Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko/annatko 11-vuotiaan olla Fb:ssä?

Vierailija
20.12.2010 |

Minä olen nyt sitten se nipoäiti, kun en anna lapselle lupaa. Tyhmintä tässä on se, että lapsen isä on eri mieltä ja yrittää puhua minua ympäri. Ei kuitenkaan (onneksi) lapsen läsnäollessa. Vaikka ymmärtäähän tuon ikäinen lapsi, että isänsä mielestä asia olisi ok, koska isä ei sitä kielläkään. Olemme eronneet (jo aikaa sitten) ja lapsi asuu minun luonani, tapaa isäänsä vain harvoin, joten mielestäni minä voin tehdä tällaisen päätöksen. Minusta 11v on liian nuori facebookiin, siitäkin huolimatta, että suuri osa tuon ikäisistä sitä kai jo käyttää.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään hyväksy alle 13-vuotiaita kavereikseni. Välillä tulee päivitettyä jotain mutinaa esim. omista lapsistani, kotiäitiydestä tai miehestäni tai milloin mistäkin "ei lapsille sopivasta", joten en todellakaan hyväksy lapsia sinne.

Ihmettelen vanhempia ketkä antavat lastensa valehdella ikänsä!

Vierailija
82/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä maalla ei vissiin ole tuollaisia edistyksellisiä keksintöjä. Pelkän FB:n varassa joutuu olemaan.

Maalla asuttaessa on edes jonkinlainen yhteydenpito mahdollisuus serkkuihin ja vähäisiin kauempana asuviin kavereihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteydenpidolla kaukaisiin ystäviin ja sukulaisiin. Miksei tavallinen sähköposti riitä. tai skype. Meillä lapset myös kirjoittavat ihan tavallisia kirjeitä serkuilleen ulkomaille. On paljon kehittävämpää kuin fb. Ehkäpä juuri siksi molempien todistuksessa komeilee äidinkielessä 10.

käyttää facebookkia pitääkseen yhteyttä ympäri maapalloa oleviin ystäviin.

Kyllä se vaan niin kätsy tapa on pitää yhteyttä.

Ei ongelmia kun vanhemmat valvoo tarkasti käyttöä.

Vierailija
84/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 v. joutuu odottamaan vielä reilun vuoden kunnes täyttää 13.

Vierailija
85/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe siinä mitään vaikeasti ymmärrettävää. Sen sijaan olen yllättynyt, että näin monista on ok valehdella ikänsä...

Vierailija
86/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman FB-profiilin. Tästä syystä annoin 12-vuotiaankin tehdä. Ehtona, että hyväksyvät minut ystävikseen ja pääsen siten katsomaan mitä siellä tekevät.

Vierailija
87/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes pohdi asiaa. Täysin itsestäänselvää ettei siellä tuonikäinen ole.

Vierailija
88/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ontuva perustelu. Jos tarkoitus on pitää yhteyttä ystäviin, siihen ei tosiaan facebookia tarvita.

käyttää facebookkia pitääkseen yhteyttä ympäri maapalloa oleviin ystäviin.

Kyllä se vaan niin kätsy tapa on pitää yhteyttä.

Ei ongelmia kun vanhemmat valvoo tarkasti käyttöä.

Vierailija
89/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ontuva perustelu. Jos tarkoitus on pitää yhteyttä ystäviin, siihen ei tosiaan facebookia tarvita.

käyttää facebookkia pitääkseen yhteyttä ympäri maapalloa oleviin ystäviin. Kyllä se vaan niin kätsy tapa on pitää yhteyttä. Ei ongelmia kun vanhemmat valvoo tarkasti käyttöä.

ehkei lapsi olekkaan niin fiksu kuin vanhemmat luulee ja 10 keskiarvo ei vielä takaa mitään.

Vierailija
90/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ON valvonta riittävää.

Meidän tapa on antaa lapsen olla yhteydessä ystäviinsä fb:n kautta. Mikä närästää noin paljon, että pitää vittuilla?

Onko se sulta pois, jos meillä päätetään näin?

Siitä vaan sitten tekeen ilmotusta alaikäisen fb profiilin takia.

Siellä maalla ei vissiin ole tuollaisia edistyksellisiä keksintöjä. Pelkän FB:n varassa joutuu olemaan.

Maalla asuttaessa on edes jonkinlainen yhteydenpito mahdollisuus serkkuihin ja vähäisiin kauempana asuviin kavereihin.

Vierailija
91/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuiko ja kolahtiko noin kovasti. Taidat itsekkin tietää kuinka väärässä olet, kun ilmeisesti omaa saamattomuuttasi et saa lapseltasi sitä kiellettyä.

Onhan se kätsyy kun lapsi viihtyy niin hyvin siellä fb:ssa niin ei vanhempien tarvi viihdyttää eikä viettää aikaa niitten kanssa.

Vierailija
92/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on jo sen veran vanha, etten hänen tekemisiin voi puuttua.

Ihmettelen tätäkin vääntöä ja ilkeily minkä tämä topikki jälleen sai aikaan.

Miksi se on niin tuomittavaa osan mielestä jos alle 13v on facebookissa? Onko muitakin syitä kuin se, että sääntöjen mukaan pitäisi olla 13v?

Ja vanhemmille kysymys, miksi annatte alle 13v liittyä facebookiin? Tai on täällä jo siihen tullut vastauksia.

Miten tänne palstalle on pesiytynyt niin paljon ilkeilijöitä?

Vierailija
93/99 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve. Luin teidän "Nipo-äitien" tekstejä, ja olen hieman huvittunut mutta myös järkyttynyt. Olen itse käyttänyt facebookia vuoden, 14v. olen nyt.

Keskustelette täällä siitä, että "saako" lapsi olla facebookissa. Uskokaa tai älkää, ei lasten netin käyttöä, tai mitä hän siellä tekee, voi rajoittaa. Hän voi tehdä tunnukset salassa, ja käyttää facebookia kirjaston koneella, kaverin koneella, koulun koneella, tai vaikka kännykällään. Jos taas annatte olla, niin heti ollaan rehvastelemassa sillä, että kuinka hyvin lasta siellä valvotaan ja tarkkaillaan. Olisiko teidän mielestä hauskaa, jos joku lukisi vaikkapa teidän tekstiviestejänne? Ei varmaan. Ja lapsen kaveriksi pyytäminen ei juuri auta mitään. Hiukan osaava voi piilottaa omat viestinsä ja tilapäivityksensä juuri sinulta. Ja vaikka lapsen tili olisi teidän sähköpostiosoitteella, ei se tarkoita että kaikki viestit mitä hän saa tulisi sähköpostiinne, sillä sen toiminnon saa otettua pois kolmella napin painalluksella.

Lapsenne voi siis blokata kaikki viestinsä, tilapäivityksensä ja kuvansa teiltä. Vaikka ottaisitte häneltä pois tietokoneen, hän silti pääsee facebookiin. Ja niin miten te valvotte lapsianne? Luetteko myös lapsenne teksiviestit ja menette välitunnille kuuntelemaan mitä lapset puhuvat? Mikä ongelma siinä FB:ssä on? Ei siellä ole mitään vaaraa, ei pedofiili tule modeemista ulos, eikä facebookissa ole mitään haitallista materiaalia? Kyllä lapsella pitää olla oikeus omaan yksityisyyteen ja oikeus kommunikoida kavereidensä kanssa.

Nimim. kokemusta on.

Vierailija
94/99 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kulauttaa nyt sen viimesen siiderihuikan ja mennä nukkumaan, ettei 36v. mamma näytä aamulla lasten herätessä 6.30 ihan nahistuneelta...

:D

Vierailija
95/99 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereina äiti ja kummitäti.

Vierailija
96/99 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei toi meidän 9-vuotias ole sinne vielä edes hinkunut.

Sitä ehtii myöhemminkin.

Vanhempi on 16-vuotta ja ollut siellä nyt melkein tasan 2 vuotta. Irg-galleria on muisto vaan.

Mä saan aina tasasin välein kaveripyyntöjä kavereiden lapsilta, nuorin on ollut 8-vuotias. Mä olen ehkä vähän tyly mutta en ole huolinut niitä kavereikseni. Mulla on muutamia nuoria kavereina mutta en mä nyt mitään lastenkerhoa rupea pitämään.

Vierailija
97/99 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooon nii samaa mieltä, mulla on ollut fb 2 vuottta ja olen 14. En vaa voi ymmärtää et mitä pahaa facebookissa on ? Luuletteko tosiaan että teidän lapset ei sitä facebookkia joskus tekisi ? Ja tosi reilua lasta kohtaa että hännellä ei saa olla mitään yksityisyyttä jos teillä saa olla heidän facebookin salasanat !?!? ;ooo

Vierailija
98/99 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooon nii samaa mieltä, mulla on ollut fb 2 vuottta ja olen 14. En vaa voi ymmärtää et mitä pahaa facebookissa on ? Luuletteko tosiaan että teidän lapset ei sitä facebookkia joskus tekisi ? Ja tosi reilua lasta kohtaa että hännellä ei saa olla mitään yksityisyyttä jos teillä saa olla heidän facebookin salasanat !?!? ;ooo

Mitä sun vanhemmat tekee? Onko niistä ihan ok että sä valvot tähän aikaan koneella?

Vierailija
99/99 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki 9-15-vuotiaat nukkuvat, myös nelikymppinen mieheni;-D. Itse olen sitä mieltä, että ikärajaa noudatetaan, kuten muissakin asioissa. Toisaalta kesällä kuulin, että miehen 12-vuotias on FB:ssa. Se olisi sitten miehen ja pojan äidin asia...! Omillani ei onneksi ole edes kiinnostusta. Blogi on nuorimmalla, 9-vuotiaalla, ihan yhteen lasten juttuun liittyen;-D.