Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit, kun Tshernobyl räjähti?

Vierailija
24.04.2026 |

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000011962804.html

Sunnuntaina tulee 40 vuotta onnettomuudesta. Olin lukion kakkosluokalla Pohjois-Suomessa, johon saastepilvi ei osunut. Tiedotus oli hidasta ja välttelevää suomettuneessa mediassa.  Ruotsissa huomattiin säteilyn nousu ensin ja tieto levisi Suomeen.. Myöhemmin on kerrottu,että Ukrainassa toimineet suomalaiset rakennusmiehet ja muut suomalaiset lenmätettiin nopeasti onnettomuuden jälkeen Suomeen valtion kustannuksella. Vakavuus tiedettiin siis jo pian. 

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittiönä isäni kiveksessä. 

Vierailija
2/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa Hgissä. Mua ei pahemmin liikuttanut asia 13-vuotiaana, mutta vanhempani olivat vakavina. Elämä jatkui kuten ennenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa, ja aamulla töihin, enkä ollut vielä kuullut koko onnettomuudesta. Edellisenä iltana juhlittiin veljenpojan syntymää.

Vierailija
4/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen katsomaan Tshernobyl tv-sarjan muutaman vuoden takaa. Vaikka sitä ktitisoitiin, niin oli se hyvin tehty epookki neukkusysteemistä esineitä myöten. AP

Vierailija
5/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskalla koulussa

Vierailija
6/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin mahassa. Synnyin pari kuukautta onnettomuuden jälkeen.

Vierailija
7/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska asiastahan ei heti tiedotettu. Mutta kevät oli, ja sen vain muistan, että uutisointia oli sitten paljon, ja sinä kesänä sitten lehmiä pidetty paljon laitumilla. Muuten elämä oli aika normaalia. Sieniä ja marjoja suositeltiin syömän sinä vuonna rajallisesti, mutta aika pian suositukset hälveni.

Vierailija
8/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kotona. Olin 7. Asuinseudulle osui aika laillakin laskeumaa.

Vierailija
9/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukkusysteemi alkoi romahtaa pian tuon jälkeen. Gorbatshovilta alkoi valta lipsua. Kävin Leningradissa 1985 ja lamaantuneisuus näkyi niin hyvin siellä. 

Vierailija
10/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui aikaisin aamuyöstä, joten suurin osa suomalaisista on varmaan ollut nukkumassa tai baarissa, koska oli perjantain ja lauantain välinen yö.

Vierailija
11/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa minäkin. Olin 10-vuotias ala-astelainen.

Vierailija
12/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin vähän alle 7v, että kotona ollut. Äiti kertoi, että ihan normaalisti ollaan pihalla leikitty koska ei heti tiedetty edes koko onnettomuudesta. Oma kotipaikkakunta Etelä-Pohjanmaalla on laskeuman suhteen 4 asteikolla 1-5.

https://stuk.fi/tsernobyl-laskeuma-suomessa-kunnittain

Vierailija
13/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-Savossa kahdeksannella. En muista tuosta mitään paniikkia ainakaan. Aika oli ihan erilaista kuin nyt, jossa olemattomasta puserretaan kauhukuvia ja päinvastoin, todelliset kauhukuvat vaietaan kuoliaaksi. Vaikka osa on samaa niin tiedotusvälineet demppasivat tunteita kun oli kyse vakavasta uutisesta. Nythän uutiset muistuttavat viihdeohjelmia itsessään. Tuuditamme itsemme sopivalla uutissekoituksella uneen. "Älä mieti sitä, se ei sinulle kuulu" on tämänkin päivän piiloviesti. Päälle läjätään iso kasa jotain mikä saa kuulua.

Vierailija
14/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin viimeisilläni raskaana ensimmäistä lastani odottaen.

Vierailija
15/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskalla koulussa

Miksi olit koulussa yöllä? Sisäoppilaitos?

Vierailija
16/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paskalla meidän paskahuusissa.

Asuin Savossa ja elimme alkeellisissa olosuhteissa.

Vierailija
17/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövuorossa.

Vierailija
18/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yövuorossa.

Lisään vielä että asuin Kaakkois-Suomessa.

Vierailija
19/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli just National Geographicilta 4-osainen uusi ohjelma aiheesta, oli mielenkiintoinen. Ei vaan voineet myöntää neukut, että nyt osu paska tuulettimeen, evakuointi lähistöltä aloitettiin vasta parin päivän päästä. Ja mahdollisimman pitkään pantattiin tietoa ulkomaille.

Vierailija
20/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vissiin 17-18-vuotias silloin. En muista ihan tarkalleen, asuinko vielä kotona vai olinko jo muuttanut pois, yhteen poikakaverini kanssa. Ko. onnettomuudesta muistan vain sen, että se tapahtui ja että jossain päin Suomea mietittiin, onko marjojen syöminen metsästä turvallista. Ei se onnettomuus juuri Suomeen vaikuttanut. Tai sitten ei vain osattu asennoitua siihen oikein ja sitten moni on myöhemmin ehkä sairastunut sen säteulyn takia. Kuten edellä jo sanottu, elämä jatkui normaalisti.