Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanaa kun 1,5-vuotias on täysin kuiva

Vierailija
05.01.2011 |

eikä enää tarvitse ostella vaippoja. Mites muilla? :-)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että potta kiinnostaa? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Heti, kun vauva istuu, voi alkaa käyttää potalla syömisen, nukkumisen ja ulkoilun jälkeen. Vähitellen lapsi oppii pyytämään itse potalle, jonka jälkeen myös kuivaksi. Tällä tekniikalla olen jo kaksi lasta opettanut päiväkuiviksi 1,5-vuotiaaksi mennessä.

Voi, kun meilläkin tuo potta alkaisi joskus kiinnostamaan!!

Saat ton kyllä kuulostamaan tosi helpolta :) Mutta mitäs sitten, kun se lapsi ei pysy potalla? Ei siis pysy siinä paikallaan vaan lähtee heti pois? Miten oot toiminut? Ootko pitäny väkisin vai kuinka onnistuit?

kompaten tätä yhtä kirjoitusta, että lapsen voi opettaa kuivaksi vain silloin kun lapsi on fyysisesti valmis kuivaksi. Sitä ei voi siis tehdä väkisin jos ei ole valmis vielä kuivaksi.

Ja potalla oloon, se onkin hankala homma jos lasta ei kiinnosta. Kun pakottaakaan ei voi jos toinen ei halua. Ne ovat niin herkkiä juttuja nämä vessa-asiat. Sitten kun lapsi on tarpeeksi iso, voi ottaa palkitsemiskäytännön siihen potalla istumiseen mukaan. Melkeinpä väittiäisin että tuollaisella 1,5 vuotiaalla se ei vielä tehoa.

Vierailija
22/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilä yleensä potalla luetaan kirjoja, joskus harjataan hiuksia ja välillä niistetään nenää. Ja joskus likka istuskelee siinä ihan muuten vaan. Hyvin pysyy ja kyseessä on kuitenkin erittäin vilkas ja liikkuvainen 1 v 4 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaipoista luovuttiin 1,5-vuotiaana, mutta vain päivävaipoista. Yökuivuus on ihan eri juttu, se ei todellakaan ole oppimisen tulos.

Ap:nakaan en ihan vielä tuosta yökuivuudesta kauheasti huutelisi, se voi hyvinkin olla väliaikaista vielä tuossa iässä.

Vierailija
24/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tosiaan opetettu lasta potalle. Potalle mentiin toki vaipan vaihdon yhteydessä, mutta siellä ei luettu, leikitty, maaniteltu, pakotettu tms. Lapsi istui ennen kuivan vaipan laittamista hetken potalla ja sinne tuli jotain jos tuli. Jos ei tullut, niin siihen ei jääty olemaan, vaan potalla istuttiin noin minuutti. Jostain syystä meillä lapsi hiffasi jutun melkein heti ja sinne jotain tirautti lähes aina. Jossain vaiheessa se meni siihen, että vaippa pysyi vaihtovälin kuivana, eli kaikki pissat ja kakat tuli pottaan ja koko päivä kierrätettiin samaa kuivaa vaippaa. Tuon jälkeen jätettiin päivävaippa sitten kokonaan pois, kun ei jaksettu enää sitä ees taas laittaa. Tämä tapahtui 1v4kk iässä.

1v5kk lapsi alkoi käydä yölläkin vessassa, ihan itse siis. Heräsi, meni vessaan, veti housuvaipan pois ja pissasi pottaan. Ei tosin tajunnut itse vetää vaippaa takas, vaan vaippa ja pöksyt jäi kylppäriin ja taapero paineli sänkyyn pylly paljaana, jos en itse herännyt. Jätettiin sitten yövaippakin pois.

Itse en olisi välittänyt tästä puhua juuri siksi, että en olisi halunnut saada minkään "hörhön superäidin" mainetta, joka siis kokee itse opettaneensa ja tehneensä jotain. Mä en tehnyt muuta kuin annoin lapselle mahdollisuuden. Lapsi oppi ihan itse. Ei ollut mun hyvyyttä tai erinomaisuutta tää juttu enkä olisi halunnut vaivaannuttaa muita äitejä sillä, että heillä lapset on olleet pidempään vaipoissa.

t. 3

Vierailija
25/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lähde potalta karkuun...

että potta kiinnostaa? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Heti, kun vauva istuu, voi alkaa käyttää potalla syömisen, nukkumisen ja ulkoilun jälkeen. Vähitellen lapsi oppii pyytämään itse potalle, jonka jälkeen myös kuivaksi. Tällä tekniikalla olen jo kaksi lasta opettanut päiväkuiviksi 1,5-vuotiaaksi mennessä.

Voi, kun meilläkin tuo potta alkaisi joskus kiinnostamaan!!

Saat ton kyllä kuulostamaan tosi helpolta :) Mutta mitäs sitten, kun se lapsi ei pysy potalla? Ei siis pysy siinä paikallaan vaan lähtee heti pois? Miten oot toiminut? Ootko pitäny väkisin vai kuinka onnistuit?

Vierailija
26/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se ikävää ostella vaippoja mutta toisaalta ehtii sitä myöhemminkin ei pidetä uusien asioiden opettelulla niin kovaa kiirettä :)

Vierailija
27/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikun meilläkin onnistuisi. 1v7kk tytön kanssa istukellaan potalla ahkerasti, mutta vielä ei ole tyttö oivaltanut, että tässähän voisi vaikka pissat lirauttaa.

Eiköhän se siitä.

Vierailija
28/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on hyvästä tuurista että ap saa kalastettua aamupissat pottaan. Toki jos löhöilee päivät kotona niin on aikaa tyrkätä pottaa lapsen alle joka toinen minuutti. Ei silloin tosiaan niitä vaippoja tarvitsekaan.

Vierailija
29/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tosiaan opetettu lasta potalle. Potalle mentiin toki vaipan vaihdon yhteydessä, mutta siellä ei luettu, leikitty, maaniteltu, pakotettu tms. Lapsi istui ennen kuivan vaipan laittamista hetken potalla ja sinne tuli jotain jos tuli. Jos ei tullut, niin siihen ei jääty olemaan, vaan potalla istuttiin noin minuutti. Jostain syystä meillä lapsi hiffasi jutun melkein heti ja sinne jotain tirautti lähes aina. Jossain vaiheessa se meni siihen, että vaippa pysyi vaihtovälin kuivana, eli kaikki pissat ja kakat tuli pottaan ja koko päivä kierrätettiin samaa kuivaa vaippaa. Tuon jälkeen jätettiin päivävaippa sitten kokonaan pois, kun ei jaksettu enää sitä ees taas laittaa. Tämä tapahtui 1v4kk iässä. 1v5kk lapsi alkoi käydä yölläkin vessassa, ihan itse siis. Heräsi, meni vessaan, veti housuvaipan pois ja pissasi pottaan. Ei tosin tajunnut itse vetää vaippaa takas, vaan vaippa ja pöksyt jäi kylppäriin ja taapero paineli sänkyyn pylly paljaana, jos en itse herännyt. Jätettiin sitten yövaippakin pois. Itse en olisi välittänyt tästä puhua juuri siksi, että en olisi halunnut saada minkään "hörhön superäidin" mainetta, joka siis kokee itse opettaneensa ja tehneensä jotain. Mä en tehnyt muuta kuin annoin lapselle mahdollisuuden. Lapsi oppi ihan itse. Ei ollut mun hyvyyttä tai erinomaisuutta tää juttu enkä olisi halunnut vaivaannuttaa muita äitejä sillä, että heillä lapset on olleet pidempään vaipoissa. t. 3

--

(tästä mun viesti alkaa, jos lainaus ei toimi)

Toi kertoo musta siitä, että lapset on erilaisia, joten voit ihan hyvin kertoa siitä muille! Tai siis musta on aina kiva kuulla, jos joku asia on mennyt toisilla helposti!

Meidän muksua on siis käytetty potalla siitä vuoden ikäisestä lähtien, mutta ei yleensä suostu siihen istumaan tai suostu siihen jäämään ja pakottamaan en ryhdy, koska tuo enemmän haittaa.

Nyt reilun 2 vuoden ikäisenä on alkanut jäädä pottaan ja nyt tuleekin iltapisut melkein joka ilta pottaan. Ja välillä kakatkin. Päivälläkin kysyn, että menetkö potalle, mut vastaus on tiukka ei.

NIin siis sitä vielä, että vaikka aina sanotaan, että lapset on erilaiai, niin se tuntuu monesti unohtuvan. Siksi musta on hyvä, että joku kertoo siitäkin, että näin helposti asia hoituu, kun aika on oikea. Ettei kannata pakolla yrittää liian aikaisin, mutta se oikea aika on eri lapsilla eri aikaan.

Vierailija
30/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilä yleensä potalla luetaan kirjoja, joskus harjataan hiuksia ja välillä niistetään nenää. Ja joskus likka istuskelee siinä ihan muuten vaan. Hyvin pysyy ja kyseessä on kuitenkin erittäin vilkas ja liikkuvainen 1 v 4 kk.

Kiva kuulla! meill tossa potalla ei tosiaankaan suostuttu samanikäisenä istumaan. Lapsen on erilaia, ihanaa :)

Vierailija
31/31 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei olisi tullut mieleenkään "kalastella" pissoja mihinkään pottaan (olemme työssäkäyviä) aamuisin. Aika karmaiseva ajatuskin.

Tyttö vaan lakkasi pissaamasta vaippaan. Vasta aamupesun yhteydessä meni potalle tai kiipesi pöntölle ja lorotti sinne piiiitkät pissat. Joka aamu. Muutaman kuukauden pidimme vaippaa kuitenkin öisin, koska tuntui "mahdottomalta" että alle 1,5v. olisi ollut yökuiva. Puolitoistavuotisneuvolassa terkka sanoi, että olemme ihan hulluja kun pidämme lapsella vaippaa joka on joka ikinen amu kuiva.

Jätimme pois eikä YHTÄÄN pissavahinkoa ole sänkyyn tullut.

kyse on hyvästä tuurista että ap saa kalastettua aamupissat pottaan. Toki jos löhöilee päivät kotona niin on aikaa tyrkätä pottaa lapsen alle joka toinen minuutti. Ei silloin tosiaan niitä vaippoja tarvitsekaan.