ei neuvolassa haluta kuulla "vaikeista" asioista
Kävin äsken neuvolassa, rv 38 ja vauva olisi siellä ihan lähtökuopissa :) Aloin jutella itselle vaikeasta asiasta, siskoni vauva kuoli kätkytkuoleman jokin aika sitten ja asia on koko meidän perheelle vaikea ja arka. Itsellä on huoli meneekö kaikki hyvin ja esikoiseni kyselee ja puhuu tällä hetkellä koko ajan kuolemasta ym.
Mä ajattelin tämän asian nyt ekaa kertaa ottaa neuvolassa puheeksi ja ehkä kaipasin vähän jotain juttelua aiheesta tms. Minun "avautumisen" jälkeen oli th:n kommentti suurin piirtein että aha. Tehdäänpäs nyt sitten nämä rutiinijutut ja sen jälkeen hei, hei ensi kertaan. Eli kokemus oli ettei neuvolassa haluta puhua vaikeista asioista, ainakaan meidän neuvolassa. Otin asian esille myös siksi että jo etukäteen voin sanoa että vauva-ajasta tulee varmasti minulle raskas, koska pelkään että vauvalle jotakin sattuu..
Kommentit (59)
jotenkin kuuluu sinun arkeesi? Tai sinun lastenhoitoosi. En tajua logiikkaa.
Toisilla vain on tunteet ja toisilla ei. Onnittelut vain teille jotka pystytte elämään umpiossa välittämättä siitä mitä ympärillänne tapahtuu.
Ja pakko sanoa että osasta kommenteista mieleni pahoitin... Siirryn takaisin seuraajaksi. Liian herkkänahkainen taidan olla :) -ap
ihan oikeesti lastensuojeluun kukaan ei oo ottamassa yhteyttä synnytypelosta, lähiomaisen kuolemasta, lasken oman siskon lapsen lähiomaiseksi, ainakin pitäisi kaikilla olla sisarusten lapset läheisiä ja varmasti sukuun kuuluvia ja kätkytkuolema voi olla jollain tasolla perinnöllistä niin mielestäni on ihan normaalia, että sitä ressaa kun on raskaana ja saamassa lapsen jolle sellainen voi tapahtua, onneksi kyljellään nukkuminen, kokoasennossa on todistetusti auttanut käytkytkuolimiin ja vähentänyt niitä.
Älä nukuta lastasi vatsallaa tai selällään neuvottiin ainakin meille neuvolassa mielellään aina kyljellään sängynpääty koholla :)
LS-ilmoitukset sinä kuka niistä jatkuvasti höpöijät voit pitää omana tietonas! ja pitää sen naaman ummessa!
Ensinnäkin LS-ilmoitusta ei katsottu edes riittäväksi vaikka äiti ryyppäsi koko raskausajan ja poltti ja käytti pilvee ja ei uskonut olevansa raskaana ja oli rv 36 kun todettiin raskaus, synnytti lapsen krapulassa ja sai lapsen kotiin vaikka minä soitin lastensuojeluun, neuvolaan joka soitti synnytyssairaalaan, lapsi alkoholivauva ja lapsi edelleen hänellä!
Neuvolassa on tärkeää voida jutella neuvolantädin kanssa mieltä arkarruttavissa asioissa ja synnytyspelosta jne. Sieltähän apua synnytypelkoon voi saada.
T: Ärtynyt ihmisiin ketkä tekevät turhasta ls-ilmoituksia jolloin LS ei ole aikaa tarkistaa edes "OIKEITA" ilmoituksia ja jättävät ne noteeramatta!
Jos jonkun läheisen lapsi tai omainen kuolee?! Kylmiä olette tosiaan. Hyi! Onneksi ette ole minun läheisiä.
Paitsi jos äiti on liian ahdistunut tai muuten häiriintynyt asian takia ja tarvitsee lastensuojeluihmisiä siksi kotiinsa.
Jos ap:lta olisi itseltään kuollut jo yksi lapsi, tuo ylimitoitettu huoli ja mässäily olisi jollain tavoin ymmärrettävää - mutta vain järkimitassa.
Siskon vauvaa suri kyllä koko perhe yhdessä ei jätetty siskoni perhettä yksin surun kanssa. Itse asuin siskoni perheen kanssa silloin kuukauden ajan hänen omasta tahdostaan ja yritin pitää arkea pystyssä...
En tiedä muiden perheiden tapoja, mutta meillä on tapana surra ja iloita yhdessä.-ap
Eiko teita tosiaakaan hetkauta laheisen kuolema ollenkaan. Kylla taalla on kummaa ja tunteetonta porukkaa. Onneksi ette ole minunkaan laheisia.
Aplle paljon tsemppia loppuraskauteen ja vauva-arkeen. Jos ei neuvolasta tukea loydy, yrita loytaa jostain muualta jolu, jonka kanssa voit peloistasi jutella.
Jos ap:lta olisi itseltään kuollut jo yksi lapsi, tuo ylimitoitettu huoli ja mässäily olisi jollain tavoin ymmärrettävää - mutta vain järkimitassa.
Ap halusi vain kertoa mieltään painavasta asiasta, joka saattaa vaikuttaa hänen jaksamiseensa äitinä. Tuollainen asia on hyvä tuoda esille, jotta th tietää suhtautua oikealla tavalla mahdollisesti ilmeneviin asioihin ja tarjota sopivaa kanavaa hakea apua.
jonnekin psykologin pakeille, koska mielen puolellehan tuo ongelma menee (enka siis sano tata vahatellen vaan ihan vaan todeten), koska mitaan konkreettista syyta miksi sinun lapsellesi kavisi samoin ei ole. Silti voisit tarvita jotain psykologista tukea peloillesi, joita on varmasti perhepiirissa vaikea edes nostaa esiin, kun kerran jollain perheenjasenella on oikea suru (eika pelkastaan sen pelko) tuoreessa muistissa. Mietin vain olisikohan tuossa kyse resursseista, kuten Suomen sairaanhoidossa niin usein? Eli psykologista tukea on ehka tarjolla vain niille todella rankoille tapauksille, ja muille ei ole juuri mita antaa. Kaikki neuvolan tyontekijat eivat varmaan ole tai koe olevansa kykenevia itse edes tuollaista apua antamaan.
kun ihan jokaiselta on varmasti kuollut sukulaisia ja omaisia. Elämä on. Se kuuluu elämään.
Ei se ap:n siskon yksityiselämä silti kuulu neuvolalle lemmon vertaa - paitsi jos neuvola arvioi että ap on huono äiti ja vaaraksi lapselleen tasapainottomuutensa takia.
Eikö se ap:n sisko osaa ohjata hysteeristä siskoaan jonnekin? Hänhän on asian asiantuntija.
eli miksi ihmeessä joku edes haluaisi avautua siellä? Vai toivotko sinä että sosiaalityöntekijät ilmestyvät ovellesi?
Ja mitä ihmettä se siskosi sinne neuvolaan kuulu. Tai siskosi asiat sinulle?
Minun lapseni varmaan otetaan huostaan, koska oma esikoiseni on kuollut puolivuotiaana ja väkisinkin käyn sitä asiaa läpi myös tämän raskauden yhteydessä.
nyt olko naurettavia, että jos läheisen ihmisen pieni vauva kuolee, niin täytyy olla hullu, jos alkaa murehtia tavallista enemmän oman pienen vauvan tilannetta?? Jos teidän lapsen paras kaveri vaikka jäisi auton alle koulumatkalla, niin väitätte, että kuittaisitte sen vain "elämä on laiffii" tyyliin ettekä yhtään enempää huolestuisi oman lapsenne koulumatkoista? Valehtelette.
kun ihan jokaiselta on varmasti kuollut sukulaisia ja omaisia. Elämä on. Se kuuluu elämään.
Ei se ap:n siskon yksityiselämä silti kuulu neuvolalle lemmon vertaa - paitsi jos neuvola arvioi että ap on huono äiti ja vaaraksi lapselleen tasapainottomuutensa takia.
Eikö se ap:n sisko osaa ohjata hysteeristä siskoaan jonnekin? Hänhän on asian asiantuntija.
Sinulla ei ilmeisesti ole minkäänlaisia tunteita, mutta ei sinun tarvitse paskaa oloasi muihin syytää!
lapsen luokkakaverin kuolemaa kouluterkalle tai neuvolaan?
nyt olko naurettavia, että jos läheisen ihmisen pieni vauva kuolee, niin täytyy olla hullu, jos alkaa murehtia tavallista enemmän oman pienen vauvan tilannetta?? Jos teidän lapsen paras kaveri vaikka jäisi auton alle koulumatkalla, niin väitätte, että kuittaisitte sen vain "elämä on laiffii" tyyliin ettekä yhtään enempää huolestuisi oman lapsenne koulumatkoista? Valehtelette.
koska lahipiirissa on tapahtunut juuri tuo ja otin sen hyvin raskaasti. SILTI, tai siita huolimatta, olen sita mielta etta on vaikea sanoa mita juuri neuvolan olisi pitanyt tuossa tilanteessa tehda. Psykologinen tuki olisi parasta, mutta sita ei tosiaan varmaan helpolla saa edes ihmiset joilla on mielenterveys oikeasti jarkkynyt (en siis hetkeakaan pida ap:ta hulluna).
lapsen luokkakaverin kuolemaa kouluterkalle tai neuvolaan?
Parempi antaa olla. Taitaa olla yksi ja sama tyyppi lahettanyt kaikki nama negatiiviset viestit. Aika tunteeton ja kylma ihminen. Toivottavasti hanella ei ole omia lapsia ja han saa apua jostain.
AP;lle kaikkea hyvaa!!
täystyrmäysviestien takana on vain yksi vastaaja, jolla on itsellään paha olo.
Ehkä voisit ottaa asian uudestaan neuvolassa puheeksi ja sanoa, että haluaisit keskustella asiasta jatkossakin. Terkalta saattoi myös vahingossa lipsahtaa tärkeä asia ohi (virhe, mutta niitähän sattuu kaikille).
koska lahipiirissa on tapahtunut juuri tuo ja otin sen hyvin raskaasti. SILTI, tai siita huolimatta, olen sita mielta etta on vaikea sanoa mita juuri neuvolan olisi pitanyt tuossa tilanteessa tehda. Psykologinen tuki olisi parasta, mutta sita ei tosiaan varmaan helpolla saa edes ihmiset joilla on mielenterveys oikeasti jarkkynyt (en siis hetkeakaan pida ap:ta hulluna).
neuvolasta nyt luulisi saavan jotain kommenttia asiaan koska kyseessä on nimenomaan vauva. Tai jos se täti ei osannut sanoa asiaan mitään niin olisihan se voinut kertoa, mistä apua ehkä voi saada. Vaikka se avunsaanti onkin nykyään vaikeaa.
Kyse on edelleen viimeisillään raskaana olesta äidistä jonka biologisen siskon lapsi on juuri KOULLUT KÄTKYTKUOLEMAN!
T: edelleen vihoissaan muistakin tällä hetkellä kun turhista LS-ilmoituksista!
ps. jos itse olisit raskaana +rv38 -> olisit varmasti huolissasi! sori vaan te tunnevammaiset!