Tyttöjen maailma on sitten raaka - lastani kiusataan rinnattomuudesta!
Voi huokaus... Suvussani naiset ovat olleet lapsena laihoja kirppuja ja puberteetti tullut vasta 15-16-vuotiaana. Rinnat kasvoivat ja kuukautiset alkoivat minullekin vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen olen ollut A-kuppikoon nainen. Mikä minusta on täysin luonnollista ja ok, meitä on moneksi ja siroillekin naisille oma tilauksensa...
Mutta mutta... muiden samanikäisten suhtautuminen oli ja on yhä yllättävän julma! Ei edes niinkään poikien (vaikka sitä laudaksi haukkumista jouduin kuulemaan koko yläasteiän), vaan TOISTEN TYTTÖJEN. Koska olin lapsen näköinen, minua pidettiin myös lapsellisena, kiusattiin ja seuraani kartettiin.
Nyt ikäväkseni huomaan, että 12-vuotias tyttäreni on liukumassa samaan jamaan. Hän on perinyt äitinsä geenit eikä murrosikä ole vielä hänellä alkanut. Osa luokan tytöistä on jo saanut kuukautiset ja kurvit ovat kasvaneet/kasvamassa. He ovat jo nimitelleet lastani kakaraksi - ihan riippumatta hänen tekemisistään, jutuistaan, luonteestaan...
Mikä ihmeen kiire on muuttua teiniksi ja miksi pelkkä ulkonäkö on edes mikään ratkaiseva tekijä?
Kommentit (166)
Eikös rintojen kasvamisessakin mene se pari vuotta ja sitten se menee ohi? En ap ymmärrä logiikkaasi.
Osalle tytöistä kasvaa rinnat ja kuukautiset alkavat kymmenvuotiaina. Osalle - kuten itselleni - vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen ovat hyvin siroja. Eli esimerkiksi itse sain kuunnella sitä lauta/lapsellinen -kommentointia viidenneltä luokalta alkaen ja koko yläasteen, 4-5 vuotta! Ja vieläpä arimpaan aikaan, kun lapsen ja nuoren ulkonäköä koskeva itsetunto on tosi herkkä ja haavoittuva. ap
En nyt ihan ymmärrä Ap:n syvintä pointtia. Olen siis itse se jota myö son kiusattu laihuudesta. Jos tyttösi ei ymmärrä että kaverit on hölmäjä ja äidin tsemppaus ei auta, niin mitä voimme tehdä? Jos huutelet vastuuta, niin voin kertoa etteivät lapset yleensä kerro kotona, olevansa kiusaajia.. Ja tytöt osaavat olla sanoissaa julmia ilman että vanhemmat siitä tietäisivät / olisivat sen aikaansaaneet. Tuli myös mieleen. Jos tyttöä nimenomaan kutsutaan lapselliseksi niin voisiko kyseessä olla ero puheenaiheissa ja kiinnostuksessa, eikä välttämättä ulkonäössä? Eli jos muita tyttöjä kiinnostavat jo pojat ja ns. aikuisten jutut / teinijutut, ja tyttöäsi kiinnostaa barbinuket? En tarkoita pahalla, vaan ihan mietin voisiko syynä olla joku muu kuin ulkonäkö? Mitä mieltä olet?
tosi hyvä antaa esimerkkiä siitä, ettei ulkonäköä kommentoida kotona ikävästi. Ja kannattaisi tarttua oman lapsen läski/lauta/susiruma -kommentteihin aina, kun niitä kuulee.
Ei tässä ole kyse kiinnostuksen kohteiden erilaisuudesta. Lapseni lopetti nukkeleikit vuosi, pari sitten, ovat lähinnä pelailleet kaverien kanssa jo jonkin aikaa ja sitä nuo haukkujat tuntuvat yhä harrastavan. Käyvät nutalla, lukevat Systeriä ja muita esiteinilehtiä, katsovat elokuvia ja kuuntelevat pop-musiikkia - ihan kuten oma tyttärenikin.
Pojista toki ovat kikatelleet jo jonkin aikaa.
ap
Huhhuh..ei mitään push-up-liivejä alle 15-vuotiaille! Ehtii kyllä, tajuaisivatpa 12-vuotiaat tytöt vain sen, tai siis 12-vee LAPSET.
Itsekin ajattelen että 12-vuotias ei tartte topattuja rintsikoita. Mutta jos tilanne olisi se että häntä kiusattaisiin sen takia ja haluaisi itse ne liivit, niin kyllä mä ne ostaisin. Topatut liivit ei ole sama kuin push-upit. Viedäänhän lapsi hörökorvien takia leikkauksiin ja laitetaan hampaita, miksi sitten puseron alla ei voisi olla topatut rintsikat? Jossain vaiheessahan ne kuitenkin lentäisivät roskiin. En mä ainakaan kieltäsi niitä murrosikäiseltä vaikka lapsi onkin, jos vaihtoehto on se että häntä kiusataan. Tuskin mä niitä itse lähtisin tyrkiyttämään, mutta jos lapsi niitä itse toivoisi. Tossa iässähän kuitenkin yleensä ne ekat rintsikat ostetaan.
JOS hän niitä itse haluaa. Mutten niitä tyrkytäkään, koska tytöt näkevät toisensa joka tapauksessa alasti ja koska minusta ei nyt tässä ole mitenkään olennaisen toivottavaa, että lasten kuuluisi olla rinnakkaita jo 12-vuotiaana.
(en siis ole toki tuo, jota kommentoit, kunhan omalta kohdaltani vastaan myös)
ap
Meillä on ihan sama tilanne tytön kanssa. Hän on 11 vuotias hoikkeliini jolla ei tietoakaan rinnosta ym. Kärsii laihuudestaan ja mulla menee kohta hermo jatkuvaan ruikuttamiseen. Olisi kiva jos hän saisi kaltaisensa ystävän. Tytön luokalla myös suurin osa todella kehittyneitä. Miksei lapset saa enää olla lapsia? =(
asumme stadissa.
ap
En muista pienirintaisia kiusatun omassa lapsuudessa - teini iässä mutta:
- yhtä tyttöä pilkattiin poikien toimesta kun hänellä näkyivät nännit ihan selvästi puseron läpi. Tunnilla pojat nauroivat ja sanoivat hänelle suoraan. Tytötkin katsoivat, minäkin ja näin miten tuota tyttöä hävetti, oli ihan punainen. Seuraavana päivänä hänellä oli liivit puseron alla. Pojat kyllä huomauttivat siitäkin, että onko pistänyt nännit piiloon
- isorintaista tyttöä pilkkasivat kaikki. pojat nauroivat hänelle ja tytöt myös. tyttö juoksi cooperin testiä rinnat edes takaisin joka suuntaan heiluen posket tulipunaisina ja kaikki nauroivat. en ymmärrä miksei hänelle hankittu liivejä, sillä rinnat olivat valtavat. tyttö oli muutenkin sellainen että sai hepulin kun hermostui, joten kaikki yrittivät vielä ärsyttää häntä
Ap:n tapauksessa kyse ei ole oikasti rinnoista, vaan siitä että tytär on lapsellinen. Kyllä tuolla on tosi hoikkia "mallivartaloisia" lapsia ja teinejä, jotka on suosittuja. He ovat muodikkaita ja "aikuisia". Rinnat ei ole siinä se pointti, vaan ulkoasu ja käytös
että nimenomaan pojat olivat julman kriittisiä ja avoimia kommenteissaan tyttöjen ominaisuuksista. Tät ovat edelleen tutkimusten mukaan joten ihan turhaa tulla kyllä vähättelemään poikien osuutta tässä asiassa.
Mitä tulee tohon oikeisiin kavereihin niin, mä olen kyllä mun lapselle sanonut noin että "älä välitä ei se ollutkaan edes mikään oikea hyvä kaveri kun teki/sanoi niin" Ei siinä lapsi ole mitään menenttänyt jos on tollaisen ns. hyvän kaverin piiristä joutunut heivatuksi.
minusta siinä tulee sanoneeksi lapselle monta aika ikävää asiaa:
- sinulla ei ole "oikeita kavereita" (siis kun kyse ei ole yhdestä kaverista, vaan monesta), miksiköhän niin...?
