Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko/annatko 11-vuotiaan olla Fb:ssä?

Vierailija
20.12.2010 |

Minä olen nyt sitten se nipoäiti, kun en anna lapselle lupaa. Tyhmintä tässä on se, että lapsen isä on eri mieltä ja yrittää puhua minua ympäri. Ei kuitenkaan (onneksi) lapsen läsnäollessa. Vaikka ymmärtäähän tuon ikäinen lapsi, että isänsä mielestä asia olisi ok, koska isä ei sitä kielläkään. Olemme eronneet (jo aikaa sitten) ja lapsi asuu minun luonani, tapaa isäänsä vain harvoin, joten mielestäni minä voin tehdä tällaisen päätöksen. Minusta 11v on liian nuori facebookiin, siitäkin huolimatta, että suuri osa tuon ikäisistä sitä kai jo käyttää.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää paskapuhetta tuo "ulkopuoliseksi" jääminen. Voi sitä kuulkaa jäädä facebookissakin ulkopuoliseksi. Se ikäraja on 13 vuotta täysin hyvästä syystä! Ei ne teidän jannajennicat ole yhtään henkisesti kehittyneempiä kuin ikäisensä yleensä, vaikka niin luulettekin. Väistelette vain vastuuta kun täällä puolustelette sitä, että annatte tietoisesti lapsenne valehdella ikänsä. No sitä sitten myöhemmin niitätte mitä nyt kylvätte. Ei se kuulkaa ole aina niin viatonta se meininki kuin luulette.

Vierailija
22/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna. Sitten saa mennä kun on 13 v. Luuletteko sen ikärajan olevan huvinpäiten asetettu. 11-v voi käyttää sähköpostia ja puhelinta ja pelejäkin löytyy muualtakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävä olla viimeinen ja nuorin noissakin asioissa.

aloittaako lapsesi kaljottelun ja viinan kanssa läträämisenkin kavereiden kanssa kun on sattunut aloittamaan koulun aikaisemmin. Ravintolaankin varmaan menee väärennetyillä papereilla kun kaikki muutkin menee.

Vierailija
24/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 11v. saa kirjautua Fb:hen vasta 13 vuotiaana ja silloinkin valvotusti.

Vierailija
25/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sivuston ikäraja on kerran 13 vuotta, niin minusta ei ole vanhemman asia päättää, ettei sitä tarvitse noudattaa. Sääntöjä noudatetaan ja sillä selvä. Opetatteko lapsillene, että muitakaan sääntöjä ei tarvitse noudattaa jos ei halua?

Itselläni on FB-kaverina yksi serkkuni 12-vuotias lapsi. Hän liittyi FB:iin jo 11-vuotiaana. Suostuin kaveriksi, kun ajattelin että ehkä sitten on parempi olla kaverina jos lapsi kuitenkin FB:ssä on. Hurjalta tuo kuitenkin näyttää, lapsi mm. lähettelee virtuaalidrinkkejä ja -alkoholipulloja kavereilleen, tekee kaikennäköisiä seksitestejä, pelaa räiskintäpelejä ym. Ei minusta kuulu vielä 12-vuotiaalle tuollaiset asiat! Puuttuisin asiaan muuten, mutta kun lapsella on FB-kavereinaan myös molemmat vanhempansa sekä ainakin 8 kpl setiä, tätejä ja näiden puolisoita, niin olen ajatellut, että olen ehkä vähän liian kaukainen sukulainen puuttumaan...

Vierailija
26/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaan luokkakavereista moni on jo fb:ssa, omaani en päästä. Olen tyhmä, kuten yleensä, mutta sitkeä sellainen. Ikäraja on ikäraja ja musta fb:ssa voisi olla korkeampikin, ei se mikään lasten paikka ole.

Tylsintä on se, että siellä on jo niin paljon alaikäisiä, joiden vanhempia ei vois vähempää kiinnostaa, väärennettyine syntymäaikoineen ja tyhmine juttuineen. Fb:n idea on kuitenkin olla omalla nimellä ja sitä eivät 11-vuotiaat vielä tajua, että kaikki jää nettiin ikuisiksi ajoiksi.

Vierailija
27/99 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi lol

Vierailija
28/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat fb:ssa ovat sellaisista perheistä joissa ei rajoja ole lapsille asetettu ja vanhempia ei paljoa kiinnosta missä ja mitä jälkikasvu puuhailee.

Kun oma tyttäreni 11-vuotiaana kertoi, että kaikki hänen kaverinsa ovat fb:ssa ilmoitin hänellä olevan vääränlaisia kavereita ja kehotin hakeutumaan toisenlaiseen seuraan jonka hän tekikin.

Nyt lapsi jo murrosiässä eikä mitään ongelmia ole. Koulu sujuu ja kavereiden kanssa tehdään läksyjä ja harrastetaan urheilua ja musiikkia. Usein istuvat tuossa meidän keittiön pöydän ääressä iltaisin teellä.

Vierailija
29/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valovon käyttöään. Tiedän salasanan ja olen kaverinaan.

Kaveriksi ei saa hyväksyä kuin tuttuja jne.

Hyvin mennyt ja lapsi täyttää kohta 11v.

Asutaan ulkomailla ja asuttu monessa maassa, näin helppo pitää yhteyttä lastenkin.

Ystävien vanhempien kanssa sovittu pelisäännöistä.

Vierailija
30/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

M I N Ä H Ä N tietokoneen käyttöä valvon tietenkin.

Kavereiksi on saanut hyväksyä ainoastaan ne ketkä hyväksyn.

Maalla asuttaessa on edes jonkinlainen yhteydenpito mahdollisuus serkkuihin ja vähäisiin kauempana asuviin kavereihin.

Oon äiti, joka vahtii kuin haukka lapsen tietokoneen käyttöä.

tietokoneella saa olla kolme neljä kertaa viikossa eikä silloinkaan kovin kauaa.

Vierailija
31/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valovon käyttöään. Tiedän salasanan ja olen kaverinaan.

Kaveriksi ei saa hyväksyä kuin tuttuja jne.

Hyvin mennyt ja lapsi täyttää kohta 11v.

Asutaan ulkomailla ja asuttu monessa maassa, näin helppo pitää yhteyttä lastenkin.

Ystävien vanhempien kanssa sovittu pelisäännöistä.

Ja meillä ei tarjoilla alaikäisille alkoa, eikä ajella mopoilla jne. vaikka nettiä saavatkin valvotusti käyttää.

Vierailija
32/99 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asiallisesti ovat siellä. Samaa ei voi sanoa joistain muista "alaikäisistä".

Kiusaamista ja haukkumista on todella paljon. Sitä on paljon myös YLI 13- vuotialla, joten ikä ei paranna asiaa, se ei yleensä tee ihmisistä fiksumpia, vaan mäntit lapset ovat sitä myös aikuisena. Esiintyyhän sitä kiusaamista runsaasti myös ihan aikuisten kesken.

Joidenkin lasten tiedän olleen fb:ssa, ilman vanhempiensa tietämistä. Esim. iäkkäämmät vanhemmat, joilla ei ole edes tietoa mikä se on, tai eivät käytä nettiä.

Omassa tuttavapiirissäni lähes kaikkien lapset ovat fb:ssa ja käytös on hyvää.

Ei tule onnistumaan tuo, että vanhempainillassa joku alkaisi vouhkaamaan asiasta, ihan niinkuin kaikkien tarvitsisi alkaa elämään jonkun toisen perheen säännöillä.

Vastaava asia on elokuvien ja pelien ikärajasuositukset, joita ei yleensäkään noudateta. Kaikki vaan eivät ole nipoja, se teidän on hyväksyttävä vaikka kuinka omaa päätä kiristäisi.

Sitävastoin LAISSA määrättyjä ikärajoja tottakai noudatetaan.

Vierailija
33/99 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteydenpidolla kaukaisiin ystäviin ja sukulaisiin. Miksei tavallinen sähköposti riitä. tai skype. Meillä lapset myös kirjoittavat ihan tavallisia kirjeitä serkuilleen ulkomaille. On paljon kehittävämpää kuin fb. Ehkäpä juuri siksi molempien todistuksessa komeilee äidinkielessä 10.

Vierailija
34/99 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOTTE SÄÄLITTÄVIÄ ITE OON 9V JA MUL ON FACE IMEKÄÄ ...

Vierailija
35/99 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin itsensä asettama ikäraja on 13 vuotta. Minä en vanhempana halua antaa sitä opetusta, että säännöt koskee vaan tyhmiä, fiksujen ei tartte noudattaa.

Jos näin monen mielestä on ok, että alle 13-vuotiaat ovat facebookissa, niin miksi ei tehdä aloitetta/adressia/vaatimusta kuluttajina, että ikärajaa lasketaan?

Toisekseen lapset (eivätkä todellakaan kaikki aikuisetkaan) tajua, että kaikki mitä nettiin kirjoittelee, jää sinne! Vaikka niitä deletoisi, niin ne on ehtineet kopioitua niin monelle palvelimelle, että niitä voi sieltä urkkia vuosienkin jälkeen. Samoin viestit voi jäljittää ip-osoitteen avulla.

Sinänsä musta olisi selvästi markkinoita lasten facebookille, saas nähdä ehtiikö ruotsalaiset sellaisen kids' placen väsätä lähiaikoina....

Vierailija
36/99 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joutuvat kaksi nuorempaakin. Ja sitten ottavat meidät vanhemmat kaveriksi niin että pysytään kärryillä missä mennään.

Vierailija
37/99 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tuon ikäiset lapset ole fb:ssa. Aikanaan sitten kyllä pääsevät sinnekin.

Tosin lähes kaikki lasten kavereista ovat siellä, mutta kukaan ei ole kyllä heille asiasta huomautellut. Lapseni ovat kyllä hyvin pidettyjä kavereiden kesken, vaikkeivat fb:ssa olekaan :)

Vierailija
38/99 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

OOTTE SÄÄLITTÄVIÄ ITE OON 9V JA MUL ON FACE IMEKÄÄ ...

Vierailija
39/99 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on 7 vuotiaitakin. Se minusta on KYLLÄ aika kauheeta

Vierailija
40/99 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooon nii samaa mieltä, mulla on ollut fb 2 vuottta ja olen 14. En vaa voi ymmärtää et mitä pahaa facebookissa on ? Luuletteko tosiaan että teidän lapset ei sitä facebookkia joskus tekisi ? Ja tosi reilua lasta kohtaa että hännellä ei saa olla mitään yksityisyyttä jos teillä saa olla heidän facebookin salasanat !?!? ;ooo

Mitä sun vanhemmat tekee? Onko niistä ihan ok että sä valvot tähän aikaan koneella?

Porukat nukkuuu nii myöhää ja mistäs ne sais tietää että valvonko vai nukunko kato asioita voi tehä salassa! :: )