Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetanko imetyksen? Burnout uhkaa taas.

Vierailija
04.01.2011 |

Luulin, että nyt toisella kertaa tämä onnistuisi, mutta olen lähes huomaamattani vetänyt nyt pari kuukautta 3-5 tunnin pätkittäisillä unilla. Se on per yö aika hirveän vähän.

Iso ongelma on myös se, että en enää nukahda vauvan jokaisen unipätkän ajaksi. Ensimmäisen unipätkän ajaksi nukutan itseni unilääkkeen palasella, muuten sekään ei välttämättä onnistuisi,

Onko ainoa vaihtoehto 2kk vauvan imetyksen lopettaminen, että isäkin pääsee puikkoihin välillä...

Vinkkejä, olen epätoivoinen.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein vauva heräilee. Nukahtaako heti syötyään ? Onko vauvan nukkuminen muuttunut viiemaikoina ?

Onko vauvalla tai esikoisella allergioita tai refluksia ?

Vierailija
22/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mö nukuin muutaman yön peltsarit, siis ne kuulosuojaimet päässä.

Mutta, itse olen imettänyt aina 6-9 kk, mutta pidempäänkin olisi toki voinut. Meillä lapset on kyllä heräilly ihan yhtä lailla öisin, tuli maito sitten tissistä tai pullosta.

Mun mielestä on kuitenkin helpompi hoitaa yösyötöt imettämällä kuin pullosta. Minusta on ihan se ja sama, mistä se vauva sen maitonsa saa. Sylissähän ne vauvat on joka tapauksessa paljon.

Puolivuotiaalle voi sitten pitää unikoulun, mutta siihen asti ei auta kuin sumplia asiat omalle perheelle parhaalla mahdollisella tavalla.

Juuri nämä ekat puoli vuotta on meillä ollut aina kaikkein raskaimpia noiden tiheiden yöheräämisten takia. Jos tuon ekat 6 kk voisi skipata, olisi meillä lapsia vaikka kuinka, nyt kolme.

Tsemppiä sinne!

T. 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja jaksamista!!!

Vierailija
24/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen heräili tosi tiheään 8kk ikään jolloin otettiin tutti pois. Se toi jotain helpotusta öihin. Imetys harmikseni oli loppunut jo 3,5kk iässä, eikä pulloruokinta muuttanut sitä mitenkään. Ei myöskään iltavelli, jota myöhemmin koitettiin.

Parasta on jos voi jotenkin hypätä suosiolla vauvakaaokseen rennolla asenteella. Hyväksyä väsymyksen osana tämänhetkistä elämää ja nauraa sille vähän. Jättää rennosti muita juttuja joksikin aikaa vähemmälle ja velloa vaan. Mahdollisuuksien mukaan mies apuun. Itse koin parhaaksi hoitaa yksin yöt, jotta mies jaksoi sitten päivällä tai hätätilanteessa hyvin hoitaa asiat jos minä en jaksanut. Tuntui jotenkin turvallisimmalta niin, oli semmoinen hätänappi mitä painaa.

Jaksamista, se menee tosi äkisti ohi lopulta tuo aika!

Vierailija
25/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan jos imetys on se stressiä aiheuttava asia, niin lopeta. Sen takia ei kannata vetää koko perhettä piippuun.

Vierailija
26/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kahden tunnin välein, minkä vuoksi yksi unipätkä ei riitä vaan minun pitäisi nukahtaa heti syötettyäni ja useamman kerran yössä. Saan ehkä unen vielä ensimmäisen heräämisen jälkeen, sitten en ehkä enää.

Enkä voi tietysti nukahtamislääkkeellökään nukkua. Lisäksi, tarvisin pidempään kuin kaksi tuntia yhtäjaksoisesti...

Ei refluksia tms, syö vaan. Aika usein myös kakkaa

Vierailija
27/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, ap, mutta minkä ikäinen olet? Miksi nukut vain 3-5h, mikset nuku myös päivällä kun vauva nukkuu?

Minun vauva oli viime vuonna tähän aikaan juuri noin 2kk ikäinen, ja äitiyslomalla olo oli mielestäni niin rentoa puuhaa, etten tarvinnut mitään pitkiä yöunia jaksaakseni.

Kannatan ehdottomasti jo annettua vinkkiä: hyppää vauva-ajan kaaokseen rennolla asenteella, vello verkkareissa, nuku päiväunia, lepäile ja totuttele. Yöunet pitenevät ihan yhtäkkiä.

Tsemppiä!

Vierailija
28/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täällä kaikki muut kertovat jaksavansa niin nyt kyllä on niin, että olen jaksanut nyta tätä kaksi ja puoli kuukautta ja enää en jaksa. Olisi myös muuta perhettä hoidettavana. Pelottaa kyllö ne hirveät tissiraivaritkin, jos siirryn pääosin pulloon :/

Ap

mö nukuin muutaman yön peltsarit, siis ne kuulosuojaimet päässä.

Mutta, itse olen imettänyt aina 6-9 kk, mutta pidempäänkin olisi toki voinut. Meillä lapset on kyllä heräilly ihan yhtä lailla öisin, tuli maito sitten tissistä tai pullosta.

Mun mielestä on kuitenkin helpompi hoitaa yösyötöt imettämällä kuin pullosta. Minusta on ihan se ja sama, mistä se vauva sen maitonsa saa. Sylissähän ne vauvat on joka tapauksessa paljon.

Puolivuotiaalle voi sitten pitää unikoulun, mutta siihen asti ei auta kuin sumplia asiat omalle perheelle parhaalla mahdollisella tavalla.

Juuri nämä ekat puoli vuotta on meillä ollut aina kaikkein raskaimpia noiden tiheiden yöheräämisten takia. Jos tuon ekat 6 kk voisi skipata, olisi meillä lapsia vaikka kuinka, nyt kolme.

Tsemppiä sinne!

T. 2

Vierailija
29/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, ap, mutta minkä ikäinen olet? Miksi nukut vain 3-5h, mikset nuku myös päivällä kun vauva nukkuu?

Minun vauva oli viime vuonna tähän aikaan juuri noin 2kk ikäinen, ja äitiyslomalla olo oli mielestäni niin rentoa puuhaa, etten tarvinnut mitään pitkiä yöunia jaksaakseni.

Kannatan ehdottomasti jo annettua vinkkiä: hyppää vauva-ajan kaaokseen rennolla asenteella, vello verkkareissa, nuku päiväunia, lepäile ja totuttele. Yöunet pitenevät ihan yhtäkkiä.

Tsemppiä!

Kaikki kuitenkin on yksilöitä eikä pysty samaan kuin sinä. Itse en pysty nukkumaan päivisin, en vain saa unta, kokeiltu on monet konstit! Kaikilta se ei vaan käy eikä kaikista tunnu samat asiat niin rennoilta...

Mulla oli vähän samanlainen tilanne kuin ap:llä, vauva heräili tosi usein ja itse olen huono nukahtaja ja nukkuja...

Vierailija
30/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hommaat kunnon rintapumpun ja pumppaat yötä varten pulloon annoksen, et isä vois hoitaa jonkin aikaa osan yösyötöistä? Vaikka jonkin aikaa vuoroöisin? Vai suostuuko vauveli ottamaan pullosta?

Itselläni oli sellainen tilanne että rinnasta ruokkiminen mahdotonta koska mulla on niin armottoman matalat rinnanpäät ja rintakumin kanssa ei vauva suostunut imemään, joten oli pakko pumpata pulloon ja antaa siitä. Tämän vuoksi isäkin hoiti välillä pari yösyöttöä kun olin rankasta synnytyksestä ym väsähtänyt.

Vierailija
31/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- minulla on myös toinen lapsi hoidettavana

- kuten kirjoitin, En Saa Unta, kun minut herätetään siis kahden tunnin välein, tästä tulee myös ikävä kierre

- vauva ei nuku päivälläkään pidempiä pätkiä, joten miten voisin sen kummemmin nukkua

Edellisen unet pitenivät vasta ns. huutounikouluun puolen vuoden iässä, joten kiitos kannustesanoista, mutta ne eivät juuri lohduta, kun olen tämän jo kokenut ja kohdallani asia ei ollut niin.

T. Ap

Tsemppiä!

Vierailija
32/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän kyllä että tissistä antaminen on helpompaa, meillä oli se pullojen keittäminen ym.pumpun putsaamisrumba sit ylimääräisenä hommana..

Vierailija
33/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani söi tissiä 2tunnin välein päivin öin noin 4-5kk ikäiseksi saakka, kunnes väli piteni tunnilla. Puolivuotiaana alkoi saada iltapuuroa ja heräsi enää kerran yössä.

Jotkut äidit ovat yksin vauvan kanssa, jolloin väsymys on oikeasti ongelma, kun edes iltaisin ei ole ketään muuta jakamassa hoitovastuuta. Joidenkin äitien vauvat heräävät puolen tunnin välein, ja joidenkin vauvat taas ovat ensimmäiset kuukaudet sairaalassa, jolloin äidit valvovat öitään sydän syrjällään ihan muista syistä!

Koeta olla onnellinen vauvastasi :)

Vierailija
34/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti muutama yösyöttö åei enää auta. Toisen lapsen kanssa myös pitää olla, vaikka onkin osa-ajan tarhassa,

Kerron nyt vielä vähän tarkemmin, miksi päivällä ei voi nukkua... Jos toinen lapsi on tarhassa, pitää hänet herätä laittamaan sinne esim. Klo yhdeksäksi. Kun hässäkkä on ohi, saattaa vauvan kaksituantinen olla juuri lopuillaan tai vauva jopa hereillä, jos ei pysty nukahtamaan heti vaan hienolla tuurilla esim. Klo 11. Vauva nukkuu noin kaksi h ja sitten kello onkin jo yksi ja esikoinen tulee niin pian, ettei toinen uni kannata.

Tämäkin hyvänä päivänä, kun ajoitus onnistuu oikein ja lisäksi saa unesta kiinni ja ei tee MITÄÄN muuta, esim käy kaypassa koskaan. Näinkin uni olisi vain kaksi tuntia lisää yöhön.

Tämän vuoksi nukkumisen pitää tapahtua yöllä, mutta miten, on vielä arvoitus. Lomalla menee ok, kun mies on antanut aamusta nukkua yhden syötön yli, silloin saan parhaiten nukuttua, mutta arkena... Ja miten nukkua univelkaa pois...

Ap

Entä jos hommaat kunnon rintapumpun ja pumppaat yötä varten pulloon annoksen, et isä vois hoitaa jonkin aikaa osan yösyötöistä? Vaikka jonkin aikaa vuoroöisin? Vai suostuuko vauveli ottamaan pullosta?

Itselläni oli sellainen tilanne että rinnasta ruokkiminen mahdotonta koska mulla on niin armottoman matalat rinnanpäät ja rintakumin kanssa ei vauva suostunut imemään, joten oli pakko pumpata pulloon ja antaa siitä. Tämän vuoksi isäkin hoiti välillä pari yösyöttöä kun olin rankasta synnytyksestä ym väsähtänyt.

Vierailija
35/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta imetys jos et jaksa. Kukaan vauva ei varmasti kuole korvikkeeseen mutta väsyneet äidit aiheuttavat ties mitä onnettomuuksia.

Väsyin itse imetykseen ja heräilyyn, sillä seurauksella etten saanut enään unta vaikka olisi ollut tilaisuus nukkua. Lapsi oli allerginen jne. Aloitin aikoinaan circadin-nimisen unilääkkeen (mikä oli käsittääkseni sitä ihmisen omaa unihormonia,) sillä jaksoin pahimman yli. Jatkoin imetystä vielä sen aikaa että sopiva korvike lötyi.

Imetystä vauhkotaan ihan liikaa äitien hyvinvoinnin kustannuksella.

Vierailija
36/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan voi sille mitään, että fysiikkani ei ole yhtä kiitollinen vauvasta kuin pitäisi olla... Ja esikoinenkin pitää hoitaa, vaikka huokuisin onnea siitä, etten koskaan nuku.

Pelkään oikeasti, että joudun johonkkn psykoosiin vielä väsymyksestä :(

Ap

Minun vauvani söi tissiä 2tunnin välein päivin öin noin 4-5kk ikäiseksi saakka, kunnes väli piteni tunnilla. Puolivuotiaana alkoi saada iltapuuroa ja heräsi enää kerran yössä.

Jotkut äidit ovat yksin vauvan kanssa, jolloin väsymys on oikeasti ongelma, kun edes iltaisin ei ole ketään muuta jakamassa hoitovastuuta. Joidenkin äitien vauvat heräävät puolen tunnin välein, ja joidenkin vauvat taas ovat ensimmäiset kuukaudet sairaalassa, jolloin äidit valvovat öitään sydän syrjällään ihan muista syistä!

