Kuka aikuinen kehtaa mennä valmiiseen joulupöytään osallistumatta mitenkään?
Siis menettekö omien/miehen vanhempien joulupöytään osallistumatta kustannuksiin & työhön mitenkään? Voitteko laittaa 60-70-vuotiaat vanhenpanne raatamaan teille koko joulun?
En ikimaailmassa kehtaisi mennä jos olisin terve! Minut on pienestä pitäen kasvatettu siihen että vanhenpia ihmisiä pitää auttaa. (Viimeisillään raskaana olevat &juuri synnyttäneet tai vakavasti sairaat ovat asia erikseen.)
Kommentit (95)
että lapsenne kotiin tullessa maksavat ruoat tai tuovat omat eväät matkassa?
Äidilläni on viisi lasta. Eläkkeelle tulonsa ovat ehkä jotain tonnin luokkaa kuussa. Ihanko oikeasti meillä lapsilla on pokkaa änkeä omine lapsinemme (yhteensä 12 nyt) ja puolisoinemme äidille ja antaa hänen maksaa kaikki??? Ei siinä mitään hinnastoja tarvita, itsestäänselvästi äiti laittaa joka toisen joulun ja me lapset maksamme ja autamme valmisteluissa. Voi juma mitä hyväksikäyttäjäporukkaa täältä löytyy. Apua.
Se kyllä kuvastaa perhesuhteitanne. Onneksi meillä on lämpimät välit vanhempiimme ja voimme kutsua ja hän kutsuu meitä ja toisiamme vuorotellen kylään ja joulunviettoon.
Äidilläni on viisi lasta. Eläkkeelle tulonsa ovat ehkä jotain tonnin luokkaa kuussa. Ihanko oikeasti meillä lapsilla on pokkaa änkeä omine lapsinemme (yhteensä 12 nyt) ja puolisoinemme äidille ja antaa hänen maksaa kaikki??? Ei siinä mitään hinnastoja tarvita, itsestäänselvästi äiti laittaa joka toisen joulun ja me lapset maksamme ja autamme valmisteluissa. Voi juma mitä hyväksikäyttäjäporukkaa täältä löytyy. Apua.
Mä oon lapsuudenkodissa laittanut joulua isäni kuoleman jälkeen ja yksi sisaruksistani on ollut siellä tai myöhemmin tullut kuitenkin ja oon tehnyt ruoat ja ostanut kinkun enkä halua että sisarukseni
siitä mitään maksaa..
tosin on ostanut jotain pöytään.
Nyt jälkikäyteen hän on huomioinut näitä asioita ja
hän on maksanut esim. yhden ostokseni jonka jouduin ostamaan lastani varten.
Vuosien varrella olen tehnyt ruokaa ja käynyt kaupassa.
Itse pitäisin kamalana asiana että joku tarjoaisi
rahaa esim. jouluruoasta..
Niin mähän juuri kuvailin kuinka me "ängetään". Äidilläni on tilaa, jo maksettu iso talo. Mutta eihän meidän varmaan pitäisi sinne mennä kun äiti niin toivoo, vaan olla kaikki jossain erillämme. Kiva että teillä on niin lämpimät välit että kaikki sisarukset eivät halua olla samaan aikaan joulunvietossa. Olitpa harvinaisen tyhmä kommentissasi, jopa av:n mittapuissa :-O.
Niin, lue läpi kommentteja edeltä niin löydät selityksen: meillä monilla ne perheet ovat kovin pieniä, isovanhemmat varakkkaampia kuin me itse ja joulut on tehty tupaten "valmiiksi" kun sinne kyläpaikkaan mennään. Lue ja sisäistä tämä ennen kuin solvaat muita hyväksikäyttäjiksi.
luinkin ja kävi inhottamaan kun mjeidän tapaamme haukuttiin. Että ihan samat sanat. Te joilla on varakkaat vanhemmat ja pieni perhe, ette oikein tajua että kaikilla ei ole niin. Ja sitten huudellaan kuinka kutsujan on maksettava kaikki. Revi tuosta sitten kauniita sanoja ;-)
vanhempani loukkaantuisivat kovasti jos vieras ei ole täysin palveltu tai alkaa vaivautumaan itse! Meillä vieraat istuu ja nauttii. Emäntä tekee parhaansa!
luinkin ja kävi inhottamaan kun mjeidän tapaamme haukuttiin. Että ihan samat sanat. Te joilla on varakkaat vanhemmat ja pieni perhe, ette oikein tajua että kaikilla ei ole niin. Ja sitten huudellaan kuinka kutsujan on maksettava kaikki. Revi tuosta sitten kauniita sanoja ;-)
En itse ainakaan ole haukkunut. Ap aloitti sillä linjalla, ettei valmiiseen pöytään saa mennä, ja sai vastauksia, joissa on selitetty miksi monet menevät. Ymmärrän molemmat tilanteet, siksi ihmettelen solvaamista, jos toisen tilanne on erilainen kuin oma.
autan kyllä kattamisessa, ruokien kantamisessa ja astioiden pois viemisessä, jos on tarve.
Vanhempani ovat hyvin varakkaita ja ikäänkuin tässä päivässä kiinni. He tuntevat taatusti enemmän eksoottisia ruokia kuin minä. Heillä on myös isot kokoelmat laatuviiniä.
He asuvat kerrostalossa, joten pihatöitä ei ole, ei lumilyhdyn tekojakaan. Heillä on molemmilla suht uudet autot ja ajokortit. En voi tarjota kyytiä kauppaan, tutustuttaa mielenkiintosiin makuihin. Vien kyllä jonkun joululahjan - ja tosiaan autan kattamisessa jne, yleensä ne on jo tehty.
Isäni tekee suuren osan joulupöydän tarjottavista, mutta esim laatikot ja rosollit haetaan Stockan Herkusta, osa ruoista Kauppahallista.
On niin erilaisia vanhempia ja isovanhempia, yhdellä on raihnainen mummukka kansaneläkkeen perusosalla, toisella Espanjassa viiniä kittaava meikkaava leidi, kolmannella rautainen teräsrouva omakotitalossaan jne.
isovanhemmat haluaa silloin avustusta. Se on minusta ok.
Mutta todella kaikilla ei ole näin. Joillain isovanhemmilla tosiaan on varaa ostaa jouluruokia ja jopa lahjoja lapsenlapsilleen.
Niin, lue läpi kommentteja edeltä niin löydät selityksen: meillä monilla ne perheet ovat kovin pieniä, isovanhemmat varakkkaampia kuin me itse ja joulut on tehty tupaten "valmiiksi" kun sinne kyläpaikkaan mennään. Lue ja sisäistä tämä ennen kuin solvaat muita hyväksikäyttäjiksi.
kun hän itse sitä vaatii joka joulu, ei saa auttaa,haluaa itse laittaa joulu pöydän ym. vaikkakin olen ehdottanut että voitais olla kotona joulu mutta hän itse vaatii saada laittaa niin en ymmärrä miksi tämmöisissä tapauksissa se on muka röyhkeyttä.. sitten tiskit kyllä tiskaan vaikka sitäkään en saisi tehdä mutta komennan siksi aikaa anopin pois keittiöstä ja nauttimaan lapselapsista:) sen olen tehnyt joka vuosi kun muuta ei anna tehdä
Totta hemmetissä kehtaan mennä. Meillä äitini loukkaantuisi jos toisin jotain rahaa mukanani. Auttelen kyllä pöydän kattaamisessa sun muussa pienessä mutta ei tulis mieleenkään viedä sapuskaa tai rahaa heille. äitini tykkää muutenkin laitella sapuskaa meille ja paapoa. Hänestä on mukavaa että omat lapset tulevat käymään ja samaa mieltä on isänikin. Anoppilassa auttelen myös pöydän kattauksessa ja muussa pienessä mutta sen enempää tosiaa ruoka ja raha-asioissa en. Meillä varsinkin kun on anoppilaan reilut 500 kilsaa niin ei todellakaan ruveta kantelemaan mitään sapuskaa täältä.
Tai siis, hän laittaa ruuat ja muut valmiiksi, minä tai joku muu sukulainen auttaa kattauksessa ja siivoamisessa. ruuan laittoon en siis puutu, mutta muuhun oheisjuttuun kyllä.
Äidilläni asia on taas eri, siellä laitan kaiken valmiiksi ruuista lähtien, tosin hän on ostanut kyllä kaiken, mutta ei valmista. Hän istuu koko aaton persiillään ja juo olutta, ja sitten loppu-illasta voihkii kun on niin raskaita nämä joulut kun kaikki pitää yksin laittaa ja kiitosta ei saa keltään.
No, viime joulu oli viimeinen kerta minun äitini luona ja tänä vuonna on ensimäinen joulu anoppilassa, mutta kyllä sielläkin saa varmasti osallistua ainakin kattamiseen jasiivoomiseen, jos ei muuhun.
Ikää hänellä yli 80. Mutta ei todellakaan oleteta hänen laittavan. Hän ei vaan enää jaksa lähteä jouluksi (tai muutenkaan koko päiväksi) mihinkään, joten viemme joulun hänen luokseen. Itse kävin siivoamassa siellä viime viikolla, ja vien mennessämme jälkiruoat ja kalat, sekä perunat. Äitini on hommannut kinkun ja tehnyt laatikot. Menemme aattona etukäteen paikalle laittamaan pöydän valmiiksi, ja sisarukset tulevat sitten hieman myöhemmin perheineen. Eli kehtaan kyllä antaa äitini häärätä (hieman yli viisikymmentä), mutta mummi saa nauttia valmiista joulusta.
Joulupvänä sitten anopille, ikää yli 60. Mutta ei toivoakaan että hyväksyisi mitään apua. Silloinhan ei voisi valittaa miten raskasta on kaikki tehdä, ja yön on joutunut valvomaan kun on laittanut ruokia jne. Yhdeksän joulua tätä jo takana, tänä vuonna en viitsi enää edes tarjota apuani...
Äitini tykkää 'raataa', ja tekee mieluummin niin kuin matkustaa meille jouluksi 500 km. Me taas emme pääse sinne kovin paljon ennen joulua osallistumaan 'raatamiseen'. Toki loppuhommissa avustan. Näin siis tehdään, jos vietämme joulua heillä. Nyt vietämme joulua meillä, ja tänne tulee myös miehen sukua, omat vanhempani eivät tule. En ole ajatellut sen vuoksi mitenkään erityisesti 'raataa' :D
Kyllä kehtaan, ja vastaavasti meillekin saa tulla osallistumatta, kukaan meidän suvussa ei ole niin köyhä eikä kipeä ettei jaksaisi tai pystyisi hiukan ruokaa tarjoamaan. Tuo 'raataminen' ei edes mahdu kallooni, en minä ainakaan kasvata sikaa itse enkä tee laatikkoa oman pellon lantuista.
kun äitini aina hankkii ja tekee kaiken vaikka olisi etukäteen sovittu mitä kukin tuo. Oltiin sovittu että minä teen laatikoita jouluksi - sitten kuulin että äiti olikin laittanut laatikot vastoin sopimusta. Kerroin tuovani hedelmiä, saunajuomia ym. - äidiltä tuli pari päivää myöhemmin viesti että hän on hankkinut kaiken.
Ja sitten hän on aina aattoon mennessä kireä ja kiukkuinen kun on huhkinut hiki hatussa. Mutta tämä sama toistuu vuodesta toiseen... :/
Jos ollaan äidilläni joulua viettämässä, niin soitellaan ajoissa että kuka tuo ja mitä, tehdään ruuat yhdessä, siivotaan ja laitetaan yhdessä jne. Siksi onkin ollut vaikea tottua siihen, että anoppilassa ei ole tilaa keittiössä kenellekään muulle kuin anopille ja sille vanhimmalle, 20 vuotta kuvioissa ollelle miniälle, joka sekin saa korkeintaan pikkaisen pilkkoa jotain tai pestä pari kippoa. Anoppilassa on ihan tuskaa, kun pitää vain istua sohvalla, eikä saa osallistua joulun tekemiseen mitenkään. Onneksi anoppila-aaton jälkeen pääsee välipäivinä äiteen luokse ja hommiin.
Keittiössä olisimme vain tiellä. Autamme pöydän kattamisessa ja korjaamisessa.
ruoka ja noustaan heti pöydästä ja käydään tyhjentämässä astiat astiankeräyskärryyn.
Mitä näiltä muuta voi odottaa.