Antaisitko/annatko 11-vuotiaan olla Fb:ssä?
Minä olen nyt sitten se nipoäiti, kun en anna lapselle lupaa. Tyhmintä tässä on se, että lapsen isä on eri mieltä ja yrittää puhua minua ympäri. Ei kuitenkaan (onneksi) lapsen läsnäollessa. Vaikka ymmärtäähän tuon ikäinen lapsi, että isänsä mielestä asia olisi ok, koska isä ei sitä kielläkään. Olemme eronneet (jo aikaa sitten) ja lapsi asuu minun luonani, tapaa isäänsä vain harvoin, joten mielestäni minä voin tehdä tällaisen päätöksen. Minusta 11v on liian nuori facebookiin, siitäkin huolimatta, että suuri osa tuon ikäisistä sitä kai jo käyttää.
Kommentit (99)
Ooon nii samaa mieltä, mulla on ollut fb 2 vuottta ja olen 14. En vaa voi ymmärtää et mitä pahaa facebookissa on ? Luuletteko tosiaan että teidän lapset ei sitä facebookkia joskus tekisi ? Ja tosi reilua lasta kohtaa että hännellä ei saa olla mitään yksityisyyttä jos teillä saa olla heidän facebookin salasanat !?!? ;ooo
Mitä sun vanhemmat tekee? Onko niistä ihan ok että sä valvot tähän aikaan koneella?
Porukat nukkuuu nii myöhää ja mistäs ne sais tietää että valvonko vai nukunko kato asioita voi tehä salassa! :: )
Järkevä nuori nukkuu yöllä eikä seukkaa vauvapalstalla tai missään muuallakaan. Mä luulen että sulla on pikkasen liian lepsut vanhemmat, sut pitäis laittaa kuriin.
ai jos teillä lapset ei voi olla koneellla nii myöhää ni tarkottaako se sitä et me ei voida! mistä päättelet et mulla on lepsut vanhemmmat jos ne ei ees tiiä et ooon koneella nii myöhäään ?!?
Itse oon nyt 13 täytän kohta 14, ja aloitin facebookin 12-vuotiaana, koska olin just täyttämässä 13.
11- vuotias on LIIAN nuori, ja siellä liikkuu paljon pedofiilejä, on tullut vastaan siellä pari. 11- vuotias ei varmaan osaisi tehdä oikein sellaisissa tilanteissa!
Mitä te oikein ajattelette?? Ei ketään haittaa vaikka olette nipoja! (Toisin mun äiti puhu sillon niistä kuva jutuista, mut anto luvan sitten).
Ja jos se lapsi ei lopeta kinuamista, niin etsi sille parempi yhteisö! Esim. Habbo (se on tuon ikäisille VÄHÄN parempi, vaikka se onkin suunnattu 13-vuotiaille. whatever) Tai sitten jos lapsi on tosi lapsellinen ja leikkikäs... ni suosittelen pingu clubia. Käyttäkää googlea!
Tehkää mitä tehkää mutta tässä on fiksu mielipide!
on vanhemmiltaan salaa tunnukset facebookkiin salanimellä. On jo kolmas sellaisen nipoäidin tyttö samalta luokalta.
Vähän kyllä naurattaa kun nämä mammat vouhkaa, että he eivät salli sellaista lapsilleen ja heidän lapset ei sellaista tee ja eihän ne osaa edes tietokonetta käyttää.
Kävin tytön salasanoilla katsoon näiden tyttöjen seinät ja kyllä on aika roisia menoa kun vanhemmat ei tiedä mitään.
Mutta antaa mammojen nipottaa ja haukkua meitä huonoja äitejä. Voi tulla melkoisia yllätyksiä eteen:D
Terve. Luin teidän "Nipo-äitien" tekstejä, ja olen hieman huvittunut mutta myös järkyttynyt. Olen itse käyttänyt facebookia vuoden, 14v. olen nyt.
Keskustelette täällä siitä, että "saako" lapsi olla facebookissa. Uskokaa tai älkää, ei lasten netin käyttöä, tai mitä hän siellä tekee, voi rajoittaa. Hän voi tehdä tunnukset salassa, ja käyttää facebookia kirjaston koneella, kaverin koneella, koulun koneella, tai vaikka kännykällään. Jos taas annatte olla, niin heti ollaan rehvastelemassa sillä, että kuinka hyvin lasta siellä valvotaan ja tarkkaillaan. Olisiko teidän mielestä hauskaa, jos joku lukisi vaikkapa teidän tekstiviestejänne? Ei varmaan. Ja lapsen kaveriksi pyytäminen ei juuri auta mitään. Hiukan osaava voi piilottaa omat viestinsä ja tilapäivityksensä juuri sinulta. Ja vaikka lapsen tili olisi teidän sähköpostiosoitteella, ei se tarkoita että kaikki viestit mitä hän saa tulisi sähköpostiinne, sillä sen toiminnon saa otettua pois kolmella napin painalluksella.
Lapsenne voi siis blokata kaikki viestinsä, tilapäivityksensä ja kuvansa teiltä. Vaikka ottaisitte häneltä pois tietokoneen, hän silti pääsee facebookiin. Ja niin miten te valvotte lapsianne? Luetteko myös lapsenne teksiviestit ja menette välitunnille kuuntelemaan mitä lapset puhuvat? Mikä ongelma siinä FB:ssä on? Ei siellä ole mitään vaaraa, ei pedofiili tule modeemista ulos, eikä facebookissa ole mitään haitallista materiaalia? Kyllä lapsella pitää olla oikeus omaan yksityisyyteen ja oikeus kommunikoida kavereidensä kanssa.
Nimim. kokemusta on.
2 polttaa tupakkaa ja epäillään myymälävarkaudesta. Jokaisella salanimellä fb.tunnukset. Yksi on 10 vuotias ja kuulemma seukkaa vanhemman pojan kanssa. Ollaan jo pussailuasteella, kohta mennään pidemmälle.
Ja kaikkien äidit väittävät, että heidän tytöt on urheillulisia, eivät ole fb.ssä ja ovat kunnon hymytyttöjä.
Muuten voisin kertoa tytön vanhemmille, mutta en viitsi vaivautua. Sen verran ylimielisiä ovat muita kohtaan ja aina kehumassa, että kuinka meidän tytöt on kilttejä ja muut ne vain aina tekee kaiken pahan.
jotka ovat fb:ssa ovat sellaisista perheistä joissa ei rajoja ole lapsille asetettu ja vanhempia ei paljoa kiinnosta missä ja mitä jälkikasvu puuhailee.
Kun oma tyttäreni 11-vuotiaana kertoi, että kaikki hänen kaverinsa ovat fb:ssa ilmoitin hänellä olevan vääränlaisia kavereita ja kehotin hakeutumaan toisenlaiseen seuraan jonka hän tekikin.
Nyt lapsi jo murrosiässä eikä mitään ongelmia ole. Koulu sujuu ja kavereiden kanssa tehdään läksyjä ja harrastetaan urheilua ja musiikkia. Usein istuvat tuossa meidän keittiön pöydän ääressä iltaisin teellä.
fb:ssä kuitenkin lapsi/nuori on vaan tuttujen kanssa tekemisissä, ja se on aikuisen tehtävä valvoa, että näin myös tapahtuu. En oikein ymmärrä mitä pahaa siinä voisi tapahtua, että juttelee tuttujen lasten/aikuisten kesken... Ja tuosta ikärajasta: jostain luin, että fb:n ikäraja laitettiin 13 vuoteen sen vuoksi, että haluttiin nimenomaan erottautua ircistä. Eli kyse ei ollut mistään lastensuojelullisesta näkökulmasta, vaan puhtaasta bisneksestä.
Oikein mamman kullannuppu. Äitinsä aamulla laitaa tukan sieväsi ja tyttö lähtee kouluun sievissä villatakeissa ja näteissä housuissa. Ennen eka tunnin alkua vetää lurex-puseron päälle niin, että olemattomat rinnat melkein näkyy, korkkarit jalkaan ja legginssit. Tätä tyttöä nauraa kaikki kun vielä vetää sotamaalauksen naamaan.
Ja koulun loputtua naaman pesu ja vaatteiden vaihto vessassa ja äiti meille muille kehuu, kuinka kiltti hänen tyttönsä on ja saa olla vielä lapsi kun hän pitää tiukasti rajoja.
Odotellaan vain mielenkiinnolla, koska äidillä silmät aukeaa:D
2 polttaa tupakkaa ja epäillään myymälävarkaudesta. Jokaisella salanimellä fb.tunnukset. Yksi on 10 vuotias ja kuulemma seukkaa vanhemman pojan kanssa. Ollaan jo pussailuasteella, kohta mennään pidemmälle.
Ja kaikkien äidit väittävät, että heidän tytöt on urheillulisia, eivät ole fb.ssä ja ovat kunnon hymytyttöjä.
Muuten voisin kertoa tytön vanhemmille, mutta en viitsi vaivautua. Sen verran ylimielisiä ovat muita kohtaan ja aina kehumassa, että kuinka meidän tytöt on kilttejä ja muut ne vain aina tekee kaiken pahan.
jotka ovat fb:ssa ovat sellaisista perheistä joissa ei rajoja ole lapsille asetettu ja vanhempia ei paljoa kiinnosta missä ja mitä jälkikasvu puuhailee.
Kun oma tyttäreni 11-vuotiaana kertoi, että kaikki hänen kaverinsa ovat fb:ssa ilmoitin hänellä olevan vääränlaisia kavereita ja kehotin hakeutumaan toisenlaiseen seuraan jonka hän tekikin.
Nyt lapsi jo murrosiässä eikä mitään ongelmia ole. Koulu sujuu ja kavereiden kanssa tehdään läksyjä ja harrastetaan urheilua ja musiikkia. Usein istuvat tuossa meidän keittiön pöydän ääressä iltaisin teellä.
olen 12v ja meniin FB.ssä kattomaan mitä siel tehdään ja nyt olen ollut siell 3v en ymmärrä mitä pahaa siellä voisi tapahtua =O?
FB:ssa on ikäraja 13v. Täytyyhän sitä opettaa lapsille, että ikärajoja pitää kunnioittaa. Vai aikooko jotkut vanhemmat sitten ostaa 16v:lle kaljaa tai antaa 13v:n ajaa mopoa? Ilmeisesti.
Kyl Meillä ainanki annettii :) ja hyvin kaikki onnistu :)
Minusta tosiaan FB ei oo lasten paikka. Poikani on vasta 9-v mutta olen huomannut että joku pojan luokkakavereista on jo FB:ssa. Tosin he ovat kyllä lapsia, joilla ei muutenkaan ole mitään RAJOJA! Esim. eräällä tytöllä on kavereinaan paljon ulkomaalaisilta kuulostavia henkilöitä. MIetin että onkohan vain hyväksynyt nuo tietämättä keitä ovat? Tuskin äitinsä mitään valvoo, kun tyttö muutenkin jatkuvasti lintsaa koulusta. ETtä sillai!
No asiaan. Minusta pienen lapsen kuuluisi muutenkin viettää aikaansa muualla kuin jatkuvasti jollain koneella. Ehtiihän sitä!
sinulla ei ole mitään oikeutta katsoa toisen facebookki se on henkilökohtainen jokaisen käyttäjä! kunnianloukkauksen tuasta itse tekisin.
Eri asia tietysti, jos hyväksyy kaikki tuntemattomatkin kavereiksi ja laittaa kuvat koko maailman jakoon, mutta sä voit valvoa sitä. Mä päästin 12 vuotiaan sinne, 10 vuotiasta ei edes kiinnosta.
Tiedän jopa yhden 9 vuotiaan, jonka isä on päästänyt ilman äidin lupaa, mutta eipä se lapsi siellä edes kauheasti käy.
antaisin koska siellä on kivoja pelejä mutta jos minä vain katsoo mitä he tekevät ei ole mitään vaarallista minun mielestäni.
Minun lapseni, jolla ei siis ole mitään rajoja:D
Mutta kotiin tulee kuitenkin klo 19.00. Neljä kertaa viikossa käy ohjatussa harrastuksessa, jossa on tiukat säännöt, läksyt tekee heti koulun jälkeen, osallistuu kotitöihin tarvittaessa, pitää kypärää vapaa-ajalla luistellessaankin. Ottaa lippalakin pois päästään sisätiloihin menneessään...
On fiksu lapsi, joka ymmärtää, että vaikka jossain voidaan joustaa, on myös sääntöjä joista ei voi tinkiä. 11.vuotias siis.
Mutta ymmärrän, että on lapsia, joille ei voi antaa missään joustonvaraa ilman, että menettää uskottavuutensa. Onneksi meillä ei ole niin.
että lapsellani on salanimellä profiili jossain vaiheessa. Voi olla jo nytkin (11-vuotias). Mutta tietääpä ainakin, että se on väärin, meidän perheen sääntöjen vastaista.
Suomessa lapsilla ja nuorilla on kova paine lähteä joukolla mukaan ennen aikojaan kaikkiin asioihin. Tavallaan ymmärrän, että vanhemmat suostuvat tähän, onhan se "valtavirtaa", laumasieluna on helppo olla.
pysyy pähän pikku kakarat poissa eikä aina tarvi lukee niin stn lapsellisii kommenttei senkin hintti ymm...
muutenki ihan hyvin nytki sun muksul voi olla feikki profiili ja sanoo kaikille kavereille mun nimi on sit erkki persemerkki et lisää mut -.-
ihqudaa ootko nyt joku kovaki just tollaset pikku kakarat pois facest
Järkevä nuori nukkuu yöllä eikä seukkaa vauvapalstalla tai missään muuallakaan. Mä luulen että sulla on pikkasen liian lepsut vanhemmat, sut pitäis laittaa kuriin.