Koeta olla onnellinen vauvastasi :)

Vierailija
37/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nukahtamiseen lääkettä.

Lopeta imetys jos et jaksa. Kukaan vauva ei varmasti kuole korvikkeeseen mutta väsyneet äidit aiheuttavat ties mitä onnettomuuksia.

Väsyin itse imetykseen ja heräilyyn, sillä seurauksella etten saanut enään unta vaikka olisi ollut tilaisuus nukkua. Lapsi oli allerginen jne. Aloitin aikoinaan circadin-nimisen unilääkkeen (mikä oli käsittääkseni sitä ihmisen omaa unihormonia,) sillä jaksoin pahimman yli. Jatkoin imetystä vielä sen aikaa että sopiva korvike lötyi.

Imetystä vauhkotaan ihan liikaa äitien hyvinvoinnin kustannuksella.

Vierailija
38/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vastasin johonkin samantyyppiseen ketjuun, että meillä tilanne helpotti selvästi noin 3 kk jälkeen. Toivottavasti teilläkin!

Meillä siis nyt vajaan 5 kk ikäinen kuopus, joka ekat kuukaudet nukkui tissi suussa tai vähintäänkin päivät ja yöt söi tosi useasti. Itsellä väsymys ei päässyt pahaksi ongelmaksi, kun vauva nukkui yöt vierellä ja en kunnolla havahtunut yöimetyksiin. Mutta mulla siis ei muutenkaan ole ollut nukahtamis- tai uniongelmia, joten sen suhteen tilanne on erilainen.

Yritän siis sanoa, että toivottavasti tilanne sinun(kin) kohdalla on pian helpottamassa. Vauva kasvaa, eikä enää syö niin usein ja sä saat taas nukuttua. Ja vaikka äidinmaidon ja täysimetyksen kannattaja olenkin, ei se imetys tietystikään mikään itseisarvo ole. Jos et yksinkertaisesti jaksa, täytyy toki kokeilla muita vaihtoehtoja!

Jos pumpattua maitoa tai sitten korviketta päädytte antamaan, voisikohan aventin tai jonkun muun merkin hitaasti virtaavista pullotuteista olla apua? Siis sellaisista joista maito tulisi niin hitaasti, ettei vauva alkaisi hylkiä rintaa ja saisi raivareita?

Ja jollekin kommentoijalle (13?) tiedoksi, että vaikka vauvani vietti elämänsä ensimmäiset päivät teholla, ei se minun äitiyttäni mitenkään ylevöittänyt tai väsymystäni seuraavina kuukausina poistanut. Itse en sitä paitsi mitenkään pysty arvioimaan kenenkään toisen väsymystä tai sen määrää. Ja ymmärsin ap:n ongelman olevan se, että hän ei yksinkertaisesti saa uudelleen nukahdettua vauvan imetyksen jälkeen. Tilanne siis täysin eri kuin esim. mulla, kun pystyin yöllä syöttöjen väliajat nukkumaan ja keräämään voimia. Lisäksi mun esikoinen nukkuu vielä päiväunet, joten päivisin pystyttiin nukkumaan päiväunia kaikki kolme.

Vierailija
39/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvaa kilon kuussa, voit vähän hellittää. Opeta vauva kelpuuttamaan tutti. Venytä vähän ruokintavälejä, edes 2,5 tuntiin. Yritä säännöllistää päivärytmiä niin että vauva nukkuisi edes yhden ruokavälin heräämättä. Jos vauva nukkuu ulkona parhaiten, niin nukuta häntä ulkona. Ja mies töihin vapaapäivinään niin että saat esim. viikonloppuisin nukuttua.

Jos isomman lapsen tarhaanvienti häiritsee, niin miksi ihmeessä viet häntä hoitoon? Olkaa kotona ja nauttikaa kiireettömyydestä.

Vierailija
40/49 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumppaan aamulla maitoa (2dl ja 20 minuuttia) ja illalla sama. Vauvani juo pullosta tämän ja korviketta päälle. Näin mentiin edellisenkin vauvani kanssa. Kaikki hyötyvät. Tähän ei mene kuin hetki päivästäni, vauva saa rintamaitoa ja isäkin voi hoitaa. Vauva nyt 5kk, edellisen kanssa jatkoin tätä 8kk.