ei neuvolassa haluta kuulla "vaikeista" asioista
Kävin äsken neuvolassa, rv 38 ja vauva olisi siellä ihan lähtökuopissa :) Aloin jutella itselle vaikeasta asiasta, siskoni vauva kuoli kätkytkuoleman jokin aika sitten ja asia on koko meidän perheelle vaikea ja arka. Itsellä on huoli meneekö kaikki hyvin ja esikoiseni kyselee ja puhuu tällä hetkellä koko ajan kuolemasta ym.
Mä ajattelin tämän asian nyt ekaa kertaa ottaa neuvolassa puheeksi ja ehkä kaipasin vähän jotain juttelua aiheesta tms. Minun "avautumisen" jälkeen oli th:n kommentti suurin piirtein että aha. Tehdäänpäs nyt sitten nämä rutiinijutut ja sen jälkeen hei, hei ensi kertaan. Eli kokemus oli ettei neuvolassa haluta puhua vaikeista asioista, ainakaan meidän neuvolassa. Otin asian esille myös siksi että jo etukäteen voin sanoa että vauva-ajasta tulee varmasti minulle raskas, koska pelkään että vauvalle jotakin sattuu..
Kommentit (59)
eli miksi ihmeessä joku edes haluaisi avautua siellä? Vai toivotko sinä että sosiaalityöntekijät ilmestyvät ovellesi?
Ja mitä ihmettä se siskosi sinne neuvolaan kuulu. Tai siskosi asiat sinulle?
Ei kaikilla ihan sellaisia ongelmia ole, että ne ls-ilmoitukseen johtaisivat. Mutta silti niistä haluaisi puhua "asiantuntijan" kanssa. Eli lapsiin ja vauvoihin liittyvistä huolista pitäisi voida puhua neuvolassa, mutta ei voi.
t. 2
sain vastaukseksi että "vai siltä susta tuntuu", minkä jälkeen vaihdettiin jo aihetta.
On varmasti hyvin neuvolantätikohtaista.
eli miksi ihmeessä joku edes haluaisi avautua siellä? Vai toivotko sinä että sosiaalityöntekijät ilmestyvät ovellesi?
Ja mitä ihmettä se siskosi sinne neuvolaan kuulu. Tai siskosi asiat sinulle?
Neuvolan tehtävä on tukea ei tuomita suorilta.
Just puhuin kaverille samasta asiasta. Esikoista odottaessa käynnit terkkarilla kestivät 40-50 minuuttia ja terkkari osasi johadella keskusteluja ilman että itse kyselin. Nyt minulla on uusi terkkari ja käynnit on noin 20 minuutin pituisia ja minusta tuntuu etten saa käynneistä mitään irti.
Kaveri pyysi antamaan palautetta, jota ajattelinkin antaa. Ei pidä olettaa että odottavat äidit osaa puhua kaikesta avoimesti. Kyllä terkkarin tulisi osata keskustella ilman kyselyitä. Ja nyt joudun vertaamaan pitkänlijan terkkaria ja nykyistä noin 3 vuotta sitten valmistunutta terkkaria.
Anna vain ap palautetta asiasta.
Mitä ls-ilmoituksen aihetta on esim. kätkyt-kuolemasta ja sen herättämistä peloista tai synnytyspelosta keskusteleminen? En voi käsittää. Tottakai odottajan mielellä on paljon pelkoa herättäviä aiheita ja missä niistä sitten puhuu, jos neuvolassa ei voi?
Pitäisi voida.
Olisihan se th:lle helpompaa jos käynnit hoituisivat nopeasti rutiinilla, etenkin kun aikoja joutuu antamaan tiukkaan, mutta kyllä äidille vaikeista asioista pitäisi olla tilaa ja aikaa puhua käynneillä. Sehän olisi juuri sitä jaksamisen tukemista / masennuksen ennaltaehkäisyä.
Ehkä th oli itse epävarma siitä, kuinka osaa käsitellä vastaavaa asiaa, ja helpompaa oli vain sivuuttaa se. Vähintääkin olisi pitänyt tarjota mahdollisuutta ylimääräiseen aikaan tai vaikka psykologille tai edes kysyä tyyliin, huolestuttaako tuo sinua kovinkin paljon.
mutta ei neuvolan terveydenhoitaja ole mikään kuolemantapausten asiantuntija.
Ja jos joku asiakas kovasti jankkaa jotain tuollaista huolta, niillä on ihan oikeasti velvollisuus tehdä siitä ls-ilmoitus.
tai oikeastaan sen puute on vastaus tähänkin kysynykseen.
Ja jos joku asiakas kovasti jankkaa jotain tuollaista huolta, niillä on ihan oikeasti velvollisuus tehdä siitä ls-ilmoitus.
Kerran asian esille ottaminen ei ole mielestäni jankkaamista.
synnytyspelko nyt ainakin on sellainen asia, että lapsi pitää ottaa kiireellisesti huostaan! Loppuraskaus sijaiskohdussa, ettei sikiö saa traumoja.
Että alkaa jankata ja jauhaa asiasta, jos kerran jauhaa siitä jo nyt, kun ei ole lastakaan.
Tuohon on vertaistukiryhmät, papit yms. Ei se neuvolaan kuulu koko asia - varsinkaan kun ei ole edes ap:n oma kokemus.
Vai meinaatko että neuvolassa kuuluu käsitellä kaikki fobiat ja pelot? Kumminkaiman käly kerran 30-luvulla peruutti traktorin naapurin vauvan päälle ja nyt minä pelkään, että minulle käy samoin. Just!
että niillä ei vain ole nykyään sen enempää aikaa käytettävissään ihan kustannussyistä, ja siksi tehdään vain välttämättömin eli ne mittaukset sun muut.
kaivettu että eikö sulla nyt kumminkin olis jotain surua, huolta tai murhetta mulle kerrottavana ja vähän pettyy jos ei ole.
Eli suoritetaan ne pakolliset jutut, koska ei tätä "maailmankuulua hyvinvointijärjestelmää" kehdata lopettaakkaan, nousisi hirveä polemiikki. Mutta mitään ylimääräistä ei pystytä/ehditä/halutakaan tehdä.
ja niistä on keskusteltu ja terveydenhoitaja tuntuu aidosti välittävän ja haluaa auttaa. Kolmas lapseni oli ns. vahinko ja alkuraskaudessa tätä asiaa sai ihan rauhassa siellä purkaa ja terveydenhoitaja tuki kovasti.
Mun kokemusten mukaan taas neuvolassa olevat lääkärit on ihan turhia, harvoin mulla on mitään kysyttävää niiltä mutta sen kerran kun on, niin eivät osaa mitään vastata.
Että alkaa jankata ja jauhaa asiasta, jos kerran jauhaa siitä jo nyt, kun ei ole lastakaan.
Tuohon on vertaistukiryhmät, papit yms. Ei se neuvolaan kuulu koko asia - varsinkaan kun ei ole edes ap:n oma kokemus.
Vai meinaatko että neuvolassa kuuluu käsitellä kaikki fobiat ja pelot? Kumminkaiman käly kerran 30-luvulla peruutti traktorin naapurin vauvan päälle ja nyt minä pelkään, että minulle käy samoin. Just!
Jos ei itse osata asiaan suhtautua.
mutta ei neuvolan terveydenhoitaja ole mikään kuolemantapausten asiantuntija. Ja jos joku asiakas kovasti jankkaa jotain tuollaista huolta, niillä on ihan oikeasti velvollisuus tehdä siitä ls-ilmoitus.
Asian otin puheeksi lähinnä siksi että se tulee koskettamaan meidän arkea todella paljon. Asia vaikuttaa myös siihen miten vauvan kanssa meidän arki alkaa sujua...Joten nyt ajattelin minä ennakoida asiaa ja sitä miksi varmasti tulevan lapsen hyvinvoinnista tulen olemaan hyvin huolissani. En kaipaa mitään kuolemantapausten asiantuntijaa vaan kaipasin ehkä sellaista asennetta th:lta että asia on hyvä tietää ja siihen ajoissa tarttua jos se käy meille ylitsepääsemättömäksi... Ls-ilmoitus huolta en nyt tässä asia kyllä pysty näkemään. -ap
Eikö ap:lla tarvitse olla aivoja? Onko äiti = ääliö?
Minulla ei mitään noin raskasta asiaa ole siellä edes ollut, mutta pari kertaa kun olen yrittänyt ottaa puheeksi jonkun mieltä painavan asian, olen todennut että eipä kannata. Mitataan ja punnitaan vaan.