Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka aikuinen kehtaa mennä valmiiseen joulupöytään osallistumatta mitenkään?

Vierailija
19.12.2010 |

Siis menettekö omien/miehen vanhempien joulupöytään osallistumatta kustannuksiin & työhön mitenkään? Voitteko laittaa 60-70-vuotiaat vanhenpanne raatamaan teille koko joulun?

En ikimaailmassa kehtaisi mennä jos olisin terve! Minut on pienestä pitäen kasvatettu siihen että vanhenpia ihmisiä pitää auttaa. (Viimeisillään raskaana olevat &juuri synnyttäneet tai vakavasti sairaat ovat asia erikseen.)

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupöytään. Nehän sais slaagin jos ehdottaisimme kustannuksiin osallistumista. Ja kyllä heidän palvelijansa suuremman osan tekee.

Vierailija
62/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään olla osallistumatta tekemiseen/kustannuksiin oli joulupöydän tarjoajana kuka tahansa iästä riippumatta.

Olisin mieluiten joulun omassa kodissa, vietän oikeastaan joulua vain vanhempieni vuoksi. Rakastavat laittaa joulua ja heille meneminen on melkein pakollista. Pitäisikö jättää menemättä ettei "hyväksikäytä" heitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille olisi SUURI loukkaus, jos osallistuisin joulupöydän laittamiseen. Niille on sydämen asia saada laitta meile lapsile joulupöytä valmiiksi.

Tosin minun vanhemmatkaan eivät ole noin vanhoja.

Nippanappa 50v ikää.

Vierailija
64/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani ovat minut kutsuneet valmiiseen pöytään. He ovat 56-vuotiaita btw.

Vierailija
65/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin me joulu sitten minun vanhempien luona tai anoppilassa niin ei me kyllä mitään rahaa siitä heille makseta! Eivätkä he tosiaan sitä edes huolisi. (Jos vaikka äitini pyytää tuomaan pari maitoa tullessamme niin hän on melkein jo eteisessä kolikot tojossa meille niitä maksamassa...) Autetaan toki jos pystytään, mutta usein parasta auttamista on pysyä pois keittiöstä. Parina jouluna ollaan viety mennessämme kypsennetty kalkkunarulla ja jälkiruuan olen tehnyt minä.

Ja tosiaan kun vanhepani tulee meille kylään niin he tulevat kauppakassien kanssa ja äitini tekee ruuan.

Vierailija
66/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat minua elättäneet noin 20 vuotta, en tosiaankaan enää menen heille syömään. Yhdessä voimme mennä ravintolaan syömään ja me maksamme tai vanhemmat voivat tulla meille syömään. Minusta on noloa jos aikuinen lapsi menee vanhemmilleen syömään niinkuin vielä kotonaan asuisi.

Vierailija
67/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vanhemmat on siis n. 60. Haluavat meidät luokseen jouluna, vanhempamme ovat varakkaita ja me emme joten varmaan ajattelevat että meidän ei tarvitse kustantaa jouluruokia isolle porukalle. Kysytään voidaanko tuoda mitään, vastaus on ei tai sitten pyytävät jotain pientä (tyyliin suklaakakku tms. koska tykkään leipomisesta). No, perillä saatamma "joutua" esim. pilkkomaan sipulia tai kuorimaan perunoita yms. pientä.

Siis menettekö omien/miehen vanhempien joulupöytään osallistumatta kustannuksiin & työhön mitenkään? Voitteko laittaa 60-70-vuotiaat vanhenpanne raatamaan teille koko joulun?

En ikimaailmassa kehtaisi mennä jos olisin terve! Minut on pienestä pitäen kasvatettu siihen että vanhenpia ihmisiä pitää auttaa. (Viimeisillään raskaana olevat &juuri synnyttäneet tai vakavasti sairaat ovat asia erikseen.)

Vierailija
68/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini (47v) pyysi minua tuomaan joulukakun. Sen vien ja sitten vien myös piparit mitä olemme lasten kanssa leiponeet. Muuten äitini tekee kaiken. Ei halua, että viemme muuta.

Paljon kyllä teen sitten kattamista ja touhuan tiskien kanssa. Vanhemmillani ei ole astianpesukonetta, joten tiskaamista riittää kaikille :)

Vierailija
69/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppia ei SAA auttaa, koska me ei olla tarpeeksi hyvia. ;-) Jopa tiskit laittaa uudelleen koneeseen, jos joku muu on ne ekaksi laittanut sinne, kun eivat ole "oikein". ;-) Rahallisesti ovat erittain varakkaita, eli eivat tarvitse myoskaan taloudellista kontribuutiotamme. Kun taas tulevat meille, anoppi haluaa tehda liki kaiken meillakin...

Vierailija
70/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikanaan omat lapset saavat vuorostaan tulla valmiiseen pöytään jne.

Itsekin katson asiaa siten, että kun itse tarjoan aterian, en odota tai toivo kenenkään tuovan välttämättä pöytään mitään. Vieraat ovat tervetulleita valmiiseen pöytään. Laitan tarjolle, jos joku oma-aloitteisesti jotain syötävää tai juotavaa tuo. Vastaavalla tavalla vien itse jouluaterialle jonkin piirakan, kakun tai vaikka kukan. Nyyttärit ovat ihan eri asia.

Mummojen vuoro tulla valmiille. Ei tulisi mieleenkään haalata perhettä toisten ruokittaviksi.

Vierailija
71/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on harrastanut ruoanlaittoa koko ikänsä ja taipumukset ovat periytyneet: lapsissa ja lapsenlapsissa on useita alan ammattilaisia. Silti menemme äidin luo valmiiseen pöytään - aniharvoin tosin olemme samaan aikaan kaikki koolla. Jokainen tuo tuliaisia, mutta enemmän kahvi- kuin ruokapöytään. Olemme äidille tervetulleita vieraita aivan kuten muutkin vieraat, rakkaampia vain. Vieraanvaraisuus on vanhemmilleni kunnia-asia ja olisi tosi noloa, ellemme antaisi heille tilaisuutta siihen.

Äitini suvussa on sekä miehillä että naisilla tapana elää yli 100-vuotiaiksi, joten 75-vuotiaana äitini on vielä aivan teräkunnossa. Isäni on hieman heikommassa hapessa, mutta hän ei osallistukaan ruoanvalmistukseen.

Joulupäivänä on perinteisesti kutsu käynyt ja niin nytkin. Aattona isäni ja äitini aterioivat veljeni perheessä.

Vierailija
72/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään kutsu ihmisiä meille kylään ja oleta, että vieraat tuovat ruokaa mukanaan ja käyvät hääräämään keittiössä. Vieraat on vieraita. Ja mun vanhemmat on 50-vuotiaita, mikäli sillä nyt on merkitystä. Välillä ollaan joulu heillä ja välillä meillä. Isäntäväki on kuitenkin se, joka hoitaa homman kasaan ja muut nauttii.

Vierailija
73/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yllätysherkku (ei välttämättä jouluun liittyvä), pieni henkilökohtainen yllätyslahja (ohi joululahjojen siis). Jouluroskien vieminen ilman erityistä meteliä, pihatien luominen lumesta, lumilyhtyjen teko pihaan. Avun tarjoaminen pitkin vuotta ... Onhan niitä.

Luulen että nämä tajuamattomat ja passattavat ovat aika nuoria, eivät vielä itse ole "raataneet" tarpeeksi muiden eteen, joten eivät osaa kuvitella mikä ilahduttaisi.

Vierailija
74/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina ollut niin, ettei vieraiden tarvitse osallistua kustannuksiin tai tulla tekemään ruokaa. Minulla on 80 vuotias äiti, joka on hyvässä kunnossa ja vetäisi herneet nenään jos maksaisin rahalla tarjoilut tai tulisin tekemään sapuskaa kun hän haluaa tarjota. On ollut kokki ennen ammatiltaan.

Mutta toimii myös niin päin, että kun hän tulee meille, hän tulee vieraaksi syömään. Ei tule setelitukko tai lounasseteli kourassa syömään.

Mutta tosiaan. Jokaisella suvulla on omat tapansa. Meillä ei vierailta peritä ruokamaksua, eikä panna heitä töihin jos kutsumme jonkun ruokavieraaksi.

Jopa häissä tarjosimme ruoan, emmekä toivoneet rahaa kattamaan vieraiden ruokailua.

Vanhempani ovat minua elättäneet noin 20 vuotta, en tosiaankaan enää menen heille syömään. Yhdessä voimme mennä ravintolaan syömään ja me maksamme tai vanhemmat voivat tulla meille syömään. Minusta on noloa jos aikuinen lapsi menee vanhemmilleen syömään niinkuin vielä kotonaan asuisi.

Vierailija
75/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on ollut meillä kaikki ne joulut sittemmin kun sairastui eikä kyennyt itse joulua laittamaan. Sisko on ollut joulun tai pari jossain lapissa mökkeilemässä ja aina muulloin kutsunut itsensä meille. Ja hienosti osaa tulla valmiiseen pöytään ja lähteä kunhan joulupukki on jakanut lahjat omaan saunan rauhaan, niin meidän väki (lue minä) saan sitten siivota ruokailun jäljet ja lahjapaperit yms. ihan rauhassa. Nyt äiti ei enää tule meille ja mä en oikeesti jaksa passata aikuista ihmistä. Hän muutenkin hyvin helposti ilmoittaa olevansa kiireinen (on siis lapseton sinkku ja minulla iso perhe) jos on pitänyt hoidella jotain äidin asioita yms.

Vierailija
76/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yllätysherkku (ei välttämättä jouluun liittyvä), pieni henkilökohtainen yllätyslahja (ohi joululahjojen siis). Jouluroskien vieminen ilman erityistä meteliä, pihatien luominen lumesta, lumilyhtyjen teko pihaan. Avun tarjoaminen pitkin vuotta ... Onhan niitä. Luulen että nämä tajuamattomat ja passattavat ovat aika nuoria, eivät vielä itse ole "raataneet" tarpeeksi muiden eteen, joten eivät osaa kuvitella mikä ilahduttaisi.

ettei sitten koko vuonna muuten mitenkaan muistettaisi? ;-) Vaan ihan vaan siita joulupoydasta, niinkuin ap:n kysymyksessa kysyttiin... Ja perheet ovat tosiaan erilaisia. Vastasin tuossa ylla etta anoppi ei 'anna' kenenkaan muun edes laittaa astioita tiskikoneeseen, mieheltansa kieltanyt kaiken ruuanlaiton vuosia sitten jne. Ei ole kyse ihmisesta joka uhrautuu, vaan jonka kanssa ei voi pysya valeissa jos ei pysy poissa tielta... Ja me ollaan kylla yli 4-kymppisia ja hyvinkin empaattisia ja tyoteliaita ihmisia noin muuten...

Vierailija
77/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antaisi vieraiden kannella perintöastioitani. Olen ilmoittanut kaikille, että jos jonkun pitää ne rikkoa, on parempi, että se olen minä itse :)

Sen verran varakkaita ollaan, ettei kustannuksista tarvitse välittää.

Vierailija
78/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kokataan äidin kanssa (hän ei tosin vielä ole edes 50) ja mä hoidan kaikki leipomiset. Joulu vietetään heidän kodissaan, koska haluavat meidät ja lapsenlapset jouluna luokseen. Ja meillä itsellämme on niin pieni koti, ettei sinne oikein yövieraita mahdu, eikä ole saunaakaan (jouluna on kiva päästä saunaan).

Vierailija
79/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ja appi itse haluavat niin. Ovat 50 vuotiaita.

Vierailija
80/95 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menemme äidilleni, äiti laittaa kaiken. Kun äiti tulee meille, me laitamme kaiken.

Täysin vastavuoroista siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan