Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte joulut? Vuoroitellen anoppilassa ja oman äidin luona vai miten?

Vierailija
14.12.2010 |

Me olemme joka joulu omien vanhempiemme luona eli joulun erossa toisistamme :(

Mites sitten kun saadaan lapsia toimitaan?

Nyt olen kolmannella kuulla raskaana eli ei vielä ajankohtaista

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurissa asuva, vanha ja sairas anoppi usein aattona syömässä luonamme (ellei sitten joku tyttäristään tuota hea luokseen), omat vanhempani tulevat usein joulupäivänä tai sitten saatamme vierailla siellä. Tänä vuonna meillä on talossa pari viikkoa sitten syntynyt vauveli, joten nyt ei lähdetä ajelemaan satoja kilometrejä vaan vanhempani tulevat meille, mutta vasta uudeksi vuodeksi.

Vierailija
2/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona. Parina ensimmäisenä yhteisenä jouluna olimme ensin toisen vanhempien luona ja sitten toisen. Silloin meillä ei ollut lapsia. Kun lapset syntyivät, niin olimme muutaman joulun mun vanhempien luona, kun miehen vanhemmat olivat ulkomailla. Nyt jo monta vuotta oltu omassa kotona. Lapset eivät halua lähteä minnekään, enkä halua itsekään lähteä muualle. Meille sitten saa tulla kyläilemään. Tänä jouluna tulee mun vanhemmat ja veljet perheineen. Kiva näin!! :) Appivanhemmat kyläilee jossain vaiheessa joulua meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummoloita pienten lasten kans. Me tehtiin sellainen päätös että aatot ollaan kotona. Ja jos isovanhemmat haluaa,voivat tulla meille joulun viettoon. Sitten joulupäivänä ja tapanina voidaan käydä mummoloissa :)Ja tässä päätöksessä kun ollaan pysytty ei kukaan enää oleta eikä odota meitä aattona yhtään mihinkään. Tyytyväinen ja rauhallinen joulumieli pääasia :)

Vierailija
4/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mummoloiden välimatka n. 150 km, ja meiltä kotoa toiseen mummolaan 50 ja toiseen tuo 150 km.

Aatto vuorovuosin jommassa kummassa. Sisarusten perheet synkkaavat omat vuotensa niin, että kun ollaan minun kotonani, siellä ovat myös minun sisarukseni perheineen - ja miehen veli perheineen on niinä vuosina ulkomailla veljen vaimon kotona. Vaihdamme mummolaa joulupäivänä tai tapanina.

Homma toimii sinänsä ihan hyvin, koska molemmissa suvuissa on sama malli käytössä. Parina vuonna olen yrittänyt ehdottaa, että jos oltaiskin kotona, mutta nyt lapset mokomat (4 ja 7 v) ovat jo niin kiinni tässä perinteessä, etteivät suostu siitä luopumaan. Ja onhan se helppoa mennä valmiisiin pöytiin, mutta toisaalta olisi kiva rauhoittua kotonakin. Koska asia näyttää olevan muille tärkeämpi kuin minulle, niin menköön näin ;)

P.S. taisi olla tämä vuorojoulusysteemi käytössä jo kaksinoloaikana ihan ensimmäisiä vuosia lukuun ottamatta.

Vierailija
5/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aatto kotosalla, ja ollaan sitten pyydetty aatoksi joko jompikumpi minun vanhemmistani tai sitten miehen isä(meidän molempien vanhemmat ovat siis eronneet) Ja sitten ollaan menty anopille joulupäivänä tai tapanina, asuvat kaukana..

Vierailija
6/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö sitten pyhinä kyläilemässä?

joka joulu OMASSA kodissa!

ollaan KOKO joulu OMASSA kodissa!

Miks just meidän pitäis ajella ristiin rastiin ympäri Suomea??

Meille joulu on rauhoittumisen ja rentoutumisen aikaa kiireisen syksyn jälkeen

Vierailija
7/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 km matkaa ja jo kymmenen vuotta (eli niin kauan kun meillä on ollut lapsia) olemme olleet aattona aina molemmissa mummoloissa. Meillä on mummoloihin matkaa yli 500 km, joten kun sinne lähdetään, niin ollaan sit kerralla ainakin viikko. Yleensä ollaan menty päivää tai paria ennen aattoa mun vanhemmille, jossa ollaan oltu vielä se aattoaamupäivä. Käydään aamusaunassa, syödään aamupalaksi äitini tekemää riisipuuroa ja lapset katselee aattoaamunpiirrettyjä. Joskus yhden jälkeen availlaan lahjat (jotka tonttu on tuonut kuusen alle, kun ollaan oltu aamusaunassa) ja lapset ehtii leikkiä lahjoilla kun aikuiset järkkäilee ruokahommia. Sitten syödään jouluruoka, jonka jälkeen me pikkuhiljaa keräillään kamat ja lähdetään hautausmaan kautta ajelemaan kohti toista mummolaa. Siinä matkalla lapsetkin voi torkahtaa hetkeksi autoon, jos väsyttää... jaksavat sitten paremmin eikä tule väsymyskiukuttelua. Toisessa mummolassa odotellaan sit pukkia, joka saapuu yleensä seitsemän maissa. Lapset leikkivät lahjoilla niin pitkään kuin jaksavat ja aikuiset saunovat, syövät herkkuja, pelailevat jne. Anoppilassa olemme yleensä vielä muutaman päivän joulun jälkeen ja palaamme sitten vanhempieni luo viettämään uutta vuotta, jonka jälkeen ajelemme kotiin. Että näin meillä... hyvin on onnistunut joka vuosi, eikä tunnu lainkaan stressaavalta, kun sen on tehnyt jo monta kertaa. Eikä jää kummatkaan isovanhemmat paitsi joulun vietosta. :)

Vierailija
8/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisarukset sen sijaan kiertävät mummoloita koko joulun, ettei JOUDU laittamaan jouluruokia, ja ovat jo monena vuonna halunneet meitäkin anoppilaan aattona. En tiedä pitäisikö mennä, edes joskus, mutta mieluiten olisin kotona, koska minusta on ihana kun SAA laittaa jouluruokia!

Vierailija
9/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kotijoulua on vietetty siitä lähtien kun muutimme lähelle omia sekä miehen vanhempia. Kotijoulu tarkoittaa sitä että jouluaatto ollaan kotona oman perheen kesken. Joulupäivänä ja tapanina on sitten vuorossa mummulavierailut.

Vierailija
10/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkemmin muistelen, niin tämä malli on minun käsialaani :)

Minulle joulu on aina ollut tärkeä juhla, ja kun yhteiset joulut alkoivat olla ajankohtaisia, mietin pääni puhki, miten saisin aikaan oikeudenmukaisen systeemin, jossa kuitenkin pääsisin ottamaan osaa siihen "oikeaan" jouluun joka vuosi. *heh heh*

Tämähän siitä sitten syntyi: en voinut vaatia, että joka joulu ollaan minun kotonani, mutta koska en halunnut luopua kokonaan edes joka toisesta joulusta, niin molempi parempi :D

Silloin kun asuttiin pienessä kämpässä kaksin, tuo "oman kodin joulu" ei tuntunut mielekkäältä vaihtoehdolta. Nyt ehkä tuntuisi, mutta niin makaa kuin petaa. Toisaalta muistan omasta lapsuudestani, miten mukavia mummolajoulut olivat. Omilla lapsillani on vielä ylimääräisenä bonuksena serkut (joita minulla ei ollut)...

Vierailija
11/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielä on myös veljeni ja siskoni perheineen. Menemme kotiin illaksi että saamme olla myös oman perheen kesken.

Joulupäivänä isäni tulee meille syömään, teemme siskoni kanssa ruuan.

Tapanina anoppi tulee vielä syömään.

Tämä on toiminut hyvin.

Anoppi käy aattona ja joulupäivänä mieheni siskojen luona.

Vierailija
12/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluamme viettää joulun kotona. Päiväseltään vierailut anoppilaan ja minun vanhemmilleni ei pienten lasten kanssa onnistu, koska välimatkat ovat 350 km ja 500 km. Kummastakaan suunnasta eivät myöskään ole olleet kiinnostuneita meille jouluna tulemaan ... haluavat viettää hekin joulun kotonaan. Sopii kaikille osapuolille oikein hyvin. Muina loma-aikoina sitten kyläillään.

Jouluisin meillä on usein käynyt ystäväperheitä esim tapaninpäivänä. He asuvat kanssamme samassa kaupungissa ja siksi on helppo piipahtaa kylään.

Vierailija
13/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempien kotona ollaan oltu monesti. Ensinnäkin anoppi ei oo koskaan pyytänyt meitä sinne jouluksi ja toisekseen vaikka pyytäisi niin en tiedä mentäiskö, on pikkasen pienet tilat hänellä ja noin muutenkin ei oo kovin jouluihminen.

Vierailija
14/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olemme kutsuneen molempien vanhemmat meille.

Miehen vanhemmat vuorottelevat, että ovat joka toinen joulu meillä ja muulloin sitten joko keskenään tai miehen siskon luona.

Vierailija
15/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulu omassa kodissamme.

Isovanhemmat ja muutkin sukulaiset ovat tervetulleita meille jouluna.

Miehen sukulaiset eivät koskaan viitsi tulla 'kun pitäisi ajaa niin pitkä matka ja on tympeä olla reissussa jouluna'.

Vierailija
16/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mummoloiden välimatka n. 150 km, ja meiltä kotoa toiseen mummolaan 50 ja toiseen tuo 150 km. Aatto vuorovuosin jommassa kummassa. Sisarusten perheet synkkaavat omat vuotensa niin, että kun ollaan minun kotonani, siellä ovat myös minun sisarukseni perheineen - ja miehen veli perheineen on niinä vuosina ulkomailla veljen vaimon kotona. Vaihdamme mummolaa joulupäivänä tai tapanina. Homma toimii sinänsä ihan hyvin, koska molemmissa suvuissa on sama malli käytössä. Parina vuonna olen yrittänyt ehdottaa, että jos oltaiskin kotona, mutta nyt lapset mokomat (4 ja 7 v) ovat jo niin kiinni tässä perinteessä, etteivät suostu siitä luopumaan. Ja onhan se helppoa mennä valmiisiin pöytiin, mutta toisaalta olisi kiva rauhoittua kotonakin. Koska asia näyttää olevan muille tärkeämpi kuin minulle, niin menköön näin ;) P.S. taisi olla tämä vuorojoulusysteemi käytössä jo kaksinoloaikana ihan ensimmäisiä vuosia lukuun ottamatta.

Tosin nyt kun anoppi on kuollut olemme minun vanhempien luona jokaisen aaton ja he tulevat meille tapanina. Ihan tyhmää olisi, että oltais omillaan, me olemme perhettä, johon kuuluu isovanhemmat. Joulupäivä on yöppäri/kalsari päivä, jolloin ollaan vaan, syödään (taas) hyvin ja katsellaan mitä on saatu lahjaksi.

Vierailija
17/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä kotona, välillä iovanhempien mökillä ja välillä ulkomailla reissussa. Välillävanhempani tulevat meille.

Ainoastaan se on perinne että tonttu tuo yhdet lahjat heti aattoaamusti, usein pienen kartan kera että lapsilla riittää touhua.

Pukki voiu myös käydä tai jättää lahjat kuusen alle kun olemme saunassa.

Yksi ainoa prinne on ja se jatkuu niin kauan kuin minun isovanhemmat elävät, heille mennään tapanina syömään vaikka joudummekin ajamaan monta sataa kilometriä yhtrenä päivänä.

Vierailija
18/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemme jo muutamaa päivää ennen aattoa mieheni äidin luo ja olemme siellä aatto iltapäivään saakka. Heidän kanssaan siis saunomme aamusaunan, syömme joulupuuron, katsomme joulurauhan julistuksen ja avaamme lahjat.

Mieheni äidin luota on oman äitini luo 50-60km, joten ajamme aatto iltapäivänä oman äitini luo illaksi. Siellä sitten syödään jouluateria, kahvitellaan ja avataan myöskin lahjat.

Näin ollaan toimittu jo parina vuotena ja tänä jouluna siis sama homma! On toiminut meillä ja ollut suht helppoakin, kun on vain 1 (kaksi vuotias) lapsi, joka on tottunut autossa matkustamiseen...

Olen toki miettinyt, että joskus olisi ihanaa viettää joulua vain yhdessä paikassa, mutta näillä mennään vielä ainakin tämä joulu ja tod näköisesti myös seuraavakin!

Vierailija
19/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin äitini luona olemme sitten taas muutaman päivän aaton jälkeen, ennen kuin lähdemme takaisin kotiin.. (asumme aika kaukana...)

Vierailija
20/63 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään molempien vanhemmat ja mummo tulee meille jouluaattona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi