Pajut tontilla, miten ne saa kasvamaan??
KyllĂ€ olen tosissani, ihan oikeastiđ meillĂ€ on vanhaa pajukkoa tontin reunalla, siis aikanaan kasvanut kun talo on ollut kauan tyhjillÀÀn. Varret on kasvaneet monen metrin korkuisiksi, kestĂ€neet vuosikaudet, sitten kuivuneet ja kaatuneet. Isoja juurakoita on, mutta nekin kuivia ja lahoja. Vain muutama uusi taimi on tulossa, sellaisia metrin piiskoja.
Nyt siivosin kuivia ja kaatuneita sieltÀ pois ja ihan oikeasti, miten saan sinne hyvÀn uuden pajukon?? NÀkösuojana todella toivottu.
Kommentit (16)
Katkaisemalla oksia ja työntÀmÀllÀ niitÀ maansisÀÀn. Alkaa kasvamaan tosi herkÀsti.
Juuresta poikki niin kyllÀ ne sieltÀ pukkaa innoissaa uutta vartta.
YritÀ hÀvittÀÀ se. SiitÀ se pillastuu kasvamaan oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Katkaisemalla oksia ja työntÀmÀllÀ niitÀ maansisÀÀn. Alkaa kasvamaan tosi herkÀsti.
Toinen vaihtoehto on asetella pajunoksia maljakkoon ja odotella juurien kasvamista. Sitten ne voi istuttaa haluttuun paikkaan.
Muistaakseni joskus kokeiltiin energiapajua (eli varmaan sitÀ silppuriin, poltettavaksi tmv.).
En nyt muista mihin sekin kaatui???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on asetella pajunoksia maljakkoon ja odotella juurien kasvamista. Sitten ne voi istuttaa haluttuun paikkaan.
Mulla on nyt ollut pajun oksia maljakossa nelisen viikkoa, eikÀ mitÀÀn juuria vielÀ nÀy... Ovat siis kiihdyttÀmÀssÀ viherkasvien juurtumista. Mutta itse eivÀt ole juurtuneet. Ap
Vierailija kirjoitti:
TĂ€ytyy testata. Ap
Muutaman vuoden pÀÀstÀ sÀ kyselet tÀÀllÀ, ettÀ miten sitÀ saa hillittyÀ. ;D Pajut pois lÀheltÀ taloa ja putkistoja, herkÀsti rikkoo paikat.
ItsellÀ monenlaista kokemusta, tosiaan yritin hÀvittÀÀ, niin se palas elinvoimaisempana takas parin vuoden pÀÀstÀ. Sitten vaan yritin hallita sitÀ. On tuolla pidemmÀllÀ. Nyt olen tyytyvÀinen, etten onnistunut tehtÀvÀssÀni, hÀvittÀÀ pajut ja istuttaa tuijia paikalle. Ei enÀÀ onnistuisi tuijien huputus yms.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni joskus kokeiltiin energiapajua (eli varmaan sitÀ silppuriin, poltettavaksi tmv.).
En nyt muista mihin sekin kaatui???
Oli toimivaa, mutta siirsi rahaa öljy-yhtiöiltÀ maanomistajille. TÀtÀ ei katsottu hyvÀllÀ, joten verotettiin hengiltÀ.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uusia tullut, vaikka vanhat on poikki menneet.. ap
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden pÀÀstÀ sÀ kyselet tÀÀllÀ, ettÀ miten sitÀ saa hillittyÀ. ;D Pajut pois lÀheltÀ taloa ja putkistoja, herkÀsti rikkoo paikat.
ItsellÀ monenlaista kokemusta, tosiaan yritin hÀvittÀÀ, niin se palas elinvoimaisempana takas parin vuoden pÀÀstÀ. Sitten vaan yritin hallita sitÀ. On tuolla pidemmÀllÀ. Nyt olen tyytyvÀinen, etten onnistunut tehtÀvÀssÀni, hÀvittÀÀ pajut ja istuttaa tuijia paikalle. Ei enÀÀ onnistuisi tuijien huputus yms.
En kysele, koska tosiaan tuolla alueella se saisi olla ja elÀÀ hyvinkin tuuheana. Muualta sitÀ on hÀvitetty hyvÀllÀ menestyksellÀ, mutta tuolla kasvaa kituliaasti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uusia tullut, vaikka vanhat on poikki menneet.. ap
Sitten ne juuret taitaa olla kuolleet
MinÀ voisin teemaan liittyen kysellÀ, kuinka estÀÀ nurmikkoa kasvamasta ja saada sammalen kasvamaan nopeammin?
Osta uusia taimia.