Äiti ohitti rekka - lapsi kuoli
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010121712881433_uu.shtml
Pisti oikein vihaiseksi tämä uutinen taas. Miksi pitää koheltaa kun on viaton lapsi kyydissä.
Kommentit (103)
sinä kotona kun et näköjään osaa ajaa.
Kunnon renkaat alla ja neliveto niin eipä tarvitse nysväillä hidastelijoiden takana.
Jos sinun on pakko lähteä tukkimaan teitä niin tee edes tilaa nopeammillesi -ettei tarvitsee ajaa ohi väkisin. Jookosta?
Milloin ihmiset oppivat etteivät ole liikenteessä yksin. Vaikka tämänkin kirjoittaja osaa ajaa todella hyvin ja on itsevarma, ei tarkoita kuitenkaan sitä ettei joku huonompi kuski menetä oman autonsa hallintaa ja aja kohti.
Liikenteessä täytyy hyvänkin kuskin olla varovainen.
Juuri tällaiset ohittelijat aiheuttavat vaaratilanteita teillä. Varsinkin kun on ruuhkaa.
Toi lumisade johon viittaam oli Pirkanmaalla 3 vuotta sitten.
Kyllä olis juuttunut maasturikin pohjastaan.Minulle on yksi lysti ajatko 200 lasissa ja selviätkö ilman kolaria. Käsittääkseni Saksassa pitkälti sään mukaan muuttuvat nopeudet?
Minulle on autokoulussa opetettu että sateella ei ajeta sataa -renkaista tosin ei sanottu mitään. Vaikka paskaakos sillä on väliä jos joutuu luisuun niin joutuu luisuun.
Me "huonot kuskit" ollaan niitä hyviä kuskeja joilla ei ole tarvetta näyttää mitään.
Ei liikenne ole mikään näytönpaikka! Jos näyttää miten autoa ajetaan niin sitä sitten NÄYTTÄÄ ja joskus tulee se kolari.Joskus hyppää peura tiellesi etkä ehdi väistämään tai joku kävelee pimeässä ilman heijastinta ja väistät ja päädyt ojaan.
Vaikka olisi kuinka kiire niin ei kiire saa selittää tilannetta että joku kuolee. Sitten ei ole enää kiire jos tulee kolari tai poliisi pysäyttää.
42
mutta melkoinen poikkeustapaus oli tuo varmasti.
Joskus olen maasturillani ohittanut auraamattoman ohituskaistan kautta jonkun hidastelijan. Melkoisessa hangessa lumen vaan pöllytessä sekin vaan sujuu -ei sitä uskokaan ennen kuin koittaa.
Ja Saksassa (tiedän, me asumme Suomessa) saa sateellakin ajaa miten haluaa mutta teoistaan on silti vastuussa. Jos tie on märkä mutta kukaan ei pöllytä vettä edessäsi voin hyvin ajaa kahta sataa märälläkin tiellä.
Kuivalla teillä lähes kolmea sataa tullut joskus päästeltyä. Ihan laillisesti -terveisiä vaan kukkahattutädeille!
Joskus pimeällä on heijastinta käyttämättömän elämä ollut senttien päässä. Mutta se on heidän valintansa -mitäs ovat niin helvetin tyhmiä.
Poliisikin sakottaa raskaammin jos kyydissä on pieniä lapsia ja ajaa ylinopeutta.
Ei ole vaan meidän joidenkin päähänpinttymä että lapsesta ei välittäisi: se on nimenomaan konkreettista välittämistä että ajaa rauhallisemmin jos kyydissä on lapsia; ei silloin kukaan aja nasta laudassa 120 kilsaa tunnissa sateella tai ohita vaarallisesti.
Kuudekympin köröttely on vaarallista motarilla koska ero nopeuksissa on jo liki puolet toisiin.
Toki olen ihan pääkallokelillä ajanut motarilla ajanut 40 kilsaa tunnissa ja tuntui kuin kynnössä olisi ollut, kaikki muutkin ajoi samaa nopeutta. Ne jotka lähti ohittamaan jäi kiinni lumeen! -Niitäkin oli muutamia yrittäneitä. ;)
42
asiassa viime kesänä ajelin (Saksassa tosin) pitkiä matkoja 200 lasissa vaikka satoi. Molemmat kädet pidin sentään ratilla.
Joskus olen itsekin ajanut lumisella moottoritiellä kun vasen kaista on vielä auraamatta. Henkilöauto sinne juuttuu mutta maastoautolla pääsee -kokeiltu on.
Tuskin on satanut kovin paljoa. Tuosta vauhdista auto lähtee helposti vesiliirtoon, oli renkaat miten hyvät tahansa. Uusilla huonommin, kuluneilla helposti.
Että joko ei ole kunnolla edes satanut, tai valehtelet vauhtinopeuden.
Kaksi ääripäätä täällä jurnuttamassa toisilleen. Ja arvatkaas mitä? Minä taas olen ajanut pienillä riisikotteroilla, joissa tuntui jokainen muhkura tienpinnassa, jääpolanteen reuna ja tuulenhenkäys. Sellaisella, joka tuntui luisuvan tieltä, vaikka olisi ollut paikallaan, jos tie vietti hieman johonkin suuntaan. Sillä ajoin viittäkymppiä, jos oli tarvis. Ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä. Ja nykyään ajelen erinomaisella autoilla. Sillä voi lähes aina noudattaa sallittua. LÄHES aina.
Toisinaan olen myös joskus harvoin ajanut olosuhteisiin nähden liian kovaa ja ohittanut ohituskaistalla tai motarilla lapsi kyydissä, vaikka on ollut liukasta. Kun on painaneet nämä maalliset asiat eli helkkarinmoinen kiire johonkin äärettömän tärkeään juttuun ja mahdollisesti kiireitku kurkussa sadattelut mielessä. Ja samalla kädet kyynärpäitä myöten ristissä.
Ymmärrän siis, että ihmiset tekevät virheitä ja toisaalta, että ihmiset myös ajavat toisinaan liian lujaa, ja toisinaan välinpitämättömästi kaahaten. Itse en viimeksimainittua tee, ja teen kaikkeni, että ajaisin turvallisesti lasten kanssa.
Toivon suunnattomasti voimia sille äidille. En tiedä mikä hänen tilanteensa on ollut, mutta liian kauhea seuraus siitä tuli.
Joskus pimeällä on heijastinta käyttämättömän elämä ollut senttien päässä. Mutta se on heidän valintansa -mitäs ovat niin helvetin tyhmiä.
heijastinta käytä. Mutta jos sinulle ei ihmishenki ole minkään arvoinen, ei pitäisi sitä ajokorttiakaan olla.
Kyllä, minäkin ohittelen autoja, ajelen vähän nopeampaa. Mutta KOSKAAN en vaaranna typerillä ohituksilla toisten ihmisten henkeä. Vaikka tiedän osaavani ajaa. Hallitsen autoni. Mutta vaikka on itsevarma itsestään, ei voi olla varma muista. Tyhmä on myös sellainen, joka ei tätä ymmärrä.
ja syy oli minun. Onneksi kukaan ei loukkaantunut. Kas jokainen tekee joskus virheitä, mutta joskus seuraukset ovat pahempia kuin muulloin. Itsessä tuo uutinen aiheuttaa vain surua, mutta lienenkin ihmishirviö joka ei itsekään aina katso tarpeeksi huolellisesti sivuilleen.
Kyllä, minäkin ohittelen autoja, ajelen vähän nopeampaa. Mutta KOSKAAN en vaaranna typerillä ohituksilla toisten ihmisten henkeä. Vaikka tiedän osaavani ajaa. Hallitsen autoni. Mutta vaikka on itsevarma itsestään, ei voi olla varma muista. Tyhmä on myös sellainen, joka ei tätä ymmärrä.
Vastaan tuli rekka ja niin vain rekka tönäisi veljeni ojaan ja on nyt sairaseläkkeellä.
Että samaa teille vain te uusien hienojen autojen omistajat, jotka eivät millään kelillä ja millään tiellä hiljennä vauhtia. Toivottavasti se on rekka,mihin törmäätte, eikä pienempi auto, missä on lapsia kyydissä.
Kaksi ääripäätä täällä jurnuttamassa toisilleen. Ja arvatkaas mitä? Minä taas olen ajanut pienillä riisikotteroilla, joissa tuntui jokainen muhkura tienpinnassa, jääpolanteen reuna ja tuulenhenkäys. Sellaisella, joka tuntui luisuvan tieltä, vaikka olisi ollut paikallaan, jos tie vietti hieman johonkin suuntaan. Sillä ajoin viittäkymppiä, jos oli tarvis. Ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä. Ja nykyään ajelen erinomaisella autoilla. Sillä voi lähes aina noudattaa sallittua. LÄHES aina.
Toisinaan olen myös joskus harvoin ajanut olosuhteisiin nähden liian kovaa ja ohittanut ohituskaistalla tai motarilla lapsi kyydissä, vaikka on ollut liukasta. Kun on painaneet nämä maalliset asiat eli helkkarinmoinen kiire johonkin äärettömän tärkeään juttuun ja mahdollisesti kiireitku kurkussa sadattelut mielessä. Ja samalla kädet kyynärpäitä myöten ristissä.
Ymmärrän siis, että ihmiset tekevät virheitä ja toisaalta, että ihmiset myös ajavat toisinaan liian lujaa, ja toisinaan välinpitämättömästi kaahaten. Itse en viimeksimainittua tee, ja teen kaikkeni, että ajaisin turvallisesti lasten kanssa.
Toivon suunnattomasti voimia sille äidille. En tiedä mikä hänen tilanteensa on ollut, mutta liian kauhea seuraus siitä tuli.
että hyvällä autolla ajavat ohittaisivat vanhat ja huonot autot, koska on pakko ohittaa ne jostain velvoitesyystä.
Mä ajan hyvällä autolla, ja ohitan kyllä hyvin usein vanhoja koslia, ja miksi? No, koska ne ajavat usein paljon hitaampaa, kuin mikä on mun autolla turvallisen tuntuinen nopeus.
Ja on turha väittää, että sama nopeus on turvallinen kymmenen vuotta vanhalla Ooppelilla kuin uudella kalliilla nelivedolla. Olen kyllä kokenut pidon menetyksen hurmaa monta kertaa, mutta niitä kokemuksia pääsi testaamaan lähinnä silloin, kun oli käytössä vanhoja autoja. 80-luvun lopun huonorenkaiselle romulle riitti 40 km/h, että pito meni kaarteessa lumisella tiellä.
miettikää jos tämä olisi tapahtunut teille itsellenne. voi käydä kenelle vain.
olisko kiva, kun vieraat ihmiset kuvittelisivat tietävänsä jotakin ja tuomitsisivat ?
Hirveän julma on AIKUINEN ihminen.
Vastaan tuli rekka ja niin vain rekka tönäisi veljeni ojaan ja on nyt sairaseläkkeellä.
Että samaa teille vain te uusien hienojen autojen omistajat, jotka eivät millään kelillä ja millään tiellä hiljennä vauhtia. Toivottavasti se on rekka,mihin törmäätte, eikä pienempi auto, missä on lapsia kyydissä.
minäkin ajan juuri sillä nopeudella, mitä autollani pystyy turvallisesti ajamaan. Ilmeisesti se on vain joidenkin mahdotonta ymmärtää, että se vauhti on eri uudella nelivedolla ja vanhalla etu- tai takavetoisella.
Katsos kun sen usein tuntee, milloin vauhti on liian kova. ihan niinkuin sinäkin tunnet siellä vanhan autosi ratissa, niin minäkin tunnen ajaessani erilaisilla autoilla, mikä vauhti on milloinkin turvallinen. Siksihän sinäkin hiljennät vauhtia, eikös niin? Niin minäkin teen. Mutta saatan silti ajaa kovempaa kuin sinä, koska autollani voi ajaa kovempaa talvikelillä. Toisaalta omassani on myös ajonhallintajärjestelmä, joka kertoo välittömästi, jos pito meinaa kadota. Heti, kun tuo valo välkähtää, tietää, että on syytä pudottaa nopeutta, ja samalla auto korjaa nopeasti jo alkaneen luisun. Täytyy ajaa aika p***leen liian kovaa ja holtittomasti, että onnistuu saamaan auton vaikkapa sivuluisuun niin, ettei korjaus enää onnistu.
Ja mitä tulee veljesi tapaukseen, en ymmärtänyt kumpi lähti luisuun, veljesi auto vai rekka.
Toivottavasti muuten sinäkin törmäät rekkaan sillä koslallasi, etkä minun perheeseeni.
Ai nyt täällä jo toivotetaan toisiaan rekan alle :O
80 pyytää anteeksi.
Tuntui vaan hieman kohtuuttomalta saada tuollainen toivotus joltain siksi, että kerroin ajavani kovempaa kuin tuo toinen kirjoittaja. Siksi, että mulla on uusi neliveto ja se pysyy tiellä huomattavasti paremmin kuin joku autovanhus.
Voi miten nautin kun ajat perässäni otsasuonet pullistellen... ja kun ohitat... takaisin kaistalle et pääse. Sen verran vanha kotterokin kiihtyy... Eli suunnittele tarkoin mitä teet. Hauskaa joulua sinullekin!
Tapaus on ollut järkyttävä ja tosi surullinen kun äiti on tehnyt virhearvion lähtiessään ohittamaan. Jokainen tekee joskus virhearviointeja, myös te kaikki av-mammat. On raakaa luettavaa kun jotkut toivovat äidille kovia seuraamuksia. Aivan kun ei olisi jo.
Toivon että tekin kaikki pysytte nöyrinä elämän kanssa ettei teidän tarvitse kohdata jotain katastrofaalista ymmärtääkseen sen tosiasian.
Samaa mieltä!
Leveäkaistatiellä EI saa ajaa neljä rinnakkain, vaikka ehkä mahtuisikin.
neljää rinnakkain, joten jospa lopetettaisiin se jeesustelu.
Tilanteessa oli mainitun äidin lisäksi kolme muutakin osapuolta, mutta lynkataan nyt nimenomaan se äiti kun häneltä sattui lapsi kuolemaan.
Noilla tiedoilla onnettomuudesta sytyttäisin korkeintaan kynttilän, enkä menisi syyttelemään ketään vailla faktatietoja aiheesta.
Voi miten nautin kun ajat perässäni otsasuonet pullistellen... ja kun ohitat... takaisin kaistalle et pääse. Sen verran vanha kotterokin kiihtyy... Eli suunnittele tarkoin mitä teet. Hauskaa joulua sinullekin!
Tää nyt ei ainakaan mulle ollut, vaan sille jollekin muulle..?
Jos oli, täytyy kyllä sanoa että mene nyt pikaseen ottamaan iltalääkityksesi.
kuule, kyllä kaltaisiasi on nähty! Minä menen ohitsesi jos huvittaa. Kyllä tilaa tulee kun sitä tehdään.
Hauskoja valojen vilkuttelusessioita sinne taakseni vaan!
LOL!
Miksi muuten otsasuoneni pullistelisivat? Minähän nautin nöyryyttämisestäsi!
Pidän turvavälit, ja jos joku minun takanani tulee liian lähelle, hidastan vauhtia, jotta äkkijarrutuksessa takana oleva ei tulisi täydellä vauhdilla perään.
Siis mitä nro 35 Ford Ka:lla oikein tekee? Ennakoi myös taaksepäin ajoetäisyyksiä? Onpa mukavaa ajella varmaan sinun takanasi. Huh.
Tosi asia on se, että te liikenteessä nutaajat, liian hiljaa ajavat, kiihdytyskaistalla hidastavat epävarmat ääliöt aiheutatte kaikkein pahimmat vaaratilanteet. Vedätätte perässänne kymmenen auton letkaa, hidastatte aina kun auto tulee vastaan ja vedätte pään kauluksen sisään kun ajtte tunneliin.
Teidän omalla tunnolla on aikamoinen liuta vaaratilanteita.
Ja aivan kuten sanot, te ajatte taitojenne mukaan. RIITTÄMÄTTÖMIEN taitojenne nimittäin.
Ei tarvitse ajaa ylinopeutta, ei tarvitse kaahata. Mutta sujuvasti täytyy ajaa, eikä olla liikenteen epävarmana tulppana!
Minä olen juuri sellainen "vanhalla paskalla autiolla ajava nysväri" sinun mukaasi siis. Minulla on pikkuinen Ford Ka vuosimallia -98, ja siinä on hyvät renkaat, parhaat mitkä löytyi, mutta kyllä siihen sivutuuli ottaa, se tuntuu joskus heittelevän kovalla tuulella aika paljonkin.Ajan taitojeni ja kelin mukaan. Jos on pimeää, ei katuvaloja ja liukkaan oloinen talvikeli niin saatan ajaa sitä 60km/h vaikka olisi 80km/h rajoitus. Pidän turvavälit, ja jos joku minun takanani tulee liian lähelle, hidastan vauhtia, jotta äkkijarrutuksessa takana oleva ei tulisi täydellä vauhdilla perään.
Sinä olet asenteeltasi juuri sellainen ketä saa suorastaan pelätä tuolla liikenteessä kun oma henki on kuitenkin kallis. Minulle siis, sinulle selvästikään ei. Tai oikeammin tunnut vain pitävän itseäsi jumalasta seuraavana kun olet niin hyvä kuski etkä vielä kertaakaan ole kolaroinut.
Oletko ihan oikeasti aikuinen ihminen? Mikä on diagnoosisi? Kuka teki sinusta tuollaisen? Tekstisi ei tosiaan ole ihan terveen ihmisen kirjoittamaa.
Eiköhän hän saanut jo pahimman pahdollisen rangastuksen siitä...