Miksi lentoemot itkevät aikaerorasituksesta?
Eiväthän he joudu Aasiassa elämään sen ajan rytmin mukaan, eikä muuttamaan sisäistä kelloaan, vaan voivat mennä suoraan hotelliin nukkumaan lennon jälkeen. Ja palaavat sitten pian takaisin Suomeen. Eli eihän kyse ole lainkaan mistään aikaeroasioista vaan normaalista vuorotyöstä.
Kommentit (107)
pari aikaerolentoa kuukaudessa seuraavan puolen vuoden ajan ja tule kertomaan kokemuksistasi. Ja aikaerolentojen välillä teet muutaman pomppulennon Eurooppaan ja takaisin töitä tehden.
pari aikaerolentoa kuukaudessa seuraavan puolen vuoden ajan ja tule kertomaan kokemuksistasi. Ja aikaerolentojen välillä teet muutaman pomppulennon Eurooppaan ja takaisin töitä tehden.
Pointti onkin se, että eihän ongelma ole se aikaero! Turha siis itkeä aikaerosta, kun se ei ole ongelma. Miten lento vaikka Etelä-Afrikkaan olisi teille helpompi?
on tavallisille bisnesmiehille, jotka joutuvat olemaan heti lennon jälkeen täydessä terässä jossain neuvotteluissa tms. vaikka kotona olisi yö. Emot pääsee nukkumaan, bisnesmiehet ei.
Ne bisnesmiehet tuskin viettävät 12 tunnin lentoa palvellen ihmisiä ja vastaten turvallisuudesta? He lepäävät lennon aikana, lentoemot lennon jälkeen. Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää?
rehellisesti yötyön aiheuttamista ongelmista. Tuosta aikaerosta on vaan saatu kiva marttyrointikeino, joka ei kuitenkaan mitenkään liity itse asiaan. Hotellihuoneen saa pimeäksi, hotellista saa ruokaa mihin aikaa vaan jne. Ajalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
kokeile itse, lennä pari aikaerolentoa kuukaudessa seuraavan puolen vuoden ajan ja tule kertomaan kokemuksistasi. Ja aikaerolentojen välillä teet muutaman pomppulennon Eurooppaan ja takaisin töitä tehden.
Mieheni tekee tuota jatkuvasti sillä erolla lentoemoihin, että tekee täydet työpäivät aina perillä kohteessa, ei suinkaan lepäile hotellissa tai shoppaile.
Lentoemot vaan koittaa kerätä säälipisteitä ja vakuutella muille työnsä "rasittavuutta". Tosiasiahan on, että nuo rasittavimmat kaukolennot ovat kaikkein halutuimpia ja nimenomaan niin, että vanhimmat työntekijät haluavat tehdä niitä. Jos kaukolennot olisivat oikeasti rasittavia, kai eläkeikää lähestyvät jättäisivät nämä rasitukset nuoremmille.
Monen tes ei edes tunne lepovapaita? Esim meillä voi olla kolme 12t yövuoroa yksi vapaa ja sitten kolme 12t päivävuoroa yksi vapaa ja sitten taas yövuoroja. ja mikä vapaa tuo on kun pääse aamulla klo 7 ja seuraavana aamuna töihin klo 7, siinä mukava koittaa vaihdella rytmejä.
Eikö tuo ole ihan ammatinvalinta kysymys??
Millaisia ovat nämä ihmiset, jotka kuittaavat jokaisen asian sillä, että se nyt vaan on ammatinvalintakysymys? On paljon töitä jotka on jonkun vaan tehtävä, joten ongelma ei poistu sillä että epäkohdista huomauttava vaihtaa työpaikkaa! Ongelma on ratkaistava, eikä vain käskettävä ihmisiä kouluttautumaan lisää/toiseen ammattiin! Mitä ihmeen hyötyä on siitä, että kaikki lukevat itsensä bisnesmiehiksi ja -naisiksi? Sekö ratkaisee ongelmat sairaaloissa, vanhustentaloilla, lentokoneissa, päiväkodeissa jne.?
Esim Finnairin lento Tokioon:
Lähto 17:20, perillä 3:00 Suomen aikaan, eli nukkumaan pääsee kuten normi baari-iltana.
Takaisin Suomeen lähdetään 5:00 Suomen aikaan, eli pikkuisen pitää nousta aikaisemmin kuin yleensä. Perillä 15:20.
Eli mikä tässä on se AIKAERO-ONGELMA ??? Ei emon tarvitse muuttaa sisäistä kelloaan pois Suomen ajasta lainkaan.
Esim Finnairin lento Tokioon:
Lähto 17:20, perillä 3:00 Suomen aikaan, eli nukkumaan pääsee kuten normi baari-iltana.
Takaisin Suomeen lähdetään 5:00 Suomen aikaan, eli pikkuisen pitää nousta aikaisemmin kuin yleensä. Perillä 15:20.
Eli mikä tässä on se AIKAERO-ONGELMA ??? Ei emon tarvitse muuttaa sisäistä kelloaan pois Suomen ajasta lainkaan.
Jos Finnair lentäisi Etelä-Afrikkaan, niin logiikka menisi suunnileen samalla tavalla, vaikka aikaeroa ei ole. Eli mitä se aikaero tuo tähän lisää? Ei mitään. Yöllä joutuisi osan ajasta kuitenkin työskentelemään.
on yö ja päinvastoin. Mitähän ne lentoemot tekisivät siellä Suomen päivänaikaan, kun kaikki on kiinni ja muut nukkuu. Istuvat hotellihuoneessa ja syövät sipsejä minibaarista? Itse ainakin kävisin päiväsaikaan syömässä jotain oikeaa ruokaa ja yrittäisin nukkua silloin kuin ei ole mitään tekemistä. En tiedä, ehkä te muut sitten eläisitte erillä tavalla.
on yö ja päinvastoin. Mitähän ne lentoemot tekisivät siellä Suomen päivänaikaan, kun kaikki on kiinni ja muut nukkuu. Istuvat hotellihuoneessa ja syövät sipsejä minibaarista? Itse ainakin kävisin päiväsaikaan syömässä jotain oikeaa ruokaa ja yrittäisin nukkua silloin kuin ei ole mitään tekemistä. En tiedä, ehkä te muut sitten eläisitte erillä tavalla.
Se on sitten emon ongelma, jos lähtee shoppailemaan. Tarkoitushan on vain toipua aiemmasta työvuorosta ja valmistautua seuraavaan. Varsinainen vapaa on sitten Suomessa. Hotellilta saa ruokaa kellon ympäri.
Eli turha valittaa sitten, jos aika kuluu shoppailuun eikä lepäämiseen.
mainittu, että huone on voitava pimentää, siellä on oltava toimiva ilmastointi ja lämmitys, sinne pitää saada sapuskaa vuorokauden ympäri, tähtiä on oltava ainakin 4, sijainti pitää olla keskustassa ja hyvien kulkuyhteyksien päässä lentokentästä. Jos sen sijaan lähtee hoidattamaan kynsiään, ottamaan hierontoja ja shoppaamaan ja sitten koneessa taas väsyttää kun pitäis kaataa kahvia, niin kyllä tuo on ihan itse aiheutettua väsymystä.
Vähän kuulostaa siltä. Mikset valita myös lentäjistä?
En ole kateellinen. Ihmetyttää vaan se, että aikaerorasitus (joka on oikea ja tunnettu ongelma) on valjastettu emojen taisteluaseeksi ilkeää työnantajaa vastaan, vaikka aikaerorasitus ei kosketa emoja lainkaan vaan kyse on yötyön ja vuorotyön aiheuttamista ongelmista.
Aikaerorasitus kohdistuu niihin, jotka joutuvat sopeutumaan paikallisen aikavyöhykkeen mukaiseen elämään, vaikka pää on vielä Suomen ajassa. Tämähän ei kosketa emoja, koska he voivat elää hotellilla Suomen aikavyöhykkeen mukaista elämää.
kokeile itse, lennä pari aikaerolentoa kuukaudessa seuraavan puolen vuoden ajan ja tule kertomaan kokemuksistasi. Ja aikaerolentojen välillä teet muutaman pomppulennon Eurooppaan ja takaisin töitä tehden.
Mieheni tekee tuota jatkuvasti sillä erolla lentoemoihin, että tekee täydet työpäivät aina perillä kohteessa, ei suinkaan lepäile hotellissa tai shoppaile. Lentoemot vaan koittaa kerätä säälipisteitä ja vakuutella muille työnsä "rasittavuutta". Tosiasiahan on, että nuo rasittavimmat kaukolennot ovat kaikkein halutuimpia ja nimenomaan niin, että vanhimmat työntekijät haluavat tehdä niitä. Jos kaukolennot olisivat oikeasti rasittavia, kai eläkeikää lähestyvät jättäisivät nämä rasitukset nuoremmille.
Ensin isännöi konaassa ja sitten vielä toinen duuni kohdemaassa?
Mun mieheni ei lennä yleensä pitkiä lentoja, mutta saattaa tulla esim. yötä myöten Keski-Euroopasta kotiin. Kaikkialta ei ole suoria, käteviä lentoja. Kun hän tuli työmatkalta Lissabonista kotiin ja saapui kentältä taksilla klo 4, hän nukkui klo 8.30 saakka ja meni tekemään normaalin työpäivän, oli tosin töissä tunnin tavallista myöhemmin. Hän tuli kahdella lennolla eikä saanut nukuttua koneessa.
Miettikää myös päivystäviä lääkäreitä ja sairaanhoitajia... Saattaa siinä joutua töihinkin ja tekemään 24h putkeen.
mukaani ottamia kirjoja silloin, kun maassa muut nukkuisivat ja minulla olisi päivä.
samoja elukkamaisia työvuoroja kuin miehesi? Varmaan heidän täytyy myös kohta elää ilman vessoja, koska Afrikassakaan ei ole.
on tavallisille bisnesmiehille, jotka joutuvat olemaan heti lennon jälkeen täydessä terässä jossain neuvotteluissa tms. vaikka kotona olisi yö. Emot pääsee nukkumaan, bisnesmiehet ei.