Tyttöjen maailma on sitten raaka - lastani kiusataan rinnattomuudesta!
Voi huokaus... Suvussani naiset ovat olleet lapsena laihoja kirppuja ja puberteetti tullut vasta 15-16-vuotiaana. Rinnat kasvoivat ja kuukautiset alkoivat minullekin vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen olen ollut A-kuppikoon nainen. Mikä minusta on täysin luonnollista ja ok, meitä on moneksi ja siroillekin naisille oma tilauksensa...
Mutta mutta... muiden samanikäisten suhtautuminen oli ja on yhä yllättävän julma! Ei edes niinkään poikien (vaikka sitä laudaksi haukkumista jouduin kuulemaan koko yläasteiän), vaan TOISTEN TYTTÖJEN. Koska olin lapsen näköinen, minua pidettiin myös lapsellisena, kiusattiin ja seuraani kartettiin.
Nyt ikäväkseni huomaan, että 12-vuotias tyttäreni on liukumassa samaan jamaan. Hän on perinyt äitinsä geenit eikä murrosikä ole vielä hänellä alkanut. Osa luokan tytöistä on jo saanut kuukautiset ja kurvit ovat kasvaneet/kasvamassa. He ovat jo nimitelleet lastani kakaraksi - ihan riippumatta hänen tekemisistään, jutuistaan, luonteestaan...
Mikä ihmeen kiire on muuttua teiniksi ja miksi pelkkä ulkonäkö on edes mikään ratkaiseva tekijä?
Kommentit (166)
vaan on yleensä kova hinku kasvaa...
Muistan kyllä, että pojat olivat kiusaamisessa pahimpia, sekä lautoja että rintavia kohtaan.
Jos joku kiusaa rinnattomuudesta, ei oikea vastaus ole hommata toppaliivejä. Se olisi ikäänkuin kiusaamisen legitimointia.
Sitä paitsi, tytöt käyvät suihkussa ja uimassa, kyllä se toppaliivien käyttö paljastuu ja sille vasta naurettaisiinkin.
ap
jos olis, niin ne ei kyllä todellakaan välitä tissien koosta!
Tai sitten... joku idiootti on siitä huomauttanut, ja tyttösi on päätellyt, että KAIKKI on samaa mieltä!
teille. Mulla on ollut aikoinaan sama ongelma. Olihan se tosi rasittavaa ja rankkaa, mutta silloin jo taisi kehittyä lievä taipumus erottaa ihmisistä tulevaisuuden luuserit.. Ne haukkuja ovat aika surullista katseltavaa nykyään.
Mitään neuvoa en osaa antaa. Mietin jopa saako tyttäreni samanlaista kohtelua aikanaa. Se tosin loppui minulla lukiossa, sillä sinne ne ääliöt eivät edes tulleet. Aikuisiällä tuollaisella ei ole mitään merkitystä (jos jaksaa tsempata sinne saakka). Miehet pitävät todellakin hoikista naisista:) Tsemppaa tyttöäsi tulevaisuudella.
vaan on yleensä kova hinku kasvaa... Muistan kyllä, että pojat olivat kiusaamisessa pahimpia, sekä lautoja että rintavia kohtaan.
on kuitenkin minusta ulkoistettavissa, pojat ovat idiootteja siinä iässä muutenkin.
Mutta paljon pahempaa on, jos kaverit kaikkoavat, koska "se on niin lapsellinen". Sosiaalinen eristäminen on moninverroin pahempaa kuin satunnainen "lauta!"
Mikä tietenkin sekin on ikävää.
ap
kun lukee tätäkin palstaa?
Ymmärrän kyllä hyvin tyttösi tilanteen. Minulla tosin esim. kuukautiset alkoivat juuri ennen seiskaluokkaa, mutta kropassa ei ollut mitään muotoja. Tosin eipä niitä rintoja nytenkään pahemmin ole, a-kupin kun omistan, vaikka muuten kroppa muistuttaa suunnilleen naisen vartaloa.
Ei ole oikeastaan muuta keinoa kuin puhua tytöllesi. Tiedän, että haukkumiset jättävät jäljen, jonka muistaa vielä aikuisenakin. Ainakin itselläni se laudaksi haukkuminen vaikuttaa vieläkin ja toivon edelleen edes yhtä kuppia suurempia rintoja.
jos olis, niin ne ei kyllä todellakaan välitä tissien koosta! Tai sitten... joku idiootti on siitä huomauttanut, ja tyttösi on päätellyt, että KAIKKI on samaa mieltä!
mutta kas kun tuon ikäisillä tytöillä on kova hinku olla "iso" ja siksi he mieluummin hengailevat toisten "isojen" kanssa.
Tavallaan siis ei kyse ole tissien koosta, mutta siitä, onko puberteetti jo alkanut.
ap
Tytöt olivat todellakin psyykkisen kiusaamisen mestareita, pojat heitti päin naamaa jotain törkeetä, mutta se ei siltikään ole niin pahaa kuin tyttöjen touhut, jossa jätetään ulkopuolelle, pyydetään pilanpäiten pöytään istumaan ja kun menin sinne niin pöydässä oli vain 4 tuolia ja minä olin se viides jne. Käske sanoa jotain rumaa takaisin, vittuilla ja ivata. Opeta vaikka sitä kivaa huorasanan käyttöä.
on taatusti jotain muutakin syytä kuin rinnattomuus, yleensä.
Lapsellasi on ollut vääränlaiset kaverit tähän asti, toivottavasti jatkossa tulee parempia kavereita.
Olen kuullut kun kaverit kommentoivat ihan vilpittömän ihmettelevään sävyyn. Lapseni yrittää vastailla asiallisesti, mutta minulle sitten murehtii, miten tylsää on olla erilainen.
teille. Mulla on ollut aikoinaan sama ongelma. Olihan se tosi rasittavaa ja rankkaa, mutta silloin jo taisi kehittyä lievä taipumus erottaa ihmisistä tulevaisuuden luuserit.. Ne haukkuja ovat aika surullista katseltavaa nykyään. Mitään neuvoa en osaa antaa. Mietin jopa saako tyttäreni samanlaista kohtelua aikanaa. Se tosin loppui minulla lukiossa, sillä sinne ne ääliöt eivät edes tulleet. Aikuisiällä tuollaisella ei ole mitään merkitystä (jos jaksaa tsempata sinne saakka). Miehet pitävät todellakin hoikista naisista:) Tsemppaa tyttöäsi tulevaisuudella.
Olin oikein onnellinen lukiossa, paljon kavereita ja ihailijoitakin ;-) Mutta kyllä se jäljen itsetuntoon jätti jollakin tasolla aika moneksi vuodeksi.
ap
on taatusti jotain muutakin syytä kuin rinnattomuus, yleensä. Lapsellasi on ollut vääränlaiset kaverit tähän asti, toivottavasti jatkossa tulee parempia kavereita.
Kyllä siihen nyt vaan on nimenomaan syynä se, että tietyt luokan tytöt haluavat olla kovin teinejä, ja siihen ei lapsen näköinen mahdu mukaan.
ap
Mutta ainahan tota on ollut olemassa ja tulee varmaan olemaan. Mä muistan jo omilta peruskouluajoilta tota, niitä joilla ei ollut rintoja kiusattiin siitä ja niitä joilla oli rintoja rinnattomienkin edestä, kiusattiin taas sitte siitä.
Silloin oli kyllä kyseessä pojat ei niinkään tytöt, en ainakaan muista että tytöt olisivat toisiaan rinnoista kiusanneet.
Itselläni on 16-vuotis tyttö ja kyllä hänellä on rinnat olemassa, mutta jo muutama vuosi sitten huomasin että hän halusi topattuja rintaliivejä ja niitä ostettiin, nyt ei enää topattuja tartte.
Pitää muistaa sekin että nykyaikana myös nuoret itse luo itselleen noita kriteerejä millainen pitää olla. Mä olen yrittänyt puhua lapselleni että ole se mikä olet ja ylpeesti sitä, mutta aika pinnallista tuntuu oleva mitä tulee ulkonäköön. Tosin mä en pidä sitä ihan vaan pelkästään huonona asiana, on kiva että tyttö tykkää laittaa itseään ja katsoo mitä laittaa esim. päällensä.
Pääasia että itse on tyytyväinen, inhottavaa ajatellakin että jotkut voi saada kiusaamisella nuoren itsetunnon latistumaan.
Ajattelin kuitenkin, että jos joku äiti ehkä tämän luettuaan ei niele nyökytellen sitä, kun oma lapsi kertoo, että "ei me enää olla XX:n kanssa, kun se on niin LAPSELLINEN".
Että kysyy vaikka: "onko se oikeasti lapsellinen ja miksi ajattelette niin?" "onko lapsellisuus paha asia?"
Jutelkaa siis lastenne kanssa, minäkin yritän parhaani mukaan tukea oman tyttöni itsetuntoa.
ap
Olet oikeassa, anna tyttösi olla ihan oma itsensä ilman mitään keinotekoisia tehosteita. Muista korostaa kotona niitä tärkeimpiä eli sisäisiä ominaisuuksia (empaattisuus, luotettavuus). Varmasti löydät myös jonkun kivan ulkonäköpiirteen vastapainoksi tuolle "kavereiden" arvioinnille.
Tuo ei ole varmasti kaikkien mielipide. Lapsi voisi viettää aikaa enemmän oikeiden ystävien kanssa. Lisäksi opeta tyttöä jättämään asiattomuudet huomiotta ja tarpeen vaatiessa joitakin vastauksia arvosteluihin, kuten "kaikelle on aikansa". Juttele vielä kotona omasta kasvustasi ja miten tyttäresikin vielä kehittyy, omaan tahtiinsa.
teille. Mulla on ollut aikoinaan sama ongelma. Olihan se tosi rasittavaa ja rankkaa, mutta silloin jo taisi kehittyä lievä taipumus erottaa ihmisistä tulevaisuuden luuserit.. Ne haukkuja ovat aika surullista katseltavaa nykyään. Mitään neuvoa en osaa antaa. Mietin jopa saako tyttäreni samanlaista kohtelua aikanaa. Se tosin loppui minulla lukiossa, sillä sinne ne ääliöt eivät edes tulleet. Aikuisiällä tuollaisella ei ole mitään merkitystä (jos jaksaa tsempata sinne saakka). Miehet pitävät todellakin hoikista naisista:) Tsemppaa tyttöäsi tulevaisuudella.
Olin oikein onnellinen lukiossa, paljon kavereita ja ihailijoitakin ;-) Mutta kyllä se jäljen itsetuntoon jätti jollakin tasolla aika moneksi vuodeksi. ap
Varmasti jättää. Mutta siitä on vain päästävä yli. Sulla pitää olla voimaa ja varmuutta stempata tyttöä. Myos naisten ihannemalli muuttuu koko ajan. Aikoinaanhan oli muotia olla kurvika, kun its eoli teini 80-luvun alussa. Korkeavyötäröiset housut jne näytti järkyttäviltä mun päällä, roikkuivat lantiosta. Toinen asia on nyt kun on tiukat vaatteet muotia ja vaatteet tehdään pienirintaisille. Niissäpä se tukevat ja rintavat näyttävät hassuilta.
Toppaliivit eivät ole ratkaisu! Samaa mieltä. Muiden mielipiteeseen taipumista ja hemmetin epämukavat:) Urheilu lisää luottamusta omaan kroppaan. Treenattu vartalo on kaikissa muodoissaan hyvännököinen. Kiinnostuisko tyttäresi urheilusta? Siellä saa varmaan fiksua ja muutakin kuin ulkonäköä arvostavaa seuraa.
on taatusti jotain muutakin syytä kuin rinnattomuus, yleensä. Lapsellasi on ollut vääränlaiset kaverit tähän asti, toivottavasti jatkossa tulee parempia kavereita.
Kyllä siihen nyt vaan on nimenomaan syynä se, että tietyt luokan tytöt haluavat olla kovin teinejä, ja siihen ei lapsen näköinen mahdu mukaan. ap
niin antaa heidän haluta, mahtaako omasi siis haluta myös ja siksi olla näiden kanssa, jotka ovat pidemmällä kehityksessään?
Siis eikö luokalla, koulussa ole yhtään toisinajattelevaa, jonka kanssa tyttösi voisi kaveerata lapsellisesti tai ei.?
mutta kertoo mielestäni kasvattajien arvomaailman typeryydestä ja siitä paskasta, mitä naistenlehdet silikonijutuillaan tyrkyttää. Nouskaa naiset ja äidit kapinaan ulkonäkökeskeisyyttä vastaan! Ettekö te huomaa, miten teitä naisia sillä alistetaan????
Omalla luokalla yläasteella -80 luvulla oli kiva tyttö, jolla taisi alkaa menkat vasta 16-veenä, koskaan kukaan toisista tytöistä ei kiusannut sitä. Jos pojat jotain yritti, me huudettiin takaisin. Me ei ylipäänsä oltu vielä kiinnostuneita pojista, yksi aloitti seurustelun 13-veenä ja leveili jutuilla, sitä pidettiin hutsuna.
Mun mielestä voisit ottaa rehtorin kanssa asian puheeksi, ehdottaa että terveydenhoitaja voisi pitää tunnin tytöille oman asiasta ja samoin pojille, eli sukupuolet erikseen luokkkaan ja käydään asia läpi. Meillä terveydenhoitaja kävi erikseen 12-v. tytöille pitämässä selvityksen murrosiästä ja sen seurauksista, ja ettei ketään saa siitä kiusata, kun kaikki kehittyy omaan tahtiinsa naisiksi.
mutta kertoo mielestäni kasvattajien arvomaailman typeryydestä ja siitä paskasta, mitä naistenlehdet silikonijutuillaan tyrkyttää. Nouskaa naiset ja äidit kapinaan ulkonäkökeskeisyyttä vastaan! Ettekö te huomaa, miten teitä naisia sillä alistetaan????
Omalla luokalla yläasteella -80 luvulla oli kiva tyttö, jolla taisi alkaa menkat vasta 16-veenä, koskaan kukaan toisista tytöistä ei kiusannut sitä. Jos pojat jotain yritti, me huudettiin takaisin. Me ei ylipäänsä oltu vielä kiinnostuneita pojista, yksi aloitti seurustelun 13-veenä ja leveili jutuilla, sitä pidettiin hutsuna.
Mun mielestä voisit ottaa rehtorin kanssa asian puheeksi, ehdottaa että terveydenhoitaja voisi pitää tunnin tytöille oman asiasta ja samoin pojille, eli sukupuolet erikseen luokkkaan ja käydään asia läpi. Meillä terveydenhoitaja kävi erikseen 12-v. tytöille pitämässä selvityksen murrosiästä ja sen seurauksista, ja ettei ketään saa siitä kiusata, kun kaikki kehittyy omaan tahtiinsa naisiksi.
ja pojilla ihan sama, jos on pieni muna niin vittuilua tulee koko loppuelämän. Ainoa ero on siinä, että rinnat näkyy vaatteet päällä, munaa pääsee tutkimaan vähän harvemmin.
kun lukee tätäkin palstaa?