Tosi kiva, äitin piti tulla vauvanvahdiksi.
Ystävän synttärit/pikkujoulut olisivat tänään ja lupasin tulla alkuillasta kahville (siis ihan siistit juhlat, ei mitkään ryyppäjäiset, lähinnä vaihdetaan kuulumisia ja nauretaan). Kahden tunnin päästä pitäisi olla jo menossa, mutta äitiä ei näy, ei kuulu. Vauva on 5-kuinen ja sillä on muutama oma jipponsa, joten sovittiin että äitini tulee jo iltapäivästä ottamaan tuntumaa. Lapsenhoitokokemusta sillä on paljon, mutta en tosiaankaan anna vauvaa hänelle ovensuusta ja nosta itse kytkintä. Paskaaks tässä, tais jäädä ystävien näkeminen väliin, kun mulla on vielä pukluverkkaritkin päällä ja vauva sylissä. :/
Ottaa ihan kevyesti pattiin, kun en ole MISSÄÄN käynyt ilman vauvaa viiteen kuukauteen. Tai no taisin pari kertaa hakea pizzat nurkkapizzeriasta, mutta muuten olen ollut ihan tasan tarkkaan vauvassa kiinni. Eihän tähän nyt kuole ja vauva on vauva vain hetken, mutta silti meinaa nyt tulla itku, kun olin odottanut edes tunnin keikkaa aikuisten ystävien seuraan.
Mun äiti on just tuommoinen, lupaa yhtä, touhottaa toista, eikä ymmärrä miksei kaikkea voi tehdä yhtä aikaa. Ajeli siis tänne yli 3 h ja yhdisti samaan päivään kaikki mahdolliset jutut omien tuttavien, kummilasten, kummitädin ja kissan koiran kaiman viihdyttämisestä lähtien. Ilmeisesti me ollaan viimeisinä listalla ja kaikkialla muualla on venähtänyt. :/
Kommentit (45)
miten voi olla mahdollista, ettei isä pärjää 5 kk lapsen kanssa kahdestaan? Siis jos vanhemmat lapset ovat jo eskari-kouluikäisiä, mikä on syy siihen, että sinut olisi tarvittu mukaan "vauvan kanssa puljaamaan"?
Ei siitä ollut kyse, vaan siitä, että myös miehellä oli menoa siellä isovanhempien lähellä (eivät siis asu lähellä), joten heillä oli tänään puuhapäivä isompien lasten kanssa ja sitten muksut olivat mummolan hoivissa. Sinnekin olisi siis tarvittu mies tai minä vauvan kanssa puljaamaan ja koska miehellä oli osan ajasta menoa, olisi minut tarvittu mukaan. Siksi jäin vauvan kanssa tänne, kyse ei siis ollut isän hoitotaidoista (ihan on edellisetkin lapset saanut pidettyä hengissä :).
Äiti tuli tuossa kymmenisen minuuttia sitten tänne, mutta eiköhän se juna mennyt jo. Istutaan iltaa kotona, on tuota äitiäkin ihan kiva nähdä välillä ja käyn vaikka piiiitkässä kylvyssä. :) ap
Et ole edes myöhässä vielä, vaan ei tainnut ilta sittenkään houkuttaa tarpeeksi.
Et ole edes myöhässä vielä, vaan ei tainnut ilta sittenkään houkuttaa tarpeeksi.
enkä edelleenkään ehtisi käydä äiteen kanssa läpi tuon vauvan juttuja, vauva kun nukkuu nyt. Esikoisen olisin voinut jättää tällä tavalla lennossa, tätä hankalasti hoidettavaa allergiaparkujaa en tosiaankaan jätä hoitoon, jos hoitaja ei ole itse nähnyt miten vauvalla päivä sujuu. Ihan sekä vauvan että itseni vuoksi, sillä vauva tuskin kiittää jos joutuu huutamaan pari tuntia, enkä minäkään riemuitse, jos tulen kotiin räkä poskella huutavan vauvan luo.
Ilta kyllä houkuttaa, muttei millä tahansa hinnalla. Nimim. Mulla on oksennusta toisella ja räkää toisella olkapäällä. ap
halusin, että lapsenvahdit tulivat ajoissa etukäteen, jotta ehtivät olla lapsen kanssa hetken siten, että minäkin olin saatavilla.
