Pohdintaa sukupuoli-identiteetistä Ja identiteetistä yleisemmin
Voiko ihminen identifioitua intersukupuoliseksi, vaikka hänen biologinen sukupuolensa voitaisi määritellä yksikäsitteisesti?
Intersukupuolisuutta aiheuttavia biologisia tekijöitähän on monenlaisia. Esim. sukupuolikromosomeja voi olla tavanomaista enemmän. Esim. XXY (kun suurimmalla osalla ihmisistä on joko XX tai XY). Eli jos joku kokee olevansa sukupuoleltaan XXY, vaikka on oikeasti XX tai XY, onko OK, että hän identifioituu XXY-ihmiseksi?
Ja jos ihminen voi identifioitua noissa sukupuoliasioissa johonkin kromosomivähemmistöön, johon ei biologisesti kuulu, kai sitten on OK identifioitua mihin tahansa kromosomivähemmistöön, vaikkapa downin syndroomaiseksi, vaikka ei biologisesti sellainen olisikaan.
Toisaalta taas, jos XX ihminen voi identifioitua XY ihmiseksi, ja päinvastoin, mutta ei esim. XXY ihmiseksi, onko se reilua?
Kommentit (15)
Eiku pirde kertoo säännöt ja sinä kumarrat tai menet vankilaan 😎
Ainakin netissä joka kolmas transiksi itseään kutsuva väittää olevansa intersukupuolinen joten vaikuttaa siltä että on ok identifioitua sellaiseksi vaikka ei oikeasti olisikaan.
Minua ihmetyttää ennen kaikkea nämä sukupuoliin takertuvat tyypit. Kuulostavat niin epävarmoilta omasta sukupuolisuudestaan. Minun identiteettiä ei haittaa vaikka jollain pojalla on korvakoru tai pitkä takatukka tai tyttö ei käytä hametta ja lettejä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää ennen kaikkea nämä sukupuoliin takertuvat tyypit. Kuulostavat niin epävarmoilta omasta sukupuolisuudestaan. Minun identiteettiä ei haittaa vaikka jollain pojalla on korvakoru tai pitkä takatukka tai tyttö ei käytä hametta ja lettejä.
No hienoa, mutta kai tiedät että sinut canceloitaisiin setaporukan toimesta koska sanoit hameetonta, letitöntä tyttöä tytöksi ja korvispoikaa pojaksi
Minä olen sitä mieltä, että jos ihminen ei osaa päättää, haluaako olla mies vai nainen, silloin hänen pitäisi unohtaa koko juttu, olla siltä osin sitä, mitä muut sanoo, ja rakentaa identiteettinsä jonkun muun ominaisuuden kuin varaan.
Olipas vitu n tyhmä kysymys. Onko sinut tiputettu lapsena pää edellä maahan?
Oikeasti arkielämässä sukupuolella on aika vähän merkitystä muussa kuin lisääntymiskumppanin valinnassa. Se ei ole ennen onnistunut samaa sukupuolta olevan kanssa.
Kun tulee työkaveri tai asiakas, jonka sukupuolesta ei saa selvää, se ei haittaa minua millään tavalla. En ole hoitoalalla tai muuten sellaisessa työssä, jossa asiakkaita lajitellaan eri osastoille sukupuolen mukaan.
Mitä tiukemmin ihminen kokee tarvetta määritellä itsensä sen vähemmän hänellä on tilaa ottaa vastaan elämää ja kasvaa henkisesti. Me saamme jokainen olla miksi itsemme hyväksi koemme. Pääasia, että se tuo valoa ja energiaa omaan elämään. Kymmenen vuoden kuluttua voi tarve suuntautua ihan muuhun itsessään ja siihen kääntymiseen pitää olla matala kynnys, joka syntyy juuri siitä ettei ole aiemmin asettanut itselleen tiukkoja rajoja. Ja kun on henkistä väljyyttä siihen mahtuu ihan ketä tahansa lähelle ystäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Olipas vitu n tyhmä kysymys. Onko sinut tiputettu lapsena pää edellä maahan?
niinkun nää kaikki hörhöt, ei tollaseksi muuten tule
Sukupuolisekoilijoiden mielestä kaikki mainitsemasi on ok. Myös toiseen lajiin identifioituminen on ok.
Henkilökohtaisesti sanoisin, että elämässä ei ole ongelmia, jos niitä pitää hakemalla hakea ton sekoilun kautta. Kehosi ei ole rikki, miksi sitä pitäisi lähteä muuttamaan?
karyotyyppi XXY ei ole intersukupuolinen, vaan biologinen mies, jolla on Klinefelterin oireyhtymä.
Ihmiset uskovat valheen kun se toistetaan tarpeeksi usein. Sanoi eräs tyyppi aikoinaan.
Minun oma kokemus omasta sekä muiden sukupuolesta on se että sukupuoli on sitä minkä näköinen ihminen on eikä mitään muuta.
Itse olen mies koska minulla on miehen keho ja jos minulla olisi naisen keho niin olisin sitten nainen, oma sukupuoleni ja muiden sukupuoli ei merkitse elämässäni oikeastaan mitään muuta kuin seksiä koska olen hetero.
En oikeastaan edes ymmärrä miksi sukupuolta pitää korostaa koska sukupuoli on varsin turha asia elämässä.
Jokainen olkoot sitä sukupuolta mitä haluaa olla ja jokainen vaihtakoot sukupuoltaan ihan vapaasti jos haluaa.
Monella elämä ja ongelmat ovat ihan muuta tasoa kuin se, mitä housuissa on ja ketä haluaa/ei halua. Jos maailma jatkuu, tulevaisuuden ihmiset oppivat historiasta "sukupuolen ja seksuaalisuuden korostamisen kausi".