- olet tärvännyt ystävällisyyttä, vaivaa, sympatiaa yms. ihan hukkaan, oletpa ollut hyväuskoinen hölmö.Kyllähän minä joka kerta olen lastani lohduttanut ja sanonut, ettei sillä toisella ole oikeutta ilkeillä, ja että ko. tyyppi on typerä kun kiinnittää huomiota tuollaisiin asioihin. Mutta en nyt ole sellaista mennyt sanomaan, että lapsen monivuotinen ystävyyssuhde olisi ollut ihan huijausta ja illuusiota vaan...
ap
Jokainen meistä tulee törmäämään jos ei ole jo törmännyt ihmisiin jotka ei lopulta ollutkaan sitä mitä luultiin.
Ton ikäiselle voi jo puhua kaveripiirin vaikutuksista ja siitä että miettii kenen kanssa pyörii. Et sä voi suojella sun lasta loppuelämää pettymyksiltä, niitä tulee myös kaverisuhteissa.
Ei kai kukaan mene yksittäisen tapahtuman jälkeen sanomaan kellekään että "ei toi edes sun arvoinen kaveri ollut" mutta pidemmän päälle jos niin on, niin kyllä sen voi ääneen sanoa. Ehkä se lapsikin silloin myöntää ja tajuaa että niinhän se on, mä ansaitsen parempaa.
Ap:n tapauksessa kyse ei ole oikasti rinnoista, vaan siitä että tytär on lapsellinen. Kyllä tuolla on tosi hoikkia "mallivartaloisia" lapsia ja teinejä, jotka on suosittuja. He ovat muodikkaita ja "aikuisia". Rinnat ei ole siinä se pointti, vaan ulkoasu ja käytös
Että kun et muista omasta lapsuudestasi ketään kiusatun tästä, niin sitä ei tietenkään ole olemassakaan.
Huokaus...
ap
T: se jonka tyttö myös samassa tilanteessa.
En muista pienirintaisia kiusatun omassa lapsuudessa - teini iässä mutta: - yhtä tyttöä pilkattiin poikien toimesta kun hänellä näkyivät nännit ihan selvästi puseron läpi. Tunnilla pojat nauroivat ja sanoivat hänelle suoraan. Tytötkin katsoivat, minäkin ja näin miten tuota tyttöä hävetti, oli ihan punainen. Seuraavana päivänä hänellä oli liivit puseron alla. Pojat kyllä huomauttivat siitäkin, että onko pistänyt nännit piiloon - isorintaista tyttöä pilkkasivat kaikki. pojat nauroivat hänelle ja tytöt myös. tyttö juoksi cooperin testiä rinnat edes takaisin joka suuntaan heiluen posket tulipunaisina ja kaikki nauroivat. en ymmärrä miksei hänelle hankittu liivejä, sillä rinnat olivat valtavat. tyttö oli muutenkin sellainen että sai hepulin kun hermostui, joten kaikki yrittivät vielä ärsyttää häntä Ap:n tapauksessa kyse ei ole oikasti rinnoista, vaan siitä että tytär on lapsellinen. Kyllä tuolla on tosi hoikkia "mallivartaloisia" lapsia ja teinejä, jotka on suosittuja. He ovat muodikkaita ja "aikuisia". Rinnat ei ole siinä se pointti, vaan ulkoasu ja käytös
Vähän samaa mieltä. Se on tietty kauheaa, ettei lapsi saa olla lapsi.. 12-vuotias on vielä lapsi. Varsinkin stadissa aikuistuminen (muka) tulee kauhean varhain. Tytöt polttaa tupakkaa ja kiroilee vaikka ovat 130cm kitkiä ja ihan lapsia vielä. Puheet ja itsetunto jossain ihan eri sfääreissä. Käy sääliksi. Ei ihme että naiset valittaa pienenevistä vaatekoosta ja miettii kenelle niitä kokoja tehdään. No lapsille! Kun ne haluaa olla aikuisia jo kymmenen vuotiaana! Se on jäkyttävää.
