Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko/annatko 11-vuotiaan olla Fb:ssä?

Vierailija
20.12.2010 |

Minä olen nyt sitten se nipoäiti, kun en anna lapselle lupaa. Tyhmintä tässä on se, että lapsen isä on eri mieltä ja yrittää puhua minua ympäri. Ei kuitenkaan (onneksi) lapsen läsnäollessa. Vaikka ymmärtäähän tuon ikäinen lapsi, että isänsä mielestä asia olisi ok, koska isä ei sitä kielläkään. Olemme eronneet (jo aikaa sitten) ja lapsi asuu minun luonani, tapaa isäänsä vain harvoin, joten mielestäni minä voin tehdä tällaisen päätöksen. Minusta 11v on liian nuori facebookiin, siitäkin huolimatta, että suuri osa tuon ikäisistä sitä kai jo käyttää.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan sovittu että minä näen mitä kirjoittaa. Minä tiedän hänen salasanansa ja tarvittaessa saan katsoa hänen sivujaan.

Lähinnä juttelee serkkujen kanssa, pelaa yhtä paria peliä siellä.

Jos joku pyytää hänet kaverikseen niin lapsi kysyy että onko ok hyväksyä. Kavereina tällä hetkellä sukulaisia ja luokkakavereita. tuntemattomia ei saa ottaa kaveriksi.

Valokuvat jotka sinne laittaa niin kysyy minulta ensin että onko ok.

Mielestäni tuo on parempi kuin joku irg-galleria.

Vierailija
62/99 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös ajattelen, että ikäraja on ikäraja, toki tuossa myös FB:lla voisi olla käytössä keinot tarkistaa sinne liittyvän tiedot. Meillä on kakaroita iältään 9, 11, 12, 13 ja 15. Kellään ei ole ollut vielä tarvetta FB:iin mennä. Miksi olisi, itsekin olen ollut vasta viime kesästä asti siellä;-D.?

Alaikäisen profiiliin pitäisi joka tapauksessa olla vanhemmalla pääsy, varmuuden vuoksi. Kaverina tai muuten. Siis alle 18-vuotiaan. Sen jälkeenkin voi ihan yhtä hyvin olla se äiskä tai iskä FB-kaverina;-D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on selvää jos ikäraja on 13v niin sitten se on ei sitä mitenkään muuten pidä perustella.

Jokuu täällä toisessa ketjussa ihmetteli kun lapsi ei saa mennä naapuriin leikkimään.

Ei mikään ihme, kun monet vanhemmat nykyään ovat niin leväperäisiä noitten ikärajojen kanssa. Ties mitä pelejä lasten annetaan naapurissa pelata ja minkälaisia leffoja katsoa. Ja muutaman vuoden kuluttua varmaan lapsille tarjotaan drinksuja.

Vierailija
64/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valehdella ikänsä netissä?

Facebook ei ole oikea paikka lapsille!

Vierailija
65/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kuopus ei edes halunnut. Hän täytti syksyllä 13v ja aikoo pysyä luokkansa ainoana, joka ei ole FB:ssa. Ei koe sitä tarpeelliseksi.

Vierailija
66/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskettäin tuttavan lapsi kysyi kaveriksi. Kerroin että hyväksyn pyynnön muutaman vuoden päästä kun tulee 13 v. täyteen.

Oon nipo. NIPOTI NIPOTI NIPOTI.

Vierailija
67/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei saa polttaa tupakkaa, edes kotona valvotusti?

Miksi lapsi ei saa pelata k 18 pelejä, jos haluaa kovasti??

Miksi lapsi ei saa olla FBssä kun äitikin on?

Miksi lapsi ei saa olla ulkona myöhään?

Miksi lapsi ei saa katsoa kauhuelokuvia?

Miksi lapsi ei saa sekstata jos haluaa?

Miksi lapsi ei voi olla aikuinen, jos se haluaa??

Mä en tajua!! Saatanan nipot!

Vierailija
68/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vasta 9-vuotias, kun eräs kaverinsa oli hänet kirjauttanut kylässä, mutta kyllä profiili lähti ja äkkiä, kun isosisko oli huomannut!

Vierailija
69/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten ymmärrä, miksi pitäisi antaa lupa kun kerran ikäraja on. Jos opettaa olemaan kunnioittamatta sääntöjä, niin pian sitä lipsutaan joka asiassa. Meillä pidetään pyöräilykypärää, laskettelukypärää, turvavöitä yms. Lupa pitää kysyä netissä roikkumiseen joka kerta. Kaverilta tullaan kotiin silloin kun on sovittu. Oma kämppä ja omat sotkut siivotaan aina. 13 vee ikärajan elokuvia ei saa katsoa. Törkeä nipo olen ja paheksun ystävääni, joka ostaa 14 vee tyttärelleen siideriä!

Vierailija
70/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten ymmärrä, miksi pitäisi antaa lupa kun kerran ikäraja on. Jos opettaa olemaan kunnioittamatta sääntöjä, niin pian sitä lipsutaan joka asiassa. Meillä pidetään pyöräilykypärää, laskettelukypärää, turvavöitä yms. Lupa pitää kysyä netissä roikkumiseen joka kerta. Kaverilta tullaan kotiin silloin kun on sovittu. Oma kämppä ja omat sotkut siivotaan aina. 13 vee ikärajan elokuvia ei saa katsoa. Törkeä nipo olen ja paheksun ystävääni, joka ostaa 14 vee tyttärelleen siideriä!

Vierailija
71/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos Facebookiin haluaa.Eihän mihinkään virallisiin papereihinkaan ym...saa väärentää syntymäaikaa.

Vierailija
72/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin fucking tyhmä että vertaa naamakirjaa alkholin antamiseen lapsille? Tai kauhuelokuvien kattomiseen?

Täällä on just näitä fucking aivan ääripään dorkia saivartelijoita.

Muahahaaa! repeilen maailman tyhmimmille vertauksille, eikö kukaan keksi parempaa?

Vierailija
73/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että täällä näin paljon vastustajia siitä huolimatta tiedän todella paljon alle 13 vuotiaita joilla fb tunnus.

Pitkään vastustin facebookkia ja meillä käytiin pitkään keskusteluja aiheesta.

Lopulta annoin luvan, tietyin ehdoin. Minulla on myös salasana ja kuvia ei lisää ilman lupaa. Ollaan myös keskusteltu mistä sinne voi kirjoittaa yms.

Annoin luvan kun tosiaan kaikki muut luokkakaverit oli fbssa. Enkä halunnut että jää myöskään ryhmän ulkopuolelle enkä sitä että liittyisi salaa ryhmäpäineen takia.

Lapsi lähinnä pelailee ja chattailee kavereiden kanssa. Ei ole koneella päivittäin.

Seuraan tiiviisti mitä lapsen fbssa tapahtuu. On myös hyvä tapa seurata mitä lapsi/lapset tekee ja puhuu.

Ennen kuin lopulta annoin luvan tiedän lapsen olleen kavereillaan netissä ja facebookissa. Onko se sitten sen parempi. Ei mielestäni. Se että sallin fbn mahdollistaa minulle sen että pystyn valvomaan ja myös opastamaan nettikäyttätymisessä. Meillä oli pakko löytää jotain kompromissia asiaan, en halua eristää lasta kavereistaan enkä halunnut että käy fbssä salaa kavereillaan.

Vierailija
74/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy kyllä ihmetellä kuinka moni tosiaan sallii näinkin nuorten lasten facebookissa olon. Onneksi on paljon myös meitä NIPO-äitejä. =)

t. ap

Vierailija
75/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee pitkiä keskusteluja, joihin voivat osallistua kaikki jotka haluavat.

Minun mielestäni tämän takia on kätsympää käyttää facea kuin sähköpostia.

Vierailija
76/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut facetunnus syksystä.

Minä tiedän salasanan ja seuraan mitä siellä tehdään. Toistaiseksi on todella harmitonta. Tekee koiratestejä- mikä koira olet, pelailee ja chattailee kavereiden kanssa.

Olemme arvostetulta omakotialueelta ja lähes koko luokka on samalta alueelta. Ja kun koko luokka on facessa, on vähän huono sanoa että sulla on lapseni huonoja kavereita, vaihdappa ne (niinku joku aiempana meinasi)....

Aluksi myös mietin, päästänkö lasta facebookiin mutta koska siellä on koko luokka, en halunnut että jää ulkopuoliseksi.

Vierailija
77/99 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää enää valittako näistä asioista. jos teidän mielestä on väärin, että 11-vuotiaat ovat facessa, niin menkää sitten valittamaan jokaisen vanhemmille että "teidän lapsi on facebookissa, jonne saisi mennä vain yli 13-vuotiaat" jokainen kehittyy eri tavalla ja se on jokaisen OMA ASIA, onko fb:ssä vai ei. ei vanhempien tarvitse aina olla liian suojelevaisia

Vierailija
78/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lapsi tekaista muita profiileja joltain toiselta tietokoneelta jne. Avainsana on LUOTTAMUS. Mitä tulee ikärajoihin, niin minusta on oikein, että lapsi tietää omien vanhempiensa kannattavan asetettuja ikärajoja. Yleensä ne on joku viisas asettanut lapsen omaksi parhaaksi. Jos lapsi niitä rikkoo, niin rikkookon sitten, mutta ilman vanhempiensa lupaa.

Vierailija
79/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole 11-vuotias fb:ssä! Siinä on ikäraja ja oon kyllä ollut tosi tiukka noissa ikä suosituksissa. Eipä niitä turhaan kuitenkaan laiteta...

Vierailija
80/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ehdi.

Annoin pitkin hampain 12-vuotiaalle luvan ja vannotin, että VAIN ystävät. Olen itse ystävänä jotta voisin seurata.. Itse en käytä muuten facea mihinkään. En vain pidä siitä ;-(