80-luvun teinikieli? Millaisia sanoja/sanontoja silloin viljeltiin?
Tytär kysyi tänään ja kauhistus: en enää muista!! Olen 70-luvun alussa syntynyt.
Kommentit (89)
jupit oli oikein 80-luvun oma ilmiö. lukekaa vaikka in english jos ette tiedä..
Raggarit olivat ns. koviksia. Usein tuota raggaria käytettiin tosin vähän sarkastisessa merkityksessä.
Ensikännit sai aikaan lipis (libis) tai omppis
ne oli Lippis ja Omppupomppu, mutta omat ensikännit (ja aika monet seuraavatkin) on kyllä tullut otettua Dry Vodkalla.
juppikulttuuri väritti 80-luvun loppua ja ihan 90-luvun alkua.
jupit oli oikein 80-luvun oma ilmiö. lukekaa vaikka in english jos ette tiedä..
Mä kuuluin noiden ulkopuolelle "ne muut", joilla ei ollut merkkivaatteita mutta ei mitään hevaritouhuakaan. Varmaan Seppälästä oli iso osa vaatteistani...
Luokassa oli jako snobeihin (juuri noita pastellivärisiä diskoa kuuntelevia merkkituotenuoria) ja hevareihin (tiukat mustat farkut, varsilenkkarit ja nahkatakki farkkuliivillä ja selkälätkällä). Näin Kajaanissa, yläaste 85-88
No eipä vähän huono.
Tuskin. (ihan joka asiaan, etenkin vanhempien ehdotuksiin)
Melkein olinki. Melkein menenki.
Olen syntynyt -69, niin ihan 80-luvun alussa en tiennyt teiniasioista mitään. Mutta jostain -84 eteenpäin murkkuikä ja teiniangsti (jota ei silloin toki tunnettu sanana) alkoi jyllätä. Aika myöhään nykymittarilla, eiks vaan. Mutta niin se meni kaveripiirissäkin. Vain Kaikkein Kovimmat kävi "kylillä" perjantai-iltaisin seiska- tai kasiluokkalaisena, saati sitä nuorempana.
Raggarit olivat ns. koviksia. Usein tuota raggaria käytettiin tosin vähän sarkastisessa merkityksessä.
Sanottiin, että asia oli 'nastaa' kun joku oli kivaa, coolia tms.
Bileet olivat 'hipat'.
Ja leuhkat ihmiset olivat leijoja. Jos joku kävi liian itseriittoiseksi, niin usein kuuli 'Älä leiju siinä'.
Tuon etutukka-jutun olinkin jo unohtanut:D
"onks viljoo näkynyt"
helvetin typerä!