Tyttöjen maailma on sitten raaka - lastani kiusataan rinnattomuudesta!
Voi huokaus... Suvussani naiset ovat olleet lapsena laihoja kirppuja ja puberteetti tullut vasta 15-16-vuotiaana. Rinnat kasvoivat ja kuukautiset alkoivat minullekin vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen olen ollut A-kuppikoon nainen. Mikä minusta on täysin luonnollista ja ok, meitä on moneksi ja siroillekin naisille oma tilauksensa...
Mutta mutta... muiden samanikäisten suhtautuminen oli ja on yhä yllättävän julma! Ei edes niinkään poikien (vaikka sitä laudaksi haukkumista jouduin kuulemaan koko yläasteiän), vaan TOISTEN TYTTÖJEN. Koska olin lapsen näköinen, minua pidettiin myös lapsellisena, kiusattiin ja seuraani kartettiin.
Nyt ikäväkseni huomaan, että 12-vuotias tyttäreni on liukumassa samaan jamaan. Hän on perinyt äitinsä geenit eikä murrosikä ole vielä hänellä alkanut. Osa luokan tytöistä on jo saanut kuukautiset ja kurvit ovat kasvaneet/kasvamassa. He ovat jo nimitelleet lastani kakaraksi - ihan riippumatta hänen tekemisistään, jutuistaan, luonteestaan...
Mikä ihmeen kiire on muuttua teiniksi ja miksi pelkkä ulkonäkö on edes mikään ratkaiseva tekijä?
Kommentit (166)
jollain tavalla erilaisia kiusataan. Minua kiusattiin isojen rintojen takia :/ Törkeintä mielestäni oli se, että jopa aikuiset huomauttelivat rintojeni koosta.
Takuulla kamalaa tuokin! Osa ehkä "luulee", että lapsikin MUKA kokee rintojen koon positiiviseksi asiaksi, ja siksi kommentoi vapautuneesti.
ap
"Onpas sulla isot rinnat" toteamus ei ole tietoista kiusaamista. On tietenkin tyhmää sanoa tuollaista ääneen, mutta kiusaamista se ei ole. Se voi olla kiusallista tietenkin.
Jos se toistetaan saman ihmisen toimesta päivittäin, vaikka on pyydetty lopettamaan, niin se luokitellaan kiusaamiseksi. Kiusaaminen on aina toistuvaa ja tahallista.
on taatusti jotain muutakin syytä kuin rinnattomuus, yleensä. Lapsellasi on ollut vääränlaiset kaverit tähän asti, toivottavasti jatkossa tulee parempia kavereita.
Kyllä siihen nyt vaan on nimenomaan syynä se, että tietyt luokan tytöt haluavat olla kovin teinejä, ja siihen ei lapsen näköinen mahdu mukaan. ap
itse et näköjään tajua, että ne tytöt eivät ole olleet OIKEITA kavereita!!
miten tuo yhtään lohduttaa lasta?
Että "älä välitä, ei oikea kaveri tuollaiseen puuttuisi, sulla EI OLE OLLUTKAAN NÄEMMÄ OIKEITA KAVEREITA!"
Sosiaalinen ulossulkeminen ja vähättely ei siis ole vähemmän haavoittavaa, vaikka sen järjen tasolla tietääkin vääräksi ja pahaksi.
Muuta syytä lapseni kiusaamiseen ei ole, hänellä on aiemmin ollut paljon ystäviä ja hän on tosi hyvä ja hieno kaveri, hyvin huomaavainen. Älä siis nyt yritä vierittää asiaa lapseni viaksi.
ap
"Onpas sulla isot rinnat" toteamus ei ole tietoista kiusaamista. On tietenkin tyhmää sanoa tuollaista ääneen, mutta kiusaamista se ei ole. Se voi olla kiusallista tietenkin. Jos se toistetaan saman ihmisen toimesta päivittäin, vaikka on pyydetty lopettamaan, niin se luokitellaan kiusaamiseksi. Kiusaaminen on aina toistuvaa ja tahallista.
sinun jotain ominaisuutta, vaikkapa nenää, ihmeteltäisiin ääneen 'miten se on tuommoinen' 'ootko huomannut että sulla on omituinen nenä' 'voi vittu, miten hitossa sää voi näyttää tuommoiselta'..
Päivästä toiseen, ihan jatkuvalla syötöllä.
Onko se sinusta ihan normaalia kommunikointia.
Tyttäreni on 10v ja häntä myös kiusattu koulussa sen takia, että on ollut ainoa luokassaan jolla on rinnat jo näkyvästi kasvaneet... =( ei siis kiva sekään
Tyttäreni on 10v ja häntä myös kiusattu koulussa sen takia, että on ollut ainoa luokassaan jolla on rinnat jo näkyvästi kasvaneet... =( ei siis kiva sekään
tuo onneksi menee jo parissa vuodessa ohi.
ap
Jännä miten ajat muuttuu. Vaikka omasta ala-asteajasta on "vain" 15 vuotta. Silloin kein kaikki oli laihoja, lyhyitä ja siroja ja muutama lihava tai pyöreämpi oli joukossa. Nykyään näitä rinnakkaita ja mahakkaita lapsia on suurin osa.
Itseäkin siltikin kiusattiin rintojen ja varsinkin lyhyyden takia. olin viel nelos luokalla koko koulun lyhyin. :DD (1-6lk koulu)
Mulla oli onneksi paras kaveri ja littänyt kiusaajista. Olin aika kipakka suustani ja saivat kyllä tuta jos mulle sanoivat pahasti. Puhuin kiusaajille, jotka usein olivat näitä alle seiskan keskiarvon oppilaita, hyvin sarkastissti ja älykkäästi jolloin heillä meni puoli päivää tajuta että heitä oli loukattu. :DD
Eniten heitä ärsytti se että minua ei oikeasti hetkauttanut pätkääkään mitä he laukoivat. ;)
Kerrankin koko koulu oli kutsuttu eräisiin bileisiin (olin silloin viidennellä) siis kaikki paitsi minä. No euraavana päivänä tulivat tavalliseen tapaansa piikittelemään. Voi että heitä ärsytti kun minä en suuttunut tai loukkaantunut. Muistan tapauksen ainoastaan siksi koksa paras kaverini löysi ensimmäisen poikakaverinsa niissä bileissä.
Opettakaa lapsillenne oikeita arvoja ja selittäkää että jotkut ihmiset nyt vain ovat älykkyydeltään hieman alempaa kastia (sievästi sitten) ja heidän mielipiteillään ei ole mitään väliä.
Suurin osa näistäkin kiusaajista on joko yh-äitejä ammareita tai uudelleen avioituneita, työttömiä tai muuten vain elämässään hieman epäonnistuneita.
Itse olen onnellinen ja tulen varmasti aina olemaan. Olen silti "antanut" kaikille anteeksi, ksoka eivät he edes raapaisseet pintaa. Minua voi loukata pahiten vain se ketä eniten rakastan. Ja niin hän on tehnytkin.
kiusaaminen on toistuvaa ja tahallista, eli "päivästä toiseen, ihan jatkuvalla syötöllä" täyttää ne kriteerit.
Mitä tulee tohon oikeisiin kavereihin niin, mä olen kyllä mun lapselle sanonut noin että "älä välitä ei se ollutkaan edes mikään oikea hyvä kaveri kun teki/sanoi niin"
Ei siinä lapsi ole mitään menenttänyt jos on tollaisen ns. hyvän kaverin piiristä joutunut heivatuksi.
inhottavalta kuullostaa. Jotenkin uskoisin, ettei pubertiteetin alkaminen vaikuttaisi kavereiden saamiseen, jos tyttö on muuten sosiaalinen. Kiusaamista tapahtuu välillä, eikä sitä varmaan voi täysin estääkään, mutta jos tyttöäsi kiusataan jatkuvasti +eristetään porukasta, niin se on kyllä väärin ja siihen on puututtava!
Itse muistan että mua kiusas pojat rintojen pienuudesta 6-8-luokilla, mutta en ottanut sitä kovin vakavasti. Tyttöjen kesken meillä oli hyvä kaveriporukka, joten ei ne poikien kiusaamisyrityksen juuri satuttaneet. Muistan että itsekin joksu 8-9-luokalla katoin uimahallin suihkussa että jännä kun yhdellä luokkakaverila ei vielä karvat kasva, mutta en usko että kukaan olis häntä kiusannut!
Harmittaa kyllä eniten parin pojan takia, jotka olivat pieniä, hinteliä ja ujoja. heitä isommat rääväsuut kiusas aika paljon, eivätkä he varmaan nauttineet yläasteesta... Toki me tytöt välillä yritettiin puolustaa heitä, mutta ei sekään varmaan auttanut... Olis pitänyt puuttua kiusaamiseen laajemmin, aina kun sitä tapahtui.
Eikös rintojen kasvamisessakin mene se pari vuotta ja sitten se menee ohi? En ap ymmärrä logiikkaasi.
Osalle tytöistä kasvaa rinnat ja kuukautiset alkavat kymmenvuotiaina. Osalle - kuten itselleni - vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen ovat hyvin siroja.
Eli esimerkiksi itse sain kuunnella sitä lauta/lapsellinen -kommentointia viidenneltä luokalta alkaen ja koko yläasteen, 4-5 vuotta!
Ja vieläpä arimpaan aikaan, kun lapsen ja nuoren ulkonäköä koskeva itsetunto on tosi herkkä ja haavoittuva.
ap
Huhhuh..ei mitään push-up-liivejä alle 15-vuotiaille! Ehtii kyllä, tajuaisivatpa 12-vuotiaat tytöt vain sen, tai siis 12-vee LAPSET.
kuin rinnoissa. Kyllä meilläkin rinnoista kiusattiin, mutta silloin kun ne olivat isot.
Mitä tulee tohon oikeisiin kavereihin niin, mä olen kyllä mun lapselle sanonut noin että "älä välitä ei se ollutkaan edes mikään oikea hyvä kaveri kun teki/sanoi niin" Ei siinä lapsi ole mitään menenttänyt jos on tollaisen ns. hyvän kaverin piiristä joutunut heivatuksi.
minusta siinä tulee sanoneeksi lapselle monta aika ikävää asiaa:
- sinulla ei ole "oikeita kavereita" (siis kun kyse ei ole yhdestä kaverista, vaan monesta), miksiköhän niin...?
- olet tärvännyt ystävällisyyttä, vaivaa, sympatiaa yms. ihan hukkaan, oletpa ollut hyväuskoinen hölmö.
Kyllähän minä joka kerta olen lastani lohduttanut ja sanonut, ettei sillä toisella ole oikeutta ilkeillä, ja että ko. tyyppi on typerä kun kiinnittää huomiota tuollaisiin asioihin. Mutta en nyt ole sellaista mennyt sanomaan, että lapsen monivuotinen ystävyyssuhde olisi ollut ihan huijausta ja illuusiota vaan...
ap
Kiusaamisen syy on muualla
Vierailija - 09.12.10 02:48 (ID
kuin rinnoissa. Kyllä meilläkin rinnoista kiusattiin, mutta silloin kun ne olivat isot.
niin et selvästi ymmärrä asiaa. Olet väärässä.
ap
Eikös rintojen kasvamisessakin mene se pari vuotta ja sitten se menee ohi? En ap ymmärrä logiikkaasi.
Osalle tytöistä kasvaa rinnat ja kuukautiset alkavat kymmenvuotiaina. Osalle - kuten itselleni - vasta 15-vuotiaana ja senkin jälkeen ovat hyvin siroja. Eli esimerkiksi itse sain kuunnella sitä lauta/lapsellinen -kommentointia viidenneltä luokalta alkaen ja koko yläasteen, 4-5 vuotta! Ja vieläpä arimpaan aikaan, kun lapsen ja nuoren ulkonäköä koskeva itsetunto on tosi herkkä ja haavoittuva. ap
En nyt ihan ymmärrä Ap:n syvintä pointtia. Olen siis itse se jota myö son kiusattu laihuudesta. Jos tyttösi ei ymmärrä että kaverit on hölmäjä ja äidin tsemppaus ei auta, niin mitä voimme tehdä? Jos huutelet vastuuta, niin voin kertoa etteivät lapset yleensä kerro kotona, olevansa kiusaajia.. Ja tytöt osaavat olla sanoissaa julmia ilman että vanhemmat siitä tietäisivät / olisivat sen aikaansaaneet.
Tuli myös mieleen. Jos tyttöä nimenomaan kutsutaan lapselliseksi niin voisiko kyseessä olla ero puheenaiheissa ja kiinnostuksessa, eikä välttämättä ulkonäössä? Eli jos muita tyttöjä kiinnostavat jo pojat ja ns. aikuisten jutut / teinijutut, ja tyttöäsi kiinnostaa barbinuket? En tarkoita pahalla, vaan ihan mietin voisiko syynä olla joku muu kuin ulkonäkö? Mitä mieltä olet?
Aika uskomatonta skeidaa vaan osa vastauksista. Ei se hitto vie ole mikään pikkuasia, jos pientä lasta haukutaan ja mitätöidään ja ulkonäköä piikitellään. Jos te olette viitanneet sellaiselle kintaalla, se ei tarkoita, että se kaikilta onnistuu tai edes pitäisi onnistua! Ap olet ihan oikeassa siinä, että me äidit olemme vastuussa pitkälti siitä, millaisen kommentointitavan me lapsille opetamme. Kenenkään ulkonäköä ei saa haukkua eikä ketään saa sulkea ringistä ulos sen takia, että hän on "lapsellinen" (ihan kuin tuollainen lapselliseksi haukkuminen ei muka olisi lapsellista). Piste.
Huhhuh..ei mitään push-up-liivejä alle 15-vuotiaille! Ehtii kyllä, tajuaisivatpa 12-vuotiaat tytöt vain sen, tai siis 12-vee LAPSET.
Itsekin ajattelen että 12-vuotias ei tartte topattuja rintsikoita. Mutta jos tilanne olisi se että häntä kiusattaisiin sen takia ja haluaisi itse ne liivit, niin kyllä mä ne ostaisin.
Topatut liivit ei ole sama kuin push-upit.
Viedäänhän lapsi hörökorvien takia leikkauksiin ja laitetaan hampaita, miksi sitten puseron alla ei voisi olla topatut rintsikat? Jossain vaiheessahan ne kuitenkin lentäisivät roskiin.
En mä ainakaan kieltäsi niitä murrosikäiseltä vaikka lapsi onkin, jos vaihtoehto on se että häntä kiusataan. Tuskin mä niitä itse lähtisin tyrkiyttämään, mutta jos lapsi niitä itse toivoisi. Tossa iässähän kuitenkin yleensä ne ekat rintsikat ostetaan.
kaikki aikuisetkaan eivät kuitenkaan kykene. Eikä varsinkaan 12-vuotias! Koeta ymmärtää, että siinä kokee sulkemisen ulkopuolelle sellaisten taholta, joita on pitänyt ystävänään ja syynä sellainen olennaisesti sinuun itseesi liittyvä asia, jonka arvostelu on kova paikka kenelle tahansa.
ap