Oudot jouluperinteet around the world...
Kertokaa outoja jouluperinteitä, joihin olette törmänneet. Voivat olla myös Suomesta.
Ranskassa joulunaika näkyy tivolimeininkinä kaupungilla. Ilmestyy huvipuistohärveleitä katukuvaan, on ongintaa, hattaroiden myyntiä jne.
Kommentit (41)
kun joulukortit lähetettiin jo marraskuun puolella ja viikko ennen jouluaattoa perheen isä ihmetteli kun joku myi vieläkin joulukuusia torilla. Kuusi kun oli jo sekin ollut heillä joulukuun alusta asti. Ihmettelen kyllä miten ne kuuset pysyvät hyvinä, kun usein niitä ei edes kastella mitenkään, tökätään vaan hiekkaa täynnä olevaan ämpäriin.
He jakavat lahjoja lapsille uuden vuoden yönä :)
jouluaatto on biletysilta, kaikki juhlii silloin kaveriporukalla, ja oman kokemuksen mukaani sen verran kosteasti, että taatusti on monella joulupäivänä krapula. Paukkumakeiset kuuluvat myös jouluun ja niistä tulevat paperihatut, jotka päässä sitten kökötetään joulupöydässä.
ja illalla mennaan pubiin. Olen asunut taalla monet vuodet ja ekana jouluna mentiin appivanhempien luo, ja mulla ei ole ikina ollut niin kova ikava Suomeen kuin silloin aattoiltana. Me ei tosin menty pubiin (kieltaydyin) mutta se oli ihan tavallinen ilta, soittelin sielta Suomeen vanhemmille ja mummolle ja olin itku kurkussa. Se jaikin sitten ainoaksi kerraksi, seuraavan jouluna aloitettiin oma perinteemme kotona etta suomalaista jouluja lahjoineen juhlittiin aattona, ja englantilaista joulupaivana. Appivanhemmat saivat sitten tulla meille jos ja kun halusivat, ja useimpina vuosina tulivatkin.
Lapset polttaa joulupuun grillissä ( kaikilla on isot tynnyrigrillit ja aiemmin on toki grillijuhlat, braai). Jouluppu on yleensä iso männynoksa, joka koristellaan.
ulkomaalaiset miehet, jotka nauravat milloin millekin suomalaiselle tavalle, perinteelle tai muulle asialle, jota Suomessa on.
Ja viittaan nyt siihen ummetuslapseen, jonka äiti kysyi, saisiko lapselleen tukea Kelalta siihen (jonkun mies nauroi) ja nyt tälle aattojuhlinnalle (taas nauretaan).
Varsinkin kun samat ihmiset toitottavat kovaan ääneen kuinka fiksuja ja filmaattisia ulkomaalaiset miehet ovat verrattuina suomalaisiin miehiin ja kuinka esim. Usassa on kaikilla syntymästä asti hyvät tavat???
joka kyllä ymmärtää, että joka maassa on omat juttunsa. Ei naureskele erilaisille tavoille... enkä minäkään hänen maansa tavoille. Ja minuakin ihmetyttävät nämä naureskelevat ulkomaalaiset.
Jouluaattona mennään pubiin ja minä kyllä henkilökohtaisesti tykkään kyseisestä perinteestä! : D
Joulupöydässä on yleensä tarjolla Christmas puddingia, tuota jälkiruuista tujuinta ja ällöttävintä. : P Se valellaan alkoholilla ja sytytetään palamaan.
Meillä Corkin alueella on myös ihan paikallinenkin perinne: Women's Little Christmas. Loppiaisena naiset lähtevät tyttöporukalla bilettämään ja ravintolaan syömään, kun ovat tod. näk. olleet vastuussa joulun ruokavalmisteluista, lahjoista ja muusta. Naisten pikkujouluissa muut tekevät työt ja vain naiset pitävät hauskaa.
joka kyllä ymmärtää, että joka maassa on omat juttunsa. Ei naureskele erilaisille tavoille... enkä minäkään hänen maansa tavoille. Ja minuakin ihmetyttävät nämä naureskelevat ulkomaalaiset.
Minusta tässä on naureskeltu ihan hyväntahtoisesti eikä mitenkään solvaten tai halveksien. Nauraa voi erilaisille asioille ihan hyvälläkin.
että mä naljailen sen kotimaan hassuista tavoista, ilmastosta, talojen huteruudesta ja kylppäreiden epämukavuudesta. "Jos mies kestää mun kotimaan talven niin mä kestän sen kotimaan kesän"
Jouluaattona mennään pubiin ja minä kyllä henkilökohtaisesti tykkään kyseisestä perinteestä! : D
Joulupöydässä on yleensä tarjolla Christmas puddingia, tuota jälkiruuista tujuinta ja ällöttävintä. : P Se valellaan alkoholilla ja sytytetään palamaan.
Meillä Corkin alueella on myös ihan paikallinenkin perinne: Women's Little Christmas. Loppiaisena naiset lähtevät tyttöporukalla bilettämään ja ravintolaan syömään, kun ovat tod. näk. olleet vastuussa joulun ruokavalmisteluista, lahjoista ja muusta. Naisten pikkujouluissa muut tekevät työt ja vain naiset pitävät hauskaa.
tämä perinne kuulostaa tosi kivalta!
olikin hyva, vielakin naurattaa.
Kaikille muille saa nauraa mutta ei suomalaisille.
P.S. meilla vietetaan aattona joulua ihan ulkomaalaisen miehen kanssa.
ja se onkin sen kansakunnan suurin plussa. Kieltämättä nämä aatot ovat outoja juhlittavia, mutta minusta toisaalta Englannissa vietetyissä jouluissa on ollut oudointa se reilu meininki ja se miten sukulaisiin ei kyllästytä 20 minuutissa...
Minun mieheni 'nauraa' oman sukuni joulupönötykselle eli sille, että kun sukua on enemmän paikalla kukaan ei rentoudu ennen kuin viiniä on mennyt pari lasia per nenä. Ehkä tämä on vain oman perheeni piirre, mutta ollaan yleistetty tämä koskemaan koko Suomen joulunviettoa.
Koska silloin yöllä se vuosi vaihtuu. Mun ulkomaalainen mies nauraa aina näille aatonjuhlille, joululle ja juhannukselle. Se haluaa aina viettää myöös itsenäisyyspäivän aattoa ja äitienpäivän aattoa:-)
Täällä ihan samat puheet! :D Hänen kotimaassaan juhlat juhlitaan juhlapäivänä ja seuraava päivä on myös kaikilla vapaa töistä!
Tió de Nadal (myös Tió tai Tronca) on katalaanien jouluperinteeseen liittyvä myyttinen hahmo. Se on tyypillisesti kahdella tai neljällä tikkujalalla seisova halko, johon on maalattu pyöreä leveästi hymyilevä naama. Tió pannaan joulukuun alussa esille kotiin sekä ruokitaan ja peitellään joka yö, ettei sille tulisi nälkä ja kylmä. Jouluna sitä hakataan kepeillä ja sen käsketään "kakata" lahjoja. Samalla lauletaan tapahtumaa varten tehtyä laulua, joka kuuluu esimerkiksi seuraavasti:
caga tió,
caga turró, avellanes i mató,
si no cagues bé
et daré un cop de bastó.
caga tió!" kakkaa, halko,
kakkaa turróneita, pähkinöitä ja juustoa,
jos et kakkaa hyvin,
annan sulle keppiä.
kakkaa, halko!
Lauloja on myös monia muita. Laulun sanojen caga tió kohdalla halkoa lyödään erityisen lujasti. Laulun loputtua halkoa peittävän peiton alta otetaan lahja ja avataan se. Tämän jälkeen laulu aloitetaan uudelleen alusta. (lähde. Wikipedia)
olikin hyva, vielakin naurattaa.
Kaikille muille saa nauraa mutta ei suomalaisille.
P.S. meilla vietetaan aattona joulua ihan ulkomaalaisen miehen kanssa.
jos sairas lapsi noin kauan naurattaa...
ääreen jouluaattona kl. 15 katsomaan Aku Ankan joulutervehdystä. Tämä on vuosi vuodelta sama, lopussa Samu Sirkka laulaa sen laulunsa ja kaikki toteavat että Nu är det jul. Siis kaikki, nuoret ja vanhat ja siltä väliltä, vuodesta toiseen.
Täällä myös joulupöydässä kuuluu olla kinkun lisäksi lihapullia, prinssinakkeja ja outoa vellovaa uunimunakasta. Jälkiruoaksi on kauhea Ris à la Malta, joka on kermaan keitettyä ja mandariinilla maustettua löysää riisipuuroa. Nuo lihapullat ja prinssinakit muuten toistuvat kaikissa vuoden juhlatilaisuuksissa, pääsiäisestä juhannukseen ja jouluun.
Ruotsalaiset myös juhlivat adventtiaikaa koko joulukuun, mikä onkin oikein mukavaa. Suuret määrät valoja ja koristeita otetaan esiin ensimmäiseksi adventiksi ja niistä nautitaan pitkään. Adventtikynttelikkö on joka kodissa, neljä kynttilää joita sytytetään sitä mukaan kun neljäs adventti lähestyy. (Isäni luuli että säästän kynttilöitä kun oli vain yksi sytytetty joulukuun alussa!) Lucia on iso juhla jota vietetään kaikkialla.
Joulumusiikki on useimmiten duurissa!
Kaikin puolin joulunaika on täällä mukavaa, seurallista aikaa jolloin tavataan tuttuja. Jonkinlainen välimuoto Suomen hartaan ja esim. brittien kaupallisen ja nopeasti ohi menevän pyhän välillä.
molemmissahan se "yö" on se juhlan ydin, jouluyö ja yötön yö. Juhlathan painottuvat iltaan, ei aattoaamuina mitään vielä juhlita.