Kaverini (lukion ope) aikoo viedä lapset hoitoon välipäivinä
aikoo kuulemma tehdä töitä kotona ja vähän levätä (on koko ajan burn outin partaalla muka). Mitä mieltä?
Kommentit (54)
Tajuatko, ettei kaikkia ekstratöitä voi tehdä etukäteen? Kuten vaikkapa kokeiden ja aineiden korjaamisia? Ja juuri nämä tuppaavat kasautumaan esim. koeviikon vuoksi.
vaan koulun ajanhallinta. Koulussa missä olen nyt töissä on kaikille luokille yhtä aikaa kokeet ja minä en voi niiden ajankohtaa valita. Jos saisin itse valita kokeiden ja projektien ajankohdat en todellakaan laittaisi kaikkia kokeita tähän marras-joulukuun taitteeseen! Ja taatusti otan opettajan uupumuksen vakavasti. Olen joskus joutunut tekemään opettajana 70-tuntisia työpäiviä (olin silloin normaalikoulussa, jossa oli opetusta sekä yläasteella että lukiossa ja vielä opetusharjoittelijoiden ohjausta) ja olin täysin tietoinen, että jos olisin tuollaista elämää jatkanut yli sen 2 vuotta mitä sitä tein, niin en olisi ollut enää tältä planeetalta. Oppilailtakin valitettavasti vaaditaan aika paljon samaa monessa koulussa. Koulussa missä minä olen nyt töissä on oppilailla onneksi sen yhteissuunnitelun myötä vain 2 koetta per viikko, mutta aikaisemmassa koulussani taas kokeita saattoi olla yhdeksänkin kahdessa viikossa ennen joulua! Empatiani on kyllä kaikkien opettajien ja koululaisten puolella tähän aikaan vuodesta. PS. Kävin taas tässä välissä lukemassa 5 projektia ja nyt taas takaisin. Älkää nyt kuitenkaan tulko hakemaan lastani huostaan vaikka häntä nyt vahtiikin sub juniori, kun äiti vaan korjaa kokeita ja projekteja. Joululomalla sitten köllitään yhdessä ja nautitaan toisistamme lapsen kanssa, samoin kuin sitten useimpina aikoina viikonloppuisinkin. Nyt olen kyllä tehnyt viikonloppuisinkin töitä, mutta yllätys yllätys lapsellani on toinenkin vanhempi, joka häntä voi hoitaa.
Kohdentuuko tämä ongelma enemmän sinuun? Onko tämä sama ajankäytön ongelma kaikilla opettajilla? Luuletko ettet voi työntekijänä tehdä mitään asian eteen? Jotensakin en usko että kaikki opettajat tekevät tähän aikaan vuodesta tuollaisia ympäripyöreitä työpäiviä...
Perustelusi oli että työnantaja vaatii. Hyppäätkö vaikka kaivoon jos työantaja vaatii? Siis oikeasti oletko valmis uhraamaan itsesi burn outille työn vuoksi? Olisiko muutoksen paikka kuten ap:n opettajakaverillakin.
Arvomaailma ei taida näillä muutamilla opettajilla olla kohdallaan. Juu työnantaja voi vaatia vaikka kuun taivaalta kun kiltit ja tunnolliset puurtajat suorittavat.
Itse laitan arvomaailman toisinpäin. Olen valinnut työni niin että perhe pysyy ykkösenä ja olisi aikaa lapsillekin, niin että mielenterveyteni säilyy. Kyllä minullakin on esimies aikanaan huutanut siitä mitä kaikkea minulta odotetaan, mutta siihen leikkiin en ryhtynyt. Luotan ammattitaitooni ja siihen että tekemällä oikeita asioita saan pidemmän työuran ilman sitä burn out:a.
Vaikka viikkotunteja olisi "vain" 20, niin niiden valmisteluun menee helposti tupla-aika. Lisäksi yhteydenpito vanhempien kanssa, kokeiden laatiminen ja korjaaminen, suoritusten kirjaaminen... tekemistä riittää.
Vanhemmalla opella on tietysti paljon materiaalia valmiina ja hommat hoituu rutiinilla, mutta nuoren open työ ei ole herkkua. Olen itsekin ollut aivan loppuunpalanut ekoina vuosina.
t. 43
riippuu opettajan omasta aktiivisuudestakin. Jos haluaa panostaa, pitää tehdä töitä. Jos haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, pääsee vähemmällä.
Ja ymmärtääkseni työmäärä voi riippua opetettavasta aineestakin (kenenkään työmäärää ja -panosta vähättelemättä).
niin minäkin vien! Lapsemme, 5- ja 6-vuotiaat pojat, ovat ihan älyttömän vilkkaita ja tarvitsevat aktiviteettejä KOKO ajan. Mies on välipäivät töissä, mulla on vapaata (en ole opettaja, mutta minäkin vaativassa työssä). En yksinkertaisesti jaksa olla kotona lasten kanssa. Olen sopinut päiväkodin kanssa, että pojat tulevat aamulla klo 10-11 ja haen heidät pois noin 15 aikaan. Eli saan vähän aikaa päivästä itselleni. Työn ja perheen yhdistäminen on monesti todella haastavaa, ja äitikin tarvitsee joskus lepoa.
myös viihtyi mainiosti. Ei olisi silti tullut mieleenkään viedä häntä hoitoon silloin, kun itse olin lomalla. Oli lapsellekin suuri nautinto, kun oli päiviä, jolloin ei tarvinnut lähteä yhtään mihinkään.
Kohdentuuko tämä ongelma enemmän sinuun? Onko tämä sama ajankäytön ongelma kaikilla opettajilla? Luuletko ettet voi työntekijänä tehdä mitään asian eteen? Jotensakin en usko että kaikki opettajat tekevät tähän aikaan vuodesta tuollaisia ympäripyöreitä työpäiviä... Perustelusi oli että työnantaja vaatii. Hyppäätkö vaikka kaivoon jos työantaja vaatii? Siis oikeasti oletko valmis uhraamaan itsesi burn outille työn vuoksi? Olisiko muutoksen paikka kuten ap:n opettajakaverillakin. Arvomaailma ei taida näillä muutamilla opettajilla olla kohdallaan. Juu työnantaja voi vaatia vaikka kuun taivaalta kun kiltit ja tunnolliset puurtajat suorittavat. Itse laitan arvomaailman toisinpäin. Olen valinnut työni niin että perhe pysyy ykkösenä ja olisi aikaa lapsillekin, niin että mielenterveyteni säilyy. Kyllä minullakin on esimies aikanaan huutanut siitä mitä kaikkea minulta odotetaan, mutta siihen leikkiin en ryhtynyt. Luotan ammattitaitooni ja siihen että tekemällä oikeita asioita saan pidemmän työuran ilman sitä burn out:a.
Käsityön ja veiston maikalla ei taatusti ole montakaan koetta tähän aikaan vuodesta korjattavana ja varmaan konkariope näkee aika nopeasti, että miten hyvät niistä oppilaan tekemistä villasukista tuli. Toisaalta joku matikan ope voi olla siitä onnellisessa asemassa, että hän opettaa vaikka viikossa vain 4 opetusryhmää ja kun on siis joulun alla kokeet, niin koepino on aika leppoisa. Sen sijaan, jos satut opettamaan reaaliainetta, jota on vaikka ympäri vuoden 2 tuntia viikossa, niin opetettavia ryhmiä voi olla kevyesti 10-14 ja opetettavia ja siten arvosteltavia oppilaita on 200. Ihan mielelläni töitäni teen enkä kirjoita tätä valittaakseni, päinvastoin tykkään työstäni. Siinä missä teen nyt ympäripyöreitä päiviä, niin joskus taas teen lyhyitä koulupäiviä. Se on vaan tämä syklisyys opettajan työssä, joka tekee juuri marras-joulukuusta kiireisen ja ainakin niissä kouluissa, joissa on yhteiset kokeet eri luokille ja lisäksi usein pitää pitää aika isotkin kokeet, koska kokeessa pitää olla tietty aika ja ei ole kiva tehdä jotain varttitunnin monivalintakoetta muutenkaan jollekin hyville ysiluokan oppilaille, joista 90% on menossa lukioon. Esseiden tarkistamisessa menee aikaa, sen jokainen uskonnon, historia, biologian, maantiedon, terveystiedon yms. aineiden opettaja tietää. Ja kyllä kieltenkin kokeissa on taatusti tarkistamista ja äikän kokeissa myös.
En kyllä ihan ymmärrä, että mistä luit rivieni välistä, että työnantaja vaatii. Ei työnantaja vaadi yhtään mitään, mutta toki työnantaja eli rehtori ajoittaa nuo kokeet. Sitten ne on tarkistettava vasta kun kokeet ovat olleet.
Ja minä en todellakaan ole valmis ajamaan itseän burn outiin, sen olen oppinut jo norssin ajoiltani. Tavallisessa koulussa on paljon helpompaa. Olen hyvä töissäni ja oppilaat tykkää ja oppivat hyvin. Se riittää. Hyväksyn myös sen, että jos joskus teen lyhyempää työpäivää, niin joskus teen myös pidempää. Nyt on vaan niiden pidempien työpäivien aika. Ei se nyt ole kenenkään vika, että todistuksia tavataan antaa joulukuussa ja keväällä ja useimmissa kouluissa kokeet muodostavat ainakin osan akateemisten aineiden arvioinnista. Mielestäni on hirvittävän hienoa, että oppilaat tekevät myös projekteja ja kyllä, minä jaksan ne projektitkin lukea ja arvioida. Jos kukaan opettaja ei jaksaisi, niin miten oppilaat oppisivat sellaisia tekemään?
Ihmeellisen hyökkäävä asenne sinulla on asian suhteen. Minä ainakin välitän aidosti oppilaistani ja haluan heille hyvää. Hyviä numeroita, hyviä opiskelutaitoja, hyviä taitoja muutenkin elämään. Harmillista, jos sinunkaltaiset ihmiset eivät sitten osaa arvostaa minua opettajana, koska hetkellisesti ylitän työaikani aikasta paljon.
Mainittakoon vielä loppuun, että jos opettajan opetusvelvollisuus on vaikka 22 tuntia, niin hänen katsotaan tekevän täyttä päivää. Täten tämmöisen opettajan normaali työviikko on about 40 tuntia. Sitten jos opettajalla onkin ylitunteja, sanotaan vaikka 6, niin sehän vastaisi sitten jo jatkuvasti samalla logiikalla 51 tuntia viikossa. Tällöin hetkelliset 12 tunnin työpäivät eivät olekaan paljon mitään, jos normaali työaikakin on jo 10 tuntia päivässä.
Ovatko nämä kauhistelijat nyt samoja ihmisiä, jotka kesän alla paheksuvat opettajien hillittömiä lomia? Nyt kun opettajat yksi toisensa jälkeen selittävät, että ei se opetukseton aika tosiaankaan täyttä lomaa ole, niin ei käy sekään...
Ap:n ystävää ymmärrän hyvin. Noin toimisin minäkin, jos lapseni vielä päiväkoti-ikäisiä olisivat. Itsellä 'lomalle' lähtee mukaan n. 150 arvioitavaa työtä, jos nyt kaikki opiskelijani saavat hommansa valmiiksi ensi viikon aikana. Noita en nyt tietenkään parissa päivässä saisi tehtyä, vaikka lapset hoidossa olisivatkin, mutta nykytilanteessa, alakoululaisten kanssa lomaillessa voin kahdesta viikosta reilusti toisen varata töille eli käytännössä lähes joka päivä pitää jotain tehdä, kun ei lasten kanssa täyttä päivääkään voi tehdä.
Ja noille työmäärää ja ajankäyttöä kommentoineille: ei, en voi jättää niitä odottelemaan aikaa parempaa, koska joulun jälkeen 3.1. alkaa koeviikko ja heti sen perään jakso, jossa opetustunteja 30/viikko eli viidessä ryhmässä yli 150 opiskelijaa, jotka taas uusia juttuja kirjoittelevat open iltojen iloksi.
Tällaista siis lukion opella vuoden ja jakson vaihtuessa. Kun taas yläkoulun puolella opet ovat näillä hetkillä vielä pahemmassa tilanteessa. Joka äiti kai hyväksyisi sen, että sitä joulutodistusta ei nyt sitten tule, kun ope ei ole ehtinyt vielä kokeita katsoa, eikö?
Työaikojaan ei siis tässä hommassa voi täysin itse valita, vaan silloin on tehtävä, kun on tehtävä. Vaikka sitten se 12/h päivä, joka ei ihan poikkeukselliselta kuulosta minustakaan.
t. lukion ope minäkin
Opettajat ovatkin tunnetusti huonoimpia ja avuttomimpia kasvattajia.
Liekö siihen sitten vaikuttaa joidenkin koulutraumat...?
He tuntuvat tosiaan olevan kaikki enemmän tai vähemmän ylityöllistettyjä.Opetan yläkoulussa äikkää ja ylituntejakin on kuusi, enkä silti joudu tekemään joululomalla yhtään töitä, vaan aion lomailla 23.12-9.10. lasteni kanssa tyytyväisenä. Ysien kokeet olen pitänyt ja palauttanut jo, kasien ensimmäiset kokeet samoin, toiset kokeet kaseille ja seiskojen kokeet pidän ensi viikolla ja ehdin tarkastaa ne ennen joulua. Kirjoitelmat kirjoitutan ja luen vasta joulun jälkeen. En tee koskaan yli 40 tuntia viikossa töitä.
Mutta ap:n aloitukseen: jos kaverisi on tosiaan burn outin partaalla, on varmaan ihan hyvä, että hän lepäilee joululomalla. Toivottavasti lapset saavat myös pitää muutaman päivän lomaa jossain kohtaa.
Eiköhän se vajaa työviikko jätä myös tilaa noille "extratöille". Opet aina valittaa että kun pitää tehdä kotona töitä mutta ottakaa huomioon se että normaalityöläisellä on joka päivä 8 tuntia töitä, montako teillä on opetusta?? Eli joka päivä jää niitä vapaatunteja juuri näihin extrahommiin... eli vähän suhteellisuuden tajua tuohon opettajan työmäärään...
He tuntuvat tosiaan olevan kaikki enemmän tai vähemmän ylityöllistettyjä.Opetan yläkoulussa äikkää ja ylituntejakin on kuusi, enkä silti joudu tekemään joululomalla yhtään töitä, vaan aion lomailla 23.12-9.10. lasteni kanssa tyytyväisenä. Ysien kokeet olen pitänyt ja palauttanut jo, kasien ensimmäiset kokeet samoin, toiset kokeet kaseille ja seiskojen kokeet pidän ensi viikolla ja ehdin tarkastaa ne ennen joulua. Kirjoitelmat kirjoitutan ja luen vasta joulun jälkeen. En tee koskaan yli 40 tuntia viikossa töitä. Mutta ap:n aloitukseen: jos kaverisi on tosiaan burn outin partaalla, on varmaan ihan hyvä, että hän lepäilee joululomalla. Toivottavasti lapset saavat myös pitää muutaman päivän lomaa jossain kohtaa.
Työskentelin myös yläkoulussa ensimmäiset 5 vuotta ja siellä tuo toimi, mutta jaksoissa toimivassa lukiossa, jossa koeviikot, oikeasti ei.
t. edellinen lukion ope, kielten sellainen
He tuntuvat tosiaan olevan kaikki enemmän tai vähemmän ylityöllistettyjä.Opetan yläkoulussa äikkää ja ylituntejakin on kuusi, enkä silti joudu tekemään joululomalla yhtään töitä, vaan aion lomailla 23.12-9.10.
Ruhtinaallinen loma, 9 ja puoli kuukautta!
Eiköhän se vajaa työviikko jätä myös tilaa noille "extratöille". Opet aina valittaa että kun pitää tehdä kotona töitä mutta ottakaa huomioon se että normaalityöläisellä on joka päivä 8 tuntia töitä, montako teillä on opetusta?? Eli joka päivä jää niitä vapaatunteja juuri näihin extrahommiin... eli vähän suhteellisuuden tajua tuohon opettajan työmäärään...