Lapsenhoito ei ole "avaruusfysiikkaa", mutta ainakin meillä päti seuraava yhtälö:
vauva ehti olla hoitajan kanssa tarpeeksi kauan (sopiva aika riippuu lapsen iästä) => ei huutoa minun lähtiessäni, ei pahaa mieltä minulle eikä turhaa stressiä lapselle ja hoitajalle.
Lapsenhoito ei ole "avaruusfysiikkaa", mutta ainakin meillä päti seuraava yhtälö:
vauva ehti olla hoitajan kanssa tarpeeksi kauan (sopiva aika riippuu lapsen iästä) => ei huutoa minun lähtiessäni, ei pahaa mieltä minulle eikä turhaa stressiä lapselle ja hoitajalle.
Juuri tätä meinasin. Ja lapset ovat niin erilaisia, toisen voi vaihtaa lennossa, toisen kanssa menee aikaa. :) ap
Et ole edes myöhässä vielä, vaan ei tainnut ilta sittenkään houkuttaa tarpeeksi.
enkä edelleenkään ehtisi käydä äiteen kanssa läpi tuon vauvan juttuja, vauva kun nukkuu nyt. Esikoisen olisin voinut jättää tällä tavalla lennossa, tätä hankalasti hoidettavaa allergiaparkujaa en tosiaankaan jätä hoitoon, jos hoitaja ei ole itse nähnyt miten vauvalla päivä sujuu. Ihan sekä vauvan että itseni vuoksi, sillä vauva tuskin kiittää jos joutuu huutamaan pari tuntia, enkä minäkään riemuitse, jos tulen kotiin räkä poskella huutavan vauvan luo. Ilta kyllä houkuttaa, muttei millä tahansa hinnalla. Nimim. Mulla on oksennusta toisella ja räkää toisella olkapäällä. ap
ap. Nyt suihkuun ja soitto äidille. JA kun tulee niin käytte läpi asiat ja lähdet kahvittelemaan. TArvitset sen.
ap. Nyt suihkuun ja soitto äidille. JA kun tulee niin käytte läpi asiat ja lähdet kahvittelemaan. TArvitset sen.
Ap:n äitihän on jo paikalla.
Äidit on joskus rasittavia,ne ei vaan tajuaa..Sinuna olisin kuitenkin mennyt suihkuun ja laittautunut valmiiksi ja lähtenyt vauvan syötön jälkeen.Äitisi voisi syöttää hänet,jotta vauva tottuu ja sillä välin ehdit kertoa hoitovinkkejä.Tai sitten kerrot äidille,mikset enää lähde..Mutta mikset lähtisi vähän myöhemmin,kun olet ne niksisi kertonut?
Ihan oma mokasi ja pelkkiä tekosyitä, ellet lähde. Naurettavaa.
Sinä et tainnut olla täällä esim. eilen, kun vauva nukkui tasan kolmet päivänunet, á 30 min ja huusi melkein koko muun ajan. Jättäisitkö sellaisen viisikuisen hoitajalle, joka on vauvaa nähnyt aiemmin vain kahdesti ja jolla ei ole mitään omaa kokemusta esim. siitä, missä asennoissa huutoa tulee edes vähän vähemmän? Ihan oikeasti, en nyt kuseta tämän asian kanssa, vaan olisi oikeasti ollut tärkeätä, että äiti olisi ollut iltapäivällä valveilla olevan vauvan kanssa ottamassa hommaa haltuun. Ehkä jollain riittää sydäntä ja pokkaa jättää tällainen vauva ihan random-hoitoon, mutta minulla ei.
Tää lähtis nyt kylpyyn. ap
Mutta jos kerran mies pärjää vauvan kanssa ilman sinua, ap, ja vauva on jo 5kk vanha, miten voi olla mahdollista, ettet ole vielä koskaan ollut vauvasta erossa?
Ei millään pahalla, mutta kuulostaa vähän siltä, että itse luot ongelmia ja syitä sille, ettei sinun tarvitsekaan olla. - Ja ei siinä mitään, jos äiti haluaa olla vauvansa kanssa, eikä kaipaakaan muuta aktiviteettia, niin mikäs siinä sitten, mutta sinun viestisi vaikuttavat vähän ristiriitaisilta: Toisaalta valitat, ettet ole saanut kohta puoleen vuoteen omaa aikaa kuin ehkä lähipitseriasta pizzojen noutamisen verran, ja toisaalta selität, että mies kyllä pärjää vauvan kanssa mainiosti...Miksi et sitten koskaan ota sitä omaa aikaa (siis silloin, kun miehellä ei ole menoa)?
Ja jos äitisi on saapunut tänäänkin ennen kuutta paikalle, miten voi olla niin mahdotonta käydä hänen kanssaan läpi lapsenhoitoasiat ja vielä ehtiä kyläilemään pariksi tunniksi?
Eikä se lapsi muuten parin tunnin huutamiseen säry: joskus lapset vaan huutavat. Jos sillä lapsella on normaali, tervejärkinen ja selväpäinen hoitaja, oma koti ympärillä ja ravintoa saatavilla, ei se millään lailla traumatisoidu, vaikket sinä ole tottuneine jippoinesi sitä rauhoittamassa hetkeen (päin vastoin, voi jopa tehdä lapselle hyvää oppia, ettei äiti ole maailman ainoa turvaa antava ja kyvykäs hoitaja). - Ja ehkä se mummikin kestää pari tuntia vauvan huutoa, ei hänkään ekaa kertaa ole pappia kyydissä.
Ihan oikeasti, jos haluat sitä omaa aikaa, sinulla on siihen mahdollisuus (tänään mummin avulla ja varmaan aika usein lapsen isän avulla). Se on sitten oma asiasi, jos keksimällä keksit aina ongelmia ja syitä olla ottamatta sitä omaa aikaa. Anteeksi nyt, mutta et ole NIIN korvaamaton. Mitä, jos sairastut tms., kyllähän sen vauvan on silloinkin pärjättävä isän/muiden läheisten hoidossa.
ps. isoäitinä minua saattaisi kyllä hieman myös loukata ja vituttaa, jos olisin lauantai-iltana saapunut vartavasten hoitamaan lasta, ja sitten lapsen äiti ei lähtisikään mihinkään, koska ei luottaisi kykyyni pärjätä lapsen kanssa ilman puolen päivän koulutusta! Se ihminenhän on kasvattanut sinutkin!
välsää aapee näistä mäkättäjistä! ymmärrän sua vallanhyvin! nauti kylvystä!
Kyllä se kotonakin onnistuu nyt, kun äitisi on siellä hoitoapuna. Otat pitkän kylvyn kynttilänvalossa ja muutama lasi viiniä. Kun lapsi on nukkumassa, vaihdatte äitisi kanssa kuulumiset vaikkapa sen kotiinkuljetetun pizzan äärellä :)Ymmärrän täysin sinua ja itse toimisin juuri samalla tavalla!
näin, kunnes sain omia lapsia ja tajusin, että joka huutoon on aina syy.
joskus lapset vaan huutavat
t. #32
vähän hankalalta ja ristiriitaiselta. Jos vauva itkee joka tapauksessa, niin voihan äitikin rauhoitella sitä hetken? Ja miten monimutkaisia asentoja te olette kehitelleet, että niitä ei voi muutamassa lauseessa selittää? Hoitajan syli on joka tapauksessa eri, kuin äidin, ei se muutu vaikka kuinka äiti olisi tullut vähän aikaisemmin. Ja maidonkin olisit voinut tehdä valmiiksi jääkaappiin odottamaan. Montako ruokaa vauva syö parin tunnin poissaolon aikana? Hyvällä lykyllä ei edes tarvii ruokaa. Mun lapset ei koskaan syöneet pullosta, joten imetin aina just ennen lähtöä, jos olin poissa pari tuntia. Sitten vauva ei kuole nälkään, vaikka ei suostuiskaan ottamaan pullosta pumpattua maitoa. Olisithan sinäkin voinut syöttää lähtiessä? Ja toki saat viettää mukavan illan äitisi kanssa kotona, mutta kuulostaa vaan kovin hankalalta koko homma. Olisit antanut äidillesi mahdollisuuden, voihan olla, että olisivat pärjänneet mainiosti? Nythän valitat äidin myöhästymistä, mutta et edes anna hänen hoitaa vauvaa? Nykyään on kännykät, me ainakin sovitaan aina niin, että hoitaja rehellisesti soittaa, jos vauva huutaa eikä rauhoitu. Ja jos soittoa ei tule, niin pärjäävät hyvin. Minäkin olen aina ollut vauvoissani kiinni, mutta jos jätän hoitoon, niin en tee siitä niin suurta ongelmaa...
ja lapset mummolassa.