Ap:llä vaan nousee omat käsittelemättömät lapsuuden traumat esiin..
T: se jonka tyttö myös samassa tilanteessa.
olet kyllä ihana, kun ehdotat tätä ;-)
ap
olevansa jo jotain teinejä :( täysiä lapsia vielä.
Ap:llä vaan nousee omat käsittelemättömät lapsuuden traumat esiin..
olet oikeasti tosi typerä. Jos sinusta asia ei ole ongelma, niin ole hyvä ja mene muualle.
Tässä ketjussa on ihan riittävästi muitakin, joilla on samoja havaintoja kuin minulla. Ja aika käsittämätön röyhkeys sulla tulla tosta vaan laukomaan, että olen kuvitellut ja liioitellut sen, että lastani on kiusattu.
ap
olevansa jo jotain teinejä :( täysiä lapsia vielä.
eikö vaan olekin! Ja VAIKKA kyse olisi pari vuotta isommistakin....
ap
Että kun et muista omasta lapsuudestasi ketään kiusatun tästä, niin sitä ei tietenkään ole olemassakaan. Huokaus... ap
Ei pointti ollut siinä, että kiusattiinko iso- vai pienirintaisia, vaan siinä että kyse EI OLE RINNOISTA vaan ulkomuodosta ja käytöksestä. Taisin turhaan siinä alussa vaan muistella omaa lapsuuttani.
Mulla oli itsellä kaveri, joka oli täysin lapsen näköinen 16-vuotiaaksi. Sitten yhtäkkiä hän kasvoi pituutta, kasvatti mielettömän nätit rinnat ja näytti upealta: hoikalta, pitkäraajaiselta naiselta. Hän oli ennen muodonmuutosta myös tosi lapsellinen, mutta pidin häntä yhtenä parhaista kavereistani. Hänessä oli ominaisuuksia, joita arvostin ja arvostan: rehellisyyttä, vilpittömyyttä, aitoa huumorintajua ja iloisuutta. Jotain lapsenomaista olisi hyvä jäädä jokaisen sisälle..
Oisko sulla sähköpostia johon voisin kirjoittaa? Tää on oikeesti vaikea asia niin ädille kun tyttärellekin ja olis ihanaa saada vertaistukea ja tyttökin tajuais, että on muitakin jotka samassa tilanteessa.
Kuinka vakavana hän pitää tilannettaan?
Kokeeko hän tulleensa kiusatuksi? Onko hän muuttunut koko olemukseltaan surulliseksi ja puhuu vain tästä yhdestä asiasta? Onko lapsen vaikea mennä kouluun? Onko asia vaikuttanut koulumenestykseen? Kieltäytyykö lapsi lähtemästä kotoansa?
Oisko sulla sähköpostia johon voisin kirjoittaa? Tää on oikeesti vaikea asia niin ädille kun tyttärellekin ja olis ihanaa saada vertaistukea ja tyttökin tajuais, että on muitakin jotka samassa tilanteessa.
Nyt me mennään tapaamaan yhtä perhettä jossa on sama ongelma, olemattomat rinnat. Eikö olekin kiva että äiti hankki sulle samanlaisen kaverin? Netistä löysin!
olette kaukana meistä, asumme hankalan matkan päässä Konalassa. Voi kettu, ei taida oikein onnistua, kun julkisilla pitää kulkea.
S-postiosoitteessani on nimeni, en taida ihan kehdata antaa sitä näin julki.
:-(
Olet tosi kiltti, mutta ehkä ei sentään, sillä lasten olisi hankala kulkea tämän matkan yli. Yritetään silti jatkaa kohtalonsisarten etsintää.
ap
Meillä on ihan sama tilanne tytön kanssa. Hän on 11 vuotias hoikkeliini jolla ei tietoakaan rinnosta ym. Kärsii laihuudestaan ja mulla menee kohta hermo jatkuvaan ruikuttamiseen. Olisi kiva jos hän saisi kaltaisensa ystävän. Tytön luokalla myös suurin osa todella kehittyneitä. Miksei lapset saa enää olla lapsia? =(