Miksi lapsiperheet saavat niin kovasti kaikkia tukia, on
kuntalisiä, on kotihoidontukea, lapsilisää jne
Ei meitä lapsettomia vaan tueta millään tavalla. En ole koskaan saanut opintotuen lisäksi mitään tukia.
Kommentit (57)
paljon edullisempia kuin tuen epäävä palvelu on. Esim. kotihoidontuki ja kuntalisä on edullisempi usein kuin päivähoito. Näin on mahdollista säästää lapsettomienkin tukiin ja palveluihin.
- eikös päivähoidon kustannukset / kk ole ainakin jotain 900 e/lapsi, kun taas kotihoidon tuki ole jotain 300-400 e / kk?
(Eli vanhempi, joka hoitaa lapsiaan kotona, säästää kunnalle pitkän pennin).
että miten niin kotihoidontuki on "ihan kivasti lisää rahaa" :D Että niin kuin mihin lisää? Siihen vai, että ilman sitä tulot olis 0e/kk.
20 vuoden kuluttua Suomessa valtaväestö on eläkeläisiä. Kuka heidät elättää?
kuntalisiä, on kotihoidontukea, lapsilisää jne Ei meitä lapsettomia vaan tueta millään tavalla. En ole koskaan saanut opintotuen lisäksi mitään tukia.
ja lapsethan ei sitten kulutakkaan mitään... =) bönde...
kotihoidon tuki on pienempi rahamäärä kuin lapsen laittaminen päivähoitoon. Paljon menis päivähoitoon, jos sitä ei olisi ja se olisi iso kustannuserä kunnille, pitäisi rakentaa lisää päiväkoteja ja palkata henkilökuntaa.
Siksi tulonsiirto lapsettomilta lapsiperheille on lopetettava. Äänestä.
Lapsia tulee nyt enemmän, mutta ei missään nimessä niin paljoa, että vääristynyt ikäjakauma saataisiin korjattua niin, että eläkepommi ei räjähtäisi. Jos meidän ikä polvi ei tee lapsia, niin meille ei kukaan maksa eläkkeitä. Ja tähänhän on jo varauduttu yhteiskunnassakin, että me itse jäämme paitsi, ja se on juuri siitä riippuvaista, että väestö ei lisääntynyt tasaisesti
Kyllä minä ihan itse oman eläkkeeni tienaan =) Ja eipä täältä maapallolta lapset tule loppumaan, sitä ei tarvitse pelätä =)
Onkohan noin? Eipä taida ihan oikeasti kuule olla...
Eivät rättipäät ja neekerit tältä pallolta todellakaan lopu, vaan maksavatko ne eläkkeesi? Eivät todellakaan.
Suomessa uusi sukupolvi maksaa edellisten eläkkeet
Kyllä minä ihan itse oman eläkkeeni tienaan =) Ja eipä täältä maapallolta lapset tule loppumaan, sitä ei tarvitse pelätä =)
ja KAI AP nyt muistaa sitten laittaa säästöön rahaa että on sitten joskus rahaa kasvattaa ne lapset!!! ettei tarvitse tukia nostella.
Olisin milloin vaan opiskelija jolla on aikaa käydä töissä eikä olla kotona yh-äitinä siivomassa,kokkailemassa ja töissä( työharjoittelu te- keskuksen toimesta).. kuukaudessa ropsahtaa käteen 270e lapsilisää, ja elatustuki (mikä on siis miehen maksama eikä valtion) ja työttömyyspäiväraha jokaiselta työssäkäydyltä päivältä 32e. nyt on 3 viikkoo jo lapset sairastellu päiväkotimaksut 270e/kk kahesta lapsesta silti pitää maksaa on sitten päiväkodissa tai ei. ruosta ei voi leikata vaatteet joutuu liian usein ostamaan kirppareilta ja laskut... puhelinlasku (aina pakko olla puheaikaa, jos käy jotain) Ja kodinhoidon tukea ei heru koska pienin on vanhemman kanssa päiväkodissa. eli siis tämä kodinhoidon tuki on alle 3 vuotiaiden kotona hoitavien lasten vanhemmille. voin sanoa että vaikka tukia saadaan silti tili on aina melkein nollilla ja joka kerta ennen rahapäivää pitää se 20e lainaa jostain.. vuokraakin pitää jonkun verran maksaa, mutta onneksi on tää asumistuki!
ELI VAIKKA TUKIA ON NIIN NE EI RIITÄ MIHINKÄÄN.
Ja useinhan opiskelijoilla on se vika että haluavat aina asuu yksin (isommat asumikulut), heillä ei ole "aikaa" käydä töissä (ei edes viikonloput?) dokaavat rahansa ja vetävät spagettia ketsupilla loppukuun.
Terv. Nuori äiti, entinen opiskelija!
Miksi minun pitää elättää teidän kersoja?
Miksi minun pitää elättää teidän kersoja?
- noilla tuilla ei elätä yhtikäs ketään.
Muuten, miksi meidän/meidän kersojen pitäisi elättää sinut kun jäät eläkkeelle / osallistua sairauskuluihisi kun käytä terveyskeskuksessa jne jne
Vierailija kirjoitti:
Kysyinkin, miksi pitää tukea niin kovasti lapsiperheitä
Siksi että köyhilläkin olisi varaa pitää muksuja. Muksuista kasvaa aikuisia, joista osa kouluttautuu ja löytää tiensä työntekijäksi, mistä on verotuloja valtiolle. Kuntalisiä kunnat maksavat jotta houkuttelisivat lapsiperheitä, koska lapsiperheet kuluttaa paljon ja usein ainakin joku perheestä myös saa ansiotuloja, joista maksetaan kunnallisveroa. Kunnatkin siis hyötyvät uusista asukkaista.
Ja loppujen lopuksi, aika mitättömiä nuo tuet on yksilötasolla. Minun puolestani voitaisiin lakkauttaa, mutta sitä ei tule tapahtumaan.
Köyhien ei lapsia pidäkkään hankkia
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä lapsettomia vaan tueta millään tavalla. En ole koskaan saanut opintotuen lisäksi mitään tukia.
Olet käynyt koulusi ilmaiseksi, opiskellut ilmaiseksi, tarjolla on ilmainen hammashuolto, ilmainen terveydenhuolto, ilmaiset tiet, asumistuet, toimeentulotuet jne.
T. Veronmaksaja joka saa just ja just sen lapsilisän, jolla muuten maksaa sairauskuluvakuutukset lapsille
AP selvennä vähän mitä ne tuet on. Lapsilisä tulee kaikille lapsille (myös sinulle tuli)
Mikään muu tuki ei tule kaikille lapsille.
Kotihoidontuki ja mahdollinen kuntalisä siihen päälle maksetaan niille jotka eivät vie lastaan 10kk-3v ikäisenä kunnan päiväkotiin joka maksaa kunnalle 1200-1500€/kk/lapsi. Eli, kunnat säästävät pitkän pennin jos joku elää sillä muutamalla satasella kotona ja ei vie lasta päiväkotiin. Kotona lasta hoitava ihminen säästää kunnan rahoja vuodessa jopa 10 000€, vähintäänkin tuhansia.
Toki olisi halvempaa kunnalle jos lapsia ei olisi ollenkaan, mutta sitten ei olisi pian enää koko kuntaakaan kun ihmiset kuolisi pois eikä uusia olisi tullut tilalle, joten kyllä se kunta joutuu vähän panostamaan siihen että kuntalaisia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden tuet on tarkoitettu niistä lapsista aiheutuvia kuluja varten ja paikkaamaan pieneltä osalta vanhempien tulonmenetystä. Sinullahan näitä kuluja ei ole. Voit käyttää koko palkan itseesi, se on aika eri tilanne kuin että sinun pitäisi samalla palkalla maksaa monen ihmisen kulut. Jos taas et ole töissä tai tulot ovat muuten pienet niin saatan sinäkin silloin tukia, vai mitä sinun mielestäsi on asumistuki, työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki?
Vierailija kirjoitti:
Mä tavallaan ymmärrän sua. Ei mullakaan ollut lapsettomana MITÄÄN käsitystä siitä, kuinka paljon lapset kuluttaa. Kyllä lapsettomana oli ihanaa, kun voi ostaa vain itselleen vaatteita ja matkustella.
- Eli muiden ihmisten on maksettava verorahoina sun lapses eläminen tuilla. Eikö ennemminkin enemmän pitäisi opettaa koulussa matematiikkaa jotta kaltaisesi osaisivat laskea riittääkö ne rahat siihen lapseen vaiko ei.
Meillä on kaksi lasta ja mies joutui yllättäin työttömäksi vakipaikastaan syksyllä. Mulla on keskipalkkainen duuni. Ei me saada mitään muuta kuin lapsilisät kahdesta lapsesta, eli noin 200e/kk. Tiesitkö, että esim. kahden lapsen pelkkiin päivähoitomaksuihin menee 460e/kk tällä mun palkalla?
- Ette tarvitse päivähoitopaikkaa koska miehesi on työttömänä ja voi vallan hyvin olla se päivähoitaja lapsilleen.
Kotihoidontukea ei kannata kadehtia, ota selvää sen suuruudesta. Jos toinen perheessä ei ole kovapalkkainen, niin kyllä tosi köyhästi joutuu elämään.
- Sitä matematiikkaa lisää ennen hankintoja.
Katsele joskus kaupassa huviksesi lasten vaateiden ja kenkien hintoja. Katso mitä maksaa kunnolliset ulkoiluvaatteet ja laadukkaat kengät. Kuvittele, että siitä omasta palkastasi ostaisitkin yhtäkkiä omien vaatteidesi lisäksi kahdelle lapselle kamppeet. Ja lapset vielä kasvavat jatkuvasti...
- Juu en katso enkä todellakaan halua kustantaa kaltaistesi lasten ryysyjä tukien muodossa.
Sitten, kun sun tekee mieli lähteä lomalle. Katso netistä jonkun matkanjärjestäjien pakettimatka ja lisää matkustajiksi kaksi lasta. Joudut lisäksi matkustamaan kalleimpaan aikaan, koska koulujen lomat ei jousta. Hups, mikä hinta, verrattuna siihen, että lähtisit matkaan vain miehesi kanssa.
- Niin ja muiden on taas tuettava sinua ja kaltaisiasi.
Ap, ei kannata kadehtia. Kyllä jokainen aikuinen työssäkäyvä ihminen pärjää ilman tukia :) Mä luulen rikastuvani siinä vaiheessa, kun lapset lähtee omilleen.
- Etköhän sä siinä vaiheessa ole keksinyt uuden tavan sössiä talousasiasi ja vongut tukia taas niidenkin maksamiseen.
paljon edullisempia kuin tuen epäävä palvelu on. Esim. kotihoidontuki ja kuntalisä on edullisempi usein kuin päivähoito. Näin on mahdollista säästää lapsettomienkin tukiin ja palveluihin.