Miksi lapsiperheet saavat niin kovasti kaikkia tukia, on
kuntalisiä, on kotihoidontukea, lapsilisää jne
Ei meitä lapsettomia vaan tueta millään tavalla. En ole koskaan saanut opintotuen lisäksi mitään tukia.
Kommentit (57)
a) elää pienillä tuloilla ja hallita menonsa
b) tehdä epäsäännöllisiä töitä
Jos haluat lapsiperheen tukia, on sinun hankittava lapsi
ehkä joskus eläkettä, kun tulevaisuudessakin on veronmaksajia ;)
Ja eipä täältä maapallolta lapset tule loppumaan, sitä ei tarvitse pelätä =)
Kysyinkin, miksi pitää tukea niin kovasti lapsiperheitä
Siksi että köyhilläkin olisi varaa pitää muksuja. Muksuista kasvaa aikuisia, joista osa kouluttautuu ja löytää tiensä työntekijäksi, mistä on verotuloja valtiolle. Kuntalisiä kunnat maksavat jotta houkuttelisivat lapsiperheitä, koska lapsiperheet kuluttaa paljon ja usein ainakin joku perheestä myös saa ansiotuloja, joista maksetaan kunnallisveroa. Kunnatkin siis hyötyvät uusista asukkaista.
Ja loppujen lopuksi, aika mitättömiä nuo tuet on yksilötasolla. Minun puolestani voitaisiin lakkauttaa, mutta sitä ei tule tapahtumaan.
siksi, että esim. kotihoidontuki (täällä missä asun ei ole kotihoidontuen kuntalisää) on määrältään huomattavasti pienempi kuin esim. sossun toimeentulotuki. Kotihoidontuen aikana kaikkine lisineen (tuet, lapsilisät jne.) olen edelleen oikeutettu toimeentulotukeen, eli käytännössä rahaa tulee vähemmän kuin työttömälle (tai esim. juuri opiskelijalle). Opiskelijallahan on ainoana vaatimuksena ottaa se laina, tämän jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen, joten kokonaissummana olen oikeutettu ihan yhtä suuriin tuloihin opiskelijana, kuin minä kotiäitinä. Toki sillä erotuksella, että minä ruokin itseni lisäksi kaksi lasta (tästä syystä siis korkeampi toimeentulotuki).
Mainittakoon kuitenkin, että itse en sitä toimeentulotukea nosta, laskelma tehtiin aikanaan että olisin oikeutettu joka kuukausi reilun satasen toimeentulotukeen, mutta olen tehnyt työpaikallani keikkahommia (sunnuntaisin) sen verran ettei ole siihen paperisotaan tarvinnuut lähteä, vaikka toisinaan ehkä rahallisesti se olisi kannattanutkin...
Kas, elämä on, köyhilläkin.
myös sinusta on maksettu tukia. Joten tavallaan olet niistä hyötymään päässyt.
Toisaalta se ei juuri tähän liity, mutta tavallaan kuitenkin. On etu koskenut siis joskus sinuakin, lapsen hyväksihän se raha tulee.
Itse voin kertoa, että hyvin pienituloisena yh:na en saa kuin lapsilisän ja minimieläkkeen, eivätkä ne kuussa kata edes lapsen harrastusta.Joten ei kannata kadehtia.
Ja miksi niitä tukia pitää maksaa kaikille, annettaisiin sitten vaan köyhille lapsiperheille
Kyllä minä ihan itse oman eläkkeeni tienaan =) /i]
Systeemi menee nimittäin niin, että tämän hetken työikäiset maksavat tämän hetken eläkkeet, vaikka laskennallisesti tulkitaankin eläkeläisten aiemmin tienanneen omansa. Tästä syystä ollaan huolissaan suurten ikäluokkien eläköitymisestä, kun niitä eläkkeitä ei voida senhetkisen työväestön palkkojen eläeosuuksista maksaa.Alkuperäisestä aiheesta sen verran, että mielestäni lapsiperheitä kuuluukin tukea, jos halutaan yhteiskuntarakenteen pysyvän taloudellisesti järkevänä (ei ne tuet mitään silkkaa hyväntekeväisyyttä ole, kyllä siinä on hieman laajempaa kokonaisuutta mietitty). Ei myöskään haluta yleisesti hyväksyttyä syytä esim. varastamiseen "kun lapset näkee nälkää", sillä kaikilla on mahdollisuus pärjätä. Suurin vika tukien jaossa on se, ettei se kannusta pienituloista töihin ollenkaan, ja keskituloiset perheelliset ovatkin oikeasti pienituloisia, kun kaikki tuet lapsilisää lukuunottamatta katkaistaan tietyssä pisteessä. Kuten myös se, että rahallisesti ns. kannustetaan eroamaan. Mekin saisimme perheenä huomattavan elintason noston, jos muuttaisin kirjani muualle, huolimatta ylimääräisestä vuokrasta.
kai halaut että silloinkin kun sinä oelt vanhus löytyy vielä työntekijöitä, jotka sinuakin hoitavat. vai raaahtaanko kehitysmaista lääkäreitä ja hoitajia=)
Mä tavallaan ymmärrän sua. Ei mullakaan ollut lapsettomana MITÄÄN käsitystä siitä, kuinka paljon lapset kuluttaa. Kyllä lapsettomana oli ihanaa, kun voi ostaa vain itselleen vaatteita ja matkustella.
Meillä on kaksi lasta ja mies joutui yllättäin työttömäksi vakipaikastaan syksyllä. Mulla on keskipalkkainen duuni. Ei me saada mitään muuta kuin lapsilisät kahdesta lapsesta, eli noin 200e/kk. Tiesitkö, että esim. kahden lapsen pelkkiin päivähoitomaksuihin menee 460e/kk tällä mun palkalla?
Kotihoidontukea ei kannata kadehtia, ota selvää sen suuruudesta. Jos toinen perheessä ei ole kovapalkkainen, niin kyllä tosi köyhästi joutuu elämään.
Katsele joskus kaupassa huviksesi lasten vaateiden ja kenkien hintoja. Katso mitä maksaa kunnolliset ulkoiluvaatteet ja laadukkaat kengät. Kuvittele, että siitä omasta palkastasi ostaisitkin yhtäkkiä omien vaatteidesi lisäksi kahdelle lapselle kamppeet. Ja lapset vielä kasvavat jatkuvasti...
Sitten, kun sun tekee mieli lähteä lomalle. Katso netistä jonkun matkanjärjestäjien pakettimatka ja lisää matkustajiksi kaksi lasta. Joudut lisäksi matkustamaan kalleimpaan aikaan, koska koulujen lomat ei jousta. Hups, mikä hinta, verrattuna siihen, että lähtisit matkaan vain miehesi kanssa.
Ap, ei kannata kadehtia. Kyllä jokainen aikuinen työssäkäyvä ihminen pärjää ilman tukia :) Mä luulen rikastuvani siinä vaiheessa, kun lapset lähtee omilleen.
Täällä ei ole kuntalisää, saan vain kotihoidontuen, en saa siihen lisää + sitten kahdesta lapsesta lapsilisä :)
Taitaa tulla n. 500€/kk yhteensä.
Kelan nettisivuihin. Siellä on kattava valikoima tuista, joihin jokainen suomalainen on tarpeen vaatiessa oikeutettu.
Kannattaa olla varovainen, mistä on kateellinen - voi joskun joutua samaan tilanteeseen.
kenellä on lapsia, ei sitä jaeta tarpeen mukaan
ihan samoin minä koen lapsilisät ja vanhempainetuudet tienanneeni.
Olen maksanut veroja 15 vuotiaasta saakka opintojen ohella. Mitään muita tukia, kuin opintotuen ja nyt sen vanhempainrahan ja lapsilisän en ole saanut.
Tulevaisuudessa minun lapseni maksaa veroja ja samalla kustantaa sinun eläkkeesi ja hoitaa sinua ja muita vanhuksia, kun et siihen enää itse pysty.
Olen itsekin sitä mieltä, että tukia pitäisi leikata, mutta niin että työnteko olisi ainoa kannattava malli. En siis hyväksy normaalin työkykyisen ihmisen kotona lorvailua siksi koska ei "kannata" mennä töihin.
Vanhempain etuudet ovat vain lyhyt hetki koko työhistoriassa ja verojen maksussa.
Niin ja kulutusveroilla mm.arvolisän verolla me lapsiperheelliset maksamme takaisin päin keskimääräisesti enemmän, koska lapsiperheet kuluttavat elämiseen enemmän kuin lapsettomat ihmiset.
Niin ja Ap, aika kauan saat niitä veroja maksella, ennekuin olet oman lapsuutesi ja opiskelusi/terveydenhuoltosi/teiden kunnossapidon ja kaiken muun kustantanut, joihin verosi menee. Et siis voi ajatella, että suoraan tienaat eläkettäsi verosta vaikka et lapsia teekkään.
Tasa-arvo, perheiden hyvinvointi, lasten saamiseen esteiden vähentäminen (jotta joku pystyy/ haluaa tekemään veronmaksajia).
kuntalisää todellakaan saa joka kunnassa! Vain pienessä osassa kunnista.
kenellä on lapsia, ei sitä jaeta tarpeen mukaan
Olen maksanut jo omat kulutukseni. Nyt maksan muiden kulutusta.
ei itse tienaa mitään, mutta kuluttaa kyllä. Tuilla pienennetään hiukan tätä menoerää.
Suomi olisi konkurssissa, jos vain rikkain osa kansasta voisi lisääntyä.
joskus ollut lapsi.