Kele! Meillä on tuparit viikon päästä, äiti ja sisko on kutsuneet minulta kysymättä sinne ihmisiä.
Mulla palaa niin käämi, v*ttujen kevät!!! ARGH!!!
Olipa kiva saada tietää että äiti on kutsunut sukulaisia ja sisko tuttuja meidän (minun ja mieheni) uuden talon tupaantuliaisiin. Ilmoittivat muina miehinä että ovat kutsuneet ne ja ne tyypit. Lupaa eivät ole kysyneet. Me kun oltiin ajateltu pitää kunnon tuparit lähisuvulle ja parille ystävälle, nyt sinne olisikin tulossa monta ylimääräistä ihmistä.
Kuinka joku edes viitsii.
Kommentit (22)
Minun äitini oli pyytänyt sukulaista esikoiselleni kummiksi minun tietämättäni. Eikä siis ollut sellainen sukulainen, jota oli kummiksi ajateltukaan. Että onhan näitä höösääjiä.
kutsumien kanssa ollaan tekemisissä kerran tai kaksi vuodessa, silloinkin aina vanhempieni kautta. Luulisi muiden kaukaisempien sukulaisten hämmästyvän kun heitä ei ole kutsuttu. Siskoni kutsuma on hänen hyvä kaverinsa, minäkin tunnen, mutten ole niin hyvä kaveri. Luulen että itsekin ihmettelevät miksi heidät on pyydetty tupareihin, koska eivät varsinaisesti ole meidän kanssamme tekemisissä tai ainakin hyvin harvoin. Jätämme kutsumatta paljon ihmisiä joiden kanssa olemme paljon useammin tekemisissä, koska tuttavapiirimme on suuri. Talo pullistelisi liitoksistaan.
On noloa perua vieraita, jos kuitenkin tunnette heidät. Äidin ja siskon voisi muuten panna perumaan kutsut, mutta minä en ainakaan kehtaisi saada sukulaisiani tuntemaan, että he ovat jonkinlaista kakkoskastia läheistemme joukossa.
Ehdotan, että raivoat kunnolla sekä siskollesi että äidillesi ja ehkä jopa panet heidät maksamaan jonkin verran tarjoiluista osoittaaksesi että olet tosissasi.
Mutta tuparien ajankohdan kanssa en rupeaisi säätelemään. Te ja kaikki muut olette jo raivanneet tilan kalenteristaan tupareita varten. Vaikka äitisi ja sisaresi olivat ajattelemattomia, "Mä en kutsu sua mun tupareihin!" -käytös on turhan lapsellista ja salaa heiltä järjestetyt tuparit tulisivat kuitenkin ilmi jotakin kautta. Se aiheuttaisi vain lisää närää ja sitä paitsi ajattelisitte kuitenkin kiistaanne tupareissa, joten he olisivat joka tapauksessa hengessä läsnä.
No tuossa tapauksessa voit hyvinkin raivota kunnolla äidillesi ja siskollesi ja panna heidät perumaan kutsut! Minulla itselläni on paljon sellaisia sukulaisia, joita tapaan nykyään lähinnä sukukekkereissä, mutta jotka ovat kuitenkin lapsuudesta ja nuoruudesta niin läheisiä, etten oikein kehtaisi perua heidän kutsujaan. Mutta sinun tapauksessasi se taitaa olla mahdollista.
Sitä paitsi jos äitisi ja sisaresi sanovat, että "kutsut oli tarkoitettukin vähän pienemmälle piirille", eivät he kauhean noloon asemaan joudu, joutuvatpa vain myöntämään puhuneensa vähän liian suurella suulla.
t. 13
Äitini kutsumien kanssa ollaan tekemisissä kerran tai kaksi vuodessa, silloinkin aina vanhempieni kautta. Luulisi muiden kaukaisempien sukulaisten hämmästyvän kun heitä ei ole kutsuttu. Siskoni kutsuma on hänen hyvä kaverinsa, minäkin tunnen, mutten ole niin hyvä kaveri.
Itse en kehtaisi mennä toisen kutsuma jonkun tupareihin... Vähintäänkin soittaisin ja kysyisin suoraan tupareiden (tmv. juhlien järjestäjältä) onko ok että tulen ja että en loukkaannu jos minua ei olekaan kutsuttu. Olisi hyvin noloa on juhlissa "persona non grata" ja mahdollisesti esim. ei saisi istumapaikkaa tai jos tarjottavia tmv. juttuja olisi tarkka määrä ei ylimääräisiä niin se olisi noloa myös sille kutsumattomalle vieralle...!
Ehkä ajattelevat että olen laittanut äitin ja siskon asialle. Äitini kutsumat sukulaiset tosin huomaavat viimeistään juhlissa ihmetellä miksi muita kaukaisempia ei ole paikalla.
Itse en kyllä koskaan menisi juhliin ellei juhlien emäntä tai isäntä minua ole lähestynyt. Mutta minä olenkin oppinut sukuni vuoksi että aina on joku "suurisuu" joka innoissaan kutsuu puoli kylää.
Pidät ne tuparit nyt vaan. Äitisi ja siskosi varmaan viihdyttävät kutsumiaan vieraita.
Periaatteessa pitäisin vakavan puhuttelun sekä siskolle että äidille (anti olla viimeinen kerta), lisäksi painostaisin heitä osallistumaan valmisteluihin ja siivoamiseen.
Meillä ei tommosta onneksi ole, sen sijaan jotkut tädit kyllä kutsuvat itse itsensä kylään ja availevat sitten kaappeja ihan vaan kiinnostuksesta.
Eikä meillä ole tapana muutenkaan käydä sisarrusten lasten perheissä kylässä. Omiakin lapsia on ihan tarpeeksi.
Eikä meillä ole tapana muutenkaan käydä sisarrusten lasten perheissä kylässä. Omiakin lapsia on ihan tarpeeksi.
5 ylimääräistä. Kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta. Jos annan ylimääräisten vieraiden tulla, olen vaatimassa maksua molemmilta siksi, etteivät kuvittele että jatkossa voivat noin toimia.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2011 klo 12:59"]
Minun äitini oli pyytänyt sukulaista esikoiselleni kummiksi minun tietämättäni. Eikä siis ollut sellainen sukulainen, jota oli kummiksi ajateltukaan. Että onhan näitä höösääjiä.
[/quote]
Tuliko tuo henkilö sinun lapsesi kummiksi? Etkö pystynyt kieltäytymään?
ostaa ja tarjota näille ylimääräisille ihmisille juotavat ja syötävät. Mä suutuisin kyllä tollasesta. Teidän kotihan se on, ei heidän.
tulla. Omapahan on häpeänsä kun selittävät että olivat turhan innokkaita kutsuessaan kyseiset ihmiset. Äitiltä tosin jotain tuollaista odotinkin, on vastaavaa tehnyt ennenkin, häissäni. Mutta siskonikin...
ei hahmota eroa oman ja lastensa elämän välillä.
Mieheni pitää onneksi tiukkoja rajoja vanhempiinsa, mutta tyttärensä kotona appivanhemmat käyttäytyvät molemmat kuin itse olisivat siellä isännät. Ja kutsuvat sinne ihmisiä miehen siskon edes tietämättä. Ei kai siinä muu auta, kuin oikeasti niiden rajojen asettaminen, vaikka se mieltä pahoittaisikin.
että meillä vanhempani ovat aina sekaantuneet tai yrittäneet sekaantua lastensa elämään hyvin paljon. Yrittäneet muokata sitä sellaiseksi kuin miten heidän mielestä pitäisi tehdä. Meilläkin on pitänyt heti alkuunsa torpata kaikki ideat jotta eivät ole saaneet vettä myllyynsä jotta ei entistä hullummaksi menisi. Mutta aina välillä pääsee tällaisia tapahtumaan. Nyt pitääkin miettiä että annanko vieraiden tulla ja kiristelen hampaita tupareitten ajan, vai sanonko että itse saatte sotkunne selvittää, eivät tule.
Tietysti jos sanoisi että saavat tulla mutta maksatte puolet kaikista kuluista.
ilmoitat äidille ja siskolle, että he itse ilmoittavat kutsumilleen ihmisille, että tupaantuliaisia ei ollutkaan tarkoitettu isolle porukalle.
Eli jos kutsuytut ihmiset eivät ole henkilöitä joita itse paikalle haluatte, niin tietysti nämä kutsujat myös peruuttavat kutsunsa itse.
Ihme touhua oikeasti!
että tuparit onkin tältä mainitulta päivältä peruttu.
Sitten järkkäisin uudestaan tuparit niin, että vanhempia ja siskoa ei kutsuttaisi sinne. He voivat kyläillä sitten muuten itsekseen.
Mun kaverilla kävi häidensä kanssa samalla tavalla. Olivat toisella kierroksella ja eivät halunneet mitään isoja häitä, kutsuja lähti aika vähän. Vanhemmat sitten kutsuivat omin päin ties ketä ja lopputulos oli se, että mitään häitä ei pidetty, pari meni kaksistaan naimisiin.
Laitat äitisi ja siskosi hoitamaan peruutuksen kutsumilleen.
Sitten ilmoitat uuden päivän tupareille ja tässä välissä laitat äitisi ja siskosi ojennukseen.
Ja jos päätät juhlat pitää, niin laskutat äitiä ja siskoa ylimääräisistä. Kerro tästä kuitenkin etukäteen. Rahasta tässä tuskin oikeasti on kyse, vaan rajojen asettamisesta.
Edellä olikin jo parit hyvät vinkit kuinka hoitaa tilanne. Joko äitisi ja siskosi peruvat kutsumansa henkilöt ja tuparit pidetään pienemmällä porukalla, tai koko tuparit tuolta päivältä siirretään ja siskolle ja äidille tehdään selväksi että he eivät kutsu vieraita. Ja jos on epävarmaa suostuvatko äiti ja sisko tällaiseen järjestelyyn, pimitetään heiltä uusien tupareiden ajankohta viimeiseen asti, siis jos heidät halutaan kuitenkin kutsua. Itse te päätätte ketä kotiinne kutsutaan. Meillä oli aluksi anopilla sellainen käsitys että hän voi vara-avaimella tulla kotiimme silloin kuin haluaa, vaikkapa hieman "siivoilemaan" tai kastelemaan kukkia, koska hän on takaajana asuntolainassa. Tehtiin selväksi pelin henki, meidän kodista päätämme me. Kukaan muu kuin minä ja puolisoni ei tee päätöksiä meidän juhliin kutsuttavista henkilöistä, ellei sitten erikseen sovita tätä tehtävää luotetulle henkilölle.
mitä äitini ja siskoni olivat kutsuneet, eivät sentään tuntemattomia olleet (kuten häihini äiti yritti) mutta kyse on periaatteesta ja rajoista. Meidän koti, meidän vieraat. Varmasti niillä kutsutuillakin on ihmetyttänyt miksi minä en heitä pyytänyt vaan laitoin äitini tai siskoni asialle. Tuskin äiti ja sisko kertoivat että itse vain luulivat minun olevan kutsumassa heidätkin. Joka tapauksessa nolo tilanne mihin tahansa päätökseen tullaankin mieheni kanssa. Illalla keskustellaan kunhan tulee töistä. Montako kertaa nämä samat asiat pitää käydä perheen kanssa läpi? Omalla elämällään tehkööt kuten haluaa, me päätämme omastamme.
On noloa perua vieraita, jos kuitenkin tunnette heidät. Äidin ja siskon voisi muuten panna perumaan kutsut, mutta minä en ainakaan kehtaisi saada sukulaisiani tuntemaan, että he ovat jonkinlaista kakkoskastia läheistemme joukossa.
Ehdotan, että raivoat kunnolla sekä siskollesi että äidillesi ja ehkä jopa panet heidät maksamaan jonkin verran tarjoiluista osoittaaksesi että olet tosissasi.
Mutta tuparien ajankohdan kanssa en rupeaisi säätelemään. Te ja kaikki muut olette jo raivanneet tilan kalenteristaan tupareita varten. Vaikka äitisi ja sisaresi olivat ajattelemattomia, "Mä en kutsu sua mun tupareihin!" -käytös on turhan lapsellista ja salaa heiltä järjestetyt tuparit tulisivat kuitenkin ilmi jotakin kautta. Se aiheuttaisi vain lisää närää ja sitä paitsi ajattelisitte kuitenkin kiistaanne tupareissa, joten he olisivat joka tapauksessa hengessä läsnä.