Saako äitipuolta kutsua äidiksi?
Mitä mieltä olette siitä, että alle kouluikäiset lapseni kutsuvat lähiäitipuoltaan äidiksi? Ennen tapasin heitä 3-4 kertaa vuodessa, nykyään joka toinen viikonloppu. Asuvat isällään, ja äitipuoli hoitaa heitä kotona (isä käy töissä). Olen kateellinen siitä, että pitävät äitipuoltaan enemmän äitinä kuin minua.
Kommentit (4)
jos kerran äitipuoli viettää paljon enemmän aikaa heidän kanssaan ja jakaa arjen. Varmasti luonnollista lapsista kutsua äitipuolta äidiksi, ei sen tarvitse tarkoittaa etteivät lapset rakastaisi myös sinua.
Päätin aikoinaan, että muuttavat isälleen, koska en jaksanut niitä. Esikoinen oli tosi hankala 3-vuotiaana ja kaipasin omaa elämää, tuntui että haluan toteuttaa itseäni ja elää. Äitiys ei ollut mun juttu. Halusin elää nuoruutta, jota en ollut vielä elänyt, koska tulin raskaaksi 17-vuotiaana ja esikoinen syntyi kun olin 18.
-ap
Olen lähiäitipuoli ja lapsi olisi halunnut sanoa minua äidiksi, koska äidin luonakin hän sanoo isäpuolta isäksi. Hän jätti äidittelyn kuitenkin nopeasti pois, kun sitä ei kannustettu. En siis ruvennut sanomaan, että "Oota vähän, äiti antaa".
Lapsilla eivät käsitteiden merkitykset ole aina ihan selvillä, he voivat ajatella esim. että perheen aikuiset ovat aina isä ja äiti. Ei heille ole biologisen ja sosiaalisen vanhemman ero samalla tavalla selvä kuin aikuisille, vaan se pitää opettaa heille erikseen.
Lähiäitipuoli on lapselle äiti käytännössä kaikilla muilla tavoilla paitsi biologisella: hän on huoltaja, elämän opettaja, rakkauden antaja, rajojen asettaja ja ihmissuhdeosaaja (ks. vanhemmuuden roolikartta). Äiti voi samaan aikaan myöskin olla kaikkea tätä, vaikkakaan ei pysty arjessa olemaan esim. huoltaja ja rajojen asettaja yhtä paljon kuin lähiäitipuoli.
mutta totuuden siemen ehkä siinäkin taustalla...
Ymmärrettävää, että tulee kateuden tunteita, toivottavasti pääset niistä yli. Luultavasti lapsilla on hyvä suhde äitipuoleensa. Eikä se, että lapset kutsuvat häntäkin äidiksi, vähennä sinun äitiyttäsi.