Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö ekaluokkalaisen osata lukea

Vierailija
24.11.2010 |

...jo ennen joulua. Onko hälyyttävää jos tyttöni ei ole oppinut lukemaan ensimmäisen lukukauden aikana?

:(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oma lapsi ei kehity normaalisti ja on vajaaälyinen VAIKKA opettajan mielestä on vielä normaalia ettei lue vaikka joulu on ihan kohta. Kylläpä kohensi taas omaa oloa =(

Vierailija
2/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalainen yllätti mut kk sitten lentokentällä ja kysyi, että äiti onks tuo lehti Ristikko-Extra. Hän oli sitten hoksannut tuon lukemisen ihan yllättäen. Joten se voi 'puhjeta' milloin vaan. Kannusta vaan kaikesta mitä osaa!

Ihmettelen minäkin vähän, että miten toisella luokalla sujuisi, jos ei osaisi lukea! Meillä tulee jo ainekirjoitusta ja siitäkin läksyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhdessä tehdään. Osaa kyllä paljon, mutta ei vielä niin että pitkiä pätkiä itse lukisi.

Ymmärsin viestistäsi, että lapsi lukee jo sanatasolla. Siinä on hyvä alku. Sanoista on hyvä lähteä keväällä kohti lausetasoista lukutaitoa.

Vierailija
4/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On viimeaikoina oppinut lukemaan sillai et liukuu tavusta toiseen ja hokaa sanan. Opettaja ei ole ainakaan puhunut ongelmista ja on sanonut että hyvin menee koulussa. Joskus vaan muiden äitien kommentit ja kertomukset omista ihmelapsistaan saa tämän äidin epävarmaksi omastaan. Siitä puolestaan tulee itselle huonot fiilikset, kun ikäänkuin epäilee lapsensa taitoja. Tänään masentaa!:(

/ap

Vierailija
5/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan se lukutaito lähtee. Kannusta ja rohkaise ja kysele. Minä kyselen esim. maitopurkin kyljestä, että mitä tuossa lukee ja kun luen iltasatua voin pyytää ekaluokkalaistani lukemaan vaikka yhden lauseen tms.

Vierailija
6/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaan masentaa tänään moni asia :(

Kiitos vastauksistanne!

Vierailija
7/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykää kirjastossa hankkimassa lukemaan opetteleville tarkoitettuja kirjoja. Joululahjaksikin kirjoja, joissa on kuvia ja vähän tekstiä.

Netistä löytyy Ekapeli, jota kannattaa pelata.

Harjoittelu tekee mestarin.

Vierailija
8/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitellaan kanssa liuttamista ja tavuja.Toiset sanat tulee kun pyssystä toisia tavataan pitkään.Ihan normaalia yli puolet ei luokasta osaa vielä lukea. Menevät hitaasti että kaikki varmasti pääsee mukaan kuulemma.

Lukuläksyä joka pv paitsi perjantai luetaan 3-4 kertaa läpi. Nykyisin tuntuu et lapsilta vaaditaan nyt heti kaikki.

Mä yritän pitää lapset lapsina tietoisesti.

En kannusta kovasti aikuistumaan.

Älä masennu!!

Varmaan oppii!!

Vierailija
9/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vasta sain tietää että lapsi käy erityisopetuksessa kun ei osaa lukea eikä tavutakaan lähellekään täysin. Jääköhän sitten luokalle? =( Joka päivä luetaan läksyt ja ylimääräistä.

Vierailija
10/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee lukuläksyä (ja muutakin läksyä) ma-to. Pe ei koskaan. Ja lukuläksy luetaan 5 krt. Tosin se alkaa olla vähän hankalaa, kun hän oppii sen ulkoa...

Vierailija
11/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi saa erityistä tukea, jos sitä tarvitsee? Eihän sitä vielä tiedä jääkö luokalle. Älä huolehdi liikaa. Outoa kyllä se, ettei sulle ole aiemmin ilmoitettu.

Vierailija
12/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän lapsella menee! Lopullinen oivaltaminen on varmasti ihan nurkan takana, mutta kyllähän lapsesi jo "osaa lukea". Ei ehkä sujuvasti, mutta auttavasti. Ja kehitys kehittyy koko ajan ja jouluunkin on vielä monta viikkoa aikaa. Kyllä se siitä!

Meillä lukemaan oppiminen tapahtui aikanaan tosi yllättävästi, olevinaan oli ihan vaan kevyttä hakemista ja seuraavana päivänä lapsi jo luki täyttä päätä.

Vierailija
13/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

/ap

Vierailija
14/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti alkuopetus (=kaksi ekaa vuotta) on lapsella aikaa oppia lukemaan. Moni oppii ekaluokan jouluun mennessä, osa hiihtolomaan mennessä, toiset kesälomaan mennessä ja jotkut harvat vasta tokaluokalla.

T. Alkuope

Vierailija
15/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran työttösi osasi kirjaimia ennen kouluun menoa?

Kiva! No iskee välillä paniikki, kun olen muutaman kuullut näin sanovan :( Ja ihmettelivät et ei jo osaa. Takaraivossa maalaisjärki muistuttaa faktoista ja siitä että lapset oppivat eri tahtiin, mutta välillä iskee epävarmuus. Kiitti huojentavasta tiedosta! /ap

Vierailija
16/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppia lukemaan ekalla.

Vierailija
17/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu et lapsilta vaaditaan nyt heti kaikki.

Mä yritän pitää lapset lapsina tietoisesti.

En kannusta kovasti aikuistumaan.

että jos ekaluokkalainen tai jopa sitä nuorempi osaa lukea, se on merkki siitä että vanhemmat ovat halunneet tehdä heistä aikuisia liian varhain, ja ovat vaatineet ihan liikaa :'(

Jollainhan teidän, joilla on hitaat lapset jotka eivät opi asioita samaan aikaan kuin ikäisensä, pitää päteä. Vaikka sillä että yritätte pitää lapset lapsina tietoisesti :D. Raaka totuus on se, että lapsi joka kehittyy normaalisti ja on normaaliälyinen, oppii lukemaan ekan luokan joululomaan mennessä vaikka vanhemmat (muka) yrittäisi hidastaa!

Vierailija
18/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on hyvä! Mutta itse olin vaan aika yllättynyt kun sain tietää kouluun liittyvistä vaikeuksista vasta nyt. Jos olisin aiemmin tiennyt,olisi voitu esimerkiksi kotona harjoitella enemmän.

Vierailija
19/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tarvitse todellakaan! Tokaluokan kevääseen mennessä sanoo ope.

Vierailija
20/25 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tarvitse todellakaan! Tokaluokan kevääseen mennessä sanoo ope.

Miten lapsi selviää mistään tehtävistä, jos vasta kakkosen keväällä oppii lukemaan?

Oman lapsen luokalla kaikki 21 osaavat jo lukea, ja ope sanoi että useimpina vuosina ei ole yhtään lasta joka ei ennen joululomaa lukisi. Luokalle jää jos ei ekanluokan aikana lue.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme