Annoitko vauvasi synnärillä hoitajille yöksi?
Minä annoin kuopuksen ensimmäiseksi yöksi, koska en ollut nukkunut moneen yöhön. Sitä oikein suositeltiin. Esikoinen oli kanssamme perhehuoneessa ja sai luovutettua äidinmaitoa muutenkin lisämaidoksi alussa, joten isä usein hoiti sen asian yöllä.
Kommentit (90)
eka synty vähän ennen puolta yötä, vuodon takia päästiin osastolle vasta reilusti aamupuolella yötä. sillon hoitaja vei vauvan, mutta kyllä mä jo kasilta aamulla soittelin, että haluan vauvan takaisin :)
Toisista oonkin sitten sanonu, ettei ilman hyvää perustelua saa viedä pois vierestä. en oo osannu nukkua ilman vauvaa. Ja mun lapset (4) on syntyneet vuoden välein.
Mutta ymmärrän oikein hyvin, jos haluaa vauvan synnytyksen jälkeen yöksi hoitoon, että saa levätä kunnolla. Ja oon sitä mieltä, että jokaisen on tässäkin asiassa kuunneltava itseään, samoin kuin synnytyksen kivunlievitysten suhteen.
Kaikki kolme lastani ovat nukkuneet vieressäni sairaalasängyssä. Esikoista yritin nukuttaa omassa kopassaan, mutta hän huusi koko ajan ja rauhoittui vain kun oli kiinni minussa. Ja lopuksi en minäkään varmaan olisi pystynyt kunnolla nukkumaan, jollen olisi saanut pitää vauvaa ihan lähellä. Toivottavasti tämä neljäskin syntyy ihan hyväkuntoisena ja saan hänet heti viereeni sairaalassa.
oli ensimmäisen yön ja osan toistakin hoitajilla. Kun on sektioita kummatkin synnytykset, ei juuri ole vaihtoehtoja.
Ei edes tullut mieleen, että sellainen olisi mahdollista, eikä sitä kukaan ehdottanut. Vieressä siis nukkui, itse sain nukuttua 45 minuuttia ekana yönä, toisena muistaakseni jopa 3 tuntia. Vauva oli tississä kiinni melkein koko ajan.
oikein painostettiin antamaan vauva yöksi hoitajille. Ensin taivuin siihen, mutta puolen tunnin kuluttua menin hakemaan takaisin luokseni, en pystynyt nukkumaan enkä rauhottumaan ilman pientä vieressä.
vuosi sitten kätilöopistolla saimme perhehuoneen joten oli itsestään selvää, että vauva pysyy luonamme kokoajan.
En olisi tälläkään kertaa antanut vauvaa hoitajille, vaikka olisi pyytäneet. Mutta tuskin olisivat kun oli ihan normi synnytys ja molemmat voitiin hyvin.
Toisaalta ymmärrän, että jotkut haluavat vauvan heti hoitajille, että voivat nukkua, mutta toisaalta taas tuntuu oudolta, että äiti voi olla erossa vastasyntyneestä vauvastaan.
Itse en pystynyt. Mutta siis en tuomitse, jokainen tavallaan ja hyvä että saa levätä jos sitä tarvitsee.
ihmeessä pystyit mennä hakemaan lapsen hoitajilta pois ja yleensäkin hoitaa lasta sektion jälkeen yöllä?
Minulla esikoinen leikattiin illalla ja ehdottomasti lapsi oli oltava hoitajilla,kun en pystynyt kääntymään sängyssä ilman apua ja jaloilleni sain nousta vasta seuraavana iltapäivänä ja siihenkin tarvittiin kaksi hoitajaa. Kuopuksen sektio oli aamulla ja kääntyminen onnistui paremmin jo illalla, mutta jaloilleni sain nousta vasta seuraavana päivänä.
oikein painostettiin antamaan vauva yöksi hoitajille. Ensin taivuin siihen, mutta puolen tunnin kuluttua menin hakemaan takaisin luokseni, en pystynyt nukkumaan enkä rauhottumaan ilman pientä vieressä.
Annoin. Kätilön ehdotuksesta. En olisi itse varmaan älynnyt. Kätilö keräsi kahtena yönä huoneen kaikki vauvat yöksi hoitoon. Uni tuli tarpeeseen!
oli pitkä synnytys takana, ja olin jotenkin ihan helpottunut ajatuksesta, en edes tiennyt, että niin voitaisiin tehdä :) Sanoivat, että tuovat sitten syömään.
Toisen kohdalla ei ehdotettu, vaan ajateltiin varmaan, että toki pidän vauvan luonani, ja niin ajattelin itsekin. Jossain vaiheessa yötä sitten kuitenkin menin ja kysyin, voivatko ottaa vauvalaan, en jaksakaan. Tuntui todella pahalta, nololtakin. Ottivat sinne, kysyivät, että haluanko imettää, kun se hetki tulisi. Ihan ekana antaisivat nyt vähän maitoa, mutta sitten miten haluan. Olin tyytyväinen, eli se n 30ml saa maitoa, sitten seuraavalla kerralla voivat tuoda luokseni.
Synnytystä oli esikoisesta 23 h, ja 2 vuorokautta oli sitä ennen mennyt pipariksi kun oli supistellut paljon ja yöt rikkinäisiä.
Lapsi syntyi lopulta klo 1 yöllä ja olin aivan kuitti. Nuahdin heti kun olivat työntäneet mut sängyllä synnytäneitten osastolle ja omaan petiin.
Lapsi nukkui hoitajien luona miltei aamuun saakka, hoitivat parit syötötkin siinä ja aamulla esittelivät osastoa.
Jos olisin ollut yhtään voimissani niin lapsi olisi ollut vierihoidossani mutta olin kyllä aivan loppu. Pienestä oli kiinni ettei menty sektioon kun voimat oli pois.
Minusta sinä 26 olet törkeä arvostelija! Vai että muut voi olla erossa lapsestaan ja sinä et, kyllä sinä tuomitset! :(
Kiitti vaan tyhjästä.
T. loput 3 lapsiaan vierihoidossa pitänyt mamma.
tietenkin. Ensimmäinen kunnon yöuni oli moneen yöhön. Itse asiassa en edes tiedä, miten vauva söi/nukkui. Kai sille jotain annettiin:)
tokan saadessani vauvalaa ei enää ollut, mutta vauva nukkuin kansliassa yhtenä yönä muutaman tunnin
Ennen vauvan syntymää olin kitkutellut sairaalassa 3 yötä 2-3h:n yöunilla/yö. Lapsi syntyi hätäsektiolla ja oli 2 yötä keskolassa. Itse en saanut nukuttua silloinkaan. Kun sain lapsen omaan huoneeseeni olin totaalisen poikki ja vauva itki yöt, yritin hoitaa häntä aina yöllä klo 03 saakka kunnes lopulta vein vauvan hoitajille. En siltikään saanut juuri nukuttua.
Esikoinen kun syntyi joutui keskolaan sokeritippaan 2tuntia synnytyksen (ilta) jälkeen, olin aivan tolaltani kun en saanutkaan vauvaa viereeni. Pääsin kuitenkin vauvaa katsomaan vielä ennen yöunia ja olo rauhottui. Jo seuraavana päivänä olo oli helpottunut ja kiitollinen, vauvaa hoidettiin hyvin ihanien hoitajien toimesta ja minä sain nukkua kun synnytys oli venynyt pitkäksi ja valvomista alla miltein 2 vrk:ta. Muutenkin aivan tunnekuohuissa kun ensimmäinen vauva rinnalle tuli. Vauva oli siis kaks ensimmäistä yötä keskolassa ja päivisin sain siellä vierailla ja hoidella vauvaa. Kun sokeritippa loppui sain vauvan vierihoitoon ja sitten jo mielellään heräilin yöllä syötöille. Huonekaverille ehdotettiin myös että antaa vauvan yöksi hoitajille että saa nukuttua ja oli tyytyväinen. Tämä siis Lahdessa.
esikoinen otettiin muutamaksi tunniksi ekana yönä kun hoitjat halusivat että nukkuisin jonkin aikaa, synnytys kesti 24 h ja syntyi aamuyöllä. Toisena yönä halusin pitää vieressä, mutta vauva ei nukkunut kuin rinnalla ja aamuyöstä vein itkien vauvalaan, olin niin väsynyt.
Lapsella todettiin myöhemmin paha maitoallergia, hän ei nukkunut pariin ensimmäiseen kk kuin tissillä, joka taas pahensi asiaa :(
Toista vauvaa en vauvalaan vienyt vaikka olisivat mielellään ottaneet.
ja tämäkin SEINÄJOELLA (kun joku aiemmin väitti ettei siellä oteta. Kyllä siellä paljon vauvoja öitään vietti)
jälkeen odottelin ja odottelin koko ajan, että koska nään vauvani... joku näytti hetken vauvaa mulle ja sitten se vietiin pois... kyllä kaipasin vauvaa ja vieläkin harmittaa... ja näin Hämeenlinnassa
Minun vauvani syntyi myös sektiolla, enkä pystynyt häntä heti nostelemaan. Vauva oli huoneessa, nukkui omassa kopassaan ja soitin kelloa aina kun vauva itki, niin hoitaja tuli nostamaan hänet rinnalle ja sitten hetken päästä pois siitä. En itse olisi uskaltanut nukkua vauvan vieressä, pelkäsin kääntyväni päälle kun toinen oli niin pieni... Näin siis TAYS 2009 hoitajien kiireestä huolimatta.
ei kysytty ja jos olisi kysytty en olisi antanut.. kaksi yötä vietimme sairaalassa, toisen niistä perhehuoneessa.. täysimetin myös lastani, hän ei saanut ollenkaan lisämaitoa.. kaikki meni vauvan kanssa hyvin vaikka häneltä otettiin tulehdusnäytteitä ja keltaisuusarvoja..
pitäkää vauvanne vieressänne jos ei ole mitään lääketieteellistä syytä tai ihan hirveetä väsymystä!
Esikoinen syntyi illalla ja ennen puolta yötä siirryttiin osastolle. Vauva meni hoitajien mukana, sanoivat että tuovat syömään (eivät tuoneet). En kylläkään saanut juuri nukuttua, kuuntelin kaikkia ääniä ja vauvojen itkua+synnytys pyöri mielessä (omani oli nukkunut melkein koko yön rauhallisesti). Toisena yönä oli hetken aikaa hoitajilla, vipana yönä koko yön vierelläni. Hoitajissa ei moittimista, mielellään ottivat. Ja tämä myös Seinäjoella :)
Kysyi, että annetaanko korviketta jos se vaati, ja minä taisin ajatella, että ihan sama, kunhan saan nukkua. Seuraavana aamuna oli ihan toiset fiilikset, ja vauvakin oli nukkunut koko yön eikä tarvinnut karviketta. Näin siin naikkarilla.