Kuka aikuinen kehtaa mennä valmiiseen joulupöytään osallistumatta mitenkään?
Siis menettekö omien/miehen vanhempien joulupöytään osallistumatta kustannuksiin & työhön mitenkään? Voitteko laittaa 60-70-vuotiaat vanhenpanne raatamaan teille koko joulun?
En ikimaailmassa kehtaisi mennä jos olisin terve! Minut on pienestä pitäen kasvatettu siihen että vanhenpia ihmisiä pitää auttaa. (Viimeisillään raskaana olevat &juuri synnyttäneet tai vakavasti sairaat ovat asia erikseen.)
Kommentit (95)
Eli en ole nuori enkä naiivi ja tunnistan kyllä, milloin passuuta tarvitaan. Hoidan nimittäin anoppini joulun alusta loppuun. Hän ei enää muuta kuin sängyssä makaa ja nipin napin pinnistää vessaan sekä valmiiseen ruokapöytään. Ero äitiini on valtava. Itse menen 75-vuotiaan äitini luo valmiiseen pöytään joulupäivänä, kun 85-vuotias anoppi kellahtaa päiväunille. Ei tulisi mieleenikän ryhtyä äitini keittiössä huseeraamaan - vielä.
kun vasta seurustelimme/asuimme avoliitossa/olimme tuore aviopari ilman lapsia. Vanhempamme olivat tuolloin 50+-vuotiaita ja hyvin jaksoivat. Huomasin anopin väsähtävän noin 60-vuotiaana. On siis erinomaisessa fyysisessä kunnossa, mutta varmaan meni maku siitä, että toiset tulevat istumaan valmiiseen pöytään, kun hän raataa. Yritti ehdotella erilaisia jouluja, mutta miehen sisko ei halunnut, ja me taas vietimme aina perinteisesti aaton minun vanhemmillani ja tulimme vasta illasta anoppilaan, jossa yövyimme. Emme siis syöneet aattona lainkaan. Vein toki tuliaisina esim. joulukukan, glögiä ja suklaata molempiin paikkoihin ja parina vuonna tein joulukakun, mutta useimpina vuosina en osallistunut juuri mitenkään.
Kun tuli omia lapsia ja huomasin tuon anopin väsähtämisen, aloin suunnitella omaa joulua. Kun pääsimme muuttamaan isoon omakotitaloon, päätin kutsua koko suvun vaihteeksi meille ja tietysti niin, että vanhempiemme ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Tosin molemmat ovat ilmoittaneet tuovansa jotain pientä omaa erikoisuuttaan. Muut sukulaiset laitoin kyllä tuomaan jotain. Pääasiassa kuitenkin hoidan itse suurimmat asiat eli siivouksen, koristelun, kinkun, laatikot, rosollin ja salaatit sekä puuron, luumukiisselin ja makeat tarjottavat. Nyt on vanhempiemme vuoro tulla valmiiseen joulupöytään. :) Näistä vanhemmistamme anoppilan väki on jo 65- ja 66-vuotiaita, omat vanhempani ovat 59- ja 61-vuotiaita. Äitini haluaisi vielä passata ja järjestääkin edelleen omaa joulua meidän joulumme jälkeen, jonne sitten muut sisarukseni tulevat seuraavina päivinä.
ensinnäkin mun vanhemmat on alle 50v. ei siis mitenkään vanhoja.
me viedään yleensä joku jälkiruoka matkassa, tai sitten viiniä ja autan kyllä siivouksessa ja ruokien tarjolle laitossa.
Vanhempani ovat oikein pirteitä ja vireitä kuusikymppisiä, jotka joka joulu haluavat rauhassa kokata ja valmistaa jouluaterian, mille meidät lapset ja lapsenlapset kutsutaan.
Jos tarjoutuisin maksamaan, he loukkaantuisivat kovasti. Jos tarjoutuisin auttamaan (olen tarjoutunut), he kieltäytyisivät.
Lukematta muita viestejä, niin me ollaan menossa valmiiseen päytään. Vanhemmat asuvat toisella paikkakunnalla ja mennää vastavuosorisesti sinne jouluksi. Pari edellistä ollaan vietetty meillä.
Kuulun tosin kategoriaan viimeisillään raskaana olevat, mutta en sili osallistu kustannuksiin mitenkään.
Tietysti auttelen sitten perillä pöydän kattamiset sun muut ja yritän huolehtia etteivät villit kakarani kiusaa äidin koiraa hengiltä.
Äitin HALUAA hallita koko joulutarjoilut kustannuksineen töineen, eikä kertakaikkiaan huoli apua. Jos menen väkisin auttamaan, äiti narisee että nyt menee koko homma sekasin kun ei tehdä hänen tavallaan. Jos vien ruokatuliaisia, marisee että eihän noita kukaan jaksa syödä kun kaikkea jo on! Jos kysyy etukäteen mitä voisi viedä, vastaus on että ei mitään, hän haluaa hoitaa kaiken omalla tavallaan. Rahaa jos tarjoaa, sanoo että laittaa joulun meille lahjaksi. Ei myöskään ota kuuleviin korviinsa vaihtoehtoa, että tulisi jouuksi meille tai vaikka veljeni kotiin. Niin että, joulumieli säilyy kaikilla jos tehdään toistaiseksi näin. Sitten kun äitini on liian vanha hoitaakseen kaiken, eikä selkeästi jaksa, sitten on aika muuttaa perinnettä.
Ei ole ikinä tehnyt jouluruokien eteen mitään. Minä teen pari laatikkoa ja kahvikakun. Miehin vanhemmille ollaan menossa.
ja meillä äiti loukkaantuisi jos alkaisin rahaa tms tarjoamaan. Mutta teenkin suurimman osan tarjottavista aatonaattona, työvoima kelpaa siis :)
Meillä käy jopa sillä tavalla, että äitini tulee miehensä kanssa meille kylään ja hän tuo meille niitä jouluruokia, kun tietää etten itse laita ( meidän perheessä niistä ei hirveästi tykätä). Tänäkin jouluna äiti tulee ja sanoi tuovansa kinkkua, koska meillä ei sellaista paisteta sillä se menisi vain roskiin :/ Käymme aattona isälläni syömässä ja sielläkään ei tarvitse osallstua kuin katsomalla pikkusiskoni perään, ettei hän pyöri jaloissa koko ajan.
Välillä olemme olleet koko suvun voimin jouluna mummolassa ( mummo 65v.) ja mummo ei halua apua. Hän asuu nykyään yksin ja hänestä on ihanaa laittaa ruokaa isolle porukalle. Joskus hän tekee sitä ruokaa muuten vaan paljon ja tuo sitä sitten meille ja vie tädeilleni.. Joten miksi sitä sitten turhaan tyrkyttää apua, kun toinen nauttii laittaessaa koko suvulle ruokaa.??
äitini luokse valmiiseen pöytään, niin jouluna kuin juhannuksena.
Joskus jotain pientä voin auttaa; ruuan kantoa pöytään ja pöydästä, salaatin tekoa tms.
Käydään muutaman kerran vuodessa äidin luona ja yleensä ollaan useampi päivä.
Myöskään kun meille tulee vieraita, en edelytä, että vieraat (tai sukalaiset osallistuvat). Vuoroin vieraissa.
Meillä anoppi on ruoanlaitto/leipomishullu. Laittaa kaiken mielellään itse. Kyllä siinä sitten autellaan illan aikana jos on tarvis.
Sellainen on törkeää itsekyyttä ja hyväksikäyttöä.
että se kenen luokse mennään, laittaa kaiken ja muut nauttivat. Toki jokainen tuo jonkun ruokatuliaisen: graavilohta, maustettuja kaloja, mätiä, kakkuja, kahveja tms.
Jokainen pääsee nauttimaan vuorollaan
Kerran mummo sai itkumarttyyrikohtauksen kun oli NIIIN rankkaa vaikka mikään apu tai osallistuminen ei kelvannut. Ilmoitin surkean illan päätteeksi etten ikinä vietä enää joulua lapsuudenkodissani. Ja se päätös pitää.
Ei ollenkaan. Miksi veisin rahaa itseäni varakkaammille? Miksi veisin ruokaa satojen kilometrien päähän junissa ja muissa kulkuvälineissä? Kerran vein sinappia, mutta sitäkään ei kaivattu. Olisi ehkä hyvä huomata, että elämäntilanteita on erilaisia, ennen kuin haukkuu muita ihmisiä. Jos toiset tekevät joulun "valmiiksi", on itse asiassa moukkamaista tulla omien eväiden kanssa paikalle... Eihän ne lisäruuat edes enää mahtuisi mihinkään kun joka paikka on täynnä ruokaa.