Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin,

Vierailija
24.11.2010 |

esim. n. 10 min kauppareissun ajaksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tossa vieressä se kauppa on. Ja tosiaan, ihan vaan yhtä tuotetta jos menisin ostamaan, niin menisi se 10 min.

Tuli vaan mieleen, kun 5-vuotias on kipeenä, että jos se joskus vaikka tahtoisi jotain kaupasta kun on sairaana tai jos olen unohtanut ostaa jotain ja tahdon äkkiä kipaista kaupassa, niin minkä ikäisenä sen voi jättää yksin kotiin?

Tien yli ei voi missään nimessä mennä, on vilkasliikenteinen ym. Mutta naapuriin osaa mennä hädän tullessa. On puhuttu, mitä eri vaaratilanteissa pitää tehdä, mutta en mä vielä uskalla jättää lasta yksin.

Ehkä sitten vuoden päästä. :) Luultavasti ei vielä edes tahtoisi jäädä yksin, jos menen noinkin kauas. :) Pihalla voin kyllä jo käväistä ilman häntä.

Ap

Vierailija
2/29 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää jotain tuttua käymään?Periaatteessa sen ikäinen pärjää kotona 10min yksin,mutta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silti jotain odottamatonta voi sattua. esimerkiks jäädä auton alle.

Vierailija
4/29 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silti jotain odottamatonta voi sattua. esimerkiks jäädä auton alle.

jos näin ajattelee. Eli osaisiko lapsi silloinkaan toimia?

Vierailija
5/29 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jopa halusi olla yksin välillä kotona. mutta nyt ei halua kun pelkää kaikenlaista, nyt on ekalla.

Vierailija
6/29 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinne kauppaan ole pakko mennä ilman sitä lasta, enkä menekään vielä. Kunhan mietin. Joskus se eka kerta tulee, kun lapsi jää yksin kotiin. :)

Ap

Vierailija
7/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se eka kerta tulee kun lapsi jää yksin kotiin, mutta se pitäisi olla sovitusti eikä silloin kun lapsi on kipeä. Silloin lapsi muutenkin tarvitsee huolenpitoa. Esim. kuume"huuruissa" voi olla hyvinkin dramaattisia känteitä. Ihmettelen muutenkin tätä suomalaista mentaliteettia jossa lapsen pitäisi pärjätä itsekseen noin nuorena.

Vierailija
8/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkan Helsingin keskustan tuntumaan ihan yksin, eikä suinkaan ollut ainoa.. minkä ikäisen päästätte yksin ulos? Meillä pihalla on saanut olla 5v niin että katselen ikkunasta, eskari jo vähän vapaammin, eli eskarilaisen jättäisin kotiinkin noin.

Vierailija
9/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisin aika jonka ollut kotona yksin on 45min. 9v sisko ei ole ollut kuin 10min. Tuon pienempää en yksin jättäisi.

Vierailija
10/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tosissani. Tämä on minun mielipiteeni ja minulla on hyvin käyttäytyvät fiksut lapset.

Vierailija
11/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisin aika jonka ollut kotona yksin on 45min. 9v sisko ei ole ollut kuin 10min. Tuon pienempää en yksin jättäisi.

Vierailija
12/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jopa halusi olla yksin välillä kotona. mutta nyt ei halua kun pelkää kaikenlaista, nyt on ekalla.

siis voi hyvät hyssykät... Minkä ihmeen takia te teette niinkuin lapsi haluaa???? No, näet nyt sitten mitä siitä on ollut seurakuksena: lapsi pelkää kaikenlaista. Pieni lapsi tarvitsee turvaa ja aikuisen läsnäoloa. Lapsi voi haluta olla yksin, mutta hän ei tiedä, mitä se yksinolo tarkoittaa. Hän ei ole siihen kypsä, vaikka haluaisikin sitä. Liian varhaisella yksinololla on seurauksensa.

Vierailija
13/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 12-vuotiaan kohdalla voi alkaa harkitsemaan ja olen tosissani. Tämä on minun mielipiteeni ja minulla on hyvin käyttäytyvät fiksut lapset.

lasten edun mukaista. Parasta lapsille on, että äiti on kotona.

Vierailija
14/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 12-vuotiaan kohdalla voi alkaa harkitsemaan ja olen tosissani. Tämä on minun mielipiteeni ja minulla on hyvin käyttäytyvät fiksut lapset.

miks mä käyn tällä palstalla? Hulluksihan täällä tulee...

Vierailija
15/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v. on normaali ikä aloittaa yksinolonharjoittelu (siis 5-luokkalainen?!?), niin silloin kyllä täytyy lapsella olla jotain "vikaa" (=ts. erityistä). Tai sitten vanhemmilla...

Vierailija
17/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja koti kans, mutta kyllä meillä ainakin 4,5-v osaa olla noin 10 min (esim. vien pyykit) yksin. Osaa ja haluaa ja on myös vähän ylpeä tällaisesta ison oikeudesta... hyvin on aina mennyt, leikkii, katsoo telkkaria ja saa olla "pystyvä ja iso"

Vierailija
18/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kaverien kanssa ulkona. Pakon sanelema juttu. Ja jeesustelijat, älkää vaivautuko... En itsekään pidä tilanteesta, mutta onneksi kaikki on mennyt hienosti ja puhelinyhteys toimii. Muutakaan ei tällä hetkellä voi.

Vierailija
19/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kaverien kanssa ulkona. Pakon sanelema juttu. Ja jeesustelijat, älkää vaivautuko... En itsekään pidä tilanteesta, mutta onneksi kaikki on mennyt hienosti ja puhelinyhteys toimii. Muutakaan ei tällä hetkellä voi.

yksin kotona heti silloin kun ekaluokka alkoi. Harjoittelin vanhempien kanssa esim. oven avaamista jne. Sain silloin ekan kotiavaimen josta olin kovin ylpeä.

Tosiaan, pari kolme tuntia yksin aina atkipäivisin, koska vanhempani olivat töissä. Ei siinä kauheasti muita vaihtoehtoja ollut. Ei tainnut olla mitään sen kummallisempaa iltistoimintaa silloin.

Vierailija
20/29 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v. on normaali ikä aloittaa yksinolonharjoittelu (siis 5-luokkalainen?!?), niin silloin kyllä täytyy lapsella olla jotain "vikaa" (=ts. erityistä). Tai sitten vanhemmilla...

kaukana siitä. Mutta näin toimitaan meillä ja olemme sen hyväksi havainneet. Suosittelen muillekin. Saattaisitte yllättyä, miten myönteisiä vaikutuksia sillä on lapsiinne.