa arvostelijoiden kanssa (= miten paljon kävi "nuolemassa").

Vierailija
25/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en saanut kuin tuon non sinen Joensuusta... Oikeasti, eiköhän ne arviot nyt kuitenkin ole ihan samanarvoisia. Ainakin itse olen saanut ihan kiitettävästi töitä tehdä Joensuun yliopiston non sinellä. Ja nyt sain viran.

Vierailija
26/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin vasta sisään, joten en tiedä vielä mitään noista arvosanoista.

Onko b huonoin hyväksytty, ja sitten tulee tuo non sine?

Vierailija
27/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka teki kovasti töitä ja palkaksi sai cumun (joka meidän laitoksella olikin hyvä arvosana). että tuskin mitään pääkaupunkiseutu - perähikiä -kysymys tämä ;-)

Vierailija
28/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosanan saa tosi helpolla. Tämä tiedoksi sille perähikiä-epäilijälle.

Gradun arvostelu menee näiin

improbatur = hylätty

hyväksytyt

A huonoin, sitten B, NSL, C, M, E, L

Käytännössä kai A:ta ja L:ää ei kovastikaan anneta, eli "normaaligradujen" arvosanat vaihtelee B:stä E:hen.

Vierailija
29/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai L:n gradustaan Helsingin yliopistosta juuri tänä keväänä. Onnittelut ja terkut hänelle! :)

Vierailija
30/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda arvosana ja mieti miten mahtavaa on todella valmistua!!!

Myös minä sain n:n ja vielä sen jälkeen kun mulle oli luvattu c... Olin silti enemmän kuin tyytyväinen päästessäni eroon gradustani. Harvoin muistan asiaa ajatellakaan!

Kiitos vertaistuesta, yleensä ihmiset eivät edes tiedä, että sellainenkin arvosana on (jotkin tosin eivät tiedä myöskään mikä on gradu).

Vierailija
31/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut. Siellä eximia on ihan järjettömän onnistunut.

Vierailija
32/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalla kuin muissa tiedekunnissa) on laudatur kyllä ihan yleinen arvosana. Mutta tosiaan ap, onnittelut valmistumisesta! Gradusi on nyt tehty, minä en uskalla edes ajatella omani tekemistä, kandintutkielma meinasi jo viedä hengen...!! Ja muista, että arvosanat tosiaan ovat yliopistolla niin ihanan armollisia: non sine laude approbatur tarkoittaa että "ei vailla kiitosta hyväksytty", tarkoittaa siis että gradussasi on hyvää, kiittämisen aihetta.

Vierailija
33/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omalla" yliopistollani L oli käytännössä lisurin tasoinen työ, ja niitä ei tosiaan jaeltu kuin äärimmäisen harvoin, kaikilla laitoksilla ei ole vieläkään annettu sitä ensimmäistäkään L:ää.

Vierailija
34/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin ihan masiksessa arvosanastani. Olin myös pettynyt ohjaukseen. Meillä ohjaaja ja arvostelija on eri henkilöitä. No, viran olen saanut, eikä kukaan ole graduni arvosanaa kysellyt. Tärkeintä oli saada paperit, jotta voi hakea virkaa! Jee, ihanaa, olen maisteri =)

Onneksi olkoon vastavalmistuneille!!!!

Vierailija
35/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa publiikissa oli kahdesta neljään laudaturin saanutta (en muista varmasti) ja kyllä niitä ihan tasaiseen tahtiin kuulee ihmisten saavan.

Vierailija
36/46 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mistä teologi tiedät, että oli neljä laudaturin saanutta?

Apua, sitten en kyllä halua mennä todistustani sieltä hakemaan, jos siellä sanotaan N.N. ja valmistuu non sine lauden arvosanalla...

Auts!!!

Vierailija
37/46 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa gradun arvosanalla ei ole kauheasti väliä vaikka pyrkisitkin jatko-opiskelijaksi. Gradun arvosana kyllä kysytään, mutta huomattavasti suurempi painoarvo annetaan tutkimussuunnitelmalle ja jatkotutkimuksen aiheelle.

Vierailija
38/46 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen äärettömän iloinen. Sillä kun graduani aloin kirjoittamaan, proffa sanoi, että maksimi arvosana on työlle C, kun kyseessä kasvatustieteellinen gradu, joka kirjoitetaan matematiikan laitokselle. Mutta minä halusin tehdä graduni juuri siitä aiheesta, ja minä tein. Ja jopa odotin huonompaa arvosanaa. =)

Vierailija
39/46 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä. Kaikki kaverit saaneet magnan tai eximilian. Luulin jo, että kellekään muulle ei tällaisia arvosanoja annetakaan.

Vierailija
40/46 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gradussa tarvitse olla mitään varsinaista vikaa, vaikka arvosana olisi heikompikin. Jos aihe on kovin heppoinen tai teoreettinen tausta heikko/ei kovinkaan vaativa tms., ei gradusta voi saada kovin korkeaa arvosanaa, vaikka se olisi kuinka huolellisesti tehty. Ohjaajan tehtävä olisi heti alusta asti tehdä ohjattavalle selväksi, mihin arvosanaan milläkin aiheella on ylipäänsä mahdollisuuksia, jotta ei tuossa vaiheessa tulisi enää yllätyksiä. Samoin mielestäni ohjaajan olisi hyvä loppuvaiheessakin kertoa oma näkemyksensä gradun tasosta, jotta opiskelijalla olisi vielä mahdollisesti nostaa tasoa. Loppuvaiheessa on kuitenkin myöhäistä vaihtaa aihetta...

Korkeampiin arvosanoihin vaaditaan siis vaativampaa (sekä teoreettisesti että metodisesti) lähestymistapaa, ei pelkästään huolellisuutta. Sen sijaan ohjauksen puutetta tai tietynlaista informaatiokatkosta tietyssä määrin osoittaa se, että korkeampiin tavoitteisiin pyrkivä opiskelija valitsee liian heppoisen aiheen. Ohjaajan tehtävähän olisi johdattaa opiskelijaa vaativampien kysymysten äärelle...paitsi jos opiskelija selkeästi kertoo haluavansa saada vain paperit